רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס

מחלת הטיי זקס היא מחלה תורשתית וחשוכת מרפא בה לוקים תינוקות. אותם תינוקות הלוקים בטיי זקס אינם זוכים להחלים מהמחלה ולצלוח את שנת חייהם הראשונה. מכאן ברורה החשיבות האדירה של אבחון מחלת הטיי זקס טרום הלידה.

כאשר קיים חשד לכך שניתן היה למנוע את לידתם של ילד או ילדה הלוקים במחלת טיי זקס, וזאת על ידי אבחון המחלה בזמן ההריון, ככל שנראה שהגורמים הרפואיים שאם התינוק לא פעלו כנדרש כדי לאבחן את מצבו של העובר, יש מקום לשקול את הגשתה של תביעת פיצויים בעילה של רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס.

עילות אפשריות להגשת תביעות רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס

לאור השלכותיה הטרגיות של מחלת טאי זקס, הצורך הקריטי באבחון פוטנציאל הנשאות הגנטי למחלה, ברור מאליו. בהתאם לכך, רופאי נשים מצופים לעשות את המרב למניעת לידה של תינוקות החולים במחלה. אולם למרבה הצער, לעיתים נולדים תינוקות הסובלים מטיי זקס להורים שלא היו מודעים כלל לאפשרות כזו ושהנושא לא הובא לידיעתם בזמן ההריון. הדבר עלול להתרחש על רקע שורה ארוכה של מחדלים רפואיים, שאודות השכיחים ביניהם נפרט להלן.

סוגי המחדלים שעלולים להתרחש בהקשר לאבחון מחלת הטיי זקס

להלן סוגי המחדלים הרפואיים שעשויים להוביל לכך שתינוק חולה טאי זקס לא אובחן ככזה במהלך ההריון:

אי הפניה לבדיקות מקדימות לקראת ההריון 

הפניה של זוגות לבדיקות נשאות לפני כניסה להריון, היא קריטית במיוחד כאשר מדובר בבני זוג המשתייכים לקבוצת סיכון לנשאות גנטית למחלת הטאי זקס. כשרופא הנשים שאישה שמעוניינת להיכנס להריון מטופלת אצלו, איננו דואג להביא לידיעתה ולידיעת בן או בת זוגה, את הצורך בביצוע בדיקות נשאות גנטית לקראת ההריון, בהינתן השתייכותם האתנית וגורמי סיכון נוספים, הוא מסכן אותם בלידת ילד חולה ואת עצמו – בתביעת נזיקין על רקע רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס.

אי הפניה לבדיקות סקר בזמן ההריון

גם רופא שלא מקפיד להפנות נשים הרות לבדיקות סקר רלוונטיות, כמו בדיקת סיסי שליה ודיקור מי שפיר, מסתכן בתביעות נזיקין על רקע רשלנות רפואית באי הפנייה לבדיקות לגילוי טיי זקס .

טיפול בלתי תקין בבדיקות הסקר

לא רק גניקולוגים חשופים לתביעות נזיקין בהקשר לאי גילוי של מחלת הטאי זקס. גם מכונים רפואיים, בתי חולים וכן מעבדות רפואיות האחראיים על הטיפול בבדיקות היריון ופענוחן – עלולים להיתבע בידי מטופלות, ככל שהבדיקות אצלם אינן מתבצעות בהתאם לנהלים המחייבים או שהטיפול בממצאי הבדיקות מתבצע בצורה לקויה, המובילה לתוצאות שגויות ומטעות.

פענוח לקוי של בדיקת סיסי השלייה או בדיקת מי השפיר

לידת תינוק הסובל ממחלת טיי זקס, בעקבות טעות בפענוח של בדיקות הנשאות הגנטיות בזמן ההריון, נחשבת כהולדה בעוולה, המהווה עילה מובהקת להגשת תביעת רשלנות רפואית ודרישת פיצויים מהגורמים האחראיים.

לאור העובדה שמחלת הטאי זקס היא מחלה חשוכת מרפא, הבאת הנושא לידיעתם של זוגות שמעוניינים להרות, כמו גם אבחון לפוטנציאל הנשאות לגנים הגורמים למחלה, והפניה לבדיקות רלוונטיות בהריון – הם כולם צעדים קריטיים שרופאי נשים מצופים לנקוט. זוהי הדרך היחידה שבה להורים לעתיד, יכולה להתאפשר בחירה מושכלת בנוגע להריונם והולדת התינוק.

ההשלכות הקשות של מקרי רשלנות רפואית באבחון טיי זקס

מחלת טיי זקס כפי שציינו קודם לכם, היא מחלה ממקור גנטי שאין לה מרפא. התינוקות הלוקים בטאי זקס נושאים מטען גנטי הגורם לפגיעה באנזים שמיועד לפירוק של חומצות השומן שמצטברות במערכת העצבים המרכזית. פגיעה זו נוטה לגרום להרס כולל במערכת העצבים בגוף הילוד ומובילה כמעט ללא יוצא מן הכלל, לפטירתם של תינוקות אלו עוד בשנה הראשונה לחייהם.

הדרך לרפא תינוקות עם טיי זקס מולד, טרם נתגלתה אולם אין זה אומר שמדובר בבעיה שלא ניתנת לאבחון מוקדם. את תסמונת הטאי זקס ניתן לאבחן כבר במהלך הלידה ולכל הפחות, לאפשר להורים לעתיד לבחור מה לעשות בהריון והאם יעדיפו להימנע מלידת תינוק שיסבול וילך לעולמו כעבור פחות משנה.

מהן הדרכים למניעת הולדה בעוולה של תינוקות טיי זקס?

טיי זקס זו מחלה תורשתית אשר עוברת מהורים לילדים אך ורק כשהמטען הגנטי הרלוונטי מצוי אצל שני ההורים. כדי לאבחן זאת, מספיקה בדיקה של המטען הגנטי של אחד ההורים טרום הכניסה להריון. הבדיקה מאפשרת לשלול את הפוטנציאל ללידת תינוק חולה בטיי זקס. גם בדיקות סקר המבוצעות בשלביו הראשוניים של ההריון, מסייעות לאבחון הפוטנציאל לנשאות גנטית המובילה לטיי זקס עוברי.

לאור חומרת המחלה, מצופה מרופאים שימליצו לזוגות המעוניינים להביא ילדים לעולם, שיפנו לבדיקות נשאות גנטית טרום כניסתם להריון, כדי למנוע הולדה בעוולה של תינוק חולה. הדבר רלוונטי במיוחד כאשר בני הזוג משתייכים לקבוצת סיכון ללידה של תינוק חולה בטאי זקס. לקבוצת סיכון זו משתייכים הורים שמוצאם אשכנזי או צפון אפריקאי, וגם מי שבקרב בני משפחתם נתגלתה מחלת הטיי זקס בעבר.

לצורך אבחון המחלה בעובר, קיימות בדיקות סקירה המבוצעות במהלך ההריון עצמו, שגם עליהן הרופאים מצופים להמליץ, להורים שמשתייכים לקבוצת סיכון. ככל שתוצאות הבדיקות הנ”ל מעידות על כך שמדובר בתינוק הנושא את המטען התורשתי שעשוי להוביל להתפרצות של המחלה, הרופא מצופה ליידע את ההורים בכך ולהעלות את האפשרות של הפסקת ההריון.

הפסקת היריון היא הדרך שבה אנשים רבים בוחרים לחסוך מהתינוק ומעצמם את כל הסבל הנלווה לחולי בטיי זקס, ושקיפות כזו מצד הרופאים, היא חיונית למניעת מצב מכמיר לב של הולדת תינוק בעל טיי זקס שלא ישרוד לאורך זמן. זוהי זכותו הבסיסית של כל הורה להגיע להחלטה מושכלת לגבי לידת ילדו באם הוא חולה או בעל סיכויי הישרדות נמוכים במיוחד מלכתחילה ולכן כאשר היא נשללת, הדבר נחשב במקרה של הולדה בעוולה.

בדיקות אבחון מקובלות לגילוי מוקדם של טיי זקס בהריון

כיום, ישנן בדיקות אבחנתיות שונות שמאפשרות לגלות עוד בזמן ההריון את קיומו של מטען גנטי שמהווה בסיס להתפתחות טיי זקס. עם הבדיקות השכיחות לעניין זה ניתן למנות בדיקות דם, בדיקת מי שפיר ובדיקה של סיסי השליה. הבדיקות הללו ממומנות על ידי משרד הבריאות, ולכן אין סיבה שלא לבצע אותן. כשהנשאות לטאי זקס מאובחנת על בסיס הבדיקות הללו עוד בשלבי ההריון המוקדמים, לרוב הרופאים ימליצו על הפסקת ההיריון.

 רשלנות רפואית אבחון מחלת טיי זקס והדרך להגשת תביעת נזיקין

במקרה שבו מתעורר החשד לכך שתינוק נולד כשהוא סובל ממחלת טיי זקס, וזאת בשל רשלנות רפואית בהריון, כדאי לפנות לעורך דין העוסק בליווי של נפגעי רשלנות רפואית בהגשת תביעות נזיקין. באופן זה ניתן לברר אם יש עילה לגיטימית להגשת תביעת רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס והיתכנות לקבלת פיצוי כספי ראוי.

כשקיים תיעוד רפואי התומך בכך שהגורמים הרפואיים שהיו אמורים ליידע את ההורים בכך שהם נושאים עובר חולה, לא עשו תוך בשל חריגה מהפרוטוקולים הרפואיים המקובלים בתחום המיילדות והגנטיקה, קיים בסיס לדרישות פיצוי כספי בסכום משמעותי בשל כך.

זיהוי תסמינים אופייניים למחלת טיי זקס אחרי לידת התינוק

תינוקות החולים בטיי זקס, לרוב יציגו תסמינים אופייניים למחלה כגון:

  1. פיגור שכלי
  2. ליקויי ראייה עד כדי עיוורון
  3. ליקויים שמיעתיים
  4. פרכוסים
  5. שיתוק

כבר בחודשים הראשונים לחיי התינוק ניתן לזהות את התסמינים הנ”ל – באמצעות בדיקות מסובסדות ובכך לזהות את נשאותו הגנטית של התינוק לטיי זקס.

לסיכום: עם מי ניתן להתייעץ בנוגע לתביעות על רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס?

אם נולדו לכם ילד או ילדה החולים חלילה במחלת טיי זקס, והדבר התברר לכם רק לאחר לידתם, ייתכן כי אתם זכאים לקבלת פיצוי כספי בסכום משמעותי מאוד, מהגורמים הרפואיים שמולם התנהלתם בזמן ההריון. למשרד עורך דין כפיר דיין דובב, ניסיון רב בליווי נפגעי רשלנות רפואית בהריון, ומתן שירותי ייצוג משפטי בתביעות פיצויים המוגשות על רקע רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס.

נשמח לבחון את המקרה שלכם ולסייע לכם לברר מהן הזכויות המגיעות לכם. מעוניינים לדעת האם מגיעים לכם פיצויים בעקבות רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס? פנו עכשיו למשרד עורך דין כפיר דיין דובב להתייעצות אישית ללא התחייבות.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית וגנטיקה? לחץ כאן!

רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס
רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ