ילד סיעודי עם פגיעה קוגניטיבית

ילדים רבים בישראל סובלים מפגיעה קוגניטיבית שפוגעת ביכולתם לבצע פעולות בסיסיות בחיי היומיום ואף הופכת אותם לסיעודיים. אולם, תביעות סיעוד רבות של ילדים כאלה נדחות עקב חוסר יכולת המשפחות להוכיח את עובדת היותם סיעודיים ובפרט כאשר מדובר על ילד סיעודי עם פגיעה קוגניטיבית.

מהי פגיעה קוגניטיבית באופן כללי ובילדים בפרט?

יכולות קוגניטיביות קשורות למערכת העצבים הנמצאת במוח ומאפשרת לאדם יכולות שונות, כגון מודעות לסביבה, קשב, יכולת שליפת מילים, תכנון, חשיבה, הסקת מסקנות, הערכת מצבים וכדומה. היות והיכולות הקוגניטיביות הן מגוונות, פגיעות קוגניטיביות נעות על טווח רחב ומושפעות ממיקום הפגיעה במוח והשפעתו הישירה על יכולות מסוימות לעומת אחרות. כאשר דנים בפגיעות קוגניטיביות, לרוב נהוג להזכיר מחלות המאפיינות מבוגרים כגון אלצהיימר ודמנציה, אולם קיימות גם פגיעות זמניות או קבועות אצל ילדים כגון מצבים שונים של מוגבלות שכלית ואף פגיעות שנגרמו כתוצאה מתאונות שונות.

הגדרת הילד כחולה סיעודי

כדי להוכיח את הזכאות לגמלת סיעוד מחברות הביטוח יש לבצע בדיקת ADL שמטרתה היא לבדוק את מידת התלות של הילד בזולת. מבחן התלות עצמו מורכב מרשימה של סעיפים העוסקים ביכולת ביצוע פעולות בסיסיות בחיי היומיום כגון אכילה, ניידות, רחיצה וכדומה. בנוסף, נלקח בחשבון גם הצורך של הילד בהשגחה או סיוע של מבוגר בעת ביצוע פעולות היומיום. אולם במצבים של פגיעה קוגניטיבית לא תמיד הבעיה היא פיזית ולא תמיד יש מגבלה של יכולת ביצוע פעולות היומיום מבחינה פיזית אלא מבחינת ההבנה של הצורך בקיום אותו פעולות.

מתי ייחשב ילד סיעודי עם פגיעה קוגניטיבית כחולה סיעודי?

במידה והילד איננו מסוגל לבצע מחצית מפעולות היומיום על פי מבחן התלות, סביר מאוד שהוא ייחשב כחולה סיעודי והתביעה תתקבל. עם זאת, במידה והילד מסוגל לבצע את פעילויות היומיום על פי מבחן התלות, אולם עדיין זקוק להגחה לשם הכוונה או סיוע בסיסי, ייתכן ויתקיים קושי בהוכחת היותו של הילד חולה סיעודי, למרות שהוא למעשה כזה.

קיימים למשל מקרים בהם הילד זקוק לתזכורת קבועה לבצע פעילויות מסוימות, איננו מתמצא כראוי בסביבה ברמה שמאפשרת לו לגשת לבד לשירותים, לארון וכדומה, מקרים בהם הילד זקוק להשגחה קבועה ע”מ שהפעולות יבוצעו כראוי ועוד. הסיבה לקושי בהוכחת היותו של הילד סיעודי היא לרוב חוסר הכנה לתביעות סיעוד, דבר הגורר הסבר שגוי של הקושי ממנו סובל הילד או חוסר סיפוק הוכחות מתאימות.

מיותר לציין שקבלת קצבת סיעוד היא משמעותית עבור יכולתן של המשפחות לספק טיפולים ושירותים נאותים לילד הסובל מפגיעה קוגניטיבית.

דוגמא להסכם לקבלת פיצוי של 118,000 ש”ח מחברת ביטוח לילד סיעודי

מה ניתן לעשות במקרה של חוסר הכרה בילד כחולה סיעודי?

במקרה של קושי בסיפוק הוכחות ראויות בתביעות סיעוד עבור ילד סיעודי עם פגיעה קוגניטיבית, רצוי מאוד לפנות לעו”ד העוסק בתביעות סיעוד.

נציין כי קיימת חשיבות לפניה לעו”ד ביטוח סיעודי כבר מן השלבים הראשונים בתביעה כדי להקדים תרופה למכה, אולם גם במקרה של דחיית התביעה ניתן לנסות ולערער בדרכים שונות. עורך דין ביטוח סיעודי מנוסה יוכל להכין את המשפחה טרם הבדיקות, להדריך את המשפחה אודות המסמכים הדרושים עבור קבלת התביעה וכן, להתדיין במקום המשפחות מול הגורמים הרלוונטיים.

על זכויות ילד סיעודי מהמוסד לביטוח לאומי ניתן לקרוא במאמרי: קצבת ילד נכה, תנאי זכאות, גובה קצבה ואיך תובעים?

על הכרה בילד הסובל מאוטיזם כילד סיעודי במסגרת פוליסת הסיעוד ניתן לקרוא במאמרי: מתי ייחשב ילד הסובל מאוטיזם כילד סיעודי?

למאמר: 10 שאלות ותשובות בתביעות סיעוד

עו”ד כפיר דיין דובב משוחח על נושא הביטוח הסיעודי

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד ביטוח סיעודי? לחץ כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ