רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס

מחלת הטיי זקס זו מחלה תורשתית חשוכת מרפא אשר מרבית הילודים הסובלים ממנה לא זוכים לשרוד מעבר לשנים עשר החודשים הראשונים לחייהם. נתון זה ממחיש את חשיבותו העצומה של אבחון מוקדם למחלת טיי זקס עוד בתקופת ההריון.

כאשר מתעורר חשש מפני האפשרות שנולד תינוק הלוקה בתסמונת קשה זו על רקע הימנעות של רופא הנשים שליווה את היולדת בהריונה, מהפניית האם לעתיד לביצוע הבדיקות הנדרשות לשלילת מחלות ומומים בעובר – ולבטח בהינתן השתייכות לקבוצת סיכון, יש מקום לבחון את ההיתכנות להגשת תביעת פיצויים בעילת רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס.

על התוצאות הקטלניות של רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס

ילודים החולים במחלת טיי זקס, סובלים מפגם גנטי שמקורו פגיעה באנזים אשר אמור להיות אחראי על פירוקן של חומצות שומן הנצברות במערכת העצבים. פגיעה כזו עלולה לגרום להרס מוחלט במערכת העצבים המרכזית בגוף התינוק. תסמיניה מתבטאים בין השאר באופנים הבאים:

  • פיגור שכלי
  • שיתוק
  • פרכוסים
  • בעיות ראייה עד כדי עיוורון
  • ליקויי שמיעה
  • ועוד

מדוב בתסמינים שאת רובם ככולם אפשרי לאבחן כבר בחודשי חייו הראשונים של הילוד. יחד עם זאת, מדובר בשלב מאוחר מדי לאבחון המחלה חשוכת המרפא הזו.

האם יש דרך למנוע מקרי רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס?

הלכה למעשה, טיי זקס זו מחלה תורשתית רצסיבית שמתרחשת בילוד רק שהרכיב הגנטי קיים אצל שני הוריו, ולכן הרופאים המלווים הריונות מצופים כבר בשלב הייעוץ טרום ההיריון או לכל הפחות בשלבים ההתחלתיים להריון, להפנות את האם לעתיד לבדיקת המטען הגנטי שלה. מספיק לדעת שאחד מההורים בלבד איננו נשא לגן מחולל הטיי זקס כדי לשלול את האפשרות לכך שהעובר ילקה במחלה הטרגית.

מי משתייכים לקבוצת סיכון ללדת תינוק חולה טיי זקס?

הבדיקות הגנטיות הללו נעשות רלוונטיות במיוחד כשמדובר בהורים המשתייכים לקבוצת סיכון. בקבוצת סיכון לילודת תינוק חולה בטיי זקס, נמצאים הורים ממוצא אשכנזי (חלקי או מלא), הורים ממוצא צפון אפריקאי, או מי שקיים אצלם סיפור משפחתי קודם של טיי זקס.

לאילו בדיקות מצופים רופאי נשים להפנות מטופלות הרות לשלילת טיי זקס?

עם סוגי הבדיקות שמאפשרים זיהוי ודאי למדי של מטען גנטי המהווה בסיס להתפתחות טיי זקס בילוד, ניתן למנות בדיקות דם, בדיקת סיסי שלייה ודיקור מי שפיר. בדיקות אלו מסובסדות על ידי משרד הבריאות בישראל ומכאן שאין שיקול כלכלי המונע את ביצוען.

מה הרופא מצופה לעשות כשמתברר בבדיקה בהריון שהעובר בעל פוטנציאל נשאות גבוה?

כאשר מהבדיקות מסתמן שהעובר בעל מטען גנטי שיוצר סיכון גבוה לכך שילקה בטיי זקס, מקובל להציג להורים לעתיד את האפשרות להפסיק את ההריון, על מנת לחסוך מהיילוד וממשפחתו סבל עצום וכאב רב.

מה בין רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס והולדה בעוולה?

תביעת רשלנות רפואית במחלת טיי זקס עלולה להיות מוגשת כנגד רופא נשים שלא דאג להביא לידיעת המטופלת ההרה ובן / בת זוגה, את נחיצותן של הבדיקות המקדימות להריון או הבדיקות שרצוי לבצע לכל הפחות בתחילתו, בהינתן השתייכות ההורים לקבוצות סיכון מהסוגים שמנינו לעיל או אחרים.

יתרה מכך, בדיקת סיסי השליה ומי השפיר, משמשות לשלילת סוגי ליקויים נוספים שהילוד עשוי לסבול מהם ולכן אי ידוע של מטופלת הרה באפשרות ובנחיצות של ביצוע הבדיקות הנ”ל, עלול גם הוא להיחשב כביטוי לרשלנות רפואית, באם יוולד תינוק חולה או בעל מום.

תוחלת החיים של תינוקות טיי זקס היא כאמור קצרה להחריד, ולכן רופא שלא עשה ככל העולה בידיו כדי למנוע זאת – בין אם באמצעות יידוע ההורים לעתיד בדבר אפשרויות הבדיקה הזמינות להן, התזמון הנדרש לביצוע הבדיקות ו/או האפשרות להפסקת הריון במקרה שנתגלו ממצאים חריגים בעובר – עשוי להיאשם בהולדה בעוולה במידה וילד הסובל מאי אלו ליקויים רפואיים יגיח לאוויר העולם.

בהקשר זה, יצויין כי לכל גורם רפואי הבא במגע עם אישה הרה, יש אחריות להימנע באופן פעיל מגרימת נזק לילוד ולפעול כמיטב יכולתו למתן שירותים רפואיים בסטנדרטים הגבוהים ביותר, על מנת להימנע ממצב של אי גילוי בעיות וסיבוכים בהריון, שעלול להוביל להולדה בעוולה. כך גם עובדי המעבדה האמונים על פענוחן של בדיקות הסקר המתבצעות בנשים הרות, ומצופים לעקוב אחר פרוטוקולי הבדיקה כדי לדייק בממצאים.

עילות אפשריות להגשת תביעות נזיקין על רקע רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס

כאשר מתעורר החשד לכך שנולד תינוק בעל טיי זקס בשל מחדל רפואי, יש לבחון אם אמנם קיימת עילה ממשית להגשת תביעת פיצויים בשל כך, כנגד הגורם האחראי למחדל לכאורה. זהו עניין שניתן לברר על ידי פניה לייעוץ עם עורך דין מנוסה לענייני רשלנות רפואית בהריון, המסתייע ברופאים מומחים מתחום הגניקולוגיה והגנטיקה כדי לבחון בעין מקצועית את השתלשלות האירועים שהובילה ללידת תינוק חולה.

כאשר מהרשומות הרפואיות של האם והילוד מצטיירת תמונת מצב לפיה רופא הנשים אשר ליווה את ההריון או כל גורם רפואי אחר הנחשד בהתרשלות, נהג באופן שאינו תואם את הרמה המקצועית המקובלת בתחומו, עשויה לקום להורי התינוק עילה להגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית באי ביצוע מעקב בהריון, רשלנות רפואית באי הפניית אישה הרה לבדיקות סקר, רשלנות רפואית באבחון מחלת טיי זקס, רשלנות רפואית באי קבלת הסכמה מדעת מהמטופלת, רשלנות רפואית הולדה בעוולה וכיוצא באלו.

רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס – סיכום

חשים כי יש לכם צורך בפרטים נוספים על תביעות פיצויים על רקע רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס? סבורים כי יש לכם בסיס להגשת תביעה מסוג זה אך מעוניינים לוודא זאת באופן מקצועי? משרד עורכי דין כפיר דיין דובב ישמח להיות לכם לעזר גם בנושא זה.

משרדנו מספק שירותי ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי איכותיים ובהתאמה אישית מזה יותר מ- 15 שנים עבור נפגעי מחדלים רפואיים בהריון ובלידה. זה הזמן ליצור עמנו קשר ולתאם פגישת ייעוץ בגובה העיניים, כדי לגלות מה מגיע לכם.

רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס
רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ