שלילת פיצויי פיטורים

שלילת פיצויי פיטורים – האם מותר לשלול לעובד פיצויי פיטורים בשל עבירת משמעת?

סע’ 16-17 לחוק פיצויי פיטורים הם המקור הנורמטיבי הקובע את הנסיבות בהן ניתן לבצע שלילת פיצויי פיטורים לעובד:

16. לא יהיה עובד זכאי לפיצויים או יהיה זכאי לפיצויים חלקיים בלבד, הכל לפי הענין, אם פוטר בנסיבות, שעל פי הסכם קיבוצי החל על המעביד והעובד — ובאין הסכם כזה, על פי ההסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של העובדים באותו ענף — מצדיקות פיטורים ללא פיצויים או בפיצויים חלקיים בלבד.

17. בענף העבודה שאין בו הסכם קיבוצי, רשאי בית הדין האזורי לעבודה לקבוע שפיטוריו של עובד היו בנסיבות המצדיקות פיטורים ללא פיצויים או בפיצויים חלקיים שיקבע; בדונו בענין זה יונחה בית הדין האזורי לעבודה על פי הכללים שבהסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של עובדים.

סע’ 16 לחוק קובע כי במקרים שקיים הסכם קיבוצי החל על המעביד, וקיימת בו הוראה למצבים של שלילת פיצויים, אז הוא יחול. בענייננו, לא נטען כי חל הסכם קיבוצי ובפועל המעסיק מפקיד ע”פ צו ההרחבה.

סע’ 17 לחוק נותן לבית הדין לעבודה את הסמכות לשלול פיצויים בנסיבות שייראו לבית הדין לנכון. כלומר, הסמכות היא של בית הדין בלבד ולא של המעסיק לעשות דין לעצמו.

הנה כי כן, שני הסעיפים אינם מאפשרים למעביד שלילת פיצויי פיטורים בשל הפרת משמעת על דעת עצמו.

יותר מכך, “עבירת משמעת” שבגינה שוללים פיצויי פיטורים מעובד צריכה להיות חמורה במיוחד ולא בשל איחור לעבודה למשל או כי העובד “התחצף” לבוס שלו (כמו שמעסיקים מסוימים נוטים לחשוב).

עבירות משמעת אשר בעטין בית הדין לעבודה ישלול את פיצויי הפיטורים מהעובד, או את חלקם, אלא עבירות חמורות ביותר, עבירות נמשכות וחוזרות, עבירות שגורמות נזק כבד למעביד, עבירות קיצוניות מאוד, ולדוגמא – ביצוע עבירה פלילית נגד המעסיק עצמו (אלימות, סמים, הונאה), מעילה בכספי המעסיק ו/או הלקוחות וכו’.

שלילת פיצויי פיטורים לעובד – הרצאה של עו”ד כפיר דיין דובב

 

הפסיקה אינה אחידה ואין קו מנחה ברור ויש להיוועץ עם עורך דין דיני עבודה. יש מקרים בהם גם עובד שהוכח כי גנב מהקופה, עדיין קיבל 50% – 80% מפיצויי הפיטורים שלו.

המשמעות היא כי מעסיק אשר עושה דין לעצמו ובוחר שלא לשלם את הפיצויים עלול להסתכן בהלנת פיצויים. אם בסופו של דבר בית הדין יקבע כי אכן המעסיק רשאי לשלול את פיצויי הפיטורים, אזי המעביד “הצליח בהימור”. למעשה יש כאן סיכון של סעד עצמי שבו המעסיק בוחר לפעול.

נשמח ליתן ייעוץ ראשוני על ידי עורך דין דיני עבודה למי שישלח טופס שאלה באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

 

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ