ביקורת של משרד הכלכלה: איך יוצאים ממנה כשידכם על העליונה

כדי לאכוף על מעסיקים את החובות החוקיות בדיני העבודה, נחקק בשנת 2011 החוק שמטרתו הגברת אכיפת דיני עבודה, התשע”ב-2011. בהתאם לחוק, פקחים של משרד התמ”ת רשאים להטיל קנסות גבוהים על מעסיקים שנמצא שהתנהלותם אינה תואמת את החוק.

הקנסות נקבעים בהתאם לסוג העבירה שמעסיקים נמצאו אשמים בה, ויכולים לנוע בין 5,000-35,000 ₪ לעבירה אחת, גם אם היא חד פעמית.

למשל, מעסיק שיש לו עשרים עובדים, שנמנע, אפילו בחודש אחד, לשלם בזמן את המשכורות, יכול לקבל קנס בגובה של 20,000 ₪ לכל חודש שבו העובדים לא קיבלו את שכרם. החוק קובע גם שהפרטים של המעסיקים שקיבלו קנסות אלו, יתפרסמו באתר של משרד התמ”ת.

הקנסות מוטלים יותר מהר מכפי שאתם חושבים

בתהליך פשוט ומהיר, נציגי משרד התמ”ת מטילים את הקנסות, בלי לקיים שום ערכאה שיפוטית. המשרד גם מגדיל באופן משמעותי את כמות המפקחים שעובדים תחת שירותיו, ומצב זה, ביחד עם הקלות והמהירות שבה הקנסות מוטלים, מובילים למציאות שבה היקף פעילות האכיפה של משרד התמ”ת גדלה במהירות.

לכן (ואם לא מכל הסיבות הברורות האחרות), חשוב שמעסיקים יגנו על עצמם, על בית העסק שלהם ועל עובדיהם, בזמן ומראש, מפני פעולות האכיפה של המשרד, כי הנציגים והפקחים לא מתכוונים לשקוט, והם עלולים להגיע גם אליכם כדי לערוך את הביקורות.

למאמר: ליווי שוטף למעסיקים במהלך שינויים ארגוניים: למה זה חשוב?

איך מתגוננים? פשוט: קודם כל מצייתים לחוק, ואז מוודאים שהביקורת תניב תוצאות חיוביות

כדי להיות מוכנים לביקורת של משרד הכלכלה שמבוצעת על ידי פקחי משרד התמ”ת, אם וכאשר אלו יגיעו אל בית העסק שלכם כדי לערוך ביקורת ולבדוק אם אתם מקיימים את לשון החוק מבחינת תשלום שכר במועד, ניהול מערכת תלושים כדין, העסקת עובדים בהתאם לחוק, ובתנאים הולמים והוגנים, חשוב להיות מוכנים לתת תשובות משביעות רצון לכל הנושאים ברשימה שהפקחים בודקים.

האם החתמתם את העובדים על הסכמים חוקיים?

  • האם כל הניכויים המופיעים בתלושי השכר של העובדים מתאימים לחוק?
  • האם יש לכם עובדים שמועסקים בשעות נוספות, ואם כן, האם הם מקבלים שכר הולם?
  • האם עובדים מיוחדים מקבלים יחס הולם, כמו למשל נשים, עובדים שעתיים, או בני נוער?

האם אתם מחזיקים בנהלי עבודה כתובים?

כלומר:

  • האם העובדים מכירים את הנהלים הברורים של כניסה לחשבונות דואר אלקטרוני, מחשבים, הליכי שימוע או פיטורין?
  • האם עדכנתם את הנהלים בהתאם לשינויים בחוק?
  • האם אתם מקפידים ליישם אותם?

עורך דין לדיני עבודה מכין אתכם לקראת הביקורת

אז כן. קיימים נושאים רבים שפקחי משרד התמ”ת בודקים מתוקף סמכותם לאכוף את חוקי דיני העבודה, ואם נמצאו ליקויים בחברה שלכם, תתבקשו לשלם את הקנס הצפוי, וכמובן לתקן את התנהלותכם, כדי לפעול בהתאם לחוק.

לא בטוח שאתם בקיאים לחלוטין בכל רזי החוק, גם אם קראתם אותו ברפרוף באינטרנט, ולכן חשוב שתהיו מוכנים לקראת הביקורת, עם סקירה מקצועית מוקדמת של עורך דין דיני עבודה, שיבדוק, לפני שהפקחים מגיעים, שאתם אכן מתנהלים בהתאם לחוק, ושהבדיקה לא תעלה שום ממצאים שיפעלו לרעתכם.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה? לחץ כאן

ביקורת של משרד הכלכלה

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ