רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה

זירוז לידה הוא פעולה רפואית המתבצעת כאשר מתעורר הצורך לקדם את תהליך הלידה על מנת לחסוך מן היולדת והילוד סכנות וסיבוכים שונים. למרבה הצער, לעיתים מתרחשים מקרים של רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה, המסתיימים בנזקים חמורים ומרחיקי לכת בנפגעים – עד כדי מוות.

על רקע זה, מתעורר הצורך לברר איך אפשר לבסס את הטענה להתרחשותו של מחדל רפואי המצדיק פסיקת פיצויים לטובת התובעים. במאמר שלפניכם נדון בשאלה חשובה זו ובכל יתר הסוגיות שחשוב להכיר בהקשר של תביעות נזיקין המוגשות על רקע כשלים בהשראת לידה.

מהם זירוז לידה או השראת לידה?

זירוז לידה הידוע גם כ”השראת לידה” הוא שם כולל למגוון פעולות יזומות שנהוג לבצע בנשים הרות על מנת לקדם את תחילתה של לידה שאיננה מתקדמת כהלכה בצורה טבעית. אף שזירוז הלידה מתבצע לעיתים לשם זירוז של לידה שהחלה זה מכבר אך אינה מתקדמת בקצב מספק (כמו במקרה שבו מי השפיר ירדו לפני זמן רב אך מבלי שהופיעו צירים) – במרבית המקרים מקובל לבצע זאת במצבים שבהם הלידה עדיין לא החלה אך מתעורר הצורך בסיום ההריון על רקע סכנה הנשקפת לשלום היולדת או העובר.

מתי ומדוע עולה הצורך בזירוז הלידה?

לעיתים מזומנות, נשים הרות מגיעות אל מחלקת היולדות בבתי החולים השונים, כאשר הן אינן חשות בטוב וחוששות לבריאות העובר שברחמן. במצב כזה, מתברר לא אחת כי יש צורך בזירוז לידה כדי למנוע מצוקה עוברית וסיבוכים שיסכנו את בריאות העובר ו/או אמו.

ההשלכות הכואבות של מחדלים רפואיים בזירוז לידה

לרשלנות רפואית בעקבות זירוז לידה עלולות להיות השלכות קשות וטרגיות מאוד. לא זאת בלבד שבעקבות מחדלים רפואיים הקשורים במתן השראת הלידה, האם היולדת עשויה לחוות קריסה של הרחם ובפרט באם מינון חומר הזירוז שניתן לה היה שגוי, אלא שבמקרים הקשים יותר, המחדל עלול להוביל אף למותו של התינוק.

רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה שלא בוצע במועד

כאשר יולדת מגיעה למחלקת היולדות בבית החולים עם תסמינים יוצאי דופן, הצוות הרפואי במחלקה מצופה לבדוק אותה ללא דיחוי ולסקור בעיון את תיקה הרפואי כדי לקבל החלטה על מתן טיפול מתאים. במצבים בהם היולדת ו/או העובר מציגים סממנים חריגים כגון אלו שנמנה להלן, יש מקום לשקול זירוז לידה:

  • דופק בלתי תקין בעובר
  • ירידה בתזוזת העובר
  • סימנים לרעלת הריון
  • תסמיני סוכרת הריון שיצאה מאיזון
  • התמעטות מי השפיר
  • ירידה של מי השפיר
  • חריגה דרמטית מתאריך הלידה המשוער

כאשר סימנים אלו לא הובילו את הצוות הרפואי במחלקת היולדות לדון בצורך ליילד את המטופלת באמצעות השראת לידה, אובחנו באיחור או שאובחנו במועד – אך מתן זירוז הלידה עוכב מטעמים בלתי מוצדקים – באם הדבר הוביל לפגיעה ביולדת ו/או בתינוקה, יש מקום לבחון אפשרות להגשת תביעה.

רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה בשיטה לא מתאימה

ישנו מגוון שיטות באמצעותן זירוז הלידה עשויה להתבצע, ובהן:

זירוז לידה באמצעות הזרקת פיטוצין רפואי:

זוהי תרופה שניתנת כמזרז לידה בעירוי, ומחקה את פעילותו המכנית של רחם היולדת, עך שהיא גורמת להתכווצויות של הרחם. הזרקת זרז זה מתבצעת לרוב בחדר הלידה במקביל לניטור מצב העובר.

‘סטריפינג’:

זהו שמה של השיטה הידנית לזירוז לידה. נהוג להשתמש בה כשקיימת פתיחה נמוכה של צוואר הרחם. זירוז לידה בטכניקה זו מתבצעת באמצעות הפרדה של קרומיו של השק העוברי מדפנותיה של הרחם, באופן ידני ובתנועות מעגליות. קילוף הקרומים מוביל לשחרור הפרוסטגלנדינים הטבעיים בגוף היולדת מה שמעודד את הבשלתו של צוואר הרחם לקראת הלידה והתפתחות הצירים.

שימוש בנר, ג’ל או טבליות לזירוז הלידה:

אלו מוחדרים לנרתיק של האישה ההרה ומסייעים לריכוך צוואר הרחם מבפנים, מה שמוביל לשחרור של פרוסטגלנדינים וקידום התפתחות הצירים.

זירוז לידה בשיטת הבלון:

בטכניקה זו לזירוז לידה מבוצע שימוש בקטטר המוחדר לצוואר הרחם כשבקצהו הפנימי בלון, שאותו מנפחים באמצעות הזרמת תמיסת מי מלח לתוכו. כך כשהבלון מתנפח בתוך צוואר הרחם הוא גורם ללחץ פנימי על דפנותיו המובילה להפרשת פרוסטגלנדינים ובעקבותיה – לפתיחת צוואר הרחם והתחלת מחיקתו.

פקיעת מים:

חיזוק הלחץ על צוואר הרחם וקידום הצירים מתבצע גם בשיטה זו שבמסגרתה קרומי השפיר מנוקבים בעזרת מתקן דיקור ייעודי שמוחדר דרך צוואר הרחם של האישה ההרה.

לכל אחד מאמצעי הזירוז הללו יתרונות וחסרונות משלו ולכן בחירת שיטת הזירוז צריכה להתבצע להתבצע בידי צוות חדר היולדות בזהירות רבה, בהתאם למצב היולדת, מצבו של העובר, ההיסטוריה הרפואית והמיילדותית של האם, וההשלכות הכרוכות בשימוש בכל אחת מהדרכים האפשריות להשראת הלידה.

ככל שצוות מחלקת היולדות בחר באמצעי שאיננו מתאים להיסטוריה הרפואית והמיילדותית של האם והעובר ובשל כך נגרמה להם פגיעה, גם אז יש מקום לשקול את הגשתה של תביעה נזיקית.

רשלנות רפואית עקב זירוז לידה שבוצע באופן בלתי תקין

ישנם 2 סוגי כשלים עיקריים שעלולים להתרחש בעת מתן זירוז הלידה או לאחריו, ובהם:

  • רשלנות רפואית באופן מתן הזירוז עצמו
  • רשלנות רפואית בטיפול ביילוד אחרי מתן השראת הלידה

כאשר שיטת זירוז הלידה הנבחרת מתבצעת באופן בלתי תקין או בלתי זהיר, לרבות בשלב הטיפול בילוד, היא עלולה לגרום לפגיעות חמורות ליולדת ולעובר כאחד, ולהציבם בסכנה שעולה עשרות מונים על התועלת הפוטנציאלית שהליך זירוז הלידה אמור לספק.

על כן, בכל מקרה בו ליולדת ו/או לילוד נגרמת פגיעה רפואית בשל יישום שגוי של טכניקת הזירוז שנבחרה, הדבר יקים לנפגעים עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה עם פוטנציאל לקבלת פיצוי כספי בסכום משמעותי.

מדוע החלטות הנוגעות לזירוז לידה חייבות להתקבל בזהירות המרבית?

זירוז לידה הוא הליך הכרוך בסיכונים משמעותיים ובכללם קרע ברחם, מצוקה עוברית, אי הצלחה של הזירוז שמחייבת כניסה מיידית ללידה קיסרית, זיהומים כשהזירוז מתבצע באופן פולשני וסיכון להתקפי אסטמה – לסובלות מקשיי נשימה.

מכל הסיבות הללו ונוספות, הצוות הרפואי במחלקת היולדות מצופה לקבל את ההחלטה על ביצוע הזירוז לרבות הבחירה בטכניקת הזירוז המתאימה, בכובד ראש ורק לאחר ששוקללו כל המשתנים הקשורים בנסיבות הרפואיות של האם והילוד.

ככל שהצוות המטפל קיבל החלטות הנוגעות לזירוז הלידה מבלי שהמצב הרפואי של המטופלת והעובר נלקחו בחשבון או באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הפרקטיקות המקובלות במצבים דומים. תיתכן זכאות להגשת תביעת פיצויים על רקע הנזקים שנגרמו ליולדת ולעובר.

נפגעתן מרשלנות רפואית כתוצאה מהשראת לידה? זה הזמן להכיר את זכויותיכן

היה ונפגעתן חלילה ממחדל רפואי שהתרחש במסגרת הליך שבוצע לצורך זירוז הלידה שלכן, או אי מתן זירוז לידה במצב בו היה בו צורך, דעו כי יש מי שיוכל לסייע לכן. משרד עו”ד כפיר דיין דובב מלווה תיקי רשלנות רפואית בהריון ובלידה באופן מקצועי, אכפתי ואמפתי וישמח לעמוד לרשותכן בבדיקת ההיתכנות להגשת תביעת נזיקין וקבלת פיצוי כספי בגין העוול שנגרם לכן.

לתיאום פגישת ייעוץ אישית ללא התחייבות – צרו קשר עם משרדנו ונדאג לספק לכן הערכה מקדימה בנוגע לסכום הפיצוי הכספי המשוער שניתן להשיג באמצעות הגשת תביעה או נקיטה בהליכים חלופיים.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בלידה? לחץ כאן!

רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה
רשלנות רפואית כתוצאה מזירוז לידה
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ