רשלנות רפואית בלידת תאומים

לידה היא פעולה טבעית, שמתרחשת עוד מימי קדם. יחד עם זאת, מדובר בתהליך אשר טומן בחובו גם סיכונים שונים ופוטנציאל לסיבוכים לא מעטים, אשר מוכפלים מאליהם כאשר מדובר על לידת תאומים. אף על פי שחלקן הארי של לידות התאומים מסתיים אמנם בהצלחה בלידת תינוקות בריאים, לא אחת אנו שומעים על מקרים שבהם בשל רשלנות רפואית בלידת תאומים או בסמיכות לה, נגרמו נזקים מרחיקי לכת גם לאם היולדת וגם לילודים.

בשורות הבאות נסביר על הסיכונים והסיבוכים האפשריים בלידה של תאומים, הדרך שבה רשלנות רפואית מסוג זה עלולה לבוא לכלל ביטוי, ההשלכות הרות האסון של מקרי רשלנות בלידת תאומים, חובת הזהירות המוגברת הנדרשת מהצוות הרפואי המעורב בלידות מן הסוג הזה, והצעדים המשפטיים שבהם רשאיות לנקוט משפחות שנפגעו ממחדלים רפואיים בהקשר ללידת התאומים שלהם, על מנת לקבל פיצוי ראוי על סבלן ונזקיהן.

על הסיכונים והסיבוכים האפשריים בהריון ולידה של תאומים

הריונות מסוימים מוגדרים בתור הריון בסיכון גבוה מסיבות שונות. הדבר שכיח יותר ככל שכמות העוברים ברחמה של האישה ההרה, גדולה יותר. ריבוי עוברים מוביל להריון ברמת סיכון גבוהה יותר, שהסיבוכים שעלולים להיווצר בעקבותיו במהלך הלידה, הם רבים וקטלניים יותר – הן עבור היולדת והן עבור התינוקות שלה.

מאחר והריון עם תאומים במקרים רבים מוביל ללידה מוקדמת, לידת תאומים כרוכה בכל הסיכונים אשר קיימים בלידות המתרחשות טרום מועדן המתוכנן, ובכלל זה לידת פגים, אי בשלות של הילודים, סיבוכי חבל טבור, משקל לידה נמוך מדי, ועוד.

זאת בנוסף ללידת תינוקות הסובלים משיתוק מוחין או אפילפסיה, אי בשלות ריאתית, תינוקות מעוכבים התפתחותית, ועד לידה שקטה של עוברים מתים. את הסיכונים הללו נדרש הצוות הרפואי המטפל ביולדת להפחית למינימום האפשרי על ידי מעקב רציף אחר המדדים שלה ושל עובריה מרגע הגעתה למחלקת היולדות ותגובה מהירה לכל סממן שעשוי להעיד על סיבוך פוטנציאלי בלידה.

במה עלולה רשלנות רפואית בלידת תאומים לבוא לכדי ביטוי?

רשלנות רפואית בלידת תאומים מתבטאת בכל פעולה של גורם רפואי שליולדת היה מגע איתו, אשר לא בוצעה בהתאם לסטנדרטים הרפואיים המקובלים בלידת תאומים. רבות מתביעות הפיצויים המוגשות בעקבות לידת תאומים, קשורות למעשה לרשלנות רפואית באבחון תסמונות וליקויים בעוברים בזמן ההריון.

כאשר רופאים ואנשי מקצוע אחרים מתחום המיילדות ורפואת הנשים, אינם מתנהלים במידת הזהירות הנדרשת מהם בעת הטיפול באישה העומדת לקראת לידת תאומים, או שאינם פועלים על פי פרוטוקול הטיפול והמעקב המקובל במקרים אלו, עלולים להיוולד תינוקות בעלי מומים, תסמונות גנטיות, נכות מסוגים שונים, פגים, ועוד.

רשלנות רפואית בלידת תאומים עלולה לסכן גם את היולדת עצמה ולגרום לה מגוון נזקים בריאותיים ארוכי טווח, עד כדי סכנת חיים ממשית לה ולילדיה. התרשלות מסוכנת של גורמים רפואיים עלולה לקרות גם במהלך הלידה עצמה. בין שמדובר ברופא/ה המיילד/ת, באחים או האחיות בחדר הלידה או בכל גורם אחר המעורב בלידת התאומים.

הרבה מהכשלים בלידת תאומים מתרחשים במסגרת ניתוחים קיסריים או בזמן הלידה הטבעית, בהקשר לקבלת ההחלטה על לידה מכשירנית, העדר תשומת לב להתפתחות של מצוקה עוברית וכן במעקב אחרי הלידה במקרה של לידת פגים.

רשלנות רפואית בלידת תאומים יכולה לבוא לכדי ביטוי גם באי מסירת מידע מלא לאם היולדת ולבני משפחתה, כמו גם אי מתן הסברים מפורטים בנוגע לסיבוכים שעלולים להופיע בכל שלב בלידה, קבלת הסכמה של האם לפרוצדורות שונות ועוד.

מהם הגורמים התורמים להתרחשות מחדלים רפואיים בלידת תאומים?

ישנו מגוון של גורמים אשר מסכנים את היולדת והתאומים שברחמה. לכן הריון עם תאומים מחייב כאמור מעקב צמוד של רופא מומחה, הכולל מעקב גדילה רציף, כדי להבטיח שהעוברים מתפתחים בצורה תקינה. בנוסף, יש צורך לוודא שלאורך כל ההריון מצבה הבריאותי של האם ההרה יציב ותקין, ולשלול כל חשד להופעת רעלת הריון, סוכרת וכיוצא באלו. כאשר לא מתבצעות הבדיקות הדרושות, רמת הסיכון בהריון ובלידה גדלה באופן ניכר.

כך גם במקרה של פענוח קלוקל של הבדיקות ליולדת, שהוביל לאי גילוי של מומים גנטיים, ליקויים פיזיים ובעיות רפואיות אחרות בעוברים או בגופה של האם ההרה. כך, לדוגמא רופא נשים שלא הבחין בעיכוב בהתפתחות של אחד מהתאומים בזמן ההיריון, עלול לגרום לנזק ממשי לתינוק ואף לסכן את התאום השני בזמן הלידה.

ההשלכות הרות האסון של מקרי רשלנות רפואית בלידת תאומים

היות וכמות הסיכונים בהריון ולידת תאומים היא גדולה, המעקב אחר היולדת חייב להתבצע בידי רופא מומחה. כל התרשלות בביצוע הבדיקות הנחוצות או אי הפנייה של האם לעתיד לבירור מעמיק יותר מול מומחים רלוונטיים, יכולים להציב את חייה של האם ההרה ועובריה בסיכון לפגיעה בבריאותם עד כדי סכנת חיים של ממש במהלך הלידה.

רשלנות רפואית בלידת תאומים והולדה בעוולה

חלק לא מבוטל מהתביעות על רשלנות רפואית בלידת תאומים מוגשות תחת עילה של “הולדה בעוולה”, שפירושה הולדת תינוקות חולים, בעלי מומים או הסובלים מתסמונות גנטיות שונות, שלא הובאו לידיעת ההורים בזמן ההריון בשל מחדל של הרופא שטיפל באם ההרה.

רבות מתביעות הרשלנות הרפואית בלידת תאומים בעוולה, נוגעות למעשה לרשלנות רפואית בהריון עם תאומים שהתרחשה בשל אי הפנייה של האם ההרה לביצוע בדיקות הסקר הנחוצות ו/או מעקב לא עקבי אחר מצבם הרפואי של האם והתאומים טרום הלידה. מאחר ובדיקות ההריון מאפשרות לאסוף מידע חיוני רב על מצבם של הילודים, הן קריטיות לקבלת החלטות מושכלת מצד ההורים לעתיד בנוגע להמשך ההריון או סיומו.

חובת הזהירות המוגברת הנדרשת מהצוות הרפואי המעורב בלידות תאומים

הריון עם תאומים נחשב אם כן, כהריון בסיכון גבוה, מפאת הסיבוכים האפשריים שעלולים להיווצר במסגרתו. סיבוכים אלו יכולים להופיע הן בתקופת ההריון והן תוך כדי הלידה עצמה. נשים הנושאות ברחמן תאומים, הן ברבים מן המקרים נשים שעברו טיפולי פוריות, או כאלו שטופלו בתרופות ביוץ מסוגים מסוימים. בחלק לא מבוטל מהמקרים מדובר על נשים בהריון שני ומעלה.

לרוב, התאומים מזוהים כבר בבדיקת האולטרסאונד הראשונה או במסגרת בדיקות הדם הקודמות לה, כך שלמעשה האישה ההרה עם תאומים, אמורה להיות תחת מעקב ופיקוח רפואי הדוק כבר משלביו הראשוניים של הריונה. הדבר נכון בכל הריון אך במקרה של הריון עם ריבוי עוברים – נדרשת ערנות רבה אף יותר מצד רופא הנשים של האם לעתיד שמצופה להפנותה לבדיקות רבות יותר במהלך ההריון.

זאת מפאת החשד למומים באחד העוברים או בשניהם, או מצב של ספיגה או היעלמות של אחד העוברים, היפרדות השיליה, לידה מוקדמת או לידת פגים. בנוסף לכך, האם עלולה בסבירות גבוהה לסבול מסוכרת הריון, מי שפיר עודפים, רעלת הריון, וכדומה.

הצעדים המשפטיים שבהם רשאיות לנקוט משפחות שנפגעו מרשלנות רפואית בלידת תאומים

רשלנות רפואית לידת תאומים יכולה כאמור להתרחש גם בזמן ההריון וגם בזמן הלידה עצמה. מאחר ובלידה של תאומים שזורים גורמי סיכון רבים, הרופאים המטפלים בלידות אלו מצופים לרמת מיומנות גבוהה מאוד בתחומם וליכולת קבלת החלטות מורכבות בזמן אמת תוך הישענות על נהלי הטיפול המקובלים בלידות תאומים.

כל סטייה מהנהלים המקובלים וממידת הזהירות המצופה מהגורמים הפעילים בלידת תאומים, חושפת את הצוות הרפואי כולו לתביעת רשלנות רפואית בלידת תאומים, שהמשפחה הנפגעת רשאית להגיש לשם קבלת פיצוי כספי משמעותי.

איך ניתן להוכיח רשלנות רפואית בלידת תאומים?

על מנת להוכיח בבית המשפט כי התרחשה רשלנות רפואית בלידת תאומים, יש צורך להסתייע בעורך דין מיומן המנוסה בתיקי רשלנות רפואית בלידה, שיוכל להציג את קיומו של קשר ראייתי מובהק בין התנהלותם של הנתבעים לבין הנזקים שנגרמו לאם ו/או לילודים.

לצורך כך נהוג להסתייע ברופאים מומחים מתחום ההריון והמיילדות המספקים לתביעה חוות דעת מקצועית בנוגע להתנהלותם של הגורמים הרפואיים שליוו את הלידה, ביחס לסטנדרטים המקובלים בתחום.

מאמר: תביעת רשלנות רפואית

מאמר: 5 טיפים להצלחה בתביעת רשלנות רפואית

לסיכום

כאשר עולה חשד לכך שהתרחשה רשלנות רפואית בלידת תאומים, יש מקום לפנות להתייעצות מול עו”ד רשלנות רפואית בלידות, שיוכל לבחון את פרטי המקרה ולאמוד את ההיתכנות להגשת תביעת פיצויים בשווי מתאים.

אם אתם סבורים כי נגרם לכם נזק כתוצאה מרשלנות רפואית נשמח לסייע לכם בייעוץ והכוונה לגבי סיכויי תביעתכם – שלחו פרטים בטופס ההתקשרות ועורך דין יחזור אליכם.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית? לחץ כאן!

רשלנות רפואית בלידת תאומים
רשלנות רפואית בלידת תאומים
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ