מתי אפשר לתבוע את המעסיק במקרה של מחלת מקצוע?

במקרה של מחלת מקצוע שהתפתחה אצל עובד, ונגרמה כתוצאה מרשלנות המעסיק לספק תנאי עבודה בטוחים והולמים, אפשר לתבוע את המעסיק בתביעה נזיקית. כלומר, לעובד יש את מלוא הזכויות להגשת תביעת פיצויים נגד המעביד שהתרשל.

מאמר זה עוסק במקרים בהם תוכלו להגיש תביעת נזיקין נגד המעסיק בשל מחלת מקצוע שהביטוח הלאומי מכיר בה כתאונת עבודה.

מסלולים שונים להגשת תביעת נזיקין

כשעובד עובר תאונת עבודה הוא יכול להגיש תביעת פיצויים על הנזקים שנגרמו לו, במסלולים שונים:

תביעה שמוגשת למוסד לביטוח לאומי

כדי למצות את כל הזכויות שמגיעות לעובד על פי דין, העובד רשאי לתבוע את הביטוח הלאומי, ללא קשר לשאלת האשם בהתרחשות התאונה. התביעה צריכה להיות מוגשת בפרק זמן של שנה מהתרחשות התאונה.

אם הפגיעה התפתחה למחלת מקצוע, אפשר להגיש תביעה רק לאחר הכרת המוסד לביטוח לאומי בתאונה, ובתוך פרק זמן של ארבע שנים מהתרחשות התאונה.

ואז אפשר לתבוע גם את המעביד

אם תאונת העבודה התרחשה בשל התרשלות המעביד לספק תנאי עבודה בטוחים והולמים, אפשר לתבוע אותו בנפרד מהתביעה שהוגשה לביטוח הלאומי. במקרה זה, ובדומה לכל תביעת נזיקין, שאלת האשם בתאונה חשובה לתביעה זו, היות והעובד נדרש להוכיח שהתאונה התרחשה בעקבות התרשלות המעביד, ולכן הוא זה שאחראי לפצות את העובד בגין הנזקים שנגרמו לו.

אם למעסיק יש פוליסת ביטוח חבות מעבידים, כל מה שהוא צריך לעשות, אם הוכחה התרשלותו, זה לשלם את דמי ההשתתפות העצמית שמושתים עליו לחברת הביטוח שלו, והעובד יקבל את מלוא הפיצויים מחברת הביטוח. תביעה זו יכולה להיות מוגשת בתוך פרק זמן של שבע שנים מהתרחשות התאונה. אם לא הוגשה התביעה בפרק זמן זה, חלה עליה התיישנות.

יש לשים לב כי בשונה תביעות רגילות ביחסי עובד מעביד הנדונות בבית הדין לעבודה, תביעות נזיקיות נדונות בערכאה אזרחית רגילה, כלומר, בית משפט שלום.

תביעה נגד המעסיק במסגרת ביטוח תאונות אישיות

אם העובד מבוטח בביטוחים אישיים כגון ביטוח נכות, תאונות אישיות, אובדן כושר עבודה או פוליסות ביטוח קבוצתיות במסגרת מקום עבודתו, והוא נפגע במהלך העבודה, עומדת לרשותו הזכאות לתבוע גם את חברת הביטוח הפרטית, בנוסף לתביעה שמוגשת נגד המעסיק או הביטוח הלאומי. תביעה זו צריכה להיות מוגשת בתוך פרק זמן של שלוש שנים מהתרחשות התאונה.

זכויות לפנסיית נכות או אובדן כושר עבודה מביטוח המנהלים או קרן הפנסיה

לכל עובד בישראל יש זכות לקבל הפרשות לתוכנית קרן פנסיה או ביטוח מנהלים  מהמעביד שלו שכולל  ביטוח אובדן כושר עבודה או פנסיית נכות.

בנוסף על הזכויות מהביטוח הלאומי הנפגע בתאונת עבודה זכאי לקבל גם קצבת אובדן כושר עבודה או פנסיית נכות.

מעוניין להיעזר בשירותי עו”ד אובדן כושר עבודה? לחץ כאן

לעו”ד תאונות עבודה לחצו כאן!

חשיבות הייעוץ המשפטי

בשל מורכבות סוגיית תביעה נגד המעסיק בשל מחלת מקצוע שהתפתחה עקב תאונת עבודה, חשוב לקבל ייעוץ משפטי של עורך דין אובדן כושר עבודה, תביעות נזיקין ותביעות ביטוח, כי חשוב להבין איך ומתי לפעול.

יש לזכור גם שתביעות מחלת מקצוע מזכות את העובד בפיצוי כספי שיאפשר לו לממן את הטיפולים וההליכים הרפואיים שהוא מקבל בעקבות הפגיעה ולכן חשוב להתנהל נכון.

אז אם הגשתם תביעה נגד הביטוח הלאומי והמעסיק, חשוב להבין את המסלול שבו יש להתנהל, כדי להשיג את מלוא הפיצויים ולהימנע מדחיית התביעה בשל מצב שמוגדר כ’כפל פיצויים’ והפחתת התגמולים שהעובד קיבל מהביטוח הלאומי, בפסיקה הסופית של בית המשפט.

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית תאונת עבודה? לחץ כאן!

תביעה במקרה של מחלת מקצוע

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ