לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

רשלנות רפואית – תסחיף מי שפיר

תסחיף מי שפיר הוא מצב חירום מיילדותי נדיר אך חמור ביותר המתרחש כאשר מי שפיר או תאים עובריים חודרים למחזור הדם של האם ההרה. המצב יכול לגרום לדימום חמור, קריסה קרדיווסקולרית, ובמקרים רבים אף למוות. למרות נדירותו, תסחיף מי שפיר הוא הגורם מאחורי חלק נכבד ממקרי המוות של נשים בלידה ברחבי העולם.

לכן רופאים ואחיות מצפים לגלות עירנות רבה בעת שהם בודקים ומטפלים בנשים הרות, להיות מסוגלים לזהות כל תסמין חריג שעשוי להצביע על סיכון להיווצרות תסחיף מי שפיר וכן להיות ערוכים להעניק טיפול חירום מתאים לאם לעתיד המצויה במצב כזה.

רשלנות רפואית באבחון תסחיף מי שפיר לנוכח האתגרים בשיוך התסמינים למצב

אבחון של תסחיף מי שפיר יכול להיות מאתגר, שכן התסמינים האופייניים לבעיה, דומים לרוב לאלה של מצבי חירום מיילדותיים אחרים, כגון דימום לאחר לידה או אלח דם. תסמינים נפוצים של תסחיף מי שפיר כוללים קוצר נשימה, כאבים בחזה ושינוי בגוון העור לגוון כחלחל או סגלגל. עם התסמינים האחרים שעשויים להופיע, ניתן למנות גם קרישת דם לא תקינה, לחץ דם נמוך ופגיעה חריפה בכליות.

אחד האתגרים העיקריים באבחון תסחיף מי שפיר הוא שהתסמינים יכולים להתפתח במהירות וללא סממני אזהרה מקדימים. במקרים מסוימים, תסחיף מי השפיר עלול להיחשב בשוגג לתגובה אלרגית מצד היולדת או תסחיף ריאתי. הדבר עלול לעכב את האבחון והטיפול בבעיה, ועלולות להיות לעיכוב זה השלכות קשות על בריאות האם ותינוקה.

מה נחוץ למניעת מקרי רשלנות רפואית באבחון תסחיף מי שפיר? 

כדי לבצע אבחנה נכונה של תסחיף מי שפיר, הרופאים בדרך כלל יבצעו באם ההרה בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה כדי לבדוק אם יש סימנים של בעיית קרישה, דלקתיות או בעיות בתפקוד איברים מסוימים.

ניתן להשתמש גם בבדיקות הדמיה, כגון אקו לב או צילום חזה, על מנת להעריך את מצב הלב, כלי הדם ומערכת הנשימה של האם ההרה. במקרים מסוימים, הרופאים עשויים גם לבצע ברונכוסקופיה (פרוצדורה לבדיקת דרכי הנשימה) או בדיקת CT כדי לחפש סימנים של תסחיפים (קרישי דם) בריאות.

רשלנות רפואית בטיפול בתסחיף מי שפיר

לאחר אבחון תסחיף מי שפיר, יש להתחיל בטיפול באם ללא דיחוי על מנת למנוע נזק נוסף לאיברי האם ולהציל את חייה. הטיפול בתסחיף מי השפיר כולל בדרך כלל שילוב של אמצעים תומכים, כגון טיפול בחמצן, מתן נוזלים ועירוי דם לאם ההרה, כמו גם תרופות לעצירת הדימום ולתמיכה בתפקודי הלב, כלי הדם והריאות של האם.

בנוסף לטיפול התומך, ההיבט החשוב ביותר בטיפול בתסחיף מי שפיר הוא ייצוב המצב הלבבי והנשימתי של האם. ניתן לעשות זאת באמצעות שימוש בעירוי נוזלים דרך הוריד ומתן עירוי דם לשמירה על לחץ דם מאוזן, כמו גם תרופות לייצוב פעילות הלב והריאות. במקרים מסוימים, עשוי להתבצע גם הליך כירורגי של כריתת רחם כדי לעצור את הדימום ולמנוע נזק נוסף לגופה של האם ההרה.

רשלנות רפואית – תסחיף מי שפיר בטיפול בעובר

טיפול בעובר כחלק מהטיפול בתסחיף מי שפיר, הוא גם היבט קריטי בהתמודדות יעילה עם מצב מסוכן זה. בהתאם לשלב ההיריון, צוות המיילדות עשוי להחליט שיש ליילד את התינוק באופן מיידי או לחילופין – להמתין עד שמצבה של האם ייתייצב וליילד את התינוק לאחר מכן. סיכויי ההישרדות של התינוק תלויים בשלב ההריון, בחומרת מצבה של האם ובגורמים רבים אחרים.

אולם הרופאים והאחיות המעורבים בטיפול באישה הרה הסובלת מתסחיף מי שפיר, מצופים לפעול על פי כל הנהלים הרפואיים ונהלי הבטיחות הנדרשים במצבים כאלו, כדי להבטיח שהסיכויים יהיו גבוהים ככל הניתן.

קבלת החלטות או מתן טיפול המתבצעים באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הסטנדרטים הרפואיים המקובלים בתחום המיילדות, ללא קבלת הסכמה מדעת מצד היולדת (במידת האפשר) ו/או בצורה החורגת מחובת הזהירות המוטלת על כתפי הצוות הרפואי כלפי מטופליו – חושפים את עצמם לתביעות רשלנות רפואית בטיפול בתסחיף מי שפיר וגרוע מכך – את היולדת, התינוק לסכנת חיים של ממש.

ההשלכות הרות האסון של רשלנות רפואית – תסחיף מי שפיר

לתסחיף מי שפיר שאינו מטופל בזמן ובצורה נכונה, יכולות להיות השלכות הרסניות הן על האם והן על תינוקה. במקרים חמורים, האם עלולה למות, או שהיא עלולה להישאר עם בעיות בריאות חמורות וארוכות טווח, כגון ליקויים קוגניטיביים או נזק לאיברים שונים בגופה. הדבר נכון גם לעובר.

על רקע זה נשאלת השאלה המתבקשת: מתי תיחשב פגיעה בבריאות האם ו/או תינוקה בעקבות תסחיף מי שפיר, לתוצר של רשלנות רפואית ומתי ייחשב הדבר לטרגדיה שלא ניתן להאשים בה איש? חשוב לזכור כי חרף מאמציו של הכבירים של צוות הרופאים והאחיות במחלקת היולדות, לא אחת, מקרים של תסחיף מי שפיר מסתיימים בטרגדיה קשה.

רשלנות רפואית – תסחיף מי שפיר או טרגדיה בלתי נמנעת?

אשר איש מקצוע בתחום הרפואה אינו מצליח לאבחן או לטפל בתסחיף מי שפיר בזמן או בצורה מתאימה, האם ותינוקה עלולים לשלם על כך מחיר כבד. מצב כזה יכול לקרות, למשל, כאשר רופא לא מצליח לזהות את הסימנים האופייניים להופעת תסחיף מי שפיר, או אם גורם רפואי מעכב את הטיפול באם שלא לצורך או עושה טעות במהלך הטיפול עצמו.

כדי להוכיח כי הפגיעה באם ובתינוקה אירעה על רקע רפואית, יהיה צורך להציג ראיות התומכות בכך שפעולה שנקט הרופא או נמנע מנקיטתה, הם שהובילו לפגיעה במטופלת או בתינוקה, או לפטירתו של מי מהם.

אולם לא די בכך שיוכח הקשר בין התנהלות הגורם הרפואי הנ”ל לבין התוצאה המצערת, אלא גם שיוכח כי אותו גורם רפואי סטה מפרוטוקולי הטיפול ונהלי הזהירות המתחייבים אותו במקרים של תסחיף מי שפיר. זהו המקום בו נכנס לתמונה עורך דין נזיקין עם ניסיון בהגשת תביעות פיצויים על רקע רשלנות רפואית בהריון או בלידה.

לסיכום: הצורך בליווי משפטי בהגשת תביעת רשלנות רפואית – תסחיף מי שפיר

סיוע משפטי של עו”ד לענייני רשלנות רפואית הינו חיוני לבחינת הרשומות הרפואיות בעין מקצועית והערכת ההיתכנות להצלחת התביעה, כמו גם להשגת עדות מטעם רופאים מומחים בתחום המיילדות, שתגבה את טענות התביעה ותגדיל את סיכויי התובעים לזכות בה.

עורך דין כפיר דיין דובב סייע למשפחות רבות להגיש תביעות רשלנות רפואית על רקע מחדלים רפואיים מצערים שהתרחשו בתקופת ההריון או בזמן הלידה, ולהשיג פיצוי כספי מכובד לנפגעים ויקיריהם. אנו כאן כדי לסייע גם לכם במימוש זכויותיכם. פנו אלינו כבר כעת לשיחת ייעוץ בגובה העיניים.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בהריון? לחץ כאן!

רשלנות רפואית - תסחיף מי שפיר
רשלנות רפואית – תסחיף מי שפיר
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ