רשלנות רפואית בניתוח להשתלת ריאות

השתלת ריאות היא הליך ניתוחי שבמסגרתו מוחלפת ריאה חולה או חלק ממנה בריאה בריאה או רקמה של ריאה בריאה. הליכים אלו מתבצעים כאשר מחלות ריאה מסוגים שונים גורמים לשיבוש פעילות הריאות התקינה, שלא ניתנים לטיפול יעיל באמצעים שמרניים כגון תרופות. במסגרת מאמר זה נסביר באילו תצורות רשלנות רפואית בניתוח להשתלת ריאות עלולה להתרחש ומהן הדרכים שבהן ניתן להתמודד עם מקרים מצערים אלו בכלים משפטיים.

המקרים שבהם מתבצעים ניתוחי השתלת ריאות

ניתוחי השתלת ריאה מבוצעים בחולים הלוקים במחלות ריאה סופניות. בניתוח מסוג זה נהוג להחליף ריאה חולה בריאה בריאה מגופו של אדם אחר (מת או חי), כאשר ניתן להשתיל שתי ריאות, ריאה בודדת, ואף לב וריאות יחדיו, כתלות באופי המחלה וחומרתה.

עם המחלות המובילות לצורך בהליך ניתוחי של השתלת ריאה, נמנות מחלת ריאות כרונית חסימתית (הידועה בראשי התיבות שלה – COPD), מחלת הסיסטיק פיברוזיס (CF) ומחלות ריאות מסוגים אחרים. הרקמה המושתלת לעיתים נלקחת מתורם חי ולעיתים מתורם מת. בחלק מן המקרים מבוצעת השתלה של ריאה בודדת ובאחרים – שתי ריאות.

אי קבלת הסכמה מדעת מהמטופל לניתוח השתלת ריאה

הרשלנות הרפואית יכולה להתרחש עוד קודם לביצוע הניתוח עצמו במסגרת אי קבלת הסכמה מדעת מהמטופל לניתוח השתלת ריאה, בהתאם לנהלים הנדרשים.

לצורך העניין, במידה והרופא הממליץ על הניתוח אינו דואג לספק למטופל הסבר מפורט וברור בדבר הסיכויים והסיכונים המיוחסים לפעולה כירורגית מורכבת זו, כולל תופעות הלוואי הידועות, והסיבוכים שעלולים להיווצר בעקבות ההליך, ובמידה ואינו מציג למטופל גם  את האלטרנטיבות לביצוע ההשתלה, הוא מפר את האוטונומיה של החולה ואת יכולתו להסכים לניתוח מתוך הבנת המכלול, שהיא חשובה מאין כמוה כאשר עסקינן בניתוחים ברמת מורכבות וסיבוכיות גבוהה כמו השתלת איברים.

באילו שלבים בהליך יכולים להתרחש מחדלים רפואיים ואילו סיבוכים עלולים להיגרם?

מקרים של רשלנות רפואית בהשתלת ריאה מתרחשים בשלבים שונים הקשורים בהליך הניתוחי, בהכנות לקראתו ובהתאוששות ממנו – כמו גם בשלבי המעקב השגרתי אחרי המטופל שעבר השתלה מהסוג האמור.

הרשלנות יכולה גם להתבטא במסגרת קבלת ההחלטה לביצוע הניתוח במועד מאוחר מדי, בשל אי גילוי הסיבה שבגינה ההליך הניתוח נחוץ בזמן. על אותו משקל – עלולה להתקבל ההחלטה השגויה להשתיל ריאות אצל מטופל כשלמעשה מצבו הרפואי אינו מצדיק זאת. רשלנות רפואית עלולה להתרחש גם בזמן ביצוע ההשתלה עצמה וכן בשלבי ההחלמה מהניתוח.

הסיבוך השכיח שעלול להיווצר בעקבות ניתוח להשתלת ריאות הוא זיהום. אולם ישנם גם סיבוכים פוטנציאליים נוספים ובהם הסיכון לחסימת דרכי הנשימה, או סכנה להתחברות בלתי תקינה של דרכי הנשימה. יצויין גם בין מושתלי ריאות מבוגרים לילדים ישנם הבדלים מבחינת הנטייה לסיבוכים ואופיים, שלהם הרופאים העוסקים במלאכה נדרשים להיות ערים.

האם דחיית הריאה המושתלת מעידה על רשלנות רפואית בניתוחי השתלה ריאה?

דחיית הריאה המושתלת על ידי גופו של המושתל, מהווה גם היא סכנה בניתוחי השתלת ריאות. סממנים לדחיית השתל עלולים להופיע כבר בחודש הראשון שלאחר הניתוח.

בחלק מהמקרים הללו, אפשרי לטפל בבעיה על ידי דיכוי של המערכת החיסונית בגוף המושתל באמצעים תרופתיים, אך לא בכל המקרים ניסיון זה צולח ולעיתים עלול אף להציב את חיי המטופל בסכנה מוגברת על רקע החשיפה של הגוף למגוון מזהמים רב יותר בזמן השבתת מערכת החיסון.פירושו שבעת מתן טיפול כזה, נדרשים הרופאים לגלות ערנות מוגברת למצבו של המושתל.

תסמינים אופייניים לדחיית ריאה או ריאות מושתלות הם חום גבוה, חולשה, קוצר נשימה מדורג המהווה תוצר של כמות חמצן בלתי מספקת בדם. קיימת גם האפשרות להופעת תסמינים המעידים על דחיית הריאה המושתלת באופן כרוני, אולם זהו מצב נדיר יותר.

רשלנות רפואית עלולה להתרחש גם במסגרת התאמת תורם הריאה למועמד להשתלה, גם בהליך הניתוחי עצמו וגם בטיפול במושתל לאחר הניתוח. כך או כך, עצם הופעתם של תסמיני דחייה כשלעצמה, אינה מהווה בהכרח ביטוי לרשלנות רפואית. אולם אי התייחסות נאותה ומיידית לסממנים הללו בידי גורמים רפואיים, בהחלט עלולה להיחשב ככזו – ובפרט אם בשל כך מחמיר מצבו הרפואי של המושתל.

רשלנות רפואית בניתוח להשתלת ריאות – בזמן ההליך הניתוחי עצמו

רשלנות רפואית בזמן ניתוח להשתלת ריאות יכולה לבוא לכלל ביטוי במגוון אופנים: החל מביצוע ההרדמה בצורה לקויה, דרך טעויות בפעולות שבוצעו במסגרת ההליך ההשתלה עצמו בשל היעדר מיומנות או סטייה של המנתח מהפרקטיקות המקובלות בניתוחי ריאה והשתלות ריאה, מעקב לוקה בסמוך לניתוח וכן הלאה.

רשלנות רפואית באי הפניית חולה ריאות לביצוע השתלת ריאה במועד

כאשר מחלת הריאות המחייבת טיפול באמצעות השתלה, אינה מאובחנת במועד עקב אי הפניה של המטופל לביצוע בדיקות מתאימות, חרף תלונותיו והצגת תסמינים מחשידים – יש מקום לשקול את הגשתה של תביעת פיצויים על רקע רשלנות רפואית במחלות ריאה.
כך גם במקרים שבהם פענוח הבדיקות בוצע באופן לקוי או כאשר תהליך קבלת ההחלטות של הרופא המטפל או הרופא המומחה שמולם התנהל המטופל, היה קלוקל ולא עמד בסטנדרטים ובנהלים המקובלים במקרים מסוג זה.

מהן הדרכים שבהן ניתן להתמודד עם מקרי רשלנות רפואית בניתוח השתלת ריאה בכלים משפטיים?

במקרים שבהם נזק חמור נגרם למושתל ריאה בשל התנהלות בלתי תקינה של גורם רפואי כזה או אחר, זוהי זכותו המלאה להגיש תביעה נזיקית עם דרישת פיצויים בגין נזקיו. הגשת תביעות מסוג זה, מצריכה ניסיון משפטי ענף ובקיאות רבה במינוחים הרפואיים הרלוונטיים.

לכן מומלץ מאוד שהדבר יתבצע בעזרת עורך דין המלווה באופן מקצועי תיקי רשלנות רפואית ועובד עם רופאים מומחים למחלות ריאה והשתלות ריאה. תפקידו של עורך הדין המלווה את התיק, הוא להוכיח לבית המשפט את דבר קיומו של קשר ברור בין נזקי התובע לבין התנהלות בלתי תקינה מצד רופאיו ו/או גורמים רפואיים אחרים שעמם בא במגע בהקשר לניתוח השתלת הריאות שעבר.

הצורך בחוות דעת מרופא מומחה להשתלות ריאה

חוות דעת רפואית ממומחה למחלות ריאה והשתלות ריאה היא מרכיב קריטי בתביעת רשלנות רפואית מסוג זה. הרקע המקצועי של רופא מסוג זה הוא שמאפשר לו לגבות את טענות התביעה לאי תקינות בהליך הניתוחי ולהוכיח לבית המשפט כי עילת התביעה אכן מוצדקת.

למאמר: 5 טיפים להגשת תביעת רשלנות רפואית

לסיכום

אם אתם מאמינים שאתם או מי מיקיריכם נפגעתם חלילה מרשלנות רפואית בניתוח להשתלת ריאות, זה הזמן לפנות להתייעצות מול עורך דין לתביעות רשלנות רפואית. הפנייה לעו”ד מנוסה עם רקע ספציפי בייצוג נפגעי מחדלים רפואיים בהשתלות ריאה היא המפתח להצלחה בתיקים מהסוג הנ”ל.

לעורך הדין המלווה תביעת נזיקין בהקשר לניתוח השתלת ריאות שבו ניזוק המנותח, יש הכלים הנדרשים לגיבושו של תיק ראיות מוצק ואסטרטגיית תביעה איתנה שיגובו בחוות דעת מרופא מומחה בעל שם שיבסס את טענותיכם בנוגע לקשר בין נזקיכם או נזקי יקיריכם בעקבות ההשתלה ובין ההתנהלות הקלוקלת של הגורמים העומדים לדין. זוהי הדרך לקבלת פיצוי כספי משמעותי ולא פחות חשוב מכך לעשיית צדק עם נפגעי רשלנות רפואית.

זקוקים להכוונה משפטית בהקשר לרשלנות רפואית בניתוח השתלת ריאות? פנו לעו”ד כפיר דיין דובב, להתייעצות מקצועית ללא התחייבות – לחצו כאן!

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בניתוח? לחץ כאן!

רשלנות רפואית בניתוח להשתלת ריאות

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ