כל מה שצריך לדעת על תביעת תאונת דרכים קשה

בתחום נזקי גוף בארץ, לתאונות דרכים יש חלק חשוב ומשמעותי שמחייב הבנת המרכיבים השונים של הנושא, כגון גובה הפיצויים שאפשר לתבוע מחברת הביטוח, ההשלכות של אובדן כושר העבודה והגוף שממנו תובעים את הפיצויים, איך מוכיחים את הנזק, ובכלל איך מתנהלים נכון מבחינה רפואית ומשפטית, במיוחד במקרים של תביעת תאונת דרכים קשה.

תביעות נגד חברות ביטוח לאחר תאונות דרכים, הן התביעות הנפוצות ביותר בתחום נזקי גוף בארץ, כתב התביעה אינו מתמקד בהפניית אצבע מאשימה כלפי הנהג של הרכב הפוגע, וחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל”ה 1975 מאגד את מרבית הדינים אשר נוגעים לתחום תאונות הדרכים.

אבל נפגעי תאונות לא בהכרח יודעים איך להתחיל תהליך של תביעות פיצויים, איך הכי נכון להתנהג, איך לגשת לנושא הטיפול המשפטי בתאונה שעברו, ומה זה אומר בדיוק, ולכן חשוב שיהיה עורך דין שעוסק בנזקי גוף, שילווה אתכם וייצג אתכם מול הערכאות המתאימות בכל הנוגע לתביעת פיצויים לאחר תאונת דרכים קשה.

מתחילים עם קבלת טיפולים רפואיים

זהו הצעד הראשון והכי חשוב שצריך לנקוט בו, מיד לאחר תאונת הדרכים. ככל שתמתינו עם קבלת הטיפול הרפואי, יתכן שלא תצליחו להוכיח נזקים שאירעו כתוצאה מתאונת דרכים, במיוחד אם היא קשה, מה שעלול להוביל להפחתת הפיצויים שתקבלו מחברת הביטוח.

אך אם הגשתם לחברת הביטוח תביע. תאונת דרכים קשה סמוך ככל הניתן למועד התאונה, תוכלו להתחיל עם הליך שנקרא ‘תשלום תכוף’, כלומר, תביעת פיצויים בגין מצב שבו אתם זקוקים לעזרה כלכלית כתוצאה מהתאונה. הגשת תביעה כזו תזכה אתכם בתשלום זמני כמקדמה לתשלום הפיצויים שתקבלו בסיום תהליך בירור תביעתכם.

הטיפול הרפואי חייב להיות מגובה במסמכים רלוונטיים כגון:

  • תלונות על כאבים או חוסר יכולת תפקוד באזורים בגוף שבהם נפגעתם.
  • חומרת הכאבים.
  • השלבים שבהם התחילו הכאבים והמגבלות הפיזיות שנגרמו בעקבות התאונה.
  • הזמנת אמבולנס.
  • אשפוז בבית החולים לאחר הגעה לחדר המיון.
  • וכל התיעוד מקופת החולים.

לאחר קבלת הטיפול הרפואי הראשוני חשוב גם לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים לטיפולי המעקב, על מנת שניתן יהיה לצרף אותם בהגשת תביעה לאחר תאונת דרכים קשה, ולהוכיח נזק שנגרם לטווח הארוך.

אם נגרמה פגיעה נפשית, חשוב לכלול גם אותה בחומר התביעה

במקרים רבים, נפגעי תאונות דרכים קשות חווים גם פגיעה נפשית, לצד הפגיעות הגופניות, ופגיעה זו מהותית לצורך תביעת הפיצויים. לכן, בדומה לחשיבות שיש לקבלת טיפול רפואי, חשוב גם לקבל טיפול נפשי מיד עם הופעת התסמינים הנפשיים או הקוגניטיביים.

הפנייה לקבלת טיפול נפשי צריכה להתבצע בתוך פרק זמן של לא יאוחר מחצי שנה לאחר התרחשות התאונה, במיוחד אם מופיעים תסמיני פוסט טראומה, תסמיני דיכאון או תסמינים שמקשים על התפקוד.

אופן חישוב הפיצויים

סכום הפיצויים נקבע ברוב המקרים לפי היבטים שמתייחסים באופן פרטני לנפגע. בתהליך חישוב סכום הפיצויים, נלקחים בחשבון היבטים כגון:

  • גיל הנפגע.
  • רמת הפציעה, הפגיעה או הנכות.
  • מרכיבי שכר.
  • רמת השכלה.
  • הוצאות כלכליות שנגרמו בעקבות התאונה.
  • חומרת הסבל והכאב.
  • עזרה שהנפגע מקבל מבני משפחה או מצד ג’.

כל סעיף שנטען בכתב תביעה לאחר תאונת דרכים קשה, צריך להיות מגובה, במידת האפשר, בקבלות ובמסמכים רלוונטיים. כל פגיעה שהתובע חווה, חשובה לצורך תביעת הפיצויים, כי לפעמים, פגיעה שבתחילה נראית קלה וחסרת חשיבות, יכולה להתברר מאוחר יותר כפגיעה חמורה.

גובה סכום הפיצויים נקבע לפי חומרת הפגיעה שהנפגע חווה בעקבות התאונה, כמו גם לפי גובה הנכות הרפואית שנקבעה לו בהחלטת הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, או על ידי מומחה רפואי שהתמנה על ידי בית המשפט.

קיימים הבדלים בין נכות תפקודית לנכות רפואית, והדיונים בערכאות הרלוונטיות מתמקדים בחומרת הנכות. כלומר, ככל שהנכות חמורה יותר, כך הפיצויים שייקבעו יהיו גבוהים יותר.

מתי מתמנה מומחה רפואי מטעם בית המשפט?

מומחה רפואי מתמנה מטעם בית המשפט לאחר שהנפגע בתאונת הדרכים מגיש בקשה שמפרטת את התחומים הנוגעים למינוי, כמו למשל אורטופדיה, נוירולוגיה, פסיכיאטריה, וכל תחום רלוונטי אחר.

לבקשה יש לצרף תיעוד רפואי הנוגע לטיפולים, לבדיקות ולאבחונים שהנפגע קיבל במוסדות רפואיים שונים לאחר התאונה. אם התביעה נוגעת למספר תחומי נזקים, יש להגיש בקשה למינוי כמה מומחים רפואיים.

אם התאונה התרחשה במסגרת שעות העבודה, התביעה תתברר מול המוסד לביטוח לאומי

חשוב במיוחד להיפטר מהמיתוס המיותר שאומר שפנייה למוסד לביטוח לאומי מובילה לקיזוז סכום הפיצויים שהנפגע זכאי להם. למיתוס הזה אין שחר ואחיזה מבחינה משפטית. ואם כבר, להיפך. בית המשפט יערוך “קיזוז רעיוני” במקרה שבו לא בוצעה פנייה לביטוח הלאומי, מה שיוביל בוודאות להפסד.

קביעת גובה הפיצויים על ידי הביטוח הלאומי חיונית גם להגשת תביעה לאחר תאונת דרכים קשה לחברת הביטוח, או בהגשת תביעה אזרחית.

אם לנפגע יש פוליסת ביטוח פרטית למקרי אובדן כושר עבודה, עליו לעדכן מיד את חברת הביטוח על התרחשות התאונה, ולהתחיל תקופת המתנה בת שלושה חודשים עד לקבלת התשלום הראשון. ‘תשלום תכוף’ אפשר לתבוע על הוצאות רפואיות ושכר חודשי.

לעו”ד אובדן כושר עבודה לחץ כאן

בואו נחדד רגע את הנקודה

חשוב להבין שתביעה בגין אובדן כושר עבודה, יכולה להיות מוגשת כשהתאונה התרחשה בדרך אל העבודה, במהלכה או ביציאה ממנה.

במקרים אלו, היא מוגדרת כ’תאונת עבודה’ ומזכה את הנפגע שחווה נזקי גוף, בהגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי, ולחברת הביטוח שמבטחת בביטוח חובה את הרכב הפוגע או את הרכב שבו התובע נהג כשנקלע לתאונה.

במקרה שבו הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי קבעה לנפגע אחוזי נכות, אין צורך בחוות דעת רפואית, ובית המשפט מסתמך על החלטת הוועדה.

לעו”ד תאונות עבודה לחץ כאן

בשורה התחתונה, אתם צריכים עורך דין שילווה אתכם

תביעה לאחר תאונת דרכים קשה שונה באופן מהותי מתביעות נזיקין בתחומים אחרים, וחשוב לדעת איך להתנהל נכון בבתי המשפט ובמגעים מול המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח.

כדי לוודא שאתם מקבלים את זכויותיכם במלואם, ואת הגובה המקסימלי של שיעור הפיצויים שמגיע לכם, מומלץ וחשוב להתייעץ עם עורך דין העוסק בנושא “נזקי גוף”, וכמה שיותר מהר, על מנת להימנע מטעויות שעלולות לעלות ביוקר מאוחר יותר.

תאונת דרכים קשה

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ