פסק דין תקדימי (בו ייצג משרדנו) – קצבת נכות לעצמאי שעבד בחלק מהשנה והשתכר מעל התקרה

בעקבות פסק דין תקדימי שאותו השיג משרדנו, נקבע בבית הדין לעבודה כי עצמאי שחלה וזכאי לקבל קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי, יוכל לממש את זכותו לקבלת הקצבה, גם במידה ועבד רק בחלק מהשנה ושכרו עלה על התקרה הקבועה בחוק.

מהם תנאי הסף לקבלת גמלת נכות לפי סעיף 95 לחוק הביטוח הלאומי?

בסעיף 95 לחוק הביטוח הלאומי נקבע כי המשכורת הקובעת של מבוטחים לעניין קבלתה של קצבת נכות כללית, תחושב על פי ממוצע ההשתכרות של המבוטח ב- 90 הימים שקדמו להגשת התביעה.

כאשר עסקינן בעובד שכיר שחלה, הדבר אינו מהווה בעיה, לאור זאת שבמצב בו העובד איננו מקבל תלושי משכורת במשך 3 חודשים, קמה לו הזכות לקבלת קצבת הנכות.

עוד קובע החוק קבלת קצבת הנכות מותנית בכך ששכרו של המבוטח לא יעלה על התקרה המוגדרת לעניין זה, המתעדכנת מעת לעת ועומדת כיום על סכום של כ- 6,000 ₪ גם במידה וקיימת נכות.

כך הובילה פרשנותו של הביטוח הלאומי לחוק לפגיעה בזכותם של עצמאים שחלו לקבלת קצבאות נכות 

למרבה הצער, פרשנותו של המוסד לביטוח לאומי לחוק עד לא מכבר, הרעה עם ציבור העצמאים במדינת ישראל. זאת בכך שבמקרים שבהם עצמאי שחלה ואיבד את כושר עבודתו למשך חלק מהשנה, אולם בראיה שנתית השתכר מעל אותם 6,000 ₪ לחודש בממוצע, איבד את זכאותו לקבלת קצבת הנכות בשל כך.

באופן זה למשל, עצמאי שבשל מחלתו, נבצר ממנו לעבוד מחודש ינואר ועד חודש יוני, ולא עלה בידו להכניס ולו שקל בודד, אך בחודשים יולי עד דצמבר של אותה השנה, השתכר במצטבר למעלה מ- 72,000 ₪ (שהם בחישוב שנתי מעל 6000 ₪ לחודש), לא יהיה זכאי לקבל את גמלת הנכות מהביטוח הלאומי.

למותר לציין כי פרשנות זו לחקיקה, הובילה לפגיעה קשה בציבור העצמאים בישראל, שחרף זכאותם העקרונית לקבלת תמיכה כספית מהמדינה במקרים של מחלה ואובדן כושר עבודה, היו מנועים ממימוש זכויותיהם.

העתירה שהגיש משרדנו לבית הדין האזורי לעבודה לטובת בחינת הזכאות לקצבת נכות לעצמאים בחישוב חודשי

על רקע זה, הגיש משרדנו לבית הדין האזורי לעבודה עתירה להכרה בזכאותו של עצמאי שחלה לקבלת קצבת נכות. עתירתנו זו, נסמכה על הבקשה לבחינת העמידה בתנאים המזכים לפי 3 החודשים שקדמו למועד הנכות (לפי דוחות מע”מ או אישור רואה חשבון) ולא לפי דוח השומה השנתי בחלוקה ל- 12 חודשים, לשיטתו של המוסד לביטוח לאומי. עתירתנו זו התקבלה בבית הדין האזורי לעבודה.

התוצאה: פסק דין תקדימי לטובת מרשנו

אף שהמוסד לביטוח לאומי ערער לבית הדין הארצי לעבודה על פסק הדין שנתקבל בעקבות העתירה לעיל, בהמלצת הרכב השופטים, מחק את עתירתו ושילם למבוטח העצמי את מלוא סכום הזכייה.

זקוקים לסיוע משפטי במימוש זכאותכם לקבלת קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי? משרד עו”ד כפיר דיין דובב ישמח לעמוד לצידכם ולהילחם גם למענכם למיצוי מלא של זכויותיכם.

לצפייה בפסק הדין – לחצו כאן

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית תאונת עבודה? לחץ כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ