רשלנות רפואית ורעלת הריון

המפגש בין רשלנות רפואית ורעלת הריון, מתרחש במקרים שבהם מתבצעים אבחון שגוי של רעלת בהריון, עיכוב באבחון הבעיה או מתן טיפול שאינו מתאים לאם לעתיד. בכל אחד מן המקרים הנ”ל, הנזק שייגרם לאישה ההרה ולעובר ברחמה, עשוי להיות מרחיק לכת וטרגי – עד כדי אובדן חיים.

כאשר מתעורר החשש לכך שסיבוכים בהריון או בלידה התרחשו על רקע כזה, כדאי להיוועץ בעורך דין טוב למקרי רשלנות רפואית בהריון שיוכל לבחון את פרטי המקרה לגופם ולהמליץ במידה שהדבר מתאפשר – על הגשת תביעת פיצויים.

באילו מצבים יש מקום לשקול את הגשתה של תביעת רשלנות רפואית ורעלת הריון?

רעלת הריון היא תגובת נגד שגופן של נשים הרות עלול לפתח כנגד הריונן. ההשלכות של רעלת בהריון עלולות להיות קריטיות בהקשר להמשך ההריון, ולהעמיד בסכנה את שלומם של האם לעתיד והעובר כאחד.

במקרה בו רעלת הריון לא אובחנה בזמן, אובחנה בצורה שגויה כבעיה אחרת, לא טופלה במועד או בכלים הנכונים או טופלה בצורה רשלנית, ככל שמצבם הרפואי של היולדת ו/או העובר נפגע בשל כך, יש מקום לשקול את האפשרות להגיש תביעת נזיקין בעילה של רשלנות רפואית ברעלת הריון, באמצעות עורך דין לענייני רשלנות רפואית בהריון ובלידה.

אילו סכנות נשקפות לעובר ולאם בעקבות רעלת הריון שלא אובחנה וטופלה כראוי?

רעלת הריון עלולה להוביל למצוקה עוברית ולליקויים בהתפתחותו של העובר, בעוד שהאישה ההרה עלולה לסבול בעקבות הרעלת מאנמיה, מעוויתות שריריות, מכשל כליות ואף משבץ מוחי או בצקת ריאות.

מהם התסמינים האופייניים לרעלת הריון?

רעלת בהריון נוטה להופיע במקרים רבים של הריונות עם ריבוי עוברים, וכן כשההפרש בין ההריונות עולה על 10 שנים. עם התסמינים שעלולים להופיע באישה ההרה, ולבשר על התפתחות רעלת הריונית, ניתן למנות:

  • עלייה בלחץ הדם
  • כאבי ראש
  • חלבון בשתן
  • בצקות
  • אנמיה
  • בעיות בראיה
  • ועוד

אולם חשוב לציין כי תסמיניה של רעלת ההריון הם מגוונים ומשתנים, ואינם זהים ממקרה למקרה, מה שמחייב בדיקה מדוקדקת ועקבית של מצב האם לעתיד והעובר/ים שברחמה, לשלילתה של הבעיה ובעיות אפשריות נוספות שעלולות להופיע במהלך ההיריון.

רשלנות רפואית בגילוי רעלת הריון

אבחון ושלילת האפשרות לרעלת הריון מבוצע באמצעות בדיקת הרקע הרפואי של האם ההרה והעובר, והפנייתה לביצוע בדיקות מסוגים שונים כמו:

  • בדיקת דם
  • בדיקת לחץ דם
  • בדיקת שתן
  • בדיקות דופלר
  • ועוד

אישה שנפגעה מרעלת בהריון עקב אי גילוי הבעיה במועד או בשל אבחון קלוקל, ובייחוד אם אלו נבעו מאי הפנייתה לביצוע הבדיקות הנדרשות, על אף כך שהציגה תסמינים מחשידים, יש לדון עם עורך דין על ההיתכנות להגשת תביעת נזיקין בעילה של רשלנות רפואית בגילוי רעלת הריון.

האם כל מקרה של אי אבחון רעלת הריון נחשב בהכרח כרשלנות רפואית?

אבחון תקין של רעלת היריון, המתבצע כשהמחלה עוד בחיתוליה, יכול להיות מציל חיים עבור היולדת והעובר ברחמה כאחד, ולאפשר לידה תקינה שתסתיים בהצלחה ובידיים מלאות. יחד עם זאת, לא כל מקרה שבו רעלת ההריון לא אובחנה בזמן או כהלכה, ייחשב בהכרח כביטוי למחדל רפואי המצדיק הגשת תביעת פיצויים.

למרבה הצער, טעויות בשיקול הדעת, מתרחשות לעיתים גם בקרב טובי הרופאים והאחיות. אולם רק במידה והבעיה לא התגלתה בזמן משום התנהלות לא מקצועית ולא זהירה דיה של אותם גורמים שעמם האישה ההרה באה במגע, הדבר ייחשב כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית רעלת הריון.

כך למשל, במקרה של הימנעות של רופא המשפחה או רופא הנשים, מהפנייה של האם ההרה לביצוע הבדיקות הנחוצות לבירור מצבה, במצב שבו התרחש כשל בביצוע הבדיקות או פענוח הממצאים – שמהם ניתן היה להימנע באמצעות התנהלות לפי הפרקטיקות המקובלות, או החלטה על לידה שלא התקבלה במועד הנכון.

בכל המצבים הללו, באם האם ו/או העובר נפגעו כתוצאה ממהלך בלתי תקין של אבחון הבעיה, טיפול בלתי הולם במקרה או אי מעקב כנדרש אחר מצבם – עלול הצוות הרפואי שמולו התנהלה האם לעתיד, להיות חשוף לתביעות רשלנות רפואית בהריון.

רשלנות רפואית באי מעקב אחר סממני רעלת הריון באישה הרה

כאשר מופיעים סממנים המעידים על האפשרות להתפתחות של רעלת הריון – המעקב אחרי המצב הרפואי של האם ההרה והעובר, הוא לא פחות מאשר קריטי.

הימנעות מביצוע מעקב נאות עשויה להיחשב במקרים מסוימים כרשלנות רפואית בטיפול ברעלת ההריון, וכך גם הימנעות מביצוע הפעולות המקובלות לאיזון המצב של האם ההרה, אי הפנייה של האם לעתיד לאשפוז לטובת השגחה במצבה, או הימנעות מביצוע פעולות אחרות הנחוצות להפחתת הסכנה לפגיעה במצב הרפואי ובחייהם של העובר ואמו.

רשלנות רפואית בזירוז לידה בעקבות רעלת הריון או ניתוח קיסרי

כשאישה הרה סובלת מרעלת הריון שהופיעה בשלבי ההריון המתקדמים, והתסמינים שהיא מציגה מעידים על קיומה של סכנה לחייה ו/או לחיי העובר – נהוג להמליץ לאם לעתיד על זירוז לידה, או ביצוע ניתוח קיסרי.

במקרה בו אפשרויות הטיפול הללו אינן מובאות לידיעת האם ההרה מסיבות שאינן מוצדקות, או שאינן מתבצעות כאשר מתעורר בהן הצורך – ככל ונגרמים ליולדת ולעובר נזקים בעקבות זאת, יש מקום לבדוק אם ישנה עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית ורעלת הריון. כך כמובן, גם כאשר האישה ההרה או ילדה, נפגעים בשל זירוז לידה או לידה קיסרית שבוצעו באופן בלתי תקין שהוביל להיווצרות סיבוכים מיותרים.

האם יש דרך לצמצם את הסיכון לפגיעה מרעלת בהריון?

נשים המשתייכות לקבוצת סיכון להתפתחות רעלת בהריון, הן מי שכבר חוו רעלת היריון בהריונותיהן הקודמים, אלו שקיימת היסטוריה של רעלת הריון אצל קרובות משפחה שלהן, נשים הרות בגיל צעיר במיוחד, נשים הרות בנות 40 ומעלה, נשים עם מחלות רקע כמו סוכרת, וכן הלאה. גם הריון מרובה עוברים מגדיל כאמור את הסיכון להופעתה של רעלת בהריון.

לרופאים מתחום המיילדות ישנה היכולת להפחית את הסיכון לפגיעה של מטופלות הרות מרעלת הריון, וזאת באמצעות הקפדה על מעקב מדוקדק ורציף אחר מצבה של כל מטופלת הרה המשתייכות לקבוצת סיכון כאמור לעיל, להתפתחות רעלת הריון, ואחר מצבו של העובר שהיא נושאת. לשם כך נדרשות בדיקות שונות שיש להפנות את האם ההרה לביצוען והנחיה של היולדת לבצע מעקב אחר ההריון כהריון בסיכון גבוה.

רשלנות רפואית ורעלת הריון שלא טופלה כהלכה

רשלנות רפואית עלולה להתרחש גם במהלך הטיפול ברעלת הריון, לאחר שכבר אובחנה. הדרישה מהצוות הרפואי במצב של רעלת הריון הוא מעקב צמוד אחר מדדי היולדת, ואיזון המצב עד כמה שניתן.

כמו כן, על הרופא המטפל לקבל החלטה מושכלת על מועד הלידה הצפוי, כך שמחד העובר יוכל להיות בשל עד כמה שאפשר ומאידך לא יתפתח מצב חמור או מצוקה עוברית כתוצאה מרעלת ההריון. החלטה זו חייבת להיעשות על פי הנהלים, כמו גם זירוז הלידה או הניתוח הקיסרי הצפוי. בכל אחד משלבים אלו, מתקבלות החלטות רבות, אשר חייבות להתאים לפרוטוקולים הידועים והמוסכמים בעולם הרפואי.

רשלנות רפואית באי קבלת הסכמה מדעת של האם ההרה

רשלנות רפואית רעלת הריון, יכולה להתרחש גם בהקשר לאי קבלת הסכמה מדעת של האישה ההרה לביצוע בדיקות וטיפולים שונים הנוגעים למצבה. על כל גורם רפואי המטפל באישה הרה, להביא לידיעתה את מלוא הסיכונים, ההשלכות האפשריות וסיכויי ההצלחה הגלומים בביצוע בדיקות וטיפולים מסוגים שונים. כך גם בהקשר למקרים של בדיקת האפשרות להופעת רעלת הריון והטיפול בבעיה.

רופא שלא יידע את המטופלת ההרה במצבה הרפואי, על מכלול הסיכונים הנובעים ממצבה, לצד אפשרויות הטיפול המומלצות והחלופיות המוצעות לה – וגם וידא כי היא מבינה מה המשמעות של הסכמה לטיפול כדוגמת לידה קיסרית או זירוז לידה בהקשר זה, מסכן עצמו בתביעת רשלנות רפואית שעלולה להיות מוגשת בעילה של אי קבלת הסכמה מדעת מהמטופלת.

לסיכום: איך בודקים את האפשרות להגשת תביעת רשלנות רפואית ורעלת הריון?

אם אתם חשים שנפגעתם בעקבות אי זהירות או העדר מקצועיות מצד גורמים רפואיים שמולם התנהלתם בהקשר לאבחון או טיפול ברעלת הריון, כדאי לפנות לעורך דין המלווה תיקי רשלנות רפואית ורעלת הריון שיוכל לבחון למענכם את האופציה להגשת תביעת פיצויים.

משרד עו”ד כפיר דיין דובב מלווה מקרים של רשלנות רפואית בהריון או בלידה, וישמח לסייע גם לכם בבחינת פרטי המקרה שלכם בעין משפטית והמלצה על דרכי הפעולה האפשריות למיצוי מלא של זכויותיכם, כולל קבלת פיצוי כספי הולם במידה והדבר מתאפשר. פנו למשרדנו עוד היום לייעוץ אישי בנושא.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בהריון? לחץ כאן!

רשלנות רפואית ורעלת הריון
רשלנות רפואית ורעלת הריון
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ