לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

רשלנות רפואית בשבץ מוחי

שבץ מוחי הוא אירוע חירום רפואי שעלול להותיר אדם עם פגיעה נוירולוגית ובלתי הפיכה שתפגע משמעותית בתפקודו הבסיסי ויכולה אף להביא למותו. במקרים של אירוע מוחי, מתעוררת כמעט תמיד התהייה האם ניתן היה למנוע את המקרה בעזרת התערבות רפואית מוקדמת או מתן טיפול מהיר ובאילו מקרים ניתן לטעון לרשלנות רפואית באירוע מוחי במסגרת תביעה נזיקית. על שאלות חשובות אלו ננסה לענות בשורות להלן.

רשלנות רפואית בשבץ מוחי או מצב בלתי נמנע?

שבץ מוחי עשוי לגרום לפגיעה חמורה ביותר בתפקודי המוח המרכזיים ובכלל זה נזקים בלתי הפיכים לראיה, ליכולת הדיבור, התנועה, המוטוריקה הבסיסית, החשיבה וכן הלאה. למרבה הצער לא ניתן לאבחן את הסיכון להתרחשות אירוע מוחי מראש בכל המקרים, מאחר והגורמים לשבץ וההשתייכות לקבוצת סיכון להופעתו, אינם ידועים במלואם.

יחד עם זאת, מרגע שהאירוע המוחי התרחש, הרופאים נדרשים לאבחן אותו במהירות המרבית, עלמנת שניתן יהיה להעניק למטופל טיפול שימנע החמרה במצבו שעלולה להוביל לפגיעה חמורה ונרחבת אף יותר בתפקודים המוחיים שלו.

באילו מקרים ניתן לטעון לרשלנות רפואית באירוע מוחי?

החוק בישראל קובע כי אי נקיטה במידת המיומנות ו/או במידת הזהירות הסבירות כפי שנדרש מגורמים במנגוני הבריאות האחראיים לטיפול בנפגעי שבץ מוחי, תיחשב בבחינת מחדל רפואי באבחון שבץ מוחי או רשלנות רפואית בטיפול באירוע מוחי. היה ובעקבות התרשלות באחד מאלו למטופל נגרמו נזקי גוף, תקום לו ולבני משפחתו עילה להגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית בשבץ מוחי.

רשלנות רפואית בשבץ מוחי – באבחון סוג האירוע המוחי

כשמדובר בשבץ מוחי, ישנם 2 סוגים עיקריים של אירועים: הראשון, נקרא שבץ איסכמי והוא נובע מכשל באספקת החמצן למוח (אלו הם כ- 80% ממקרי האירועים המוחיים). השני ידוע כשבץ המורגי והוא נגרם מדימום מוחי. השבץ האיסכמי עשוי להתרחש עקב חסימה באחד מכלי הדם המובילים חמצן למוח.

הדבר עשוי להתרחש בעקבות הצטברות של שומן, קריעה של כלי דם או בעקבות אירוע לב שגרם לקריש דם להישלח לאזור ולחסום כלי דם מסוים. לעומת זאת, בשבץ מוחי המורגי נוצרת הפסקה במעבר החמצן עקב דימום מכלי דם מרכזי שבעקבותיו נגרמים נזקים משניים.

חרף העובדה שמדובר באירועים מוחיים הנגרמים מסיבות שונות, התוצאה הסופית כפי שיחווה אותה המטופל, לרוב תהיה דומה. אולם אבחון האירוע המוחי, הטיפול בו וסיכויי ההחלמה ממנו – יקבעו כנגזרת של סוג השבץ ולכן ישנה חשיבות מכרעת לאבחון נכון, מהיר ומדויק של כל מטופל.

רשלנות רפואית באירוע מוחי – באי מתן טיפול חירום או טיפול מונע

בדומה לאירוע לבבי שבו לכל דקה יש משמעות קריטית, גם באירוע מוחי איסכמי, קיים חלון הזדמנויות מצומצם במיוחד שאורך לרוב שעות ספורות בלבד, אשר במסגרתן עדיין ניתן לספק לחולה טיפול שיתמוך בחידוש אספקת הדם לאזור במוח שבו נוצרה החסימה. הדבר חיוני לצמצום היקף הנזקים הקבועים שעלולים להיגרם לרקמות במוח וחומרת הפגיעות התפקודיות שעשויות להיגרם למטופל עקב כך.

למותר לציין שגם במידה ולכאורה עבר המועד שבו מתן טיפול חירום לנפגע שבץ חלף, עדיין קיימת חשיבות מכרעת לבדיקה מיידית של מצבו ולניסיונות למתן טיפולים מיידיים, על מנת למנוע את התרחשותו של שבץ נוסף.

הדבר נכון גם למקרים של שבץ מוחי חולף שבהם עשוי אדם לעבור אירוע מוחי קצר מועד, החולף לכאורה ללא נזקים. זיהוי מוקדם של אירועים כאלו, הוא קריטי גם הוא מאחר והם לרוב מהווים איתות אזהרה מפני שבץ מוחי נוסף שעומד להתרחש. במצבים הללו ניתן וצריך לספק למטופל טיפול מיידי כדי למנוע התרחשות של אירועים מוחיים עתידיים.

רופאים שמתעלמים מסימני האזהרה הללו ולא פועלים בהקדם לאבחון וטיפול בנפגע השבץ, מסכנים את המטופל בפגיעות בלתי הפיכות, ואת עצמם – בתביעות נזיקיות בגין רשלנות רפואית בשבץ מוחי.

עילות אפשריות להגשת תביעת רשלנות רפואית בשבץ מוחי

עם העילות הנפוצות להגשת תביעות פיצויים בשל מחדלים רפואיים הנוגעים לשבץ מוחי, השכיחות ביותר הן שלושת הקטגוריות להלן:

  1. כשל בגילוי האירוע המוחי ופספוס המועד למתן טיפול לחידוש אספקת הדם למוח:
    אי גילוי לסממנים לאירוע מוחי, כדוגמת חולשה בצד אחד בגוף וסימנים אופייניים נוספים, כמו גם עיכוב באבחון שבץ ומתן טיפול בשל הזנחה של מטופל בחדר המיון, עיכוב בביצוע בדיקות סי.טי. מוח וכדומה, עשויים כולם להוביל לפספוס של הזדמנות המצומצמת למתן טיפול חירום (כמו טיפול בתרופת TPA או ביצוע צנתור מוחי) לאדם שלקה בשבץ מוחי כדי לחדש את זרימת הדם למוחו ולמנוע נזקים מרחיקי לכת לגופו.
  2. הימנעות ממתן טיפול מונע לנפגעי שבץ מוחי חולף:
    כשאדם חווה שבץ מוחי זמני, גם אם לכאורה נראה שהאירוע עבר מבלי להותיר בנפגע נזקים קבועים, חשוב לקחת בחשבון שהדבר עלול להוות סימן לעתיד לבוא, קרי – אזהרה מפני האפשרות להתרחשותו של שבץ מוחי נוסף שעלול להיות בדרגת חומרה גבוהה מקודמו. קיימת חשיבות מכרעת לזיהוי המקרים הללו ולטיפול מהיר ויעיל בהם לשם מניעת התרחשות של אירועים מוחיים נוספים. אירוע מוחי חולף שלא אובחן וטופל בזמן ובעקבות כך חווה הנפגע שבץ נוסף שהותיר בו נזקים, עשוי לשמש כעילה להגשת תביעת נזיקין כנגד הגורמים הרפואיים שעמם בא במגע.
  3. הימנעות ממתן טיפול למניעת שבץ מוחי נוסף:
    אדם שעבר שבץ מוחי כאמור נמצא בסיכון גבוה לאירוע מוחי נוסף, שיכול להתרחש בסבירות גבוהה ב- 3 החודשים שאחרי האירוע המוחי הראשון. מרבית האירועים המוחיים החוזרים קורים בפועל בשבוע הראשון שאחרי השבץ המוחי המקורי, מה שאומר שאדם שעבר אירוע מוחי מבלי שניתן לו טיפול מונע לאירוע מוחי שניוני, ובעקבות זאת עבר עוד שבץ, יוכל לתבוע בשל כך את רופאיו.

רשלנות רפואית בשבץ מוחי – סיכום

גם בשנת 2022 בואך 2023, אנו עדיין נתקלים בדיווחים על מקרים מצערים שבהם נגרם לאנשים נזק חמור ורחב היקף בעקבות מחדלים רפואיים הנוגעים לאבחון ו/או טיפול באירוע מוחי. כאמור לעיל, כל עיכוב באבחנת השבץ יכול להוביל לפספוס ההזדמנות למתן טיפול מהיר ויעיל למטופל באמצעות צנתור מוחי ו/או TPA כשמדובר בשבץ איסכמי. בנוסף, גם אי מתן טיפול מונע לאירועים מוחיים שניוניים לאירוע מוחי ראשוני, או אי ביצוע בדיקות כנדרש למטופל שעבר שבץ מוחי חולף, עשויים גם הם להסתכם בנזקים נוספים וחמורים מאוד למטופל. במקרים כאלו, המחיר שמשלמים הנפגע ובני משפחתו, הוא גבוה וכבד במיוחד. המינימום שניתן לעשות כדי להקל במעט על הסבל הוא לבחון את האפשרות להגשת תביעת פיצויים בליווי עורך דין נזיקין עם ניסיון במקרים דומים.

מעוניינים במידע נוסף בנושא של רשלנות רפואית בשבץ מוחי? משרד עורך דין כפיר דיין דובב כאן לשירותכם. נשמח לענות לכם בהרחבה על כל שאלה הקשורה בחשד למקרה של מחדל רפואי באבחון שבץ מוחי, טיפול בשבץ מוחי או מעקב אחר הנושא. פנו למשרדנו כבר כעת לקבלת הכוונה משפטית ברמה הגבוהה ביותר ובירור של זכויותיכם.

רשלנות רפואית בשבץ מוחי
רשלנות רפואית בשבץ מוחי
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ