מכתב שימוע לפני פיטורין

עובד שעומד בפני פיטורין צריך לעבור הליך שימוע כדין ומעסיקים חייבים להקפיד על הנוהל הנכון של מערך הפיטורין. במקרים רבים, מעסיקים שבוחרים לדלג על שלב או שניים בתהליך הפיטורין, מוצאים את עצמם מחויבים בפיצויים בגובה של עשרות אלפי שקלים או כמה משכורות.

בתי הדין לעבודה אוכפים את החובה לעריכת השימוע לעובד לפני הפיטורין, ובחלק מהמקרים נקבע שהקפדה על הליך תקני זה, לפני קבלת ההחלטה על הפיטורין, היא חלק בלתי נפרד מתהליך תקין של פיטורין.

אז בואו נדבר קצת על ההתנהלות הנכונה בהליך פיטורין, כדי למנוע תביעות מיותרות. הפעם נתמקד במבוא לתהליך, שהוא מכתב שימוע לפני פיטורין.

דוגמא לפסק דין של משרדנו – פיטורים שלא כדין ואי מתן מכתב זימון לשימוע על ידי מסעדת שגב אקספרס – לחץ כאן

קודם בואו נבין מה זה בכלל שימוע?

מעסיקים שמחליטים לפטר עובד, מחויבים על פי הפסיקה לאפשר לו לשטוח את טענותיו טרם קבלת ההחלטה. בעולם המשפט, הליך זה נקרא ‘שימוע’. הרבה מעסיקים פרטיים מאמינים שחובת ההיצמדות להליך התקני של שימוע אינה חלה עליהם, ושהחוק נוגע רק למגזר הציבורי.

אז אם אתם מעסיקים פרטיים שמחזיקים באמונה שגויה זו, אתם מוזמנים לחשוב שוב, כי החוק קובע שגם מעסיקים פרטיים חייבים לקיים שימוע כהלכתו. הגישה הזאת מעגנת את זכות השימוע כזכות יסוד, אשר נובעת מחובת תום הלב, וכללי הצדק הטבעי, והיא עומדת לזכות העובד, במסגרת יחסי עובד-מעביד.

למאמר: שימוע לפני פיטורין – 5 כללי הליך שימוע תקין

מה זה תום לב ולמה הוא חשוב?

המונח ‘תום לב’ פירושו שהמעסיק חייב להתנהג בתום לב עם העובד, כלומר, לנהל את הליך הפיטורין בכפיים נקיות. משכך, הסיבה לפיטורין, הנקובה במכתב המקדים לשימוע, צריכה להיות סיבה אמיתית ועניינית, ולא מכל סיבה אישית שהיא, או מטרה “לסגור חשבון”. כחלק מההתנהלות בתום לב, העובד שמקבל מכתב שימוע לפני פיטורין, אינו צריך להיות מופתע.

גם כשהפיטורין מתבצעים על רקע התייעלות בכוח האדם בחברה, העובד צריך להבין שהוא מועמד לפיטורין כחלק מהתהליך. אם קיימת היסטוריה של העדר שביעות רצון מרמת התפקוד של העובד, האירועים הרלוונטיים צריכים להיות מתועדים.

למאמר: פיטורים שלא כדין ללא הליך שימוע

כל שימוע מתחיל עם מכתב שימוע לפני פיטורין

העובד צריך לקבל מכתב שימוע לפני פיטורין כמה ימים לפני המועד. במכתב המעסיק מציין את כוונתו לפטר את העובד, את המטרה של השימוע, את המועד, ואת עיקרי טענותיו, כולל הנימוקים. בהתאם לנסיבות, חשוב לאפשר לעובד כמה ימים לפני המועד, על מנת שיוכל להתכונן כראוי.

מכתב שימוע לפני פיטורין הוא הודעה של המעסיק, שמיידעת את העובד על הכוונה לפטר אותו, וחשוב לציין גם שאם העובד רוצה, הוא יכול להביא איתו לשימוע כל אדם מטעמו, שילווה אותו בתהליך, כולל עורך דין.

בשורה התחתונה: אל תעשו צעד שאין ממנו דרך חזרה

פיטורין הם צעד קיצוני ובדרך כלל זה הצעד האחרון שתנקטו בו נגד העובד. ההחלטה על הפיטורין מגיעה רק כשניסיתם את כל האמצעים המשמעתיים האחרים, שלא הובילו לשום שינוי, והבנתם שהעובד לא מסוגל לשנות את התנהלותו.

כדי לוודא שאתם פועלים בצד החוק ולא נוקטים בצעדים שמהם אין דרך חזרה, כדאי להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה עוד לפני הגשת מכתב שימוע לפני פיטורין, לקבל את כל הייעוץ, ולהימנע מטעויות שעלולות להוביל לתביעה בבית הדין לדיני עבודה.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

תביעה נגד עובד שגנב

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ