רשלנות רפואית במחלות לב

מקרים של רשלנות רפואית במחלות לב עלולים לגרום לנזקים בלתי הפיכים בחייו של חולה לב, כמו קיצור אורך חייו, ואף מוות  – בהיעדר זיהוי וטיפול נכון של התסמינים. במקרים בהם הגורם הרפואי מתעלם מתלונות של מטופל, לא מזהה סיכונים, לא מתייחס להיסטוריה המשפחתית שלו או מתעלם מהמלצות רופא מומחה לביצוע בדיקות לאחר ניתוח, ישנה ככל הנראה עילה לתביעה.

רשלנות רפואית בתחום הקרדיולוגיה – מהי?

מחלות הקשורות בקרדיולוגיה – כמו אי ספיקת לב, דום לב וכמובן התקף לב, יכולות, בעזרת אבחון מוקדם וליווי נכון של הרופא המטפל, להימנע. כשמטופל כבר הגיע למצב בו הוא קיבל התקף לב מדובר על מצב מסכן חיים, שבהיעדר טיפול מהיר ככל האפשר של צוות רפואי מומחה עלול להיגמר במוות.

הסממנים למחלות לב מופיעים ברוב המקרים לפני ההתקף עצמו – ומכאן שהטיפול, אם היה כזה, של רופא המשפחה או הקרדיולוג משחק תפקיד משמעותי אם מתברר כי היה ניתן למנוע את התקף הלב או ההחמרה במצבו של המטופל מבעוד מועד.

באיזה מקרים מדובר על רשלנות רפואית?

אם האדם החולה היה בטיפול רפואי בזמן שקדם להתקף הלב או התלונן על סימפטומים כמו כאבים בחזה או קוצר נשימה, ולא נשלח מטעם הרופא לביצוע בדיקות לגילוי מחלה אפשרית – ייתכן ומדובר על מקרה של רשלנות רפואית.

במקרה של חשד למחלת לב, ובמיוחד אם מדובר על אנשים בגילאים מבוגרים הסובלים מהגורמים הידועים להעלאת הסיכון כמו:

  • השמנת יתר
  • לחץ דם גבוה
  • עישון קבוע
  • אנשים בעלי היסטוריה משפחתית של בעיות ומחלות בלב
  • ועוד

נורות האזהרה האדומות צריכות להבהב אצל כל רופא. האחריות של הרופא היא לזהות את הסימנים האלו לשלוח את המטופל לביצוע כל הבדיקות הרלוונטיות על מנת לזהות את המחלה בהקדם האפשרי ולמנוע התדרדרות נוספת. אבחנה שגויה, התעלמות מתלונות המטופל או טעות באבחון עלולות לגרום למצב בלתי הפיך למטופל.

אילו בדיקות מתבצעות לגילוי מוקדם של מחלות לב?

במקרה שאדם מגיע עם תלונות של קוצר נשימה או כאבים בחזה, מתבצעות בדיקות א.ק.ג (רגיל או במאמץ) ומיפוי לב. במקרים בהם כבר התרחש אירוע לבבי כמו התקף לב, ההתנהלות של הצוות הרפואי היא קריטית, וגם כאן יש ישנם מצבים של רשלנות רפואית. דוגמאות לכך הן מקרים בהם הושאר חולה כמו השארת חולה במיון ללא טיפול ראוי, גם כשהתסמינים הצביעו על צורך בכך, או עיכוב בהגעת טיפול רפואי מציל חיים.

השכיחות של תביעות רשלנות רפואית במחלות לב

תביעות רשלנות רפואית במחלות לב, הן נפוצות בארץ מכפי המצופה. בחלק מן המקרים תביעות אלו מוגשות על רקע רשלנות רפואית באבחון מחלות לב. למשל, במקרי התקף לב אשר ניתן היה לאבחן במועד מוקדם יותר את סממניו, וכך למנוע את קיומו.

במקרים אחרים, אלו הן תביעות רשלנות רפואית בטיפול במחלות לב, כמו במקרה שבו חולה לב מאובחן לא טופל כראוי או במועד ובשל כך חווה פגיעה חמורה במצבו הבריאותי או נפטר (במקרים אלו התובעים עשויים להיות בני משפחתו של הנפגע).

גם ניתוחי לב, למרבה הצער, מסתיימים לא אחת בפגיעה במנותח ובהגשת תביעת רשלנות רפואית בניתוח לב. לאור שכיחותם של מקרים אלו, חשוב להכיר את מאפייניהם ואת הדרכים להתמודדות עם מחדלים רפואיים בתחום הקרדיולוגיה. על כך נרחיב עוד בשורות הבאות.

על רשלנות רפואית באבחון של מחלות לב והשלכותיה

במחלות לב ובהתקפי לב בפרט, אבחון וטיפול מוקדם הם קריטיים ומצילי חיים. בהעדר אבחון של מחלת לב בשלביה המוקדמים וטיפול מהיר ויעיל באדם הלוקה בה, הוא עשוי למצוא את עצמו מתמודד עם סכנת חיים של ממש שגם החולה ישרוד אותה, בסבירות גדולה תותיר בו פגיעה בריאותית קבועה.

כאשר חולי לב אינם מאובחנים ומטופלים בזמן, הדבר מוביל במקרים רבים לשיתוק, נכות, מוגבלות תפקודית ואף לקיצור תוחלת חייו של החולה, עד כדי מוות. רבות מתביעות הרשלנות אשר מוגשות על רקע כשלים בגילוי מחלות לב ,נוגעות לאבחון מאוחר מדי של מחלת הלב או אי אבחונה כלל, עד למועד בו כבר היה מאוחר מדי.

מטבע הדברים, ככל שהנזקים שנגרמו לחולה הלב בגין מחדל רפואי בגילוי מחלתו הם חמורים יותר, כך גדלה הסבירות לפסיקת פיצויים בסכום גבוה יותר במסגרת תביעת הנזיקין.

רשלנות רפואית בניתוחי לב

ניתוחים קרדיולוגיים הם פרוצדורה כירורגית מורכבת מאוד הטומנת בחובה פוטנציאל גבוהה להיווצרות סיבוכים ותופעות לוואי, ובכלל זה – מוות של המנותח. למרות העובדה שלא כל מקרה בו נוצרים סיבוכים בעקבות ניתוח לב, הוא בהכרח תוצר של רשלנות רפואית בניתוחי לב, לא אחת בבדיקת נסיבות המקרה בעזרת עו”ד רשלנות רפואית, מזוהה בסיס להגשת תביעת פיצויים.

רשלנות רפואית בטיפול במחלות לב

אבחון של מחלות לב במועדן הוא רק הבסיס להצלת חיי המטופל. בהמשך למתן האבחנה יש לעיתים צורך לרשום תרופות מתאימות, להפנות לאנשי מקצוע שיסייעו בהטמעת שינויים רלוונטיים באורח החיים של החולה (כמו שינויים תזונתיים, תמיכה בהפסקת עישון, פיזיותרפיה, ליווי בפעילות גופנית ועוד) ולעיתים גם נדרש ניתוח כגון צנתור או ניתוח מעקפים.

כאשר חולה לב אינו זוכה לקבל טיפול ראוי ומתאים למחלתו או שתסמיניו מיוחסים לליקוי בריאותי אחר בטעות, הדבר מוביל במקרים רבים להחמרה אקוטית במצבו הבריאותי ומציב את חייו בסכנה מוחשית. במקרים כאלו, של אי מתן טיפול מתאים במועד או מתן טיפול שגוי בתכלית, טיפולי ההמשך עשויים להפוך בלתי יעילים ועלולים להידרש טיפולים מורכבים ואינטנסיביים בהרבה כדי להשיב את המצב לקדמותו ולשקם את המטופל.

בד בבד גם סיכוי ההחלמה או החזרה לתפקוד של החולה קטנים ככל שמתן הטיפול לבעייתו לא התבצע במועדו או שניתן לו טיפול שאינו מתאים ואף שגוי. בתי המשפט רואים ברשלנות רפואית בטיפול במחלת לב מחדל חמור מאחר וכשלים מסוג זה מובילים באופן ישיר לקיצור תוחלת חייו של החולה ואף למותו. לכן תביעות נזיקין רבות מוגשות גם תחת עילה זו ומובילות לקציבת פיצויים בסכומים משמעותיים לנפגעים ולבני משפחתם.

הבסיס להגשת תביעות רשלנות רפואית במחלות לב

עו”ד המלווה תביעות רשלנות רפואית במחלות לב יודע לבחון את פרטי המקרה כדי להעריך אם אכן ישנו בסיס נאות להגשת תביעת פיצויים. במידה וניכר שישנו פוטנציאל משמעותי לקבלת פיצויים ללקוח בהגשת תביעה כזו, מסייע עורך הדין בבנייית הבסיס הראייתי בתיק, שיסייע להוכיח לבית המשפט כי קיים קשר ראייתי-עובדתי בין הפגיעה במצב בריאותו של הנפגע ובין אופי הטיפול הרפואי שקיבל (או שנמנע ממנו) על ידי הנתבע/ים.

לשם כך יש לרכז תיעוד רפואי מכל מהלך האינטראקציה של החולה עם המערכת הרפואית ורצוי גם חוות דעת מקצועית מרופא מומחה בתחום הקרדיולוגיה, לחיזוק הטענה לקשר סיבתי בין האירועים.

אודות “מבחן הרופא הסביר” ומשמעותו להוכחת עילת התביעה בתביעות פיצויים בגין רשלנות רפואית במחלות לב

כאשר מתעורר הצורך בהצגת חוות דעת מקצועית של קרדיולוג מומחה בתביעת רשלנות רפואית במחלות לב, הרופא המומחה שמעיד מטעם התביעה נדרש לבחון את התנהלות הגורמים הרפואיים העומדים לדין בהקשר למחלת הלב של התובע/ת. הנושא העיקרי אליו נדרש העד המומחה להתייחס הוא האם התנהלות הנתבעים עומדת במבחן “הרופא הסביר”, או איננה.

מבחן זה הוא אמת מידה שלאורה נבחנת התנהלותם של הגורמים הנתבעים והסוגיה האם אמורים היו ויכלו לפעול אחרת בנסיבות המקרה הנתונות. המונח “הרופא הסביר” בא לבטא סטנדרט מקצועי מסוים שבו רופא בתחום עיסוקו של הנתבע שהוא במקרה הנדון תחום הקרדיולוגיה, מצופה לעמוד – הן מבחינת ידע מקצועי והן מבחינת עמידה בנהלים ופרוטוקולי הטיפול המקובלים בענף רפואי זה.

ככל שעד מומחה בתחום הקרדיולוגיה מעיד על כך שכל רופא סביר בתחומו לא היה נוהג בנסיבות המקרה של התובע/ת כפי שפעל הרופא הנתבע, גדלים הסיכויים לכך שבית המשפט יקבל את הטענה לרשלנות רפואית המצדיקה תשלום פיצויים לתובעים.

כך עורך דין נזיקין תורם לשיפור סיכויי ההצלחה בתביעות רשלנות רפואית במחלות לב

עו”ד מתחום הרשלנות הרפואית שיודע לבנות כהלכה את אסטרטגיית התביעה של לקוחותיו תורם במידה רבה להגדלת סיכויי ההצלחה בתביעת רשלנות רפואית במחלות לב ומשפר לאין ערוך את הסיכוי שבית המשפט יפסוק תשלום של פיצויים בסכום משמעותי לטובת מיוצגיו. אף שבסכומי הפיצוי המוצעים אין כדי להשיב את המצב לקדמותו, במקרים רבים הם מסייעים לתובעים לשקם את עצמם באופן ניכר ולקיים שגרת חיים נוחה יותר.

מהן העילות להגשת תביעת רשלנות רפואית במחלות לב ומה צריך לדעת?

במקרה שבו יש חשד לרשלנות רפואית, יש לפנות לעורך דין רשלנות רפואית שיבדוק את המקרה וידריך את התובע לאורך התביעה. בתביעות של רשלנות רפואית על התובע להוכיח כי הגוף הנתבע, בין אם מדובר על רופא מטפל או מוסד רפואי, לא מילא את תפקידו וגרם באופן זה להחמרה במצבו של החולה או אף למותו. הצגת כל המסמכים הרפואיים וחוות הדעת הקשורים בכך הם, כמובן, קריטיים ביותר להוכחת הטיעונים בתביעה.

אם אתם סבורים כי נגרם לכם נזק כתוצאה מרשלנות רפואית נשמח לסייע לכם בייעוץ והכוונה לגבי סיכויי תביעתכם – שלחו פרטים בטופס ההתקשרות ועורך דין יחזור אליכם.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית? לחץ כאן!

מעוניין להיעזר בעו”ד אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות? לחץ כאן!



שאלות ותשובות - רשלנות רפואית במחלות לב

רשלנות רפואית נגרמת כאשר הצוות הרפואי חורג מהטיפול הסביר והמקובל, באופן שגורם נזק ממשי למטופל. רשלנות רפואית חושפת את הצוות הרפואי לתביעה.

אי זיהוי סימפטומים של המטופל, אי זיהוי של גורמי סיכון של המטופל (כמו עישון קבוע ולחץ דם גבוה), מתן טיפול שגוי או לקוי, אבחון שגוי או לקוי, הימנעות ממתן טיפול כאשר היה צורך בו ועוד.

כן. במידה ולמטופל נגרם נזק כתוצאה מהרשלנות של הגורמים הרפואיים שטיפלו בו, וניתן להוכיח שלולא ההתרשלות לא היה נגרם הנזק – ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית ולקבל פיצויים בגין הנזק.

חשוב להגיש את התביעה בליווי של עורך דין רשלנות רפואית, שיעניק לכם ייעוץ משפטי מקיף בנוגע למצבכם ולסיכויי התביעה שלכם, וירכז את כל המסמכים הנדרשים לצורך הוכחת הרשלנות הרפואית (לרבות חוות דעת מקצועית של רופא מומחה בתחום).

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ