פרילנסר או שכיר?

לאחרונה חלה בישראל עלייה מדאיגה בתופעת הפרילנס אשר שוללת מעובדים המספקים שירותים שונים תמורת חשבונית את הזכויות הסוציאליות שלהם. מדובר בתופעה שמתפשטת בכל ענפי המשק וכוללת גם רופאים, מורים, מהנדסים, ספקי שירותים שונים ועוד. מצד אחד טוענים המעסיקים כי זו הדרך היחידה שלהם להשרדות כלכלית, ומצד שני טוענים הפרילנסרים המועסקים לאורך שנים כתף לצד כתף עם העובדים הרגילים, לניצול ולמרמה. במאמר זה נדבר על הסכנות הכלכליות אליהן חשופים עובדי הפרילנס, ומה ניתן לעשות בנידון. 

 

מהו פרילנס?

כל אדם המוכשר בתחום מסויים, יהיה זה מקצוע הקשור באמנות, בהוראה, בטכנאות, בהנדסה ואפילו במקצועות חופשיים כגון רופא או עורך דין, עשוי למצוא את עצמו כפרילנס בשלב מסויים בחייו. פרילנסר הינו אדם בעל מקצוע אשר מספק שירותים שונים כנגד חשבונית, ללא שום תנאים סוציאלים וללא יחסי עובד מעביד. לדוגמא: גרפיקאי המעניק שירות לחברת פרסום כאשר זו נדרשת לשירותיו, משלמת עבור עבודתו לפי התעריף שהוא עצמו מסכם עימה, ובתום הפרוייקט מסתיימת ההתקשרות עימו עד לפעם הבאה שיזדקקו לו. הסיבות להפוך לפרילנס הן רבות:

  • חופשיות – ישנם אנשים הנוהגים לעבור בתכיפות ממקום אחד למשנהו ומעוניינים בעבודות קצרות ללא תלות במקום עבודה אחד, או שמעדיפים לנוע ולנוד ממקום עבודה למשנהו בשל האופי התזזיתי שלהם והרצון לפגוש עוד ועוד קהילות מעניינות ולהרגיש חופשיים, גמישים ובלתי מחוייבים מבחינת אפשרויות התעסוקה שלהם. 
  • מחסור במקומות עבודה – מחסור במקומות עבודה מאלץ רבים לבחור בדרך חיים זו אשר הינה אטרקטיבית יותר בעיני מעסיקים המחפשים כוח עבודה זול וזמני אך עם זאת איכותי. 
  • פיטורין ושכירה מחדש כפרילנס – למרבה הצער יש מעסיקים המפטרים עובדים ומחזירים אותם כפרינלס, במצב זה, חושש העובד לאבד לחלוטין את מקור פרנסתו ומסכים בלית ברירה. 
  • תחילת הקריירה –  עובדים מתחילים מציעים את עצמם כפרילנס על מנת לצבור נסיון תעסוקתי, מגלים שקשה מאד לעבור למצב של עובד מן המניין, ולכן נשארים במצב זה לאורך שנים. 

 

לחיות בלי רשת בטחון

משמעות החיים כפרילנס היא שעל כל עבודה המבוצעת יש תשלום בסוף החודש כנגד חשבונית, אבל אין כלל זכויות סוציאליות. על הפרילנסר הנחשב לעצמאי לנהל את עתידו הכלכלי בכוחות עצמו. אין לו מעסיקים כי אם לקוחות, וגם אם הם מזמינים ממנו שירות באופן קבוע הנמשך לאורך תקופת זמן, אין ביניהם יחסי עובד מעביד. בנוסף לאובדן התנאים הסוציאליים, לפרילנסר אין שום יכולת לדעת האם תהיה לו עבודה לאורך זמן או לא, כי באותה מידה שהיום מזמינים ממנו עבודה, מחר יכולים להפסיק עימו את ההתקשרות ללא הודעה מראש וללא תשלום פיצויים. אלו הם חיים בלי רשת בטחון, ולמרבה הצער הרבה מאד ישראלים חיים כך חודש אחר חודש, שנה אחר שנה, בלי עתיד וודאי.

למאמר: עצמאי או שכיר? מתי פרילנסר ייחשב כעובד שכיר?

 

מה אומר החוק?

על פי חוק, זכויותיו של עובד נובעות מהיותו בקשרי עובד – מעביד עם מעסיקו. במידה ואדם המועסק כפרילנסר מצליח להוכיח כי אכן התקיימו יחסים כאלו בינו ובין מעסיקו, או בין מעסיקיו השונים ( פרילנסר עשוי לעבוד עם מספר לקוחות / מעסיקים במקביל לאורך השנים ) ייתכן ובית הדין לעבודה ישקול לראות בו עובד מן המניין ולא פרילנס, אך לצורך כך יש לבחון את המקרה באופנים הבאים:

  • מבחן ההשתלבות – עד כמה היה הפרילנסר מעורב ומעורה בפעילות העסק? האם הוא היה נוהג להגיע למקום העבודה מדי יום, לשבת באותו החדר עם שאר העובדים ולבצע את אותה העבודה כמותם? ( לדוגמא, מורה המגיע מדי יום ללמד כיתה כשאר המורים ). הדבר הינו בולט עוד יותר לעין כאשר אותו הפרילנסר מייחס למקום עבודה זה את מקור תעסוקתו העיקרי ואולי אף היחיד, וכי אינו נותן את אותו השירות למקומות עבודה רבים נוספים במקביל ( למרות שמותר לו ). 
  • מבחן הפיקוח והשליטה – עד כמה בעל העסק מפקח ושולט בעובד ובפעולותיו, ככל שהפיקוח והשליטה גדולים יותר, כך גדלה העילה לומר כי היו ביניהם יחסי עובד – מעביד. לדוגמא, אחות במרפאה אשר נתונה לפיקוח על ידי הרופא המנהל את המרפאה והיא נמצאת תמיד במצב של מתן הוראות במהלך עבודתה עם המטופלים. 
  • מבחן הביצוע האישי – האם הפרילנסר מבצע את העבודה בעצמו או מביא קבלני משנה שיעשו זאת עבורו? לדוגמא, קבלן של מוסיקה למסיבות המבצע את עבודת הדיג’י בעצמו או שוכר דיג’יאים אחרים שיעשו זאת עבורו. במידה והעבודה מתבצעת באופן אישי, מתחזקת הטענה כי הוא נמצא ביחסי עובד מעביד עם מעסיקו, ואם הוא נוטה לשכור קבלני משנה, היא פוחתת. 
  • מבחן הציוד – מי רכש את הציוד לעבודתו של הפרילנסר? אם הפרילנסר משתמש במכשירי העבודה שנרכשו על ידי המעסיק, משתמש ברכב חברה, במחשבים ובציוד נוסף שאותם לא רכש מכיסו, תתחזק הטענה כי הוא עובד אצל מעסיקו. 
  • מבחן משך התעסוקה – כמה זמן עבד הפרילנסר עבור מעסיקו? האם היה מדובר בפרוייקט חד פעמי וקצר מועד, או שמדובר בהזמנה חוזרת של עבודות לאורך זמן, או תעסוקה ממושכת שנמשכה לאורך שנים? ככל שמשך הזמן ואופי הזמנת השירותים מן הפרילנסר עולה, כך ניתן לבסס יותר את יחסי העובד – מעביד. 
  • מבחן התלות – זהו מבחן מעט מורכב, מאחר ולא תמיד נחתם חוזה בין הפרילנסר לבין מעסיקו, ובדרך כלל מדובר על הזמנת עבודה תמורת כסף. אך במידה וידוע לפרילנסר כי המעסיק תלוי בעבודתו, וכי המעסיק מחוייב לספק לו עבודה, בין אם נחתם ביניהם חוזה מסויים או בין אם מדובר בכורח המציאות, ייתכן וניתן יהיה להוכיח את מבחן התלות. 

 

פס”ד (בו ייצג משרדנו): בית הדין לעבודה פסק 238,000 ₪ למאמן כדורסל פרילנסר שהוכר כשכיר

 

פרילנסר או שכיר?

במידה ובית הדין לעבודה נאלץ להכריע האם עובד מסויים הינו פרילנסר או שכיר, הוא ייקח את כל האמור למעלה בחשבון בצירוף אופי העבודה, אופי היחסים בין המעסיק לבין הפרילנסר, תדירות הזמנת העבודה, משך זמן העבודה והאופי של העבודה, עד כמה הדמיון בין מה שביצע הפרילנסר היה דומה לעובדים הרגילים ( לדוגמא, מהנדס תוכנה פרילנסר שישב באותו החדר ממש עם המהנדסים השכירים, ניהל איתם שיתוף פעולה מקצועי מלא וביצע את אותן המשימות או עבד איתם על אותו הפרוייקט ממש ). ככל שניתן יהיה להוכיח כי בין הפרילנסר והמעסיק התקיימו יחסי עובד מעביד באמצעות דמיון רב לכל שכיר אחר, ייתכן וניתן יהיה לקבוע כי העובד היה למעשה שכיר ולא פרילנסר, ולכן הוא זכאי לכל אותם הזכויות בדיוק כמו עובד רגיל.

 

 עו”ד כפיר דיין דובב – כתבה על פרינלסר או שכיר

 

 

כיצד עורך דין יכול לעזור לכם במקרה ואתם פרילנסרים שהועסקו כעובדים לכל דבר ועניין?

במידה ובמקרה שלכם מתקיימים כל העקרונות האמורים, כאשר עבדתם כתף אל כתף עם עובדים שכירים, או עבדתם מהבית אבל בדיוק באותו היקף השעות, היקף העבודה ואופי העבודה עם שאר השכירים, השתתפתם בשיחות צוות, הייתם נתונים לביקורת ולשליטה של המעסיק, עסקתם בפרוייקט לאורך זמן או בפרוייקטים רבים עם אותו המעסיק, ייתכן ומגיעות לכם זכויות כמו לכל עובד שכיר וחשוב לעמוד על כך. פנו עוד היום לעורך דין העוסק בתחום על מנת לממש את הזכויות שלכם.

 

נשמח ליתן ייעוץ ראשוני על ידי עורך דין דיני עבודה למי שישלח טופס שאלה באתר.

 

פרילנסר או שכיר?
פרילנסר או שכיר?
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ