רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

לרשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר ישנו פוטנציאל לתוצאות הרות אסון וטרגיות מאוד עבור היילוד והוריו כאחד. המחדלים שעלולים להתרחש במסגרת זו, נעים בין פענוח לוקה בחסר של ממצאי הבדיקה הגורם לאי אבחון של מחלה תורשתית, מום או ליקוי אחר שעמו עלול התינוק להיוולד, ועד ביצוע רשלני של הבדיקה עצמה, שעלול לסכן את בריאותו וחייו של העובר.

מדובר במחדל חמור מאוד ולכן חשוב להבין באילו מקרים ניתן לקבוע כי אכן אירעה התרשלות בדיקור מי השפיר המצדיקה הגשת תביעת פיצויים.

על תכליתה של בדיקת מי השפיר

בדיקת מי השפיר נועדה לאבחון של מחלות תורשתיות כמו גם הפרעות כרומוזומליות בעוברים במהלך השבוע השישה עשר עד העשריים ושתיים להריון. מדובר בבדיקה פולשנית המבוצעת על ידי החדרת מחט ארוכה ודקה וארוכה אל שק השפיר ושאיבה של כ- 20 סמ”ק ממי השיפור כדגימה שתיבדק במעבדה.

חשיבות הבדיקה בהריונות מסוימים

ישנם הריונות בסיכון או כאלו שקיים בהם חשש להופעת מחלות גנטיות או מומים ביילוד, ולכן רופאים ממליצים בהריונות אלו שתתבצע בדיקת מי שפיר. כך למשל במקרה בו האם ההרה בת יותר מ- 35 בהריון עם ריבוי עוברים, כשקיים חשש למום בתינוק או מחלה מולדת שהתגלה בבדיקת שקיפות עורפית או בסקירת מערכות וכיוצא באלו.

הולדה בעוולה – עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

הולדה בעוולה היא בין העילות המקובלות להגשת תביעות רשלנות רפואית בלידה. לא אחת, הוגשו תביעות נזיקין בעילה כזו בהקשר לביצוע לקוי או רשלני של בדיקת מי שפיר ולידת תינוק חולה או נכה עקב כך.

אולם גם במקרים שבהם מטופלת לא הופנתה על ידי רופאיה לבדיקת מי שפיר חרף היותה בקבוצת סיכון ללידת תינוק חולה או בעל מום, לא קיבלה המלצה לעבור בדיקה כזו ולא הוסברו לה מראש ההשלכות של אי ביצוע הבדיקה – במידה ונולד לה ילד הלוקה במום חמור או מחלה קשה, עשוי הדבר לשמש גם הוא כבסיס להגשת תביעת רשלנות בעילה של הולדה בעוולה.

רשלנות רפואית במהלך בדיקת מי שפיר או בפענוח הממצאים

ישנם מקרים שבהם בשל אי בדיקת ההיסטוריה הרפואית של האם ההרה ולא בוצע תשאול בדבר רגישותה לחומרים שונים טרום ביצוע הבדיקה, נגרמה פגיעה בעובר בעקבותיה. רשלנות רפואית בדיקת מי שפיר עשויה להתרחש במהלך ביצוע הדיקור עצמו אך גם לאחריו – ולהתבטא בפענוח בלתי תקין של הממצאים שנאספו בבדיקה.

החשש הגדול של נשים רבות בהקשר לביצוע בדיקת מי שפיר, נובע מהסיכון הכרוך בדיקור של שק מי השפיר אשר עלול לסכן את העובר ולהזיק לו. לכן נדרשים רופאים להקפיד על נהלי בטיחות מדוקדקים בהקשר לביצוע בדיקה זו, לרבות השימוש באולטרסאונד במהלכה כדי להימנע מפגיעה בעובר.

מקרים שבהם הבדיקה לא בוצעה במידת הזהירות הנדרשת מהרופא, והעובר נפגע עקב כך, הסתיימו לא אחת בהרשעת הרופא ברשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר ופסיקת פיצויים גבוהים לתובעת.

כאמור, גם בהקשר לטיפול בממצאי הבדיקה, עלולים להתרחש מחדלים רפואיים שיובילו לאי פענוח תקין של הממצאים ועקב כך – ללידת תינוק הסובל ממחלה, מום או נכות קשה, מבלי שלהוריו ניתנה ההזדמנות לקבל החלטה מושכלת בנושא. גם תביעות נזיקין שהוגשו על רקע זה, זיכו לא אחת את הורי הילד בפיצויים משמעותיים מאוד.

רשלנות רפואית באי קבלת הסכמה מדעת לבדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר מחייבת קבלת הסכמה מדעת מצד האם לעתיד. הנבדקת נדרשת לחתום על טופס ייעודי שבו מפורטים הסיכונים הכרוכים באי ביצוע הבדיקה, הסכנות הכרוכות בביצועה, אופן ביצועה, והסיבוכים האפשריים שעלולים להיגרם בעקבותיה.

אולם מלבד המידע המסופק למטופלת על גבי הטופס עצמו, גם הרופא הבודק מחויב ליידע אותה בעל פה ובפירוט רב בכל פרטים הללו. הימנעות ממתן מידע זה למטופלת פירושה שגם אם חתמה מרצונה לכאורה על הטופס, אין בכך משום הסכמה מדעת.

כך במצב בו עובר נפגע בעקבות ביצוע הדיקור, במקרה של לידה מוקדמת, תסחיף מי-שפיר, זיהומים או הפלה חלילה, אם הרופא לא הסביר באריכות ובבירור את הסיכונים הכרוכים בבדיקה טרום ביצועה – הוא יהיה חשוף להגשת תביעת רשלנות כנגדו.

בנוסף לכך מצופה הרופא הבודק ליידע את הנבדקת בכך שתידרש להימנע מתזוזה בזמן ביצוע הבדיקה ולנוח מכל מאמץ ביממה שלאחר ביצועה. ככל שלנבדקת לא ניתנו ההנחיות הללו על ידי הרופא הבודק, ובשל כך הפילה את העובר, גם אז יהיה הרופא חשוף לתביעת רשלנות רפואית בהריון.

הדבר נכון כמובן גם לכל מקרה שבו ישנו חשד לביצוע הבדיקה שלא במידת המיומנות הנדרשת, מה שמגדיל את הסכנה להגעה למסקנות שגויות בעקבות הבדיקה, כמו גם לפגיעה בעובר ואף לשיתוק מוחין או מוות.

נגד מי ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר?

אם בדיקת מי שפיר או אי ביצועה הובילו לנזקים לאם או ליילוד, זכאית המשפחה הנפגעת להגשת תביעת פיצויים בשל כך. את התביעה ניתן להגיש הן כנגד רופא הנשים הבודק, הן כנגד הצוות הרפואי שסייע לבדיקה והן כנגד המוסד הרפואי שהבדיקה התבצעה בו.

רשלנות רפואית באי מעקב אחר מצבה של הנבדקת לאחר דיקור מי שפיר

אחרי שמתבצע דיקור במי השפיר יש צורך בביצוע מעקב אחר תופעות לוואי פוטנציאליות שעלולות להתפתח באם או בעובר בשל הבדיקה. היה וישנם סממנים המעידים על אפשרות לתופעת לוואי מסוג כזה או אחר, חשוב לטפל בכך ללא שהות. התעלמות מתסמינים שעלולים להופיע על תופעות לוואי מבדיקת מי השפיר כדוגמת הפרשות יוצאות דופן – עשויה בהחלט לשמש כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית במידה והאם או העובר יפגעו בשל כך.

ההשלכות הקשות של רשלנות רפואית בדיקור מי שפיר

דיקור מי שפיר שבוצע באופן רשלני עלול להוביל להשלכות חמורות וכאובות מאוד עבור משפחה שלמה. אם אתם מאמינים שאתם או מי מיקיריכם נפגעתם חלילה מרשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

זה הזמן לפנות להתייעצות עם עורך דין לתביעת רשלנות רפואית בהריון. הפנייה לעו”ד מנוסה עם רקע ספציפי בייצוג נפגעות מחדלים רפואיים הנוגעים לרפואת נשים, תחום המיילדות, הריונות או לידות, היא המפתח להצלחה בתיקים מסוג זה.

לסיכום

עורך הדין אשר מלווה תביעות נזיקיות בהקשר לבדיקות מי שפיר שבהן ניזוקו האם ההרה או העובר, הוא בעל הכלים הנדרשים לגיבוש תיק ראיות מבוסס ואסטרטגיית תביעה מוצקה שיגובו בחוות דעת של רופא מומחה מוביל מתחום הגניקולוגיה או המיילדות.

רופא מומחה בעל שם שיבסס את טענות התביעה לקשר שבין נזקי היולדת ו/או היילוד בעקבות הבדיקה המדוברת ובין ההתנהלות הקלוקלת של הגורמים הנתבעים, ישפר לאין ערוך את הסיכויים לקבלת פיצויים משמעותיים ולעשיית צדק עם נפגעי המחדל המדובר. במידה ואתם סבורים כי ניזוקתם עקב מקרה של רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר – אל תהססו ליצור קשר עם משרדנו לטובת התייעצות ראשונית ללא התחייבות. נשמח לסייע.

זקוקים להכוונה משפטית בהקשר לרשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר? פנו למשרד עורך דין כפיר דיין דובב, להתייעצות מקצועית, דיסקרטית ולא מחייבת.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בלידה? לחץ כאן!

רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ