5 זכויות שעובדת בהיריון חייבת לדעת

מהן זכויות עובדת בהיריון? במידה ואת (או אתם) בהיריון ראשון, או שטרם הכרתם את הזכויות הבסיסיות המגיעות לעובדת בהיריון, המאמר הבא הוא במיוחד עבורכם.

זכות היציאה לבדיקות במהלך ההיריון

עובדת אשר מועסקת בשבוע עבודה מלא ליותר מ-4 שעות עבודה ביום, זכאית להיעדר 40 שעות ממקום העבודה לצורך בדיקות אצל רופא נשים או טיפת חלב על חשבון המעסיק. במידה מועסקת פחות מ-4 שעות עבודה ביום אך עדיין עובדת שבוע עבודה מלא, היא זכאית להיעדר למשך 20 שעות. שבוע עבודה מלא נקבע על פי מקום העבודה, כלומר על פי ימי הפעילות של מקום העבודה (5 או 6 ימים וכד’).

היקף המשרה

הן במהלך ההיריון והן לאחריו, העובדת זכאית לשמור על אותו היקף משרה על פי חוק עבודת נשים ושוויון הזדמנויות. חשוב לציין שהעניין משמעותי מאוד כבר מתקופת ההיריון, שכן דמי הלידה יושפעו מכך באופן ישיר והדבר הוא חלק בלתי נפרד מאותן זכויות עובדת בהיריון.

איסור על פיטורין בהריון

חוק עבודת נשים אוסר על פיטורי או הרעת תנאי עובדת בהיריון אשר עובדת לפחות חצי שנה אצל המעסיק. אמנם, האיסור אינו מוחלט וכדי לפטר אישה בהריון יש צורך בקבלת היתר מיוחד מטעם הממונה על עבודת נשים, היתר אשר בו נדרש המעסיק להוכיח כי הפיטורין או הרעת התנאים אינם קשורים לעצם ההיריון.

האיסור על פיטורי האישה בהיריון חל עד לחלוף 60 ימים מחזרתה של האישה מחופשת הלידה. חשוב לציין כי קיימים הן מעסיקים שעוברים על החוק והן נשים אשר מנצלות אותו לרעה ולכן במידה וקיים חשש לפעולה לא לגיטימית מצד המעסיק או העובדת, קיימת חשיבות גבוה להיוועצות עם גורם משפטי העוסק בתחום.

חופשת לידה

חופשת הלידה היא קמה מכוח חוק עבודת נשים במדינת ישראל ועומדת על 26 שבועות. עובדת רשאית להתחיל את חופשת הלידה החל מ-6 שבועות לפני מועד הלידה המשוער. לאחר ששת השבועות הראשונים בחופשת הלידה, זכאית האם להעביר את זכויותיה לאב, וזאת רק בתנאי שהאישה חזרה לעבודה. במקרים מסוימים בהם האם אינה יכולה לחזור לעבודה עקב מצב בריאותי, רשאי האב לקבל חופשת לידה גם כן.

דמי לידה ומענק לידה

דמי הלידה הם התחליף לשכר אשר מקבלת אישה שיצאה לחופשת לידה ובתנאי שעבדה 10 חודשים מתוך 14 החודשים הקודמים ליציאה לחופשת הלידה (ושילמה בהם ביטוח לאומי), או שעבדה 15 חודשים מתוך 22 החודשים שקדמו ליציאה לחופשת הלידה, תקבל דמי לידה מלאים הכוללים 15 שבועות משולמים מתוך 26 השבועות של חופשת הלידה.

דמי לידה חלקיים הכוללים תשלום על 8 שבועות בלבד ישולמו לעובדת אשר עבדה למשך של 6 חודשים מתוך 14 החודשים הקודמים ליציאה לחופשת הלידה.

לצד דמי הלידה, משולם מענק הלידה אשר אינו תלוי בעבודתה של האישה (אך כן תלוי בעובדת היותו של האב עובד ומועסק בישראל לפחות 6 חודשים רצופים טרם הלידה). נכון לינואר 2018, שיעור דמי הלידה עומד על 1,757 ₪ לילד הראשון, 8,783 ₪ בעד לידת תאומים, 790 ₪ בעד ילד שני ו-527 ₪ בעד ילד שלישי והלאה.

אם תרצי להיוועץ בעו”ד דיני עבודה בנושא זכויות עובדת בהיריון שלחי טופס שאלה באתר – שיהיה במזל טוב!

למאמר: פיטורים בהיריון – לחצי כאן.

למאמר: שימוע לפני פיטורים – כללי הליך שימוע תקין

למאמר: 10 זכויות שמגיעות לכל עובד/ת

למאמר: ייצוג בפני הממונה על עבודת נשים

למאמר: זכויות עובדת בטיפולי פוריות

מעוניינת להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחצי כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ