רשלנות רפואית גניקולוגיה

כמות לא מבוטלת של תביעות נזיקין מגיעות לטיפולה של מערכת המשפט במדינת ישראל בהקשר של רשלנות רפואית גניקולוגיה. חלק נכבד מן התביעות הנ”ל נוגעות לכשלים באבחון של מחלות ערייה בנשים, אי גילוי של זיהומים במערכת הרביה במועד או מתן טיפול בלתי נאות לבעיות וסיבוכים בהריון או בלידה.

אם אתן סבורות כי נפגעתן ממחדל רפואי הנוגע לממשק עם רופא הנשים שלכן או כל גורם אחר שאמור היה לספק לכן מענה בהקשר לתחום רפואת הנשים או המיילדות, חשוב שתכירו את המקרים שבהם קיימת עילה להגשת תביעת פיצויים והגורמים שיכולים לסייע בנושא.

מי חשוף לתביעות רשלנות רפואית גניקולוגיה?

גניקולוגיה הינה ענף רפואי העוסק בטיפול במחלות שונות באיברי הרביה של נשים, לרבות במחלות בנרתיק, מחלות שונות בשחלות, וכן מחלות רחם. תחום הגניקולוגיה עוסק בנוסף גם בנושאים הקשורים בפוריות האישה, הריונות, לידות ובעיות הורמונליות שנות שנערות או נשים עלולות לסבול מהן בשלבים שונים בחייהן.

מאחר וגניקולוגים כפי שניתן להבין מהרשימה הנ”ל, עוסקים במגוון נושאים הקשורים במערכת המין הנשית, נשים נדרשות לאינטראקציה מרובה לאורך חייהן הבוגרים, עם רופאי נשים. בהתאם לזאת, גם תביעות רשלנות רפואית גניקולוגיה הן עניין שכיח למדי במחוזותינו וברחבי העולם.

במסגרת ההכשרה המקצועית של רופאים מתחום הגניקולוגיה, ניתנים להם הידע והכלים לאבחון טיפול ומניעה של זיהומים ודלקות באיברי המין ומערכת השתן הנשית. רופאי נשים מצופים להתמחות בגילוי וטיפול במחלות מין, בסוגי סרטן שונים האופייניים למערכת הרביה הנשית ובכלל זה, סרטן בצוואר הרחם או סרטן בשחלות, טיפול בבעיות הורמונליות שונות, סיוע בנושא אמצעי מניעה וכן בנושאים הקשורים בפוריות.

בנוסף להכשרתם של רופאי נשים בנושאים הגניקולוגיים הללו, הם מוסמכים גם לספק למטופלות שלהם, סיוע רפואי הקשור בתחום המיילדות. בהתאם לכך, גניקולוגים רבים נוהגים לטפל בביצוע בדיקות סקר במהלך ההריון לשם הבטחת בריאותם ושלומם של הילוד והאם.

זאת בנוסף למתן סיוע רפואי במצבים בעייתיים שעלולים להתעורר בזמן ההריון, ובחלק מן המקרים – הם לוקחים חלק גם במהלך הלידה עצמו ובהתמודדות עם סיבוכים שמתעוררים בתהליך – במידה והופיעו כאלו.

כל רופא נשים המספק אחד או יותר מן השירותים שמנינו לעיל, חשוף למעשה לתביעות רשלנות רפואית גניקולוגית, באם מטופלת ניזוקה לאחר שחרג מסטנדרט הטיפול הרפואי המקובל בתחומו ולא הקפיד על חובת הזהירות הנדרשת ממנו לשמירה על שלומן של מטופלותיו. כך גם במקרה של אחים ואחיות, טכנאי מעבדה וכל גורם אחר האמון על מתן שירותים רפואיים בתחום רפואת הנשים, תחום הפוריות או תחום המיילדות.

על אחריותם של רופאים גניקולוגים כלפי המטופלות שלהם

גניקולוגיה היא תחום רגיש במיוחד בעולם הרפואה המצריך יחסי אמון מיוחדים בין המטפל למטופלות. זאת משום שלכל אבחנה שגויה או מאוחרת של בעיות בתחום רפואת הנשים, עלול להיות מחיר כבד מאוד עבור המטופלת, שפוריותה עלולה להיפגע באופן בלתי הפיך ובריאותה ובריאות ילדיה לעתיד, עלולה לעמוד בסכנה.

לאור זאת, גניקולוגים מצופים לעשות ככל יכולתם כדי להימנע מכשלים באבחון של מחלות, דלקות, זיהומים או סיבוכים במערכת הרביה הנשית ובפרט כאשר האינטראקציה מול המטופלת מתבצעת בהקשר להריון, לידה או טיפול במחלה ממארת. בהקשר זה מצופים רופאי נשים גם ליידע כל מטופלת בסיכונים והסיכויים של כל טיפול, לרבות הליכים כירורגיים ובדיקות סקר שונות – המוצע לה בהקשרים גניקולוגיים או בהקשרי פוריות או מיילדות.

כמובן גם הטיפולים והבדיקות בתחום רפואת הנשים, ההריון והלידה – חייבים כולם ללא יוצא מן הכלל, להתבצע בשיא הזהירות ועל פי הפרקטיקות המקובלות בתחום, תוך הפעלה של שיקול דעת בריא מצד העוסקים במלאכה.

למרבה הצער, נדמה שלא אחת, האמון שנשים נותנות ברופאי הנשים שלהן או גורמים רפואיים אחרים שעמם יש להן ממשק בהקשר לתחום הפוריות, הילודה או מערכת הרביה – אינו נשמר, ומי שמשלמות את המחיר על כך – הן המטופלות.

באילו נושאים עיקריים תביעות רשלנות רפואית ברפואת נשים עוסקות?

מרבית תביעות הרשלנות הרפואית שמגיעות לפתחה של מערכת המשפט בארץ, עוסקות באחד מהנושאים להלן:

  1. רשלנות רפואית גניקולוגיה באבחון מחלות מין, זיהומים, דלקות, בעיות פוריות, בעיות הורמונליות, או מחלות בדרכי הרבייה
  2. רשלנות רפואית בטיפולי פוריות
  3. רשלנות רפואית בהיריונות
  4. רשלנות רפואית בלידות

חלק לא מבוטל מהבעיות הנ”ל, ניתן לאבחון בשלביהן הראשוניים, כך שהסיכויים לשיפור במצבה של המטופלת – יהיו גבוהים יותר. עם זאת, ישנם מקרים לא מעטים שבהם למרבה הצער האבחון של ליקויים גניקולוגיים שונים איננו מתרחש בזמן המתאים או שהאבחון מבוצע באופן בלתי תקין וכתוצאה מכך המטופלת מאובחנת באופן לקוי, אינה מקבלת את הטיפול שלו היא זקוקה או לחילופין, מקבלת טיפול רפואי שאינו תואם את מצבה. כל אלו מובילים לא אחת לפגיעות מרחיקות לכת בנשים המותירות חותם ארוך טווח על בריאותן ורמת חייהן.

רשלנות רפואית בביצוע טיפולי פוריות – בכיה לדורות

רשלנות רפואית בתחום הגניקולוגיה והמיילדות, עלולה להתקיים כאמור, גם בהקשר לטיפולי פוריות. היות וטיפולי הפוריות הם טיפולים הנחשבים מורכבים למדי, העוסקים במלאכה מצופים ליידע כל מטופלת כמו גם את בן או בת זוגה, בסיכויי ההצלחה בטיפולים הללו, בתופעות הלוואי להן אפשר לצפות במסגרת הטיפולים ולאחריהם ובסיכונים הכרוכים בביצועם של טיפולי הפוריות המדוברים.

בנוסף, רופאי נשים נדרשים לביצוע מעקב סדיר אחרי מהלך טיפולי הפוריות שמטופלותיהם עוברות, ולהפנותן לבדיקות רלוונטיות ורופאים מומחים נוספים בהתאם לצורך.

מלבד זאת, כל בדיקה פולשנית בתחום הפוריות וכל טיפול המתבצע בהקשר זה (שלא בשונה מבדיקות וטיפולים בהקשרים גניקולוגיים אחרים) – מחייבת את קבלתה של הסכמה מדעת מהמטופלת לביצוע ההליך הרפואי, וזאת לאחר שהוסברו לה באריכות ולפרטים כל השלבים הנוגעים לביצוע הפעולה האמורה, הסיכונים, התועלות, הסיבוכים האפשריים, תופעות הלוואי האפשריות וכן האלטרנטיבות הזמינות להליך זה.

על הגורמים הרפואיים שמולם עומדת בקשר המטופלת בהקשר זה, לוודא כי אכן הבינה את כל ההסברים הנוגעים לעניין. בהתאם לזאת, במצב שבו הפוריות של המטופלת, ההריון או הלידה שלה נפגעו בעקבות בדיקה או עקב טיפול שלא הוסבר לה כראוי עליהם והיא לא נתנה לביצועם הסכמה מודעת – הגורמים הרפואיים שמולם התרחש המחדל חשופים יהיו לתביעת נזיקין.

רשלנות רפואית גניקולוגית בהריון או בלידה

תביעות רשלנות רפואית רבות, קשורות כפי שציינו למחדלים רפואיים מצערים שהתרחשו בהריונות או בלידות. במקרים של רשלנות רפואית בהיריון, מדובר לעיתים קרובות על התרשלות בביצוען של בדיקות סקר בזמן ההריון (למשל: סקירת מערכות, אולטרסאונד, דיקור מי שפיר ועוד), שהובילה לפגיעה בעובר או הולדת עובר בעל מום, נכות או מחלה קשה.

במקרים אחרים, תביעות נזיקין מוגשות על רקע אי הפניית האישה ההרה לייעוץ גנטי, אי הפנייה של המטופלת לבדיקות הנחוצות בהריון, אי גילוי של מצוקה בעובר בהריון או במהלך הלידה ועוד.

על הזכות של הורים וילדיהם להגשת תביעות פיצויים בעקבות רשלנות רפואית גניקולוגית

במקרים הנ”ל, נפגעת הרשלנות, בן או בת זוגה וגם היילוד עצמו, רשאים להגיש תביעת נזיקין נגד הגורמים הרפואיים שנחשדו בהתרשלות בביצוע תפקידם בהקשר להריון או הלידה.

מאחר וילדים מתחת לגיל 18 לא נחשבים כיישות משפטית עצמאית, תקופת ההתיישנות על הגשת תביעת רשלנות רפואית גניקולוגיה בהיריון או רשלנות רפואית בלידה, כאשר הילד מגיש אותה, תקפה עד שימלאו לו 25 שנים. זאת להבדיל מהגשת תביעות מסוג זה בידי הורי הילד, שההתיישנות עליהן חלה בחלוף שבע שנים ממועד האירוע שבו התרחשה הפגיעה בעקבות המחדל הרפואי.

מה הסיכויים לקבלת פיצוי כספי משמעותי בתביעות רשלנות רפואית גניקולוגיה בהריון או בלידה?

סכום הפיצויים שבתי המשפט בישראל נוהגים לפסוק בתיקי רשלנות רפואית גניקולוגיה בכלל ורשלנות בהיריון / בלידה בפרט – הוא עניין דינאמי שתלוי מאוד בחומרת הנזק שנגרם לתינוק.

בהתאם לכך, כאשר התובע הינו ילד בעל מום קבוע שילווה אותו לשארית חייו – כדוגמת תסמונת דאון, הסיכוי לקבלתם של פיצויים גבוהים, הוא גדול יחסית בהתחשב בהיקף ההוצאות הרפואיות והסיעודיות שלהן משפחת הנפגע תידרש למשך כל חייו לצד הפגיעה בכושר עבודתו וכן עוגמת הנפש הרבה שלבטח נגרמה לבני משפחתו ולו.

לסיכום

אם אתן סבורות כי נפגעתן אתן או מי מבני משפחתכן, ממחדל רפואי בתחום רפואת הנשים או המיילדות, כדאי מאוד להיוועץ בעורך דין טוב עם ניסיון עשיר בתיקי רשלנות רפואית גניקולוגיה, על מנת לבחון את המקרה ולעמוד על זכויותיכן.

עורך דין כפיר דיין דובב סייע זה מכבר למשפחות רבות  לבחון את ההיתכנות להגשת תביעות פיצויים בעקבות חשד לרשלנות רפואית גניקולוגית ולמקסם את סיכויי ההצלחה בתביעה ושיעור הפיצויים המושג בה. אל תרימו ידיים לפני שבדקתם את הנושא לעומק, גם בהקשר למקרה שלכם. לפרטים נוספים – פנו למשרדנו בהקדם.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בהריון? לחץ כאן!

רשלנות רפואית גניקולוגיה
רשלנות רפואית גניקולוגיה
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ