מכתב זימון לשימוע -חובת המעסיק לזימון מפורט ובכתב לפני שימוע

מטרת דיני עבודה היא להסדיר באופן חוקי את מכלול החובות והזכויות של מעסיקים ועובדים, במסגרת פערים שנוצרים ביחסי העבודה ביניהם.

זכות השימוע לעובד נקראת גם זכות טיעון, וכפי שהמונח מרמז, וזכותו להשמיע את תגובתו לפני שתתקבל החלטה סופית מצד המעסיק אם להמשיך בתהליך ולפטר את העובד, או לשקול את טענותיו, להתייחס אליהן ולקבל החלטה שמבוססת על תגובת העובד.

חוקי העבודה בארץ מעניקים לזכות זו חשיבות הולכת וגוברת, ואם נמצא שהעובד לא קיבל מכתב זימון לשימוע, כלומר, נשללה ממנו האפשרות להשיב לכוונת הפיטורין, מכל סיבה שהיא, זכותו לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה.

ההזמנה לשימוע אינה מהווה הזדמנות לעריכת השימוע

המעמד שבו העובד קיבל מכתב זימון לשימוע, בדואר האלקטרוני או במכתב מודפס שהוגש לו על ידי המעסיק או על ידי מנהל מחלקת משאבי אנוש, לא יכול להוות הזדמנות לפתוח בדיון השימוע.

המכתב מהווה רק את הצהרת המעסיק על כוונתו לפטר את העובד, כך שלעובד תהיה ההזדמנות לחשוב על תגובתו, להירגע מהמשמעויות הנלוות למכתב, ולהתכונן היטב למפגש.

המרכיבים העיקריים של מכתב זימון לשימוע

כדי לוודא שהליך השימוע יתקיים כראוי, ולא מתוך מטרה לציין בפרוטוקול לקוני את קיום השימוע, כך שניתן יהיה לצאת ידי חובה בלי לנסות לפתור את המצב, מכתב זימון לשימוע שהעובד מקבל, צריך לכלול כמה נקודות עיקריות:

על המעסיק להודיע לעובד בכתב על הזמנתו למפגש שימוע –

במכתב על המעסיק לפרט את הנושא העיקרי עליו יתקיים דיון, כמו למשל הסיבה לפיטורין. בנוסף, יצוין במכתב מועד עריכת השימוע והמקום, שצריך להיות פרטי, מכובד ומסודר.

הצגת ממצאים שנאספו נגד העובד ושממחישים את טענות המעסיק –

מכתב זימון לשימוע יכול לציין שקיימים מסמכים שמשמשים כראיות נגדו, כמו למשל מכתבי תלונות של לקוחות, ממצאי דו”חות חקירה, או תלונות של עובדים אחרים.

מסמכים אלו מוצגים לעובד במהלך השימוע, אבל במכתב אפשר ליידע את העובד שהצטברו ראיות נגדו.

ציון האירועים שהובילו לזימון לשימוע –

חשוב שהמכתב יצביע על אירועים מסוימים שהובילו להצטברות הטיעונים נגד העובד, כולל הנסיבות והמועדים שבהם אירועים אלו התרחשו, כדי שהעובד יוכל לקבל את האפשרות להתייחס במהלך השימוע לכל מקרה לגופו.

העובד צריך לקבל מספיק זמן להתכונן לשימוע

מכתב זימון לשימוע צריך להעניק לעובד מספיק זמן להבין את מכלול הטענות נגדו, להכין את תשובותיו, וכן, גם להירגע ולקבל את האפשרות להשתתף בדיון השימוע כשהוא מסוגל לשמור על קור רוחו ולהגיב מתוך מקום של שיקול דעת ולא מתוך מקום של רגשנות מתפרצת.

למאמר: שימוע לפני פיטורין – כללי הליך שימוע תקין

מלווים מטעם העובד

לקראת סיום המכתב, המעסיק מתבקש ליידע את העובד שיש לו את האפשרות להגיע לדיון עם מלווה מטעמו, כמו חבר, בן משפחה, יועץ, או עורך דין בדיני עבודה.

נוכחות המלווה במהלך השימוע יכולה להיות כדי להעניק לעובד את התמיכה הדרושה לו, והביטחון לשטוח את טענותיו, וגם על מנת שיהיה עד מטעמו שמוודא שהתהליך התבצע כראוי.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

מכתב זימון לשימוע

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ