איך מחשבים פיצויי פיטורין

פיצויי פיטורין

ככלל, החל משנת 2008 מעסיקים מחויבים להפריש כל חודש את כספי פיצויי הפיטורין לביטוח הפנסיוני של עובדיהם. בחלק מן המקרים, המעסיק יפריש רק חלק מפיצויי הפיטורין לביטוח הפנסיוני או לקופת הגמל ובמקרה זה, במהלך סיום העבודה, יהיו זכאים לקבל חלק יחסי מן הפיצויים (אלה שלא הופרשו).

תנאי הזכאות הבסיסיים הם עבודה של שנה אחת לכל הפחות, כאשר שיעור הפיצויים הוא שכר עבודה של חודש אחד עבור כל שנת עבודה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה. השכר המשמש כבסיס לפיצויים הוא השכר האחרון של העובד ובמקרה של עובדים שעתיים או עובדים ששכרם משתנה לפי ממוצע 12 החודשים האחרונים.

למאמר: כל מה שרצית לדעת על פיצויי פיטורים

מתי עובד זכאי לפיצויי פיטורין?

עובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורין במקרים בהם הוא פוטר, לאחר שהמעסיק נפטר או בעת “התפטרות בדין מפוטר” אשר נוגעת למצב בו העובד התפטר עקב נסיבות מיוחדות, כגון הרעה בתנאי העבודה, או שינוי משמעותי בתנאי העבודה, עובד אשר לא הוצע לו חוזה עבודה מחודש בתנאים מסוימים, עובד שהתפטר עקב מצב בריאותי שלו או של בני משפחה קרוב וכיו”ב. כעת, יש לדעת איך מחשבים פיצויי פיטורין.

למאמר: שלילת פיצויי פיטורים – מתי מותר לשלול לעובד פיצויי פיטורים?

איך מחשבים פיצויי פיטורין – מרכיבי השכר הבסיסיים

באופן כללי, מדובר בשכר יסוד, תוספת ותק, תופסת משפחה, תוספת יוקר מחיה ותוספת מחלקתית או מקצועית.

במקרה של עובד שעתי, השכר הקובע יחושב על פי מספר השעות הכולל שבהן העובד הועסק במשך תקופת עבודתו, חלקי מספר החודשים שבהן הועסק וכפול השכר השעתי האחרון שלו.

עבור עובד יומי, החישוב ייעשה על פי מספר הימים הכולל שבו העובד הועסק במשך תקופת עבודתו, חלקי מספר החודשים שבהם הוא הועסק, כפול השכר היומי האחרון שלו.

למאמר: הלנת פיצויי פיטורים – מתי צריך לשלם פיצויי פיטורים?

חישוב פיצויי פיטורין

  •  השכר הקובע הוא הברוטו ולא הנטו – עניין זה הוכח גם בפסיקה, משום שלשון החוק באשר לחישוב פיצויי הפיטורין נוגעת למשכורתו האחרונה של העובד, כלומר משכורת מלאה.
  •  בחישוב פיצויי הפיטורין יש לכלול את רכיב דמי חופשה, הנוגע לחופשה שנתית – משום שלא מדובר בתוספת על תנאי ומהווה חלק משכר היסוד.
  • לרוב, שעות נוספות לא יכללו בחישוב פיצויי הפיטורין – מכיוון שהן אינן מחושבת ב”שכר היסוד”, גם אם נקבע מראש על תשלום שעות נוספות גלובאליות.
  • עמלות הן חלק מהשכר הקובע לפיצויי פיטורין לעומת בונוס שאינו חלק מהשכר הקובע – ההבדל בין עמלות לבונוס הוא בכך שעמלות הן תשלום קבוע באחוז מסויים מהתקופה (תקבל 5% מסך המכירות שלך) לעומת בונוס שמותנה ביעד אמיתי (אם תמכור החודש חצי מיליון תקבל בונוס של 20,000 ₪ – וכל עוד היעד אינו פיקטיבי שתמיד מגיעים אליו.

עורך דין פיצויי פיטורין

קיימים מצבים רבים בחיים, בהם עובד עלול לחשוד שלא הוענקו לו כל כספי פיצויי הפיטורין המגיעים לו או לחלופין, שלא סופקו לו בהתאם לחוק. מעסיקים רבים מנצלים את חוסר הידע של העובד הממוצע באשר להוראות החוק, דרכי חישוב פיצויי הפיטורין והנחיתות היחסית שלו לעומת המעסיק או החברה, על מנת לשלול ממנו את זכויותיו המגיעות לו.

לכן, אם נדמה לכם שלא קיבלתם את כל כספי פיצויי הפיטורין מצד המעסיק, מומלץ לפנות לעורך דין פיצויי פיטורין מנוסה בהקדם.

עורך הדין יסייע לכם בהתנהלות מול המעסיק ואף בהתנהלות המשפטית נגדו, במקרה של תביעה בבית הדי לעבודה. זכרו שאת פיצויי הפיטורין יש לחשב בהתאם למאפייני התפקיד הספציפיים ולכן, סכום פיצויי הפיטורין משתנה ממקרה למקרה. בנוסף, פיצויי הפיטורין מהווים לרוב סכומי כסף נכבדים שוודאי לא שווה לוותר עליהם בקלות.

למאמר: תביעה פיצויי פיטורים

נשמח ליתן ייעוץ ראשוני על ידי עו”ד דיני עבודה למי שישלח טופס שאלה באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ