ייצוג בפני הממונה על עבודת נשים במשרד התמ”ת

הממונה על חוק עבודת נשים

הממונה עובדת בכפוף למשרד הכלכלה הישראלי ואחראית על חוק עבודת נשים. תפקידה של הממונה, בין השאר, הוא לבחון בקשות של מעסיקים המבקשים לפטר נשים המוגנות על פי החוק, לרבות נשים בהריון, בסמוך לחופשת לידה או במהלך טיפולי פוריות. ככלל, מעביד חייב לקבל היתר לפיטורי עובדת המוגנת על פי החוק מהממונה, כאשר כל פיטורי עובדת מוגנת ללא היתר מהווים פיטורין שלא כדין. אנו סבורים כי נכון לקחת עו”ד דיני עבודה מנוסה לשם ייצוג בפני התמת, הן לעובדות והן למעסיקים.

חשוב לציין כי החוק מפרט בדיוק באילו מקרים ניתן לבקש היתר ובאילו מקרים אסור. כך למשל עובדת שעבדה אצל אותו מעסיק במשך 6 חודשים לפחות מוגנת על פי החוק. כמו כן, עובדת אשר יצאה לחופשה ללא תשלום לאחר חופשת הלידה (לתקופה של רבע מזמן העסקתה לפני הלידה) וכד’. אולם, גם הממונה לא יכולה להתיר למעסיק לפטר אישה במהלך חופשת הלידה או בזמן היעדרות עקב מצב רפואי אחר הלידה (במשך 6 חודשים לאחר חופשת הלידה).

למאמר: פיטורים בהיריון

למאמר: זכויות עובדת בטיפולי פוריות

למאמר: 5 זכויות שעובדת בהיריון חייבת לדעת

תהליך הבקשה במשרד בתמ”ת

התהליך כולל הגשה בכתב של הבקשה  מטעם המעסיק, כאשר הוא נדרש להחתים את העובדת על קבלת עותק או להעביר אישור שהמסמכים נשלחו אליה בדואר. לאחר מכן, תידרש העובדת להגיב בכתב להאשמות\סיבות הפיטורין ולבסוף יידרשו הן העובדת והן המעסיק להעלות את טענותיהם בעל פה בפני הממונה.

יש לזכור גם במקרה של בקשה להיתר פיטורים בתמ”ת חובת המעסיק לקיים הליך שימוע כדין, בטרם הפנייה לתמ”ת.

למאמר: שימוע לפני פיטורין – כללי הליך שימוע תקין

תפקידו של עו”ד דיני עבודה זכויות נשים – ייצוג בפני התמת

עוד בשלב ההודעה על הפיטורין והגשת המסמכים לממונה, מומלץ לכל עובדת (שמוגנת על פי החוק) להיוועץ עם עו”ד דיני עבודה זכויות נשים. ראשית, בדיוק כשם שהמעסיק נדרש להמציא הוכחות מהימנות לכך שיש עילה טובה לפיטורי העובדת, כך כאמור העובדת תידרש להגיב אליהן ולהציג הוכחות סותרות. עו”ד דיני עבודה זכויות נשים יוכל לסייע ולהדריך את העובדת בכל הקשור למציאת ההוכחות הללו ולהגישן לוועדה. בנוסף, חשוב לציין שיש לחפש ולאסוף עדויות\מסמכים וכד’ כמה שיותר מוקדם.

שנית, כל עובדת יכולה להיות מיוצגת בזמן הדיון בפני הממונה (גם אם העו”ד אינו יכול לדבר במקומה בפועל). ייצוג כזה הוא הכרחי עבור הבנת טענות לעומק ומתן תשובות מפורטות ומהימנות. אגב, נציין כי בזמן העלאת גרסתה של העובדת, היא לא רשאית להוסיף טענות שלא הועלו בתשובתה בכתב לממונה.

ייצוג בפני התמת חשוב הן לעובדת והן למעסיק.

בקרוב ל-50% מהמקרים הממונה נותנת היתר לפיטורין

נשים מסוימות סוברות בטעות כי הסיכוי שהממונה אכן יעניק למעסיק  היתר לפיטורין הוא נמוך. למרות שקיימות דוגמאות רבות בפסיקה, שמוכיחות כי הנטייה היא דווקא להגן על נשים מוגנות, עדיין זכרו שקיימים גם היתרים רבים,  וייתכן שהמעסיק יצליח להעלות טענות טובות בסופו של דבר, או על כל פנים כאלה שיתקבלו על ידי הממונה.

במקרה של קבלת היתר לפיטורין על ידי התמ”ת – ניתן להגיש ערעור לבית הדין לעבודה

במקרה כזה, חשוב מאוד שהעובדת תהיה כבר מיוצגת על ידי עו”ד דיני עבודה זכויות נשים מנוסה שמכיר את השתלשלות העניינים משלביה המוקדמים של הפרשה. בנוסף, חשוב לזכור כי גם המעסיק יכול להגיש ערעור לבית הדין לענייני עבודה בהתאם להחלטת הממונה.

למאמר: 10 זכויות שמגיעות לכל עובד/ת

מעוניינת להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחצי כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ