תביעה לנכות מהעבודה – מה התהליך שיש לעשות?

במקרה של תאונת עבודה יש לעובד זכויות הן מול המוסד לביטוח לאומי והן מול חברת הביטוח או קרן פנסיה – אולם, מה נדרש כדי להגיש תביעה לנכות מהעבודה מהמוסד לביטוח לאומי?

שלבי הגשת התביעה לנכות מעבודה

טרם הגשת תביעת נכות לביטוח הלאומי, בעקבות תאונת עבודה, יש לקבל מהמעסיק טופס שנקרא ‘טופס הפניה לטיפול רפואי לעובד שכיר’. המעסיק צריך למלא את הטופס ולחתום עליו, ובמקרה של עצמאים, יש למלא ‘טופס הפניה לטיפול רפואי לעצמאי’, ולחתום עליו.

עם הטופס המלא והחתום המתאים, יש לפנות למחלקת תאונות עבודה בקופת החולים של הנפגע, להגיש לרופא המשפחה את הטופס, ולקבל ממנו מסמך שנקרא ‘תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה’. במקרה של תאונה שהייתה כרוכה בטיפולים בבית חולים, יש לצרף לטופס גם את הדו”ח מחדר המיון.

אפשר למלא ולשלוח את התביעה באמצעות האתר של המוסד לביטוח לאומי, כולל המסמכים הנלווים, או לגשת פיזית לסניף הביטוח הלאומי באזור המגורים. אפשרויות נוספות להגשת התביעה הן שליחתה בפקס, בדואר, או להניח אותה במעטפה בתיבת השירות של הסניף. לחילופין, אפשר גם להיעזר בעו”ד תאונות עבודה שילווה את התהליך למן היום הראשון.

חשוב לפעול במהירות

בלי קשר לשיטה הנבחרת להגשת התביעה, חשוב להשלים את התהליך סמוך ככל הניתן להתרחשות התאונה בחלק מהמקרים, הביטוח הלאומי מרשה למעסיק לשלם את דמי הפגיעה לעובד. במקרים אלו, תשלום דמי הפגיעה יתקבל מהמעסיק, והוא יקבל את השבת הסכומים ששולמו מהביטוח הלאומי.

מה יש לרשום בתביעה?

התביעה מתארת את אופן התרחשות הפגיעה או הפציעה, ונסיבות תאונת העבודה. יש לציין את התאריך שבו הופסקה העבודה בעקבות הפגיעה, ואם העובדה שב לעבודתו, יש לציין בנוסף את תאריך החזרה לעבודה, כולל פרטים על טיפולים רפואיים.

התביעה צריכה להיות חתומה על ידי העובד במקום המיועד בטופס, וחתימתו נדרש גם על כל הנספחים של ויתור על סודיות רפואית, שמצורפים לתביעה.

תביעת תאונת עבודה של עובדים שכירים

עובדים שכירים שנפגעו בתאונת עבודה מתבקשים להגיש את טופס התביעה לנכות מהעבודה המלא והחתום למעסיק, שמאשר את נסיבות הפגיעה ומפרט את השכר שהעובד קיבל בכל אחד משלושת החודשים לפני התאונה. עם ציון הפרטים המתאימים, הוא חותם על הטופס במקום המיועד.

אם המעסיק קיבל הרשאה מיוחדת מהביטוח הלאומי לשלם את דמי הפגיעה לעובד, הוא יעביר את התשלום לעובד. דמי הפגיעה צריכים להיות בשיעור שקבוע בחוק.

תביעת עובדים עצמאיים לנכות מהעבודה

עובדים עצמאיים שנפגעו בתאונת עבודה מגישים טופס תביעה לנכות מהעבודה לביטוח הלאומי. בטופס הם מצהירים על התקופה שבה לא היו מסוגלים לעבוד, או שרמת כושר העבודה שלהם נפגעה באופן משמעותי בעקבות התאונה, מה שהוביל, מטבע הדברים, גם לפגיעה בהכנסה.

למאמר:  אובדן כושר עבודה לאחר תאונת עבודה

אם התביעה אינה ממולאת, חתומה או מוגשת כראוי, היא לא תטופל

וחשוב מאוד להבין את זה ולהתנהל בהתאם. גם אם חסרים מסמכים נלווים לטופס התביעה, בעיקר מסמכים שמעידים על קבלת טיפולים רפואיים או אשפוז בבית חולים, המוסד לביטוח לאומי לא יעיין בבקשה, ולא יטפל בה.

מעבר לכך, יש כאמור גם זכויות לפנסיית נכות או קצבת אובדן כושר עבודה מקרן הפנסיה או חברת הביטוח.

למאמר: 10 שאלות ותשובות בתביעות אובדן כושר עבודה

ויש גם את סוגיית הפיצויים. אם התובע תבע מהמעסיק פיצויים מצד שלישי שהיה קשור לתאונת העבודה, כלומר, לא מהמעסיק, הוא נדרש ליידע את הביטוח הלאומי על תביעת הפיצויים.

כדי לוודא שאתם מתנהלים נכון, כראוי ובהתאם לחוק, חשוב לקבל ייעוץ וליווי של עורך דין אובדן כושר עבודה העוסק בתאונות עבודה, ניסוח והגשת תביעות, והתנהלות מול הוועדות בביטוח הלאומי, או כל גורם קשור אחר.

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית תאונת עבודה? לחץ כאן!

תאונות עבודה

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ