זכויות עובדים בפירוק חברה

מאמר זה סוקר זכויות עובדים בפירוק חברה. מצב נפוץ המתרחש כשחברה עומדת בפני פירוק הוא תביעות חוב של העובדים, עקב אי תשלום של משכורות ושאר תשלומים נלווים לפיטורין \ עזיבת העובד את החברה.

במצב כזה, על העובדים לדעת שניתן לקבל את הכספים המגיעים להם מביטוח לאומי, בהתאם לאישור תביעת חוב מטעם המפרק של החברה. במאמר הבא נפרט על הליך פירוק החברה והצעדים שעל העובדים לנקוט בהם כדי לקבל את מלא התשלומים המגיעים להם. חשוב להיוועץ עם עורך דין דיני עבודה.

 פירוק חברה: תנאים מוקדמים ואופן ההליך

מבחינת החוק הישראלי, פירוק חברה מוגדר כהליך שנועד לכינוס נכסיה של החברה כדי לחלקם בין נושי החברה, בהתאם לסדר קדימות שנקבע לפי הדין ותקנון החברה. לעיתים, פירוק החברה נעשה עקב בקשה משותפת של עובדי החברה, שכן תהליך כזה יחסוך עלויות ובזבוז זמן יקר. פירוק החברה נעשה בהוראת בית המשפט המחוזי בלבד. לצורך ביצוע הפירוק, בית המשפט ממנה מפרק שתפקידו הוא כאמור כינוס נכסי החברה, מכירתם ופירעון חובות החברה.

העילה העיקרית לפירוק חברה ברוב המוחלט של המקרים היא מצב בו חברה לא מסוגלת לפרוע את חובותיה, מצב המכונה “חברה חדלת פירעון”. אחד מן התנאים המרכזיים לפירוק החברה הוא אי מענה לדרישת פירעון חוב (שנמסר בכתב) במשך 3 שבועות. בנוסף, נדרש להוכיח כי החברה אינה מסוגלת לשלם את חובותיה השונים.

 זכויות עובדים בפירוק חברה

מטבע הדברים, כשחברה חדלת פירעון עומדת לפירוק, קיימים גם עובדים שלא קיבלו את מלוא התשלומים שהחברה חייבת להם. האפשרויות העומדות בפני העובדים הן: לתבוע את החברה בה עבדו בבית הדין לעבודה ובמקרים מתאימים לבקש הרמת מסך מעל בעלי המניות שלה, או לחילופין, לתבוע פירוק החברה בבית המשפט המחוזי ולאחר מכן להגיש תביעת חוב לביטוח הלאומי.

בהנחה שהעובדים בחרו להמתין לצו הפירוק מבית המשפט, חשוב להבין כי העובדים הם שותפים להליך המשפטי המתנהל בעניינה של החברה. מעבר לכך, בית המשפט לעיתים קרובות ייתן קדימות לעובדים על יתר הנושים.

לכן, על מנת שהעובדים יוכלו לזכות לכל מה שתחת זכויות עובדים בפירוק חברה, עליהם להגיש תביעות חוב מפורטות ככל הניתן. תביעות החוב יוגשו בנפרד, כלומר מטעם כל עובד ועובד, כאשר כל תביעה תכיל הן פירוט של התשלומים והן ראיות לקיום החוב. את התביעות יש להגיש למפרק החברה או למנהל המיוחד בהתאם לקביעת בית המשפט.

 תשלומים לעובד מטעם ביטוח לאומי כשהחברה חדלת פירעון

עובדים שהחברה בה עבדו לא שילמה להם משכורת ושאר תשלומי חובה עקב פירוק, לרבות הפרשות לקופת גמל וכד’, זכאים לגמלה מטעם ביטוח לאומי הכוללת תשלום שכר, תשלום פיצויי פיטורים ותשלום לקופת גמל. כדי לקבל את הגמלה, על העובדים לספק לביטוח לאומי הוכחה הן על צו הפירוק מטעם בית המשפט המחוזי והן על מינוי המפרק מטעמו. כמו כן, על העובדים לספק אישור מטעם המפרק כי תביעתם אושרה והחברה אכן נמצאת מולם בחוב. חשוב לציין שהזכות תינתן לעובד שכיר בלבד, או לשאירי עובד במידה וחלילה העובד נפטר.

משרדנו מלווה עובדים בבקשות לפירוק חברות חדלות פירעון וכן בתביעות החוב לביטוח הלאומי לאחר מכן.

למאמר: 10 זכויות שמגיעות לכל עובד

למאמר: כל מה שרצית לדעת על פיצויי פיטורין

נשמח ליתן ייעוץ ראשוני על ידי עו”ד דיני עבודה למי שישלח טופס שאלה באתר.

 

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ