איך להגן על זכות קניין רוחני של מעסיק?

המושג קניין רוחני של מעסיק מתאר פטנט, יצירה או רעיון שאדם הגה בזכות היצירתיות והכישרון שלו. להבדיל מחפצים שאפשר לסחור בהם, ליוצר יש זכות קניינית על יצירתו, ויותר מכך, יש לו גם זכויות מוסריות. כלומר, כמו כל רכוש אחר, זהו קניין ששייך ליוצר שלו, וזכותו להתפרנס מקניין זה.

דיני זכויות יוצרים בארץ מעוגנים בחוק זכויות יוצרים שמתייחס למגוון סוגי נכסים קנייניים שאינם רשומים כסימנים מסחריים, ואינם מוחשיים, כמו למשל מדגמים או פטנטים, אשר מחולקים לארבע קטגוריות של יצירה: אמנות, ספרות, מוסיקה ודרמה.

מה קורה כשקניין רוחני של מעסיק נוצר במסגרת העבודה?

ברוב המקרים, לשון החוק קובעת שבמהלך שעות העבודה, כל מה שעובד יוצר או כל תחום שהוא מתפקד בו, שייך למעסיק. אלא שזוהי סוגיה מורכבת, ומטרת מאמר זה היא להסביר מהי זכות קניין רוחני של מעסיק, ואיך להגן עליה במסגרת החוק.

בשנים האחרונות, ועם התפתחות האינטרנט, כללים אלו השתנו מעט, ונושא מורכב זה קיבל תפניות מעניינות חדשות. בעולם ההייטק, למשל, קורים לא מעט מקרים שהרעיון של חברת סטארט אפ זכה להצלחה, ובעליו מתירים לעובדיהם לזכות בבעלות על הקניין הרוחני שהם פיתחו.

כלומר, בעלי החברה משלמים לעובדים שעזרו לפתח את הקניין הרוחני שלהם תמלוגים הולמים באמצעות בונוסים או אופציות, כשהעסק מגיע לרמת אקזיט.

מבחינה משפטית: איך בודקים אם קניין רוחני שעובד יצר במסגרת העבודה, שייך למעסיק?

כדי לקבוע אם מוצר, פטנט או רעיון שנוצר על ידי עובד במסגרת עבודתו שייך למעסיק או לעובד, בית המשפט בודק תחילה אם אכן התקיימה מערכת יחסי עובד ומעביד בין הצדדים ובוחן סוגיות כגון:

  • שימוש בכלים אשר שייכים למעסיק על מנת ליצור את היצירה.
  • מסגרת שעות העבודה.
  • תשלומים נפרדים מעבר למשכורת בגין היצירה.
  • ועוד נושאים שמטרתם לבחון מי מהצדדים יכול לטעון לבעלות על הקניין הרוחני

אילו יצירות מוגנות בדיני זכויות יוצרים?

אלו הן יצירות שמוגדרות כיצירות מקוריות, שמקובעות באופן כלשהו, כמו למשל אתרי אינטרנט, תצלומים, תוכן כתוב, רישומים, חוות דעת מקצועית, שרטוטים, המצאות טכנולוגיות, תוכנת מחשב או כל דבר שהתפתח במסגרת שעות העבודה.

לעניין סוגיית הזכות המוסרית, זכותו של היוצר לקרוא ליצירה שלו על שמו במידה ובהיקף ראויים בנסיבות השתלשלות העניינים, וזכותו לוודא שיצירתו לא תשתנה, תיפגע או תסולף בכל אופן שהוא שפוגע בשמו או בכבודו.

בשורה התחתונה

מלבד מעט חריגים שקבועים בחוק, הכללים קובעים שהבעלים על כל יצירה הוא הוגה היצירה, אלא שאחד החריגים הוא שכשהיצירה נוצרה על ידי העובד במהלך שעות העבודה לצורך תפקוד בעבודה, החוק קובע לטובת המעסיק, כלומר מתקיימת כאן זכות קניין רוחני של מעסיק, אלא אם כן הוסכם אחרת במסגרת הסכם עבודה.

לשון החוק קובעת שאפשר להעביר את זכויות היוצרים באמצעות הסכם בכתב, או על פי דין, אם ניתן רישיון ייחודי לגבי זכויות היוצרים, במסמך כתוב וחתום. בשורה התחתונה, החוק קובע שזכויות היוצרים על יצירות שעובדים יוצרים במהלך עבודתם וכדי לתרום למקום העבודה, שייכות למעסיק.

חשוב שהעובדים יוחתמו על הסכם על שמירת הקניין הרוחני של המעסיק ומומלץ להיוועץ בעניין עם עו”ד דיני עבודה.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה? לחץ כאן

קניין רוחני

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ