רשלנות רפואית קרע ברחם

קרע שנוצר ברחם במהלך ההריון או הלידה עצמה, מהווה סיבוך חמור עם פוטנציאל קטלני ביותר עבור האם והעובר גם יחד – לכן יש צורך באבחון מהיר ומתן טיפול יעיל ללא דיחוי. נשאלת אם כן השאלה המתבקשת: מהן ההשלכות האפשריות לאי אבחון או אי טיפול בקרע ברחם במועד?

ובהתאם לכך – האם לעניין הגשתה של תביעת רשלנות רפואית – קרע ברחם שניתן היה לטפל בו אחרת, מהווה עילה מספקת לקבלת פיצויים? את כל התשובות לשאלות החשובות הללו וסוגיות נוספות, תוכלו למצוא בשורות הבאות.

מהו קרע ברחם וכיצד הוא עלול להתרחש?

קרע ברחם הוא קרע שנוצר במרבית המקרים בחלק העליון של השריר הרחמי אשר נוטה להימתח עם התקדמות ההריון. כשקרע מעין זה נוצר, הוא נוטה לגרום להיפרדות של הדופן של הרחם מנוזלי הרחם, באופן שמוביל לדימום משמעותי מאוד מהרחם ופליטה חלקית או מוחלטת של העובר מן הרחם אל חלל הבטן.

למותר לציין כי מדובר במצב מסוכן מאוד עבור האם והעובר כאחד. קרעים ברחם עלולים להתרחש במהלך ההריון, אם כי רובם המוחלט של מקרי הקרע ברחם מתרחשים תוך כדי הלידה עצמה.

מדוע קרע ברחם מחייב התערבות רפואית מיידית?

קרע ברחם הוא אירוע רפואי חמור ביותר, אך חשוב להבין כי מדובר בסיבוך רפואי שאינו שכיח. יחד עם זאת, הסכנה שקרעים ברחם מציבים לחיי האם והיילוד, היא מיידית וחמורה מאוד. לכן רופאים ואחיות מצופים לגלות ערנות יתרה לכל תסמין יוצא דופן שהאם ההרה מציגה ולהיות ערוכים להבהיל אותה לניתוח חירום קיסרי, בתוך לא יותר מחצי שעה מרגע אבחונה של הבעיה.

כל עיכוב וכל טעות שתתבצע בשלב הזה, עשויה להיות בעלת השלכות קטלניות עבור האם והעובר ולהוביל בסופו של דבר גם להגשת תביעת רשלנות רפואית קרע ברחם, כנגד הגורמים הרפואיים שלא בהכרח נקטו בפעולות הנדרשות להצלת בריאותם של האם ותינוקה.

מדוע נדרש טיפול מיידי בקרע ברחם?

אף שהיווצרות של קרעים ברחם נחשבת כאירוע רפואי מסוכן וחמור במיוחד, אין מדובר בתרחיש נדיר. אולם למרות האמור לעיל, זהו מצב שללא טיפול מיידי ויעיל עלול להוביל לאובדן חייהם של האם והתינוק ולכן הצוות הרפואי בחדר הלידה, מצופה להיות ערני מאוד לכל סימפטום חריג שיולדות מציגות ולהיות ערוך לפתוח בניתוח חירום קיסרי על פי הצורך, בתוך פרק זמן שלא יעלה על 30 דקות מן המועד שבו זוהתה הבעיה.

למותר לציין כי כל שיהוי במתן טיפול ליולדת וכל טעות שתתבצע במהלכו, עשויים להסתיים בנזקים מרחיקי לכת לאם ולילוד, עד כדי פגיעה בנפש. גם מנקודת מבט נזיקית, יש להבין כי גורמים רפואיים שאינם פועלים על פי פרוטוקולי האבחון, המעקב ופרקטיקות הטיפול הרלוונטיות למקרים אלו, חושפים את עצמם לתביעות רשלנות רפואית – קרע ברחם, אשר עשויות להיות מוגשות כנגדם וכנגד המוסד הרפואי שבו הם מועסקים.

הגורמים האפשריים לקרע ברחם שרופאי מחלקת היולדות אמורים להכיר ולזהות

הופעת קרע ברחם מתרחשת על פי רוב על רקע נסיבות ספציפיות:

זירוז לידה שמתבצע לאורך זמן ממושך או במינונים גבוהים מדי

זירוז לידה שמתבצע לאורך זמן ממושך או במינונים גבוהים מדי יכול להוביל לצירי לידה שמתגברים עד כדי הופעת קרע ברחם שעשוי להוביל לקריסת רחמה של היולדת. מדובר כאמור במצב מסכן חיים עבור העובר, שבעקבותיו עלול להיגרם לו נזק מוחי מסוגים שונים, ובכללם ליקויים התפתחותיים ופגיעות מוטוריות קשות.

גם לאם שנוצר הקרע ברחמה, נשקפת סכנה ממשית ובמקרים רבים מתעורר הצורך לכרות את הרחם כליל במצב זה כדי להציל את חייה של היולדת.

בלידה וגינלית שמתרחשת לאחר לידה קיסרית שבעקבותיה נותרה צלקת ברחמה של היולדת

אישה שנכנסת להריון בטווח של שנה וחצי או פחות מכך אחרי לידה קיסרית, מצויה בסיכון גבוה להופעת קרע ברחם. סיכון כזה קיים גם בהריונות ממושכים של למעלה מ- 42 שבועות.

לידות והריונות יוצאי דופן

מלבד הנסיבות אותן מנינו לעיל, גם במקרים של לידה או הריון חריגים, קיים סיכון מוגבר להיווצרות קרע ברחם. למשל:

  • אצל נשים שילדו 5 פעמים ויותר
  • בלידות ארוכות מאוד
  • בלידה של תינוקות גדולים מהממוצע
  • בלידה בעקבות טראומה ישירה לבטנה של היולדת – למשל דקירה או חבלה בבטן בעקבות נפילה או תאונת דרכים
  • בהריונות עם עוברים מרובים או ריבוי מי שפיר
  • כשמופיעים צירי לידה קשים ותכופים במיוחד
  • אצל נשים שעברו לידות קשות שבעקבותיהן נגרמה טראומה לרחם
  • נשים שעברו לידת מכשירים, עכוז, היפרדות שליה וכיוצא באלו

איך רשלנות רפואית – קרע ברחם באה לידי ביטוי?

רשלנות רפואית – קרע ברחם באה לידי ביטוי באופנים שונים, כאשר בחלק מן המקרים המחדל הרפואי מתבטא באי אבחון של הקרע במועדו, על ידי הצוות הרפואי במחלקת היולדות / חדר הלידה חרף הופעתם של תסמינים אופייניים ו/או היסטוריה רפואית מחשידה אצל היולדת. מלבד רשלנות רפואית באבחון קרע ברחם, מתרחשים גם מחדלים רפואיים בהקשר של רשלנות רפואית בטיפול בקרע ברחם.

כאשר לאישה שיש חשד לקרע ברחמה לא ניתן טיפול מהיר ורלוונטי או שהפרקטיקה הטיפולית הרלוונטית אינה מיושמת כהלכה (כמו במקרה של כשלים במהלך ניתוח קיסרי שנועד להציל את חיי העובר משאובחן הקרע ברחם) – גם אז יש מקום לבחון את אחריותם הנזיקית של הגורמים הרפואיים המעורבים, כלפי היולדת ותינוקה. כך גם במקרה בו ניתן להוכיח כי טיפול קלוקל באישה הרה או יולדת הוא שהוביל להיווצרות הקרע מלכתחילה.

רשלנות רפואית – אבחון קרע ברחם שלא בוצע כהלכה

כאשר נוצר קרע רחמי, הדבר מלווה בדרך כלל בכמה תסמינים אופייניים שיכולים להופיע ביחד או בנפרד, ובהם:

  • דימום פתאומי ורב
  • חיוורון, חום גבוה, הזעה
  • עליית דופק
  • ירידה בלחץ הדם
  • כאבים מתמשכים וחדים גם אחרי שהצירים מסתיימים
  • כניסה למצב שוק ואובדן הכרה
  • הפסקה פתאומית בצירים
  • שינוי פתאומי בתדירות של הופעת הצירים
  • תזוזות מרובות של העובר
  • שינוי פתאומי בתחושה במהלך הצירים
  • התקדמות בלתי תקינה בפתיחה של צוואר הרחם במהלך הלידה, חרף הופעתם של צירים שנראו תקינים
  • שינויים פתאומיים וחריגים במיקום העובר או בצורת הבטן

כאשר אי אלו מהתסמינים המתוארים לעיל מופיעים, יש להבהיל את היולדת ללא שהות לחדר ניתוח על מנת ליילד אותה בניתוח קיסרי בהקדם ולהציל את חייה וחיי תינוקה.

על מנת להימנע מאובדן זמן קריטי, צוות חדר הלידה מחויב לפעול בקש וריכוז מקסימליים, לתפקד במיומנות גבוהה ולהקפיד על התנהלות על פי הפרקטיקות הרפואיות המקובלות במקרים אלו כדי לצמצם את הפגיעה ביולדת ובילוד למינימום האפשרי ולהתמודד באופן מיטבי עם כל סיבוך שעשוי להיווצר כתוצאה מהקרע ברחם.

כל עיכוב בתגובתו של הצוואת הרפואי לסימפטומים מהסוג שהוצג לעיל, יכול לגרום למניעת טיפול חירום חיוני ומציל חיים לאם היולדת ולעוברה וכפועל יוצא – לנזקים בלתי הפיכים לבריאותם עד לסכנה ממשית למותם. על כן, גם קרע ברחם שאובחן באיחור עלול להיחשב כמקרה של רשלנות רפואית – קרע ברחם שמהווה עילה קבילה להגשתה של תביעת פיצויים נגד הגוף הרפואי והצוות הרפואי שכשלו בביצוע תפקידם במקרה זה.

רשלנות רפואית – קרע ברחם שנוצר בעקבות טיפול שגוי ביולדת

דוגמה למקרה של רשלנות רפואית בטיפול בקרע ברחם, התרחשה כשיולדת צעירה הגיעה לאשפוז לקראת השבוע ה- 40 להריונה בעקבות האטה פתאומית בקצב הלב של העובר. בחלוף שלוש וחצי שעות מהמועד בו היולדת הגיעה לבית החולים, בוצע בה זירוז לידה, בניגוד לנהלים המקובלים.  מתום 14 שעות, עקב הפעל יתרה של הרחם לפני שהיולדת נכנסה לשלב הלידה הפעילה, נוצר קרע ברחמה אשר גרם למות העובר והוביל לצורך בכריתת הרחם.

היות שזירוז הלידה בוצע תוך חריגה חמורה מפרקטיקות ונהלי הטיפול הנהוגים במתקן הרפואי האמור ומבלי שהייתה אינדיקציה רפואית ברורה שמצדיקה את זירוז הלידה בצורה חד משמעית, הוגשה כנגד צוות מחלקת היולדות תביעה נזיקית שבה הואשם בהתרשלות חמורה ביותר. התביעה האמורה הסתיימה בפסיקת פיצויים לנפגעת בהיקף של 900 אלף שקלים.

גורמי הסיכון להיווצרות של קרע ברחם שהרופאים מצופים להכיר

ישנם שני גורמי סיכון ידועים להתרחשות קרע ברחם:

  1. זירוז הלידה המבוצע במשך זמן מתמשך או באמצעות מינון גבוה מדי – עלול לגרום לצירי לידה ההולכים ומתעצמים אשר עלולים לגרום להיווצרות של קרע ברחמה של היולדת שיוביל לקריסת הרחם. זהו מצב מסוכן מאין כמוהו עבור העובר, שעלול לגרום להיווצרות של פגיעה מוחי ושלל בעיות קוגניטיביות, ובכלל זה ליקויים התפתחותיים ומוטורים חמורים, עד כדי מוות. גם האם שרחמה נקרע, מצויה בסכנה חמורה לבריאותה ולחייה היות והקרע גורם לדימום חזק שמסכן את חייה ולעיתים הדרך היחידה לעצור אותו היא באמצעות כריתת הרחם לחלוטין.
  2.  לידה נרתיקית המתבצעת אחרי לידה קיסרית שהותירה צלקת ברחם – במקרים בהם מדובר על הריון נוסף בטווח של 18 חודשים או פחות ממועד הלידה הקיסרית, הסיכון להיווצרות של קרע ברחם גובר. כך גם במקרי הריונות שחצו את 42 השבועות.

מעבר לאלו, גם המצבים הבאים עלולים להעלות את הסיכון להופעת קרע ברחמה של האשה ההרה או היולדת:

  • היסטוריית לידות של חמש לידות ויותר
  • התארכות הלידה
  • לידת תינוק גדול מהממוצע
  • טראומה לבטן של האם עקב פגיעה ישירה כגון דקירה או חבלה בטנית בתאונת דרכים
  • הריון עם ריבוי עוברים וריבוי מי שפיר
  • צירי לידה חזקים מאוד ותכופים במיוחד
  • טראומת עבר לרחם בעקבות לידה קשה / לידה מכשירנית / לידת עכוז / מצג מצח, פנים וכתף / היפרדות השלייה.

 

במה רשלנות רפואית קרע ברחם עשויה להתבטא?

רשלנות רפואית קרע ברחם עשויה לבוא לכלל ביטוי ככשל באבחון הבעיה על פי התסמינים האופייניים לה וההיסטוריה הרפואית (לרבות היסטוריית הלידות) של האם ההרה, בתור אי מתן טיפול מהיר ומתאים לקרע ברחם לאחר אבחונו, או כרשלנות רפואית ביישום הפרקטיקה הטיפולית הנבחרת – למשל מחדל רפואי בעת ביצוע הלידה הקיסרית לשם הצלת העובר.

גם בהינתן שטיפול לקוי באישה הוא שגרם להיווצרותו של הקרע מלכתחילה, יש מקום לבחון את התנהלות הגורמים הרפואיים שעמם באה במגע בהקשר זה ואת שאלת אחריותם למחדל ולנזקי המטופלת.

רשלנות רפואית קרע ברחם באי זיהוי של תסמיני התופעה

היווצרות קרע ברחם לרוב תלווה בסימפטומים שונים אשר מופיעים ביחד או לחוד ובהם:

  • דימום רב ופתאומי
  • הזעה, חיוורון וחום
  • האצה בקצב הלב
  • ירידת לחץ דם
  • כאב מתמשך וחד גם לאחר סיום צירים
  • סימני אובדן הכרה וכניסה להלם
  • הפסקת צירים פתאומית
  • שינוי פתאומי בקצב הופעת הצירים ובתחושה
  • התקדמות לא תקינה בפתיחת צוואר הרחם בזמן הלידה, למרות הופעתם של צירים תקינים לכאורה
  • תזוזות מופרזות של העובר
  • שינוי פתאומי ודרמטי במיקומו של העובר ובצורת הבטן

 

בכל אחד מן המקרים הנ”ל חובה להבהיל את האם היולדת באופן מיידי אל חדר הניתוח לטובת לידה קיסרית ולהתחיל בהליך בהקדם האפשרי על מנת שניתן יהיה להציל את חייהם של האם והיילוד. על מנת לא לאבד אף רגע יקר, הצוות בחדר הלידה נדרש לגלות ערנות וריכוז מרביים, רמת מיומנות גבוהה והקפדה על התנהלות בהתאם לנהלי וטכניקות הטיפול הרפואי הרלוונטיות לביצוע בקרת נזקים מיידית ומתן מענה מדויק לכל סיבוך שעלול להופיע בעקבות הקרע ברחם.

כל עיכוב בתגובה לתסמינים שהוצגו לעיל, עלול להוביל לאי מתן טיפול מיידי ומציל חיים ליולדת ולעובר כנדרש ולפגיעה בלתי הפיכה בבריאותם עד כדי אובדן חייהם. מכאן שאי זיהוי מהיר של סממני הקרע ברחם עשוי בהחלט להיחשב כמקרה של רשלנות רפואית קרע ברחם המהווה עילה להגשת תביעה נזיקית כנגד המוסד הרפואי והצוות שכשל בתפקודו במקרה הנתון.

דוגמא למקרה רשלנות רפואית שגרמה לקרע ברחם

במקרה לדוגמא, אשה הרה בת 23 הגיעה לאשפוז בבית חולים בשבוע ה- 39 להריונה בשל האטה פתאומית בדופק העובר. כעבור 3.5 שעות ממועד הגעתה ותוך כדי הפרה חמורה של הנהלים במחלקת היולדות (מבלי שנתקבל אישור מרופא מחלקה בכיר לכך), הוחלט על ביצוע זירוז לידה. כעבור 14 שעות, בעקבות הפעלת היתר של הרחם טרום הגעת האם ללידה פעילה, נוצר ברחם קרע שהוביל למותו המצער של התינוק ולכריתת הרחם של האם.

מאחר וזירוז הלידה ניתן לאם תוך חריגה מובהקת מפרוטוקולי הטיפול המקובלים בבית החולים וללא אינדיקציה רפואית המצדיקה זאת באופן מובהק, בתביעה שהוגשה כנגד הצוות הרפואי במחלקת היולדות, נאשמו הגורמים המעורבים ברשלנות חמורה מאין כמוה – הן בשל קבלת החלטה בלתי מוצדקת לגבי זירוז לידה באם ההרה, והן בגין הביצוע הרשלני של הפעולה, למשך 14 שעות במקום 8 שהן המקסימום המותר. רשלנות זו פגעה בעובר באופן בלתי הפיך כמו גם ברחמה של אמו. תביעה זו הסתיימה בקביעת תשלום פיצויים לנפגעת בסכום של 900,000 ש”ח.

נפגעתם מרשלנות רפואית קרע ברחם? זה הזמן לבדוק את זכאותכם לפיצויים

רשלנות רפואית המתרחשת בהריון או בלידה היא מחדל מצער ביותר המשפיע על חייהם של כל בני המשפחה לצמיתות. במידה ונפגעתם ממקרה כזה, הדרך היעילה ביותר להתמודד עם הטרגדיה, היא בפניה להתייעצות משפטית מול עורך דין נזיקין הבקיא בתיקי רשלנות רפואית בהריונות ולידות, וצבר ניסיון בליווי של מקרים דומים לשלכם.

אנו מזמינים אתכם לפנות למשרדנו ולתאם פגישת ייעוץ, לשם בדיקת היתכנות לקבלת פיצוי כספי בגין נזקיכם ועוגמת הנפש האדירה שנגרמה לכם. במסגרת הייעוץ, צוות עורכי הדין המיומנים שלנו, יציג לכם את דרכי הפעולה שניתן לנקוט בהן בערוץ המשפטי, לשם קבלת פיצוי כספי והבאת הגורמים האחראים למחדל לדין.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בלידה? לחץ כאן!

רשלנות רפואית קרע ברחם
רשלנות רפואית קרע ברחם
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ