רשלנות רפואית בהריון

רשלנות רפואית בהריון יכולה לגרום ללא מעט נזקים, לאם ולעובר כאחד. לנזקים אלה ישנן השפעות קצרות או ארוכות טווח על איכות החיים של המשפחה, על המצב הכלכלי וכד’. לכן, במקרה שקיים חשש לרשלנות רפואית בהריון, ניתן לבחון אפשרות לתביעת הגורמים האחראיים, בהתאם לקיום תנאים מסוימים שעליהם נסביר מיד.

הריון מטבעו הוא מצב רגיש, ובמשך תשעת החודשים שבהם העובר בבטן אימו ועד ללידה, יש צורך בבדיקות רבות, הנחיות שונות של רופאים ומעקב תדיר אחר התקדמות ההיריון, על מנת לוודא כי העובר בריא וכמובן האם. כמו כן, קימות הנחיות רפואיות מקדימות שנועדו למנוע מראש בעיוות, או להקטין ככל הניתן את הסיכוי לבעיות רפואיות מסוימות.

בהקשר זה, רשלנות רפואית בהריון יכולה להתייחס לכמה מצבים: מצב בו התקיימה רשלנות הקשורה להנחיית הרופאים המטפלים, למשל במקרים בהם לא הומלץ להורים על בדיקה שהייתה יכולה בדיעבד, לסייע להם או לתינוק, רשלנות הנוגעת לטיפול עצמו באישה ההרה או ברך הנולד, וכן מצבים שבהם התקיימה רשלנות רפואית הנוגעת לטיפול הפיזי בהליכים שונים.

אנו נעריך מראש את הסיכוי המשפטי על בסיס בחינת החומר הרפואי, שלחו לנו:

לאחר שנבחן את החומר נחזור ונעדכן אתכם ובמידה ונחשוב כי יש לתביעתכם סיכוי ממשי נזמן אתכם לפגישה.

יש חשש לרשלנות רפואית בהריון? השאירו פרטים להערכת סיכויי התביעה וגובה הפיצויים הצפוי:
יש חשש לרשלנות רפואית בהריון? השאירו פרטים להערכת סיכויי התביעה וגובה הפיצויים הצפוי:

ראיון עם עו"ד כפיר דיין דובב בנושא תביעות רשלנות רפואית

בקצרה, רשלנות רפואית מתקיימת בד”כ כאשר מתקיימים שני תנאים מצטברים:

  1. ההתרשלות עצמה שבאה לידי ביטוי במצבים כמו אלה שהזכרנו לעיל, ומקרים נוספים
  2. נזק לאם או לעוב

על ההשלכות הרות האסון של רשלנות רפואית בהריון

רשלנות רפואית בהריון עלולה להוביל ללידת תינוק בעל מומים, מחלות גנטיות, תסמונות גנטיות, שיתוק, מוגבלות חמורה או נכות. אולם לא רק העובר עלול להיפגע מבחינה פיזיולוגית, התפתחותית ו/או שכלית בגין מחדלים רפואיים המתרחשים במהלך ההריון – גם אמו של הילד נתונה בסכנה ממשית לפגיעה בבריאותה ואף בחייה.

כל מחדל רפואי שמתרחש בזמן ההריון עלול להציב את האם והילוד בסכנת חיים של ממש ולעיתים מקרים מצערים אלו מסתיימים אף במוות. לאור ההשלכות הרות האסון של רשלנות בהריון, כאשר מוגשת תביעת פיצויים בעקבות מקרים מסוג זה, בתי המשפט בארץ פוסקים מרבים מן התיקים פיצוי כספי גבוה לטובת התובעים.

באילו מקרים נכון לפנות להתייעצות משפטית מול עורך דין רשלנות רפואית בהיריון?​

בכל מקרה בו מתעורר חשד לכך שאישה בהריון או העובר שהיא נשאה ברחמה, נפגעו בעקבות מחדל רפואי מצד גורם רפואי שעמו באו במגע בזמן ההריון – כדאי מאוד להתייעץ עם משרד עו”ד המלווה תביעות רשלנות רפואית מסוג זה.

אף שהגשת תביעת פיצויים בגין הנזקים ועוגמת הנפש שנגרמו לכם, לתינוקכם ולשאר בני משפחתכם, לא תשיב את המצב לקדמותו – להבאת הגורם האחראי למחדל הרפואי לדין יש ערך בפני עצמה, כמו גם לקבלת פיצויים שיסייעו לכם להיטיב את מצבכם ומצב ילדיכם במישור הרפואי.

מהי השכיחות של מקרי רשלנות רפואית בהריון ולידה במדינת ישראל?

למרבה הצער, מקרי רשלנות רפואית בהריון, אינם רק “אגדה אורבנית”. מחדלים שונים הקשורים בטיפול הרפואי בנשים הרות במדינת ישראל, מובילים לא אחת לנזק חמור ולעיתים גם בלתי הפיך הן לאם והן לעובר.

כיצד ניתן למצות את הדין מול הגורמים האחראים למחדל הרפואי בהריון?

הדרך למיצוי הדין עם רופאים וגורמים רפואיים אחרים שאחראים לרשלנות רפואית בהריון, הינה נקיטה בהליכים משפטיים כנגד הגורם האחראי למחדל, בעזרתו של עורך דין נזיקין המנוסה בניהול תיקי רשלנות בהריון.

על ההצדקה להגשתן של תביעות רשלנות רפואית בהריון

כשגורמים רפואיים נכשלים במתן סיוע רפואי מקצועי לאם הרה, הם גורמים עוול גם למטופלת עצמה גם לעובר שאותו היא נושאת בבטנה וגם לשאר בני המשפחה. עוול זה כשלעצמו, יכול להיחשב כעילה להגשתה של תביעת נזיקין בגין רשלנות בהריון, לטובת קבלת פיצויים בשל הסבל והכאב שנגרמו לאם, לילד ולשאר המשפחה שנפגעה מהמחדל הרפואי.

יתרה מכך, במקרים רבים גורמת הרשלנות הרפואית בהריון אף למגוון סיבוכים רפואיים לאם ו/או לילוד. הדבר מתבטא בין היתר בלידת תינוקות עם מומים, תסמונות, מחלות, נכויות ושאר ליקויים בריאותיים, כאשר במקרים מסוימים – הדבר מוביל גם להפלה.

בנוסף לכך, ישנם גם מקרים בהם נפגעות רשלנות בהריון אינן יכולות להיכנס להריונות נוספים עקב הנזקים שנגרמו להן כפועל יוצא של הרשלנות הרפואית בהריונן האחרון. גם במקרים אלו, בהחלט קיים צידוק להגשת תביעות פיצויים ולו משיקולים פרקטיים, כמו הצורך בתמיכה כלכלית למימון ההוצאות הרפואיות שהנפגעת נדרשת לשאת בהן בעקבות אותו מחדל רפואי

העילות האפשריות להגשת תביעת נזיקין בעקבות רשלנות רפואית בהעריון

רשלנות רפואית יכולה גם להתרחש אחרי הניתוח, בזמן ההתאוששות של המנות/ת בבית החולים או בהקשר למעקב הנדרש אחר החלמתו לאחר ששוחרר לביתו. כך לדוגמא, במצב בו תלונותיו של מטופל שעבר ניתוח אינן זוכות למענה הולם מצד רופאיו או צוות בית החולים ועקב כך המנותח סובל מסיבוכים או תופעות לוואי שניתן היה למנוע.

חשוב גם לדעת שבתי המשפט בישראל פסקו לא אחת לטובת התובעים בתביעות רשלנות בניתוחים, לאחר שהוכח כי המנתח העומד לדין חרג מחובת הזהירות היתרה החלה עליו לאחר ניתוח שנועד לסייע בטיפול במחלה קשה, כדוגמת ניתוח להסרת גידול ממאיר.

מכאן שגם אי ביצוע מעקב רציף ויסודי אחר מצבו הרפואי של אדם המחלים מניתוח, עלולה להוביל לפסיקת פיצויים למנותח שרופאיו לא אבחנו במועד את הישנותה של הבעיה הרפואית שהניתוח נועד לפתור.

העילות האפשריות להגשת תביעת נזיקין בעקבות רשלנות רפואית בהעריון

כאשר גורם במערכת הבריאות נוהג באופן רשלני בעת הטיפול הרפואי באישה בהריון, הוא גורם כאמור עוול גם לה וגם לילד/ה שהיא נושאת ברחמה. על כן החוק מכיר בעילות שונות ומגוונות להגשת תביעות נזיקין על רשלנות בהריון, ובהן:

  1. אבחון לקוי או לא מדויק של ליקויים רפואיים בעובר או באמו בזמן ההריון.
  2. אבחון מאוחר של בעיות רפואיות שונות בזמן ההריון.
  3. מתן טיפולים רפואיים לא מתאימים שפגעו במהלך ההריון התקין.
  4. פגיעה בגופה של האישה בזמן ההריון ו/או בגופו של העובר בעת טיפול רפואי.

מדובר, כמובן, במספר מצומצם של דוגמאות לעילות מקובלות להגשת תביעות פיצויים בעקבות רשלנות רפואית בהריון. אולם יש לבחון כל מקרה לגופו לפני נקיטת צעדים משפטיים, מול עורך דין נזיקין מנוסה המלווה תביעות רשלנות רפואית מסוג זה.

האופן בו ליווי משפטי של עורך דין רשלנות רפואית מסייע למגישי תביעות פיצויים במקרי רשלנות רפואית בהריון

הפגיעות הנגרמות בשל רשלנות רפואית המתרחשת בזמן ההריון נוטות להותיר חותם נוראי על הנפגעים, המלווה אותם לשארית חייהם. בנוסף לעוגמת הנפש והסבל הפיזי, חשוב לזכור שלטיפול בנזקים הגופניים במקרים אלו, נלוות בדרך כלל גם עלויות כבדות ביותר. כאשר תביעת רשלנות רפואית בהריון מלווה בעורך דין המסייע בבניית תיק התביעה, לרבות איסוף הראיות התומכות בטענות התביעה והפנייה של התובעים לחוות דעת רפואית מקצועית, הסיכויים לכך שבית המשפט יפסוק לטובת התובעים, גדל משמעותית. עו”ד מקצועי יודע כיצד להוכיח את קיומו של קשר עובדתי בין הנזקים שהתובעים טוענים להם ובין אופי הטיפול הרפואי שניתן להם במהלך ההריון. זהו למעשה, הבסיס להצלחה בתביעת הנזיקין במקרים אלו ובכלל.

לאילו סכומי פיצוי ניתן להגיע במסגרת תביעות על רשלנות רפואית בהריון?

בתביעות רשלנות בהריון ניתן להגיע לסכומי פיצוי הנעים בין עשרות אלפי ש”ח ועד מיליוני ש”ח בחלק מהמקרים. זאת בהתאם לנסיבות המקרה הספציפי וחומרתם של הנזקים שנגרמו לתובעים.

 

מה חשוב לקחת בחשבון לפני שמגישים תביעה נזיקית על רשלנות בהריון?

אנשים רבים שמגישים תביעות פיצויים בעקבות מקרים של רשלנות רפואית בהיריון, נוטים לעיתים להניח כי תביעתם תטופל ביעילות ובמהירות. למרבה הצער, המציאות מלמדת שתביעות אלו נוטות להתארך. זאת מאחר ומטבע הדברים, מערכת המשפט בארץ נדרשת לטיפול בתביעות נזיקין רבות למדי, והטיפול בתביעות רשלנות בלידה איננו מקבל עדיפות משמעותית על פני תביעות פיצויים מסוגים אחרים.

יתר על כן, תיקי רשלנות רפואית הם בעלי אופי מורכב, מאחר והתביעה עוסקת בנושאים רפואיים שהדיון בהם מחייב את מעורבותם של עדי תביעה מומחים המגיעים מתחום הרפואה ויכולים לספק לבית המשפט חוות דעת מקצועית רלוונטית.

גם הנתבעים, כמובן, רשאים להסתייע בעדים משלהם, וכך קורה שהדיון בתביעה עשוי להתארך. בתי המשפט אינם מקלים ראש בפסיקה בתביעות מסוג זה, ולכן לא מדובר בהליך שניתן לכמת בזמן קצוב מבעוד מועד. אולם סיוע מעו”ד בעל ניסיון עשיר בליווי תביעות רשלנות רפואית בהיריון ובלידה, יכול בהחלט לסייע בייעול של ההליכים וקיצורם במידת מה.

מה תקופת ההתיישנות החלה על תביעות רשלנות בהריון?

על תביעות רשלנות הריון חלה התיישנות של שבע שנים מהמועד בו זוהה הנזק לאם או לעובר ועד עשר שנים אם מדובר בנזק שהתגלה במועד מאוחר יותר. זאת בשונה מתביעות רשלנות רפואית בלידה, שתקופת ההתיישנות החלה על הגשתן עומדת על עשרים וחמש שנים מיום הלידה. היינו, ההתיישנות בת שבע השנים מתחילה להיספר רק כאשר הילד מגיע לגיל 18 והופך ליישות משפטית עצמאית מבחינת החוק בישראל.

נפגעתן מרשלנות רפואית בהריון? כך תוכלנה לפעול למימוש מלא של זכויותיכן

אף שאת ההשלכות החמורות של הרשלנות הרפואית בהריון, קשה עד בלתי אפשרי לתקן, קבלת סיוע משפטי של עורך דין מתחום הנזיקין והגשת תביעת פיצויים, בהחלט יכולה להקל על הנפגעים ובני משפחתם בכיסוי ולו חלקי של ההוצאות הרפואיות שבהן הם נאלצים לשאת, בעקבות הפגיעה באם ו/או בילוד.

כיצד ניתן לוודא כי התקיימה רשלנות רפואית?

מטבע הדברים, לא כל מקרה בו קיים חלילה נזק לאם או לעובר הוא תוצאה של רשלנות רפואית, אלא יש צורך להוכיח כאמור, כי אכן התקיימה כאן רשלנות.

למעשה, אחד החלקים העיקריים, אם לא העיקרי ביותר בתביעת רשלנות רפואית, הוא מציאת מומחים רפואיים שיוכלו לתת חוות דעת המוכיחה מעל לכל צל של ספק כי במקרה אחר שבו לא הייתה מתקיימת הרשלנות, הנזק לא היה נגרם או לפחות, מתמעט.

יש לציין, כי מדובר בהליך יקר יחסית, וכזה המצריך ידע ומיומנות על ידי עו”ד רשלנות רפואית המטפל בתביעה, שכן לא אחת נדרשים התובעים לספק כמה חוות דעת רפואיות.

מי יכול לתבוע במקרה של רשלנות רפואית בהיריון?

עניין זה תלוי בנזק שנגרם ובאופן כללי, הן ההורים והן הילד עצמו (כמובן בגיל ובתנאים מסוימים) יכול לתבוע. בהקשר זה, נדגיש כי הנזקים שנלקחים בחשבון בתביעה, על מנת לחשב את גודל הפיצוי, אינם רק הנזקים עצמם מבחינה פיזית וכד’, אלא גם ההשלכות השונות של הנזק, שבאות לידי ביטוח בהוצאות כספיות של המשפחה, שינוי אורח החיים, נטל הטיפול היומיומי ועוד.

מתי מומלץ לבחון את אפשרות תביעה?

בדומה לכל מקרה שבו קים נזק רפואי כתוצאה מרשלנות, מומלץ לפנות לעורך דין רשלנות רפואית, ולהתחיל לאסוף חומרים הרלוונטיים לתביעה מוקדם ככל הניתן.

למרות שאת תביעת הרשלנות הרפואית ניתן להגיש מספר שנים לאחר שהתרחשה (נתון התלוי בסוג המקרה), קבלת הפיצוי כמה שיותר מוקדם יכולה להקל על משפחות רבות, ובנוסף צריך לזכור כי תביעת רשלנות רפואית עלולה לקחת זמן לא מבוטל של כמה שנים.

קרע שנוצר ברחם במהלך ההריון או הלידה עצמה, מהווה סיבוך חמור עם פוטנציאל קטלני ביותר עבור האם והעובר גם יחד – לכן יש צורך באבחון

כריתת רחם הינה פרוצדורה כירורגית פולשנית לכל דבר ועניין שמטבע הדברים – עשויה להעמיד את האישה שעוברת אותה בפני סיכונים כאלה ואחרים. הלכה למעשה, כמו

כחלק מבדיקות בזמן ההריון, הרופאים נדרשים לבצע סקירת מערכות של העובר בפרוצדורות רפואיות שונות. כחלק מכך, ניתן לבצע אבחון גפיים קצרות בבדיקת אולטרסאונד. באמצעות בדיקה

בשנים האחרונות עולים מקרי הגשת תביעה בשל רשלנות רפואית ככלל, ורשלנות רפואית בהריון בפרט. אם גם אתם חוויתם מקרה של רשלנות רפואית בהריון, כדאי שתוועצו

בדומה להליכם רפואיים אחרים בהם מעורב מגע יד אדם, גם בתחום ההפלות עשויים להתרחש מקרים של רשלנות רפואית – בין אם מדובר ברשלנות רפואית בהפלות

באופן דומה לתחומי רפואה אחרים, גם בבדיקת אולטרסאונד עשויה להתקיים רשלנות רפואית בשל חוסר מקצועיות ורשלנות של הגורמים הרפואיים המעורבים. הלכה למעשה, רשלנות רפואית בבדיקת

כליה בודדת אגנית במהלך ההיריון הינה מצב שאמנם אינו שכיח, אך כזה, שבהינתן התרחשותו, עשוי להותיר את היילוד עם נזקים. הלכה למעשה, כליה בודדת אגנית

תסמונת דאון הינה ליקוי התפתחותי מולד אשר פוגע בהתפתחות הילד במישור השכלי, ההתנהגותי והגופני. מדובר בתסמונת המגיעה במגוון דרגות חומרה ונמצאת על הספקטרום האוטיסטי. ישנם

המודעות לחשיבות העצומה הגלומה בביצוען של בדיקות סקר שונות בהריון, נמצאת כיום במגמת עלייה מתמדת. בדיקות הריון שונות ובפרט בדיקת צ’יפ גנטי, מאפשרות להקטין באופן

לידה היא תהליך טבעי ומרגש עבור כל אישה ובני משפחתה. אולם לא אחת, מלבד ההתרגשות הנלווית ללידת התינוק, מעוררת חוויית הלידה גם חששות וחרדות רבים.

מוות תוך רחמי של עובר מהווה טרגדיה קשה ביותר להורי היילוד, שקיוו כי ההיריון יסתיים בתוצאה אחרת. במקרים בהם מתעורר חשד לכך שניתן היה למנוע

שאלות ותשובות - רשלנות רפואית בהריון

רשלנות רפואית בהיריון יכולה להיגרם מהערכות לא נכונות ואבחון שגוי של הצוות הרפואי, טיפול שגוי או חסר, אי הפנייה לבדיקות שנדרשות בהיריון או גרימת נזק לאישה ההרה או לעובר בעת טיפול או בדיקה.

על מנת לקבוע שהתקיימה רשלנות רפואית, יש לקבוע שהנזק שנגרם לאישה ההרה או לעובר הוא כתוצאה מפעולה או אי פעולה של הצוות הרפואי. ניתן להוכיח זאת בין היתר על ידי חוות דעת של רופא מומחה בתחום.

כן. במידה והוכח הקשר הסיבתי בין הנזק שנגרם לבין הטיפול או אי הטיפול הרשלני של הצוות הרפואי, ניתן להגיש תביעה לפיצויים על הנזק שנגרם.

עורך דין המומחה בתחום הרשלנות הרפואית יוכל לדאוג לחוות דעת מרופא מומחה, שתסייע לחיזוק טענות התביעה ולהוכחת הרשלנות הרפואית. כמו כן, עורך הדין יעניק ייעוץ משפטי מקיף ויוודא שתקבלו את מלוא סכום הפיצויים.

עו"ד כפיר דיין דובב לוגו

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים
נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות

מאמרים מקצועיים בנושא רשלנות רפואית בהריון

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ