הסכם עבודה ללא יחסי עובד מעביד

הסכם עבודה ללא יחסי עובד מעביד במערכת יחסים של עובד ומעביד מגדירה את אופי היחסים המשפטיים של הצדדים. כדי להכיר במערכת יחסים כזאת, בתי הדין לעבודה קבעו מספר מבחנים אובייקטיביים שצריכים להתקיים, כדי להגן על זכויות העובדים ולהתנהל לצד החוק.

במילים אחרות, גם אם נחתם הסכם עבודה ללא יחסי עובד מעביד, אלא מערכת יחסים של פרילנסר שמקבל את שכרו כנגד הצגת חשבונית או קבלה, בית הדין לעבודה יכול לקבוע שעדיין התקיימה מערכת יחסי עובד מעביד, והמעביד יחויב לקיים את זכויות העובד במלואן.

למאמר: פרילנסר או שכיר? מתי פרילנסר ייחשב כעובד שכיר?

זכויות של עובד עצמאי ללא יחסי עובד מעביד

בית הדין לעבודה קובע שגם פרילנסר (ספק עבודה שעובד כעצמאי), שלא עובד בכפוף לתלוש שכר, אלא מקבל תשלום כנגד הצגת חשבונית או קבלה עשוי להיות מוגדר כעובד שמנהל מערכת יחסי עובד ומעביד, כולל אפשרות לתבוע פיצויי פיטורין וזכויות סוציאליות של כל עובד שכיר אחר.

מערכת יחסים זו נבחנת על ידי בית הדין לעבודה בכפוף לפסיקה, וההחלטה נקבעת בהתאם לשאלה אם אכן התקיימה מערכת יחסי עובד מעביד, שמזכים את העובד במגוון זכויות סוציאליות, או שזוהי התקשרות בהסכם רגיל בין לקוח לבין פרילנסר.

הסכם עבודה עם קבלן עצמאי בלי יחסי עובד מעביד

גם אם הסכם עבודה בין פרילנסר ללקוח קובע שאין קיום של יחסי עובד מעביד, אלא מדובר במערכת יחסים בין מזמין עבודה לבין ספק עבודה עצמאי, בית הדין לעבודה יכול להחליט אחרת, ויתכן שייפסקו זכויות לפרילנסר, אם יימצא שהתקיימו מבחנים של יחסי עובד מעביד רגילים.

במקרים אלו, המעסיק רשאי להגיש טענת קיזוז לשלילת תשלום הזכויות הסוציאליות של העובד. האמת היא שזהו נושא שנמצא במרכז המחלוקת בשאלות של עובדים עצמאיים, וזהו תחום משתנה ומתפתח בשנים האחרונות, כך שגם הפסיקה בנושא זה משתנה באופן קבוע.

האופן שבו מחשבים את הזכויות של פרילנסרים

אם נקבע שהתקיימה מערכת יחסים של עובד מעביד בהתנהלות מול פרילנסר, הוא זכאי לקבלת כל הזכויות הסוציאליות על תקופת העבודה שלו, ממש כמו שהיה זכאי לקבל כעובד שכיר בחברה. אלא שאחרי קביעת ההחלטה על ידי בית הדין, ובהתאם לראיות המוצגות, הוא עשוי לקבוע, על סמך הראיות המוצגות בפניו, את השכר הרגיל לו היה זכאי העובד, אילו היה מוגדר כעובד שכיר.

בהתאם לנסיבות, בית הדין מחשב את פיצויי הפיטורין והתשלומים הנוספים בהתאם להערכת השכר הרגיל, שברוב המקרים יהיה נמוך יותר מהשכר אותם גובים עובדים עצמאיים.

עצמאי או שכיר? צפו בעו”ד כפיר דיין דובב בכתבה על פרילנסרים בערוץ 10:

חשוב שמעסיקים יגנו על עצמם

לא קיימת הגנה מלאה על מעסיקים מפני מקרים של התקיימות יחסי עובד מעביד מול פרילנסרים, אבל אם המעסיק בוחר להעסיק קבלנים עצמאיים, חשוב לערוך הסכם עבודה מתאים, אשר כולל את כל ההתניות וההצהרות להתנהלות העבודה, ומסמך זה יכול לסייע לו אם וכאשר הפרילנסר יחליט להגיש תביעה למיצוי זכויותיו בטענה שהתקיימו יחסי עובד מעביד.

לפרטים נוספים בנושא כנסו לעמוד ייצוג מעסיקים

משרד עורכי הדין כפיר דיין דובב ושות’, עוסק בייצוג מעסיקים בתחומים מורכבים של דיני עבודה, כולל התנהלות מול פרילנסרים, והצוות שלנו ישמח לסייע לכם עם כל שאלה בנושא, עד למציאת פתרון ייחודי ויצירתי.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ