לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

רשלנות רפואית תסחיף ריאתי

תסחיף ריאתי הינו מצב רפואי הנוצר כחסימה בעורק הריאה הראשי או אחד מסעיפיו, בעקבות נוכחות של קריש דם או תסחיף שומני. זהו מצב מסוכן במיוחד שמחייב טיפול רפואי יעיל ומדויק אולם לא אחת מתרחשים מחדלים רפואיים מסכני חיים גם בהקשר זה.

מהן ההשלכות של מקרי רשלנות רפואית בזיהוי תסחיף ריאתי? אילו גורמי סיכון אמורים לעורר את חשדם של רופאים להופעת תסחיף ריאתי? מהם שלבי האבחון הנדרשים לשלילת האפשרות להיווצרות תסחיף ריאתי ובאילו מקרים נשקול להגיש תביעת פיצויים על רקע רשלנות רפואית תסחיף ריאתי? כל התשובות בהמשך.

על ההשלכות הטרגיות של מקרי רשלנות רפואית תסחיף ריאתי

שיעורי התמותה ממקרי תסחיף ריאתי במדינת ישראל נחשבים גבוהים למדי, וזאת עוד מבלי להתייחס למקרים של רשלנות רפואית תסחיף ריאתי. כעשרה אחוזים מכלל המטופלים שהתחסיף הריאתי שלהם מאובחן במועד, עדיין נפטרים בעקבותיו ובמקרה בו התסחיף מאובחן באיחור – שיעור התמותה מוכפל פי שלושה.

משמעו כי אדם שניתן לו טיפול רפואי מתאים במועד הנכון, הוא בעל סיכויי הישרדות הגבוהים פי 3 מאדם שלקה בתסחיף הריאה וניתן לו טיפול רפואי מאוחר או שגוי. מתן טיפול רפואי לקוי, יכול להתבטא באבחון שגוי של הבעיה או במתן טיפול שאינו מתאים או בצורה שגויה בין אם מטעמי חוסר ידע, חוסר מיומנות או חוסר זהירות מצד הגורם הרפואי המעורב.

כך או כך, עבור המטופל כל טעות באבחון או טיפול בתסחיף ריאתי היא כאמור פאטאלית, ובהתאם לכך – גם המחיר שישלמו גורמים רפואיים שהתרשלו בתפקידם בהקשר זה, עשוי להיות גבוה, ולו במישור המשפטי והכלכלי.

אילו גורמי סיכון אמורים לעורר את חשדם של רופאים להופעת תסחיף ריאתי?  

תסחיף ריאתי מופיע אצל אנשים המשתייכים לקבוצות סיכון ידועות, שרופאים מצופים לדעת אודותיהן:

  1. תסחיף ריאתי על רקע גנטי
  2. סיפור משפחתי של תסחיפים ריאתיים
  3. אי מוביליות למשך פרק זמן ארוך
  4. עישון
  5. יתר לחץ דם
  6. השמנת יתר
  7. מחלות זיהומיות
  8. סרטן מסוגים שונים
  9. היסטוריה של אירועים לבביים
  10. היסטוריה של שבץ מוחי
  11. מחלות מעיים דלקתיות
  12. שימוש בגלולות למניעת הריון
  13. הריון בשלביו המתקדמים

את קבוצות הסיכון הללו נדרשים להביא בחשבון רופאי משפחה וכל רופא מומחה המטפל באדם המשתייך לאחת מהן או יותר. כמובן, הדבר צריך להילקח בחשבון הן בהתנהלותם השוטפת של רופאים מול מטופליהם ולהתבטא במעקב תקופתי הכולל בדיקות גופניות והפניית המטופל לבדיקות סקר כנדרש, והן במצבי חירום רפואיים שבהם המטופל מציג תסמינים יוצאי דופן, כמו חוף גום נמוך מאוד שעשוי להצביע על קיומם של קרישי דם בריאה.

מהן הדרכים להפחתת הסיכון להיווצרות תסחיף ריאתי?

טיפול בנוגדי קרישה בנטיה להיווצרות תסחיפים ריאתיים או בתסחיף בשלביו המוקדמים עשוי להציל את חיי המטופל. רופאים מצופים להמליץ למטופלים בקבוצות סיכון על ביצוע בדיקות דם תקופתיות ובהתאם לממצאיהן, על הפחתה בכמות הסוכר שהתזונה שלהם כוללת ופעילויות מנע נוספות כנדרש. רופאים שאינם פועלים כך, מסכנים את בריאות מטופליהם, ואת עצמם – בתביעות נזיקין על רקע רשלנות רפואית בטיפול בתסחיף ריאתי.

רשלנות רפואית באבחון תסחיף ריאתי 

תסחיף ריאתי מאופיין בסממנים מקדימים המזכירים במידה רבה את התסמינים המופיעים לקראת התקף לב. מדובר לרוב בהופעת כאב חזק ופתאומי באזור החזה, דופק מהיר, קשיי נשימה או נשימות מואצות, סחרחורות, הזעה מוגברת ולעיתים גם שינוי בגוון העור. מצבים אלו מחייבים טיפול רפואי בהקדם האפשרי.

כל עיכוב באבחון המטופל או מתן טיפול שגוי, יכול להוביל לפגיעה רב מערכתית בגוף המטופל ואף למותו. כאשר הדבר מתרחש על רקע התעלמות מופגנת או אי התייחסות מספקת לתסמינים הנ”ל, הגורמים הרפואיים המעורבים הופכים חשופים לתביעות רשלנות רפואית.

באילו מקרים נוספים נשקול להגיש תביעת פיצויים על רקע רשלנות רפואית תסחיף ריאתי?

היעדר תשומת לב מספקת לאותם תסמינים מקדימים המופיעים לקראת היווצרות התסחיף הריאתי או בעקבותיו, הוא לא התרחיש היחיד שבו ניתן לטעון לרשלנות רפואית של הגורמים הרפואיים כלפי המטופל. לא אחת, בדיקות ההדמייה הנדרשות לשם פענוח התסמינים שהמטופל מציג, אינן מבוצעות במועד או בכלל, משום שהרופא אינו מפנה את המטופל לביצוען.

בחלק מהמקרים כשהבדיקות כן מתבצעות, ממצאיהן אינם עוברים פענוח מקצועי מספיק. גם מתן טיפול תרופתי שאינו מתאים למצב המטופל, עלול להוביל לפגיעה קשה בבריאותו במקרים אלו וכן מעקב רפואי בלתי מספק מצד רופאיו אחר מצבו.

מה סכום הפיצויים שניתן לקבל במסגרת תביעות בגין רשלנות רפואית בתסחיף ריאתי?

בתיקי רשלנות רפואית על רקע תסחיף ריאתי, סכום הפיצוי הכספי עשוי להיות משמעותי במיוחד. כשמדובר בנזק קיצוני למטופל שהוביל לפטירתו, בתי המשפט נוהגים בדרך כלל לפצות את משפחות הנפגעים בסכומי כסף גבוהים מאוד במידה והוכח כי הנתבעים חרגו מחובת הזהירות המוטלת עליהם בהתנהלותם מול המטופל או שפעלו באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הרמה המקצועית המצופה מהם.

סיכוי הזכיה בתיק עולים באופן ניכר כשמצורפת אל התביעה עדות מטעם רופא מומחה. חוות דעת אלו מטות לא אחת את הכף לטובתם של התובעים, כאשר הן ניתנות בידי בעלי מקצוע מובילים בתחומם.

רשלנות רפואית תסחיף ריאתי – סיכום

תסחיף ריאתי הינו מצב רפואי מסכן חיים שאבחונו המוקדם הוא לא פחות מאשר קריטי. כאשר המטופל איננו מאובחן או מטופל בזמן ובאופן המקצועי ביותר, זה עלול לעלות לו בבריאותו ואף בחייו ולגורמים הרפואיים שכשלו בביצוע תפקידם – בתביעת רשלנות רפואית שעשויה להסתכם באובדן רישיונם.

נותרתם עם שאלות נוספות על ההתמודדות המשפטית עם רשלנות רפואית במקרי תסחיף ריאתי? משרד עו”ד כפיר דיין דובב כאן לשירותכם! אל תהססו לפנות למשרדנו כבר כעת להתייעצות ראשונית ללא התחייבות, על הגשת תביעת פיצויים למימוש זכויותיכם.

רשלנות רפואית תסחיף ריאתי
רשלנות רפואית תסחיף ריאתי
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ