רשלנות רפואית בייעוץ גנטי

אבחון מחלות גנטיות בזמן ההריון ואף לפניו, הוא קריטי מאין כמוהו למניעת סבל מיותר מילדים והורים רבים. למטרה זו בדיוק, פונים אנשים רבים לייעוץ גנטי כאשר הם שוקלים להרות וכן במהלך ההיריון עצמו. ייעוץ גנטי הוא חיוני לאבחון פוטנציאל להופעת מחלות, מומים ותסמונות גנטיות בעוברים ושלילתן.

בנוסף לייעוץ גנטי בהריון, הפנייה לייעוץ גנטי מתבצעת לעיתים גם כאשר מתעורר חשד לאוטיזם, פיגור שכלי או סרטן, בקרב ילדים בגילאים מאוחרים יותר. במדריך זה, נבחן את הסוגיה הכאובה של רשלנות רפואית בייעוץ גנטי, השלכותיה האפשריות והדרכים להתמודד עם מחדלים כגון אלו.

על מטרתו של ייעוץ גנטי

ייעוץ גנטי הינו תהליך שבמסגרתו ניתנת הכוונה רפואית לאנשים המעוניינים לאמוד את הסיכויים לכך שהם או צאצאיהם, ילקו במחלה או תסמונת גנטית קשה, על פי המטען הגנטי התורשתי שלהם. תכליתו של הייעוץ הגנטי היא לקבוע מהי רמת הסיכון להופעתם של ליקויים בריאותיים מסוימים בנבדקים, ובהתאם להם – לקבל החלטות לטובת צמצום הסיכויים להופעת הבעיה או מניעתה מראש.

רשלנות רפואית בייעוץ גנטי בהריון והשלכותיה האפשריות

פנייה לייעוץ גנטי מתבצעת בדרך כלל כאשר בני זוג מחליטים להיכנס להריון או במהלך ההריון עצמו. ייעוץ גנטי בהריון נועד לאבחן מראש את הפוטנציאל להופעת מחלות, מומים או תסמונות תורשתיות מולדות בעובר. זאת מתוך שאיפה למנוע סבל בל יתואר מהיילוד והוריו.

רשלנות בייעוץ גנטי בהריון יכולה להסתיים בהולדת תינוק הסובל ממומים חמורים. הייעוץ הגנטי בהריון בא לאפשר לבני הזוג לקבל החלטה מושכלת בנוגע להמשך ההריון או בהפסקתו, ובפרט כשישנו רקע משפחתי של תסמונות גנטיות ו/או מומים שכליים או פיזיים.

מבלי שהייעוץ הגנטי יניב תמונת מצב ברורה דיה או כאשר המידע המתקבל בעקבות הבדיקות הגנטיות לקראת ההריון או במהלכו – אינו מובא לידיעת ההורים לעתיד, הדבר עלול להוביל למצב שנקרא “הולדה בעוולה” – קרי, לידת תינוק הלוקה במחלות, תסמונות או מומים קשים שיסבו לו ולהוריו כאב וצער לשארית חייו.

חומרתה הרבה של הרשלנות הרפואית בייעוץ גנטי נובעת מכך שהיא שוללת את האפשרות למנוע או לטפל בליקוי הגנטי כהלכה במועד המתאים, והרי זוהי כל תכליתו של הייעוץ הגנטי מלכתחילה.

כיצד אמור הייעוץ הגנטי להתבצע ומי מוסמך לבצע אותו?

ראשיתו של הליך הייעוץ הגנטי, הוא בסקירת התיק הרפואי של הנבדקים וההיסטוריה הרפואית שלהם ושל בני משפחתם. החוק בישראל קובע כי ייעוץ גנטי יכול להתבצע בידי אחד הגורמים הבאים בלבד:

  • רופא גנטיקאי
  • רופא מומחה
  • יועץ גנטי
  • גנטיקאי קליני

במרבית המקרים מספיקות בדיקות דם של הנבדק או של הוריו כדי לבנות את הפרופיל הגנטי שלו. אולם ישנם מקרים שבהם הבדיקה הגנטית מצריכה בדיקת דם טבורי או בדיקת מי שפיר.

מהם המומים והתסמונות הגנטיות שאמורים להיות מאובחנים במסגרת הייעוץ הגנטי?

ישנם כמה סוגים של מחלות, תסמונות תורשתיות ומומים שהייעוץ הגנטי המתבצע בהריון או לקראתו, נועד לשלול:

  • תסמונת HRD
  • תסמונת קבוקי
  • סיסטיק פיברוזיס
  • ניוון שרירים
  • תסמונת האיקס השביר
  • SMA
  • דיסאוטונומיה משפחתית
  • מחלת טיי זקס
  • מחלת תלסמיה
  • מחלת קנוואן

אף שבאופן כללי הסיכון להתפתחות ליקויים, מומים או מחלות קיים בכל היריון, חשוב לציין כי חלק מן התסמונות והמחלות שמנינו בשורות לעיל, נחשבות אופייניות יותר לקבוצות אוכלוסיה מסוימות, ולכן ישנם אנשים שבהגדרה צאצאיהם נמצאים בקבוצת סיכון להופעתן.

כאשר מדובר על מחלות גנטיות שעוברות בתורשה בין הורים לילדיהם, חשוב מאוד שהבעיה תאובחן מבעוד מועד, גם אם ההורים אינם לוקים בבעיה המדוברת. זאת משום שבהימצא מטען גנטי הידוע כתורם להגדלת הסיכון להופעת הליקוי – קרי נשאות של גנים בעייתיים אצל ההורים, קיים סיכוי גדול לכך שהגן יהיה קיים גם אצל ילדיהם, ויגרום לכך שיסבלו מאותה בעיה רפואית.

מה בין רשלנות רפואית בייעוץ גנטי ו”הולדה בעוולה”?

לצערנו הרב, חרף העובדה שהייעוץ הגנטי מתבצע על מנת לאבחן ולמנוע מראש בעיות בריאותיות שונות בילודים  – בדומה לכל הליך רפואי, גם כאן קיים פתח להתרחשותם של מחדלים רפואיים. לא אחת, הדבר מוביל להולדת ילדים הלוקים בבעיות מולדות בעלות אופי תורשתי לחיים מלאי סבל.

מדובר בסבל שניתן היה בסבירות גבוהה למנוע אילולא המחדל הרפואי המדובר. במקרים כאלו, ישנה עילה הידועה בעגה המשפטית כ”הולדה בעוולה”, שבגינה ניתן להגיש תביעת פיצויים כנגד הגורמים האחראים למחדל.

למאמר: רשלנות רפואית בבדיקת אולטרסאונד

למאמר: רשלנות רפואית טיפת חלב

דוגמאות למקרי רשלנות רפואית בייעוץ גנטי בהריון

רשלנות רפואית בבדיקות גנטיות וייעוץ גנטי יכולה לבוא לכלל ביטוי בדרכים שונות, אולם ישנן מספר דוגמאות קלאסיות למקרים שנדונו בבתי המשפט בישראל בהקשר זה:

הימנעות מהפנייה לבדיקות גנטיות או לבירור גנטי נוסף

הפסיקה בתביעות רשלנות בייעוצים גנטיים מעידה על כך שבתי המשפט בישראל משיתים את האחריות להפניית זוגות בהריון לבדיקות גנטיות הרלוונטיות להם, על הרופא המלווה את ההריון. זאת בייחוד כשבני הזוג משתייכים לאחת או יותר מקבוצות הסיכון לנשאות למטען גנטי המסכן את בריאות העובר.

כאשר הרופא המטפל אינו מפנה את ההורים לעתיד לבדיקות גנטיות רלוונטיות או לביצוע בדיקות המשך כנדרש בהתאם לממצאי הבדיקות הגנטיות הראשוניות, הדבר עשוי לשמש כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית.

בנוסף לכך, קבע בית המשפט העליון כי חלה על הרופא המטפל בהריון, חובה להביא לידיעתם של בני הזוג גם בדיקות גנטיות שאינן כלולות בסל הבריאות, שאותן ניתן לבצע רק באופן פרטי ואף מחוץ לישראל בלבד. גם הפרת החובה הזו, יכול שתיחשב כהתרשלות מצד הרופא, ככל ובשל כך נולד תינוק בעל מום או תסמונת גנטית שניתן היה לאבחן מראש.

רשלנות רפואית בביצוע הבדיקות הגנטיות

בעוד שבדיקות גנטיות שנעשות בבני זוג לקראת ההריון הן בדיקות דם בסיסיות יחסית, הבדיקות הגנטיות המתבצעות בעובר במהלך ההריון, כדוגמת בדיקת מי השפיר או בדיקת סיסי השלייה, הן בדיקות פולשניות שבביצוע רשלני, עלולות לגרום להפלה, לפגיעה בבריאות העובר או ללידה מוקדמת שלו.

פענוח בלתי תקין של בדיקות גנטיות

פענוח בלתי תקין של בדיקות גנטיות משמעו פענוח שגוי של ממצאי הבדיקה. מצב זה עלול להוביל למסקנה שההורים לעתיד או העובר נושאים מוטציות גנטיות אף שאלו אינן קיימות בפועל, או לשלילת האפשרות למוטציה גנטית, חרף קיומה. הדבר מונע קבלת החלטות תקינה בהריון ולכן עלולה להיחשב כרשלנות רפואית בבדיקות גנטיות.

הימנעות ממתן הסברים והנחיות בנוגע לממצאים חריגים שנתגלו בבדיקות גנטיות

מטרתן של הבדיקות הגנטיות בהריון היא כאמור איתור של פוטנציאל להופעת מומים מולדים, מחלות ותסמונות גנטיות חשוכות מרפא, כדי למנוע מראש הריון מסוכן או לידת תינוק הלוקה בהן. מכאן שייעוץ גנטי רשלני שלא כולל מתן הסבר על ממצאים חריגים בבדיקות הגנטיות לבני הזוג, כולל מתן המלצה להפסקת הריון בצורה יזומה, עשוי לשמש כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית.

הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם מקרי רשלנות רפואית בייעוץ גנטי

בכל חשד לרשלנות רפואית בייעוץ גנטי, חשוב לפנות לעורך דין העוסק בליווי תיקי רשלנות רפואית בבדיקות גנטיות, כדי לברר אם קיימת עילה להגשת תביעת פיצויים. זכיה בתביעת הרשלנות או שתגיעו להסדר פשרה מול הנתבעים, מובילה לרוב לקבלת פיצוי כספי משמעותי בגין הנזקים שנגרמו לתובעים, ולכן מומלץ לשקול זאת לחיוב.

עורך דין רשלנות רפואית בייעוץ גנטי

קבלת סיוע, ייעוץ וליווי משפטיים מטעם עורך דין עם ניסיון בתחום הרשלנות הרפואית בכלל ורשלנות רפואית בייעוץ גנטי בפרט עשויה לעשות את ההבדל בין תביעה נזיקית שתצלח ובין תביעה נזיקית שעתידה להיכשל ולהותיר את הנפגע בפני שוקת שבורה. פנו אלינו על מנת שנוכל לסייע לכם לקבל את הפיצוי המגיע לכם.

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית וגנטיקה? לחץ כאן!

רשלנות רפואית בייעוץ גנטי
רשלנות רפואית בייעוץ גנטי
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ