רשלנות רפואית עקב אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת

לידה מוקדמת מוגדרת כלידה המתרחשת לפני השבוע ה- 37 להריון. זהו מצב אשר עלול להוביל למגוון רחב של בעיות בריאותיות חמורות, הן לאם והן לתינוק, שבשלב זה ריאותיו טרם מפותחות דיה. מתן סטרואידים לאם ההרה נועד לזרז את התפתחות הריאות בעובר ולכן הדבר מקובל כשהסבירות ללידת פג בלידה מוקדמת היא גבוהה.

למרבה הצער, במקרים מסוימים, תינוקות אינם שורדים בשל רשלנות רפואית עקב אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת. בשורות הבאות נדון בדרך להתמודד עם מצב מצער כזה בפן המשפטי.

הנסיבות שבהן עלולה להתרחש רשלנות רפואית עקב אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת

טיפול בסטרואידים הוא שיטה מקובלת ומבוססת להפחתת הסיכון לסיבוכים הקשורים ללידה מוקדמת. הטיפול כולל מתן זריקות של קורטיקוסטרואידים (מסוג בטאמתאזון או צלסטון), לאם ההרה. זריקות אלו מסייעות בהבשלת הריאות של העובר כאשר קיים סיכון לכך שיוולד כפג לפני השבוע ה- 34 להריון, מה שיכול להפחית את הסיכון למצוקה נשימתית ובעיות ריאתיות אחרות בילוד. סטרואידים גם עוזרים להפחית את הסיכון לדימום מוחי, ויכולים לשפר את סיכויי ההישרדות הכלליים של פגים.

כאשר רופאים מזהים את הפוטנציאל ללידה מוקדמת שעשויה לקרות לפני השבוע ה- 37 של ההריון אך בוחרים שלא להציע לאם ההרה טיפול בסטרואידים כדי לשפר את סיכויי ההישרדות של התינוק, יש מקום לבחון את הנסיבות שבהן התקבלה ההחלטה (או שלא עלתה על הפרק מלכתחילה), באם בעקבותיה נולד פג במצב בריאותי ירוד או סבל מסיבוכים שפגעו בבריאותו או הובילו חלילה למותו.

מהן הסיבות שמובילות רופאים להימנע ממתן סטרואידים בלידה מוקדמת מלכתחילה?

למרות היתרונות המיוחסים למתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת, התרחשו לאורך ההיסטוריה לא מעט מקרים שבהם רופאים וגורמים רפואיים אחרים לא סיפקו את הטיפול הנ”ל כנדרש לנשים שהיו לקראת לידה מוקדמת ובשל כך נפגעה בריאות הילוד. במקרים מסוימים, כשל זה נבע מחוסר ידע או הבנה של משמעות הטיפול ויתרונותיו.

במקרים אחרים, התברר כי הדבר נבע מחוסר במשאבים או מקשיים לוגיסטיים במתן הטיפול עצמו. אולם, תהיה הסיבה אשר תהיה, רופאים ואחיות נדרשים להיות ערים לעובדה ששלילת הטיפול בסטרואידים מאישה הרה העומדת ללדת טרם זמנה, עלולה להיות בעלת השלכות הרסניות עבור האם והתינוק.

על ההשלכות החמורות של רשלנות רפואית עקב אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת

אחת ההשלכות החמורות ביותר של מניעת טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת, היא הסיכון המוגבר למות התינוק. מחקרים הראו כי תינוקות שנולדו בלידה מוקדמת לאמהות שלא קיבלו טיפול בסטרואידים, נמצאים בסיכון גבוה משמעותית לפטירה מאשר אלו שנולדו לאמהות שכן קיבלו את הטיפול במועד הנדרש. זה נכון במיוחד עבור תינוקות שנולדו בין השבוע ה- 24 והשבוע ה- 34 להריון.

גם האם ההרה, יכולה לסבול מאוד מאי מתן טיפול בסטרואידים לקראת הלידה המוקדמת. נשים שאינן מקבלות טיפול בסטרואידים לרגל לידת פג, נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח בעיות בריאותיות חמורות, כגון זיהומים, דימום מוגבר ויתר לחץ דם. סיבוכים אלו יכולים להיות מסכני חיים ויכולים לגרום לאשפוז ארוך יותר, טראומה פיזית ורגשית משמעותית ועלולים גם להשפיע על יכולתה של היולדת להרות שוב.

מתי אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת עשוי להיחשב כרשלנות רפואית?

ככלל, כל טיפול רפואי שלא נעשה בהתאם לפרוטוקולי הטיפול הרפואיים המקובלים במצב מסוים, יכול להיחשב בתור רשלנות רפואית. מתן סטרואידים לפגים, הוא הפרקטיקה הטיפולית המקובלת במקרים שבהם ישנם סממנים המצביעים על סיכון ללידה מוקדמת. למעשה, כמעט בכל מקרה של סכנה ללידה מוקדמת ניתן טיפול כזה.

מכאן שניתן לכאורה לטעון כי אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת עשוי להיחשב כרשלנות רפואית. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי בהקשרים רפואיים כל מקרה צריך להיבחן לגופו על פי הנסיבות הספציפיות למטופלת. היינו, ישנם גם מקרים שבהם לא ניתן טיפול סטרואידי ליולדת על בסיס שיקולים שונים שהיוו נגזרת של הנסיבות הספציפיות למקרה.

מתי אם כן נוכל לטעון שקיים בסיס להגשת תביעת רשלנות רפואית על רקע אי מתן טיפול סטרואידי ליולדת? התשובה העקרונית לשאלה מורכבת זו, היא שבמידה והטיפול היה הכרחי ואפשרי לביצוע אך לא ניתן והילוד נפגע בשל כך, תיתכן עילת תביעה מוצדקת.

כדי לאמוד את קיומה של עילת תביעה כאמור לעיל, מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה מתחום המיילדות ולקבל את חוות דעתו המקצועית על השתלשלות האירועים, וכן עם עו”ד רשלנות רפואית בלידה שיש לו ניסיון רב בתיקים מסוג זה.

האם ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית עקב אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת?

במקרים מסוימים, מניעת טיפול בסטרואידים עלולה להוביל גם לתביעה משפטית. ניתן להגיש תביעות נזיקין בגין רשלנות רפואית בלידה מוקדמת, כנגד בעלי מקצוע בתחום הרפואה, שאינם נותנים את הטיפול הנחוץ ליולדת ו/או לעובר בזמן הנכון או שלא מספקים מידע הולם על הטיפול לאם כדי לאפשר לה לקבל החלטה מושכלת בנוגע לבריאותה ובריאות תינוקה.

האחריות הנזיקית הפוטנציאלית המונחת על כתפיהם של גורמי רפואה בתחום המיילדות, נועדה למנוע טרגדיות מיותרות כמו גם לספק פיצוי כספי משמעותי לנפגעי רשלנות רפואית עקב אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת בגין הנזק שנגרם עקב הרשלנות להם וליקיריהם.

חשיבות הסיוע המשפטי במקרי רשלנות רפואית עקב אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת

לרשלנות רפואית יכולות כאמור להיות השלכות חמורות וארוכות טווח על בריאותם ורווחתם של האם והתינוק כאחד. במקרה של לידה מוקדמת ומניעת טיפול בסטרואידים, ההשלכות עלולות להיות חמורות בצורה יוצאת דופן. נשים ובני משפחותיהן שנפגעו מרשלנות רפואית בתחום זה צריכות לפנות לייעוץ משפטי כדי להבין מהן זכויותיהן ואפשרויות הפעולה העומדת לרשותן.

רשלנות רפואית עקב אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת – סיכום

כיוון שלידה מוקדמת היא אחד מסיבוכי ההריון המסוכנים ביותר, מצופה מאנשי מקצוע בתחום הרפואה להיות מודעים היטב ליתרונות הטיפול בסטרואידים להפחתת הסיכון לבעיות בריאותיות חמורות לאם ולתינוק כאחד, וידעו כיצד לספק את השירות הרפואי הזה כאשר מתעורר בו צורך.

חשוב להכיר בכך שמניעת טיפול סטרואידי לאישה הרה שקיים סיכון לכך שתלד בשלב מוקדם מדי להריון, עלולה להוביל להשלכות הרסניות ומשנות חיים עבור כל המעורבים. מכאן החשיבות הרבה של לקיחת אחריות על מתן הטיפול הדרוש למטופלות מצד גורמים בתחום המיילדות, בצורה המקצועית ביותר ובתזמון הנכון.

ייעוץ משפטי מצד עורך דין מנוסה בתיקי רשלנות רפואית בלידה, הוא כלי חיוני לבחינת התיעוד הרפואי בעין מקצועית, כמו גם לקבלת אומדן לגבי קיומה של עילה להגשת תביעת פיצויים. עו”ד לענייני רשלנות רפואית בהריון ובלידה יכול לסייע ללקוחותיו גם להשיג חוות דעת מרופאים מומחים למיילדות, שהיא חיונית לתמיכה בטיעוני התביעה ולהגדלת סיכויי ההצלחה של התובעים.

עורך דין רשלנות רפואית כפיר דיין דובב, עזר זה מכבר למשפחות רבות בישראל בהגשת תביעות פיצויים בעקבות מחדלים רפואיים שהתרחשו בהריונות ובלידות מוקדמות. אם גם אתם סבורים כי מגיע לכם פיצוי כספי בשל הטרגדיה שפקדה אתכם, זה הזמן לפנות למשרדנו ולבחון את האמצעים העומדים לרשותכם לטובת מימוש זכויותיכם. בואו נשוחח!

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בלידה? לחץ כאן!

רשלנות רפואית עקב אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת
רשלנות רפואית עקב אי מתן טיפול בסטרואידים בלידה מוקדמת
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ