רשלנות רפואית תסמונת דאון

תסמונת דאון הינה ליקוי התפתחותי מולד אשר פוגע בהתפתחות הילד במישור השכלי, ההתנהגותי והגופני. מדובר בתסמונת המגיעה במגוון דרגות חומרה ונמצאת על הספקטרום האוטיסטי. ישנם אנשים בעלי תסמונת דאון ברמת תפקוד גבוהה יחסית, בעוד שאחרים זקוקים לליווי וסיוע רפואי צמוד, באופן המקשה מאוד עליהם ועל בני משפחתם לקיים חיים נורמטיביים ובריאים.

אף שישנם לא מעט ילדים בישראל שנולדו עם תסמונת דאון ומצליחים לחיות חיים מלאים ומאושרים, אין מדובר מן הסתם במצב הרצוי, שכן ההתמודדות עם תסמונת דאון מלווה בקשיים רבים עבור האדם הלוקה בה ובני המשפחה שלו.

המינימום המצופה ממערכת הבריאות בהקשר זה, הוא לסייע להורים לעתיד להימנע עד כמה שניתן מלידת ילדים הלוקים בתסמונת דאון. זאת באמצעות הפנייה לבדיקות סקר ומעקב רלוונטיות עוד במהלך ההיריון, וידוע ההורים בדבר קיומו של חשד להופעת התסמונת בעובר.

על הרופא המטפל באם לעתיד להביא את הדבר לידיעתה במועד מוקדם דיה על מנת שההורים יוכלו לקבל החלטה מושכלת לגבי המשך ההריון או הפסקתו, בשל ההשלכות הצפויות מלידת ילד הלוקה בתסמונת דאון. אולם במקרים שבהם גורמי הרפואה שהורים לעתיד באו עימם במגע, כושלים במילוי תפקידם ובשל כך נולד ילד בעל תסמונת דאון, יש מקום לשקול הגשה של תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית תסמונת דאון, בעזרת עורך דין נזיקין.

מה חשוב לדעת על רשלנות רפואית תסמונת דאון

תסמונת דאון הינה סינדרום אשר נובע מפגם גנטי המצוי בכרומוזום ה – 21 בגוף היילוד. מדובר כאמור בליקוי תורשתי אשר נגרם בשל ליקוי בגנים של אחד ההורים או שניהם. תסמונת דאון היא בעיה בריאותית חשוכת מרפא, הכוללת בין היתר גם עיכוב התפתחותי חמור במישור הפיזי והשכלי, ושאר ליקויים בריאותיים מרחיקי לכת שמהם עתיד האדם שנולד עם התסמונת לסבול למשך שארית חייו.

לכן כאשר מתרחש רשלנות רפואית בהריון או בטיפול ברך הנולד המובילה לכך שתסמונת דאון אינה מאובחנת בזמן, מערכת הרפואה מצופה לפצות את ההורים בגין הנזקים ארוכי הטווח שמהם עתידים לסבול גם ילדם בעל התסמונת וגם התא המשפחתי כולו.

רשלנות רפואית באבחון תסמונת דאון

אבחון תסמונת דאון אינו עניין של מה בכך. תהליך האבחון מתחיל בזיהוי כשלים בהתפתחות העובר כבר במסגרת סקירות ההריון המוקדמות. כאשר ליקויים התפתחותיים בעובר מתגלים, הרופא המטפל מצופה להפנות את האם ההרה לבדיקות סקר מסוגים שונים, שנועדו לבחון את מספר הכרומוזומים של היילוד דרך השליה או תאים מגוף העובר.

מדובר בבדיקות פולשניות הכוללות בין היתר בדיקת מי שפיר. כיום, אפשר לאבחן תסמונת דאון גם באמצעות בדיקת סקר ביוכימית, שכל אישה הרה רשאית לבקש הפנייה לביצועה (בתשלום) על מנת לאבחן את נשאותו הפוטנציאלית של העובר שברחמה, לתסמונת דאון.

כאולם במקרים שבהם הרופא המטפל אינו ער לליקויים בהתפתחות היילוד או אינו דואג להפנות את האם ההרה לבדיקות הנחוצות לאבחון תסמונת דאון, יש מקום לשאול האם אירעה רשלנות רפואית באבחון תסמונת דאון, שניתן להעמיד את הרופא לדין בגינו.

רשלנות רפואית בניתוח תסמונת דאון

כאשר תסמונת דאון אינה מתגלה במהלך ההריון, אך ישנו חשד להופעתה המתעורר בהינתן מאפיינים פיזיים מסוימים של הילוד, עשוי להתעורר הצורך בביצוע בדיקות לאבחון תסמונת דאון לאחר הלידה. בין המאפיינים שבהימצאם יומלץ לרוב על בדיקת אבחון לתסמונת דאון ישנם:

  • טונוס שרירי נמוך
  • קמט עמוק יחיד לרוחב כף היד
  • מבנה פנים שטוח יחסית
  • עיניים עם נטייה קלה מעלה

 

מאחר והתכונות הללו עשויות להופיע לעיתים גם בקרב תינוקות שאינם לוקים בתסמונת דאון, נדרש ניתוח כרומוזומלי הידוע כקריוטיפ במטרה לאשר את החשד לקיום התסמונת. על מנת להשיג קריוטיפ לטובת לשם בחינת תאי הדם של היילוד, הנ”ל יש לקחת דגימת דם מהתינוק.

במסגרת ניתוח תסמונת דאון בבדיקת קריוטיפ, מצולמים הכרומוזומים בתאים ולאחר מכן מקובצים על פי גודלם, מספרם וצורתם. על ידי ניתוח הקריוטיפ, לרופאים יש אפשרות לגלות האם התינוק אכן סובל מתסמונת דאון.

גם בדיקה גנטית אחרת שנקראת FISH עשויה לסייע בכך, וזאת בתוך פרק זמן מצומצם יותר. אולם כאשר במסגרת הבדיקות הללו, מתרחש מחדל רפואי הנוגע לאופן ביצוע הבדיקה או פענוחה ובשל כך התסמונת אינה מתגלה במועד – יש מקום לשקול הגשת תביעת רשלנות רפואית בניתוח תסמונת דאון לאחר הלידה.

מהי “הולדה בעוולה” וכיצד היא נוגעת לרשלנות רפואית תסמונת דאון?

כאשר מוגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית תסמונת דאון, עילת התביעה הינה כי גורמי הרפואה האחראיים למחדל, גרמו למצב שמכונה “הולדה בעוולה”. הולדה בעוולה פירושה שאינפורמציה קריטית לגבי בריאות היילוד לא הובאה לידיעתם של אם ואב לעתיד במועד הנכון או בכלל, ובשל כך ההורים לא ידעו כי הם עתידים ללדת ילד חולה, אם לא יפסיקו את ההריון.

מדובר בעוול הן ליילוד והן להורים, שאולצו באופן בלתי מודע להביא לעולם תינוק הסובל ועתיד לסבול לשארית חייו מליקויים רפואיים ותפקודיים שונים. לכן זוהי זכותו של כל הורה לדעת מבעוד מועד על הסיכון ללידת תינוק תסמונת דאון, המשמעויות הכרוכות בגידול ילד עם תסמונת דאון וההשלכות הנגזרות מכך – שהן בין היתר גם כלכליות.

למאמר: רשלנות רפואית – הולדה בעוולה

למאמר: רשלנות רפואית בלידה

למאמר: רשלנות רפואית בהריון

על האפשרות להגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית תסמונת דאון

במידה ונולד לכם ילד הלוקה בתסמונת דאון בעקבות רשלנות רפואית בזמן ההריון, מומלץ לפנות לעורך דין המסייע בהגשת תביעות רשלנות רפואית תסמונת דאון. זאת על מנת לבחון את הנסיבות שהובילו למצב הנתון ואת קיומו של בסיס ראייתי להגשת תביעת נזיקין כנגד גורמי הרפואה שעמם באתם במגע. אף שקבלת פיצוי כספי לא תשיב את הנעשה, בהחלט יש בה כדי לסייע בכיסוי ההוצאות הרפואיות הרבות הכרוכות בגידול ילד הלוקה בתסמונת דאון, מה שיכול להקל על משפחתכם בצורה משמעותית.

מה יש להוכיח כדי לזכות בתביעת רשלנות רפואית תסמונת דאון? 

על מנת שבית המשפט יפסוק לטובת התובעים בתביעת רשלנות רפואית תסמונת דאון, יש להוכיח קשר ישיר בין מחדליהם של גורמי הרפואה שעמם ההורים באו במגע בזמן ההריון, לבין לידת ילוד עם תסמונת דאון. בנוסף יש לאמוד את הנזקים הכלכליים והבריאותיים שנגרמו לתובעים בשל הליקויים בהתנהלות הגורמים הרפואיים שכשלו במילוי תפקידם.

חוות דעת רשלנות רפואית תסמונת דאון

בתביעות רשלנות רפואית תסמונת דאון ובכלל, נהוג להציג בבית המשפט חוות דעת רפואית מקצועית מטעם רופא מומחה בתחום הגנטיקה והתפתחות הילד. רופא מומחה יכול לבחון את אופן התנהלותם של הגורמים הרפואיים שעמם ההורים באו במגע בזמן ההריון על מנת להכריע האם ניתן היה לפעול אחרת כדי לאבחן את התסמונת כראוי ולמנוע הולדה בעוולה.

חשיבות הסיוע המשפטי בהתמודדות עם רשלנות רפואית תסמונת דאון

לידת תינוק הלוקה בתסמונת דאון, נוטה לשנות את מהלך החיים של הוריו ואת התא המשפחתי בכללותו – מקצה לקצה. גם היילוד עצמו, צפוי לסבול ממגוון קשיים בריאותיים ותפקודיים לאורך חייו ומן התלות בסיוע מיוחד.

מסיבות אלו, מצופים גורמי רפואה שלא התנהלו בהתאם לנהלי האבחון והטיפול המקובלים בנשים הרות, לעמוד לדין בגין מחדליהם, אם אלו הובילו ללידת ילד עם תסמונת דאון. חשוב לדעת כי תביעות רשלנות רפואית תסמונת דאון יכולות להסתיים בקבלת פיצויים בסכום של מאות אלפי שקלים ואף למעלה מכך, אך כדי שקבלת הפיצוי המגיע לכם תתאפשר, נדרש סיוע משפטי איכותי של עורך דין מנוסה.

מעוניינים להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית תסמונת דאון לגבי הגשת תביעת פיצויים? צרו קשר כעת!

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בהריון? לחץ כאן!

רשלנות רפואית תסמונת דאון
רשלנות רפואית תסמונת דאון

שאלות ותשובות - רשלנות רפואית תסמונת דאון

תסמונת דאון זהו ליקוי מולד בהתפתחות השכלית, ההתנהגותית והגופנית של הילוד. בזמן ההיריון על הרופאים לאבחן ולאתר בזמן את הליקוי, ולהודיע על כך להורים בהקדם האפשרי. כאשר גורמי הרפואה לא מאבחנים את הליקוי בזמן, הדבר יכול לעלות כדי רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית בתסמונת דאון יכולה להיווצר כאשר הרופאים לא מאבחנים כשלים בהתפתחות העובר במסגרת סקירות ההיריון המוקדמות, לא שולחים את היולדת לטיפולים ובדיקות רלוונטיות, לא מפענחים את תוצאות הבדיקות האלו כראוי ועוד.

כן. במידה והתסמונת אינה מאובחנת בזמן ההיריון, אך לתינוק יש תסמינים של הליקוי, יש לבצע לו בדיקות לאבחון תסמונת דאון גם לאחר הלידה.

כן. מומלץ לפנות לעורך דין רשלנות רפואית, על מנת לבחון האם ישנו בסיס ראייתי להגשת תביעה ולקבלת פיצוי כספי בגין הרשלנות הרפואית.

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ