פירוק חברה על ידי עובדים

קיימות סיבות רבות שבגינן חברות לא משלמות לעובדים את התשלומים המגיעים להם במלואם. לעיתים, מתרחש מצב בו לחברה כבר אין את האמצעים לשלם את כלל חובותיה, ובמקרה כזה העובדים עלולים לא לקבל משכורות, תשלומי זכויות סוציאליות המגיעים להם וכיו”ב. אחת הדרכים שבהן החוק מאפשר לעובדים להתמודד עם מצב כזה, הוא הגשת בקשת פירוק חברה על ידי עובדים באמצעות עו”ד דיני עבודה.

מהו פירוק חברה על ידי עובדים?

פירוק חברה הוא תהליך שיכול להיעשות “מרצון” ו”לא מרצון”. באופן כללי, פירוק חברה מרצון נעשה על ידי רשם החברות, בעוד שפירוק חברה שאינו מרצון נעשה על ידי בית המשפט. פירוק חברה על ידי עובדים שייך לקטגוריה השנייה ונעשה כאשר החברה נקלעה למצב של חדלות פירעון, כלומר מצב בו איננה יכולה לשלם את חובותיה לעובדים ולשאר הנושים.

במקרה כזה, העובדים יכולים להגיש בקשה אל בית המשפט המחוזי. אגב, גם שאר הנושים יכולים להגיש בקשה לפירוק חברה. לאחר הגשת הבקשה, מתחיל תהליך בו ייבחן מצבה של החברה, נכסיה וכד’, על מנת לקבוע מה מצבה הכלכלי של החברה וכיצד ייפרעו חובותיה. בית המשפט ממנה עבור התהליך מפרק שאחראי על פירעון החובות, על פי הסדר המוגדר בפקודת החברות. לפי סדר זה, לעובדים יש דין קדימה על פני נושים אחרים (סוג הנושים נקבע על פי הגדרת שונות בחוק).

שלבי תהליך הגשת הבקשה לפירוק:

 יש להגיש בקשה לבית המשפט המחוזי, לאמת את הבקשה בתצהיר ולצרף תדפיס עם פרטי החברה מרשם החברות.

  • את הבקשה יש להגיש לצד הפקדת פקדון לכונס הנכסים.
  • על מבקשי הפירוק לפרסם בעיתון יומי וברשומות את הגשת הבקשה ומועד הדיון בבית המשפט, לפחות ארבעה עשר יום לפני מועד הדיון.
  • על המעוניינים להשתתף בדיון או להתנגד לו לפנות לבית המשפט או למבקשי הפירוק, בהתאם לתנאים שנקבעו בחוק.

 ישנה משמעות להתאגדות עובדים

למרות שהעובדים אינם חייבים להתאגד על מנת להגיש בקשה לפירוק חברה, בכל זאת קיימת עדיפות להתאגדות כזו, ראשית מכיוון שיחד העובדים יוכלו להשיג כמה שיותר ראיות, כגון מסמכים, תלושי שכר ועוד, אשר מעידים על חוסר יכולתה של החברה לשלם את חובותיה (לצד מעמדם של העובדים המגישים את הבקשה, כמו מסמכים המעידם על וותק, על סוגי התשלומים שהיו צריכים להיות משולמים להם ע”פ הוותק ועוד).

שנית, ניתן לחסוך בעלויות, כגון, תשלום אגרת הגשת הבקשה באופן חד פעמי, תשלום לעו”ד מייצג ועוד. בנוסף, יש לציין כי להתאגדות עובדים קיים לרוב כוח רב יותר בבית המשפט, מאשר לעובד או כמה עובדים בודדים.

במקרה בו החברה לא מסוגלת לשלם לעובדיה את מלוא החוב

למרות שהעובדים מוגדרים כנושים בעלי דין קדימה, עדיין ייתכן מצב בו לחברה אין מספיק משאבים כלכליים כדי לשלם לעובדים את מלוא התשלום שהיא חייבת. במקרה כזה, יכולים העובדים להגיש בקשה לביטוח לאומי לקבלת גמלה ייעודית למצב זה.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

 

 

 

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ