מאפייני יחסי עובד מעביד לעומת יחסים עם פרילנס

במהלך העשור האחרון, הכלכלה בארץ השתנתה, וכך השתנו גם יחסי עובד-מעביד. גישה לעבודה מרחוק שינתה את הגדרת העבודה ואת מקום העבודה באופן משמעותי.

יותר ויותר אנשים עובדים היום מהבית או מחוץ למקום העבודה, ויותר ויותר אנשים מועסקים כיועצים או כפרילנסרים. מחקר שנערך לאחרונה מראה שלמעלה מעשרים אחוזים מכוח העבודה הם אנשים שמועסקים היום כפרילנסרים, כמקור ההכנסה העיקרי או המשלים שלהם. אוכלוסייה זו תורמת מדי שנה מאות מיליוני שקלים למשק הישראלי, באמצעות עבודה עצמאית.

למאמר: עצמאי או שכיר? מתי פרילנסר יחשב כעובד שכיר?

אם זה נשמע לכם הרבה, כדאי שתבינו שהכלכלה המבוססת על פרילנסרים צפויה לגדול

עד שנת 2020, הרוב המכריע של כוח העבודה צפוי להגיע מפרילנסרים, ויחסי עובד מעביד כפי שהכרנו אותם עד היום, יהפכו להיות פחות רלוונטיים.

כדי להבין איך מנהלים יחסי עובד-מעביד עם כוח עבודה מסוג זה, חשוב להבין איך הגענו למצב הזה, מה התפקיד של התקדמות הטכנולוגיה בהקלה על עבודה גמישה ומרוחקת, ובעיקר איך מעסיקים יכולים לתאם את הציפיות שלהם מול מועסקים שעובדים כפרילנסרים, לעומת הציפיות הברורות והמוסכמות הקיימות ביחסי עובד מעביד רגילים.

השגשוג והעלייה בכוח העבודה המבוסס על פרילנסרים מניב בעיקר ניצחונות לשני הצדדים

מעסיקים חוסכים כספים רבים בעבודה עם פרילנסרים, ומפחיתים את הסיכונים שלהם, ופרילנסרים נהנים מהיכולת לבחור את מקומות העבודה שלהם, להוסיף להכנסתם ולעבוד בתנאים גמישים.

קשה לזלזל בכוחן של הטבות כמו היכולת להתאים את העבודה ללוחות הזמנים המשפחתיים, לחסוך את זמני הנסיעות, וכמובן, לא צריך לנעול נעליים לעבודה, או אפילו ללבוש מכנסיים או חצאית.

אבל באותה מידה, לא כל העובדים רוצים לפתוח בדרך עצמאית, ולא כל המעסיקים מוכנים לוותר על היתרונות של יחסי עובד מעביד עם עובדים שכירים שמועסקים במסגרת הארגון שלהם (כלומר, מקבלים משכורת).

עם היתרונות מגיעים גם החסרונות

מנקודת המבט של המעסיקים, הם עשויים להעדיף את המחויבות המשתמעת המלווה יחסי עובד מעביד, וגם עובדים עשויים להעדיף את היציבות של עבודה במשרה מלאה.

או שאתם יודעים מה? יכול להיות שהם לא יעדיפו מסגרת כזאת, אבל לפחות יתנחמו ביתרונות כמו משכורת שמגיעה בקביעות מדי חודש, והפרשת כספים לחסכונות פנסיה וקרן השתלמות, בלי לשלם בעצמם ומכיסם את המיסים המלאים לביטוח הלאומי ולמס הכנסה.

אז האם שכירת פרילנסרים עדיפה לכם על פני שמירה על יחסי עובד-מעביד ישנים וטובים?

מעבר לשיקולי ההעדפות האישיות, היתרונות והחסרונות, יש את השאלות המשפטיות שצריך לשאול וחשוב לקבל עליהן תשובות.

פרילנסר ירצה לשמור אתכם כלקוחות שלו, אבל הצלחת החברה שלכם לא תהיה העדיפות העליונה שלו. עובד שכיר (כלומר, עובד שכיר נאמן וחרוץ) ירגיש רמה גבוהה יותר של מחויבות לארגון שלכם ולכן יש לו יותר מוטיבציה להוסיף לשורה התחתונה.

ביחסי עובד מעביד, ברור לכל הצדדים מה מגיע ולמי, כמה, מה מותר ואסור לעשות, מהן שעות העבודה, ומי אחראי על מי ועל מה. ואם זה לא ברור, אתם מתייעצים עם עורך דין העוסק בדיני עבודה כדי להבהיר סוגיות שמתעוררות במהלך העבודה.

אבל בעבודה מול פרילנסרים, נדמה שכל החוקים נפרצים

מה שנחשב כאיסור ברור על עובד שכיר, מותר ולגיטימי לעובד פרילנסר. הוא אינו מחויב לספק את העבודה בזמן שקבעתם, הוא אינו חייב לעבוד במשרה מלאה או אפילו חלקית, ואפילו אינו חייב להיות זמין לדרישותיכם בכל עת.

מצד שני, אתם לא משלמים לו זכויות סוציאליות ופנסיוניות, לא מבטחים אותו על אובדן כושר עבודה, ובעצם יכולים להיפטר משירותיו “מעכשיו לעכשיו”, בהתאם לשינויים המתרחשים בעסק שלכם, ובלי לשלם לאף אחד פיצויי פיטורין.

אז איך מחליטים את מי להעסיק?

פרילנס לעומת עובד ? כיצד מחליטים את מי להעסיק? התשובה לשאלה זו תלויה בכמות השליטה שאתם מפעילים על העובדים שלכם, וההבנה האם אתם זקוקים לעובדים שיהיו זמינים לשירותכם בכל עת ויעבדו על פרויקטים ועל משימות בכמויות שאתם מבקשים ובלוחות זמנים שאתם מציבים להם, או שאופי העבודה שלכם הוא כזה שמאפשר עבודה בתנאים גמישים יותר.

גם אם שיקולי היתרונות והחסרונות בהעסקת פרילנסרים לעומת ניהול יחסי עובד מעביד, חשוב להתייעץ עם עורך דין העוסק בדיני עבודה על מנת להבין את הסוגיה במלואה, ולבחון שיקולים משפטיים שיכולים להכריע את ההחלטה, במיוחד אם אינכם בקיאים היטב ברזי החוק.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

פרילנס לעומת שכיר

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ