רשלנות רפואית ברפואה אלטרנטיבית

בד בבד עם העלייה בביקוש לטיפולי רפואה משלימה בעשורים האחרונים, חלה גם עלייה במספר הנפגעים מטיפולים אלטרנטיביים שבוצעו באופן בלתי תקין או רשלני. למרבה הצער, מאחר ותחום הרפואה האלטרנטיבית בישראל, טרם הוסדר ברמה הרגולטורית והמשפטית כראוי, הגשת תביעות פיצויים בגין רשלנות רפואית ברפואה אלטרנטיבית, עדיין כרוכה בקושי לא מבוטל. במאמר זה נדון באתגר הכרוך בהתמודדות עם רשלנות רפואית בטיפולי רפואה משלימה בארץ, נפרט מה כרוך בתהליך להוכחת רשלנות מצד מטפל בתחום הרפואה האלטרנטיבית ונסביר כיצד בתי המשפט בישראל פוסקים בתביעות רשלנות רפואית מסוג זה.

 

האתגר הכרוך בהתמודדות עם רשלנות רפואית ברפואה אלטרנטיבית

בשנים האחרונות, הרפואה האלטרנטיבית, המכונה גם “רפואה משלימה”, צברה פופולריות משמעותית בארץ. מדי יום, מטופלים רבים פונים לטיפול במרפאות לרפואה משלימה, בעוד שמספר לא מבוטל של מטפלים מקבלים מדי שנה הסמכות לעסוק בתחום מבוקש זה. קופות חולים גדולות מספקות גם שירותי רפואה משלימה, ולעתים קרובות, טיפולים כאלה זמינים במקומות כמו בתי מלון, בתי חולים, חדרי כושר ועוד.

למרות הזרם המשמעותי של מטופלים הפונים לטיפולי רפואה משלימה בישראל, הרפואה האלטרנטיבית לא זכתה למעמד מוגדר ומוסדר כראוי, מבחינה רפואית, מקצועית ומשפטית. כפועל יוצא – מקרים מסוימים של טיפולים אלטרנטיביים, עשויים שלא להניב יתרונות ואף עלולים להסב נזק ממשי למטופלים. על רקע זה, עולות לעתים קרובות השאלות: איזה מעמד משפטי יש למטופל אם נגרם לו נזק עקב רשלנות רפואית בתחום הרפואה המשלימה? האם חוק זכויות החולה חל על מטופלים כאלו? האם על המטפל חלה חובת ההקפדה על אמות מידה מקצועיות, כדוגמת “חובת הזהירות” ומבחן “הרופא סביר”? וכיוצא באלו.

לאור המורכבות ואי הבהירות סביב מעמדם המשפטי של מטופלים ומטפלים בתחום הרפואה המשלימה בארץ, בכל מקרה של חשד לנזק שנגרם במסגרת טיפול בתחום זה, יש לפנות להתייעצות אישית עם עורך דין לענייני רשלנות רפואית, בעל ניסיון משפטי ספציפי במקרים דומים.

 

האם חוק זכויות החולה בישראל מכסה גם טיפולי רפואה אלטרנטיבית?

חוק זכויות החולה בישראל, קובע הגדרות מדויקות למונחים – מטופל, מטפל וטיפול. כפי שמתווה החוק, טיפול רפואי כולל ביצוע פעולות בחולה, הקשורות לאבחון רפואי, שימוש באמצעים רפואיים מונעים, סיוע פסיכולוגי או עזרה סיעודית. 

על פי המסגרת החוקית, מטפל מזוהה כרופא, רופא שיניים, מתמחה, אח, מיילד/ת, פסיכולוג, מרפא בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסט, או תזונאית / דיאטנית. יתר על כן, החוק מכיר באדם כמטפל אם המנהל הכללי מכיר בו רשמית באמצעות הודעה שנרשמה בתיעוד של שירותי הבריאות.

מהגדרות אלו, אם כן, ניתן להתרשם כי טיפולים ומטפלים ברפואה אלטרנטיבית, אינם מקבלים התייחסות מפורשת אם בכלל, במסגרת החוק.

 

על הלקונה המשפטית המהווה פתח לריבוי מקרי רשלנות רפואית ברפואה אלטרנטיבית

בתחום טיפולי הרפואה המשלימה, קיימים תתי תחומים רבים ומגוונים, הכוללים שיאצו, טיפול כירופרקטי, רפלקסולוגיה, נטורופתיה, עיסויים הוליסטיים, טיפולי אלרגיה, דיקור סיני, ניקוז לימפטי, הומאופתיה, ועוד. אולם בעוד שקופות החולים מרחיבות את האפשרות לקבלת טיפולי רפואה משלימה במסגרת שירותיהן למטופלים, העוסקים בתחום אינם זוכים להכרה מקצועית ומשפטית רשמית ממשרד הבריאות.

כיצד מעמדם המקצועי והמשפטי של מטפלים ברפואה אלטרנטיבית מוסדר?

בדרך כלל, משרד הבריאות מנפיק “תעודות הכרה במעמד” למטפלים ברפואה משלימה, במטרה לתת מענה לפער שנגרם מהיעדר תקנות חוקתיות בנושא. תרחיש זה מייצר בעיה משפטית בולטת, שכן טיפולי רפואה משלימה אינם מוסדרים בחוק הבריאות הממלכתי.

נכון לעכשיו, המצב הקיים מאפשר כמעט לכל אדם להיכנס לתחום הרפואה המשלימה, לפעמים ללא השכלה פורמלית אלא רק באמצעות ניסיון מעשי. מדינת ישראל ומשרד הבריאות אינם מציבים דרישות כניסה ספציפיות לעיסוק ברפואה משלימה – מה שמאפשר לכל מומחה מטעם עצמו, להציע טיפולים כאלה לציבור הרחב. יתרה מכך, מוסדות הבריאות בארץ, אינם מחויבים על פי חוק לטפל בתלונות של מטופלים, הטוענים לנזק עקב רשלנות רפואית הנובעת מהליכי רפואה אלטרנטיבית.


 

מה בנוגע לאפשרות להגשת תביעת ביטוח דרך ביטוחי אחריות מקצועית?

מטפלים ומוסדות בריאות בארץ, מסתמכים בעיקר על כיסוי ביטוחי בפוליסות אחריות מקצועית, שנועדו להגן עליהם מפני הצורך לפצות מכיסם הפרטי, מטופלים במקרה של פגיעה. במקרים של רשלנות מקצועית, פיצוי הנפגע עשוי להיות כרוך בהוצאת סכומים ניכרים, ובמיוחד במקרים של נזק בלתי הפיך. למרות זאת, חברות הביטוח אינן מספקות כיסוי לכל פעולה רשלנית, ובמידה ומטפל עובר על החוק, למבטחת שמורה הזכות שלא לשאת באחריות לכיסוי נזקי המטופל. במצב כזה, עשוי המטפל להתמודד עם תביעת פיצויים שתוגש כנגדו באופן אישי, ואילו למטופל שנפגע מרשלנות, צפויה התדיינות משפטית לא פשוטה ולעיתים אף ממושכת, עד לקבלת הפיצוי המגיע לו.

 

כך חוות דעת רפואית מסייעת להוכיח רשלנות רפואית ברפואה אלטרנטיבית בתביעות נזיקין

כדי שמטופל יוכל לקבל פיצוי ממטפל רשלני במסגרת תביעה כספית, הוא יצטרך להוכיח בבית המשפט כי כל ההיבטים של תביעת הרשלנות, הוכחו ביחס לאירוע הספציפי שבו נגרם לו לכאורה הנזק.

כדי להניע את התהליך, על הנפגע לבסס את עניינו באמצעות גיוס חוות דעת של מומחה רפואי בתחום הרלוונטי. חוות דעת רפואית זו תצטרך להוכיח כי המטפל הפגין רשלנות במתן הטיפול האלטרנטיבי לתובע. בנוסף, על המטופל לאשש את התרחשות הנזק כשלעצמו, ולבסס קשר סיבתי ברור בין ההתרשלות לנזק הנובע מכך. היבט זה נתמך גם הוא בחוות הדעת הרפואית, המלווה את התביעה הנזיקית נגד המטפל.

 

כיצד בתי המשפט בישראל פוסקים בתביעות רשלנות רפואית ברפואה אלטרנטיבית?

במהלך ההליכים בבית המשפט, תיערך הערכה יסודית של המקרה הנדון על נסיבותיו, על מנת לברר האם המטפל הפר את חובת הזהירות שלו כלפי המטופל, עמד בנורמות המקובלות בתעשייה, והאם פעולותיו מתיישבות עם אלו שמטפלים אחרים באותו תחום היו נוקטים. 

בעוד שחוק זכויות החולה עשוי שלא לכסות את העוסקים ברפואה אלטרנטיבית במובן המשפטי, חלק מהמטפלים מאמצים, בפועל, את הסטנדרטים ההתנהגותיים המקובלים ברפואה הקונבנציונלית. זה כולל שלבים כמו השגת ההיסטוריה הרפואית של המטופל, מתן הסברים טיפוליים מקיפים לפני מתן הטיפול בפועל – כולל התייחסות לסיכונים נלווים, וקבלת הסכמה מדעת בכתב מטעם המטופל, לפני הטיפול.

כדי לקבוע כי מטפל אכן חרג מהנורמות הסבירות והמקובלות בתחום הרפואה המשלימה בו הוא עוסק, תוך הפרת חובת הזהירות שלו כלפי המטופל, יבחן בית המשפט את מעשיו של המטפל בהשוואה לאלה של עמיתיו בתחום. אם יקבע בית המשפט שרשלנותו של המטפל הביאה לנזק של המטופל, הוא יישא במתן פיצויים בהתאם לנזק שנגרם.

 

חשיבות הייצוג המשפטי בתיקי רשלנות רפואית ברפואה אלטרנטיבית – סיכום

במאמר זה נוכחנו לדעת עד כמה מורכבת ההתמודדות המשפטית הצפויה לנפגעי רשלנות רפואית ברפואה אלטרנטיבית. למרבה הצער, לאור היעדר פיקוח וחקיקה מסודרת בתחום זה בארץ, הגנה על זכויות המטופל, עודנה תלויה רובה ככולה, בפנייה לייצוג משפטי איכותי באופן פרטי, מול עורך דין נזיקין בעל ניסיון מקצועי ספציפי בתיקי רשלנות רפואית בתחום הרפואה המשלימה. 

משרד עורך דין כפיר דיין דובב, ייצג במרוצת השנים לקוחות רבים בתביעות פיצויים שהוגשו על רקע נזקים מטיפולי רפואה משלימה לסוגיהם, וסייע למיוצגיו בקבלת פיצוי כספי בהיקפים משמעותיים. אם אתם סבורים שנפגעתם מטיפול אלטרנטיבי וחשים כי אין לכם כתובת – זה הזמן הנכון לעשות את הצעד הראשון לעמידה על זכויותיכם, ולפנות להתייעצות משפטית מקצועית במשרדנו.

נשמח לבחון בעין מקצועית את פרטי המקרה שלכם ולסייע לכם לגלות האם אתם עשויים להיות זכאים לקבלת פיצויים, במסגרת הגשת תביעת רשלנות רפואית. 

ליצירת קשר ותיאום שיחת ייעוץ – פנו אלינו טלפונית או מלאו את פרטיכם בטופס להלן.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית? לחץ כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ