מה זה מבחן מיני מנטל MMSE ?

לצערנו, קשישים רבים נאלצים להתמודד עם מצב של שכחה ואובדן היכולת להתמצא במקום ובזמן. מדובר על מצב בו הם לוקים באלצהיימר, דמנציה, ומחלות אחרות שמשפיעות הן על היכולות הגופניות שלהם, אך בעיקר על היכולות המנטאליות והקוגניטיביות.על מנת לאבחן מצב שכזה, עליהם לעבור מה שנקרא מבחן מיני מנטל (MMSE). מבחן זה כולל של מבדקים אשר נחשבים לדרך הנפוצה והטובה ביותר כיום לאבחן אלצהיימר בקרב אנשים מבוגרים. המבחן מתבצע על ידי רופאים, פסיכיאטרים ופסיכו-גריאטריים המתמחים בנושא זה.

מבחן מיני מנטל נועד לאבחון את היכולות הקוגניטיביות והתפקודיות של הנבחן כאשר במקרים מסוימים מדובר על מבחן יחידי שמתבצע בשלב מסוים בעקבות חשש לירידה זמנית בתפקוד, בין אם זה בגלל מחלה ובין אם זה מסיבות אחרות. על מנת להפריך את החשש שמדובר בפגיעה בתפקוד שהיא איננה זמנית אלא לצמיתות, הרופא יבקש לבצע את המבחן גם בחלוף זמן מה מהמבחן הראשון.

כיצד בנוי מבחן מיני מנטל?

המבחן כולל 11 מטלות שונות שבאות לבחון את היכולת התפקודית של הנבחן וכולל:

  • התמצאות במקום
  • התמצאות בזמן
  • משחק זיכרון
  • זיהוי חפצים מוכרים
  • ביצוע הוראות פשוטות
  • הגייה
  • קריאה
  • כתיבה
  • העתקה
  • חישוב מספרים פשוטים

הציונים במבחן מיני מנטל נעים בין אפס לשלושים. נבחן שמקבל ציון בין 0 ל-17 הרי שיש לו פגיעה קוגניטיבית ברמה ניכרת, מה שאומר שיש לו דמנציה. אם מדובר על ציון בין 18 ל-23, הרי שיש פגיעה קוגניטיבית ברמה בינונית, ואם מדובר על ציון בין 24 ל-30, אזי שמדובר בטווח תקין.

חשוב לומר כי תוצאות המבחן נמדדות ביחס לגיל, רמת השכלה וכן ציון ממוצע באוכלוסייה. על כן ייתכן שבגיל מתקדם מאוד הציון יהיה גבוה ועדיין הוא יעורר חשש וסימני שאלה.

כמו כן חשוב להדגיש כי מבחן מיני מנטל מסייע לא רק באיתור של מחלות וירידה בתפקוד אלא גם הוא עוזר לבצע מעקב אחר התקדמות המחלה. לצערנו, מחלות כמו אלצהיימר ודמנציה, הן מחלות נטולות מרפא ולכן ברגע שאדם לוקה בהן הרי שהתפקוד שלו יכול רק להתדרדר עם הזמן. המבחן עוזר לדעת באיזה שלב של המחלה הוא נמצא וכיצד ניתן לטפל בו על מנת להקל עליו. בעזרת המבחן אפשר להעריך עד כמה טיפול תרופתי או פסיכולוגי יכול לעזור בשלבים מסוימים.

השפעת מבחן המיני מנטל על קבלת גמלת סיעוד

הציון במבחן מיני מנטל עוזר לקבוע, האם הנבחן יכול וצריך לקבל גמלה, בין אם זה מחברת הביטוח בה הוא מבוטח ובין אם מביטוח לאומי. במידה והוא מקבל ציון נמוך והתפקוד שלו אכן מתדרדר, הרי שהוא ובני משפחתו זקוקים לליווי והשגחה צמודה במשך כל או לפחות מרבית כל שעות היממה, מה שאומר שהוא זכאי לקבל גמלת סיעוד שתאפשר לו לממן זאת.

עם זאת, ראינו מקרים רבים בהם לאחר שהנבדק מבצע מספר פעמים את המבחן הוא “משתפר” בתוצאה וזאת משום שהוא כבר מכיר את השאלות.

כמו כן, גם כאשר הרופא שבודק את המבוטח מטעם חברת הביטוח קובע ציון נמוך במבחן הוא עדיין עלול לקבוע כי המבוטח אינו עומד בקריטריונים של הפוליסה לקבלת קצבת סיעודי. אין להתרגש מקביעות כאלה ויש לזכור כי אותו רופא שנתן את חוות הדעת הזו עובד עבור חברות הביטוח ואינו רופא אובייקטיבי. אנו מייחסים משקל מאוד נמוך לחוות הדעת של אותם רופאים – ובצדק.

כאשר מבקשים לממש את הזכויות של מי שנפגע ביכולתו הקוגנטיבית, צעיר או מבוגר, או מפאת מחלות כמו אלצהיימר ודמנציה, יש לפנות לעורך דין תביעות סיעוד אשר יגיש את הבקשה וייצג אתכם בכל שלבי ההליך, מול חברת הביטוח ומול ביטוח לאומי.

למאמר: 10 שאלות ותשובות בתביעות סיעוד

למאמר: מה זה ADL?

למאמר: ביטוח סיעודי, אלצהיימר ודמנציה

למאמר: זכויות חולה סיעודי

עו”ד כפיר דיין דובב משוחח על תביעות סיעוד:

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד ביטוח סיעודי? לחץ כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ