לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

מדוע עובדים שפוטרו לא מצליחים לקבל את פיצויי הפיטורין?

אחת הבעיות הבירוקרטיות הסבוכות והקשות לפתרון הוא מצב שבו חברה נסגרת ומפטרת את עובדיה מבלי למסור להם טופס 161 ובו הצהרה מפורשת על פרישה מעבודה של עובד, ומשאירה אותם חסרי אונים בלי יכולת למשוך את פיצויי הפיטורין. לחברות הביטוח זה לא ממש אכפת, ושאר הגופים הממשלתיים כגון רשם החברות או רשות המיסים אינם יכולים לעשות דבר במידה ובעל העסק לא דיווח כמתבקש על סגירת החברה, ולכן ברשומותיהם בית העסק או החברה עדיין רשומים כעסק פעיל לכל דבר. במאמר זה נסביר מדוע עובדים שפוטרו לא מצליחים לקבל את פיצויי הפיטורין ומה ניתן לעשות בנידון. 

 

הכול בגלל טופס אחד קטן

טופס 161 הינו טופס הצהרה על פרישה מעבודה של עובד שמאפשרת לו למשוך את פיצויי הפיטורים שלו, אשר אותם המעביד הפקיד עבורו בקרן הפנסיה כחלק מן התשלומים הסוציאליים להם הוא זכאי. כל עובד אשר מפוטר ממקום עבודתו מקבל את הטופס מידי המעסיק בצירוף מכתב הפיטורין שלו. אך במקרה ומעסיק אינו מאפשר לעובד שלו לקבל את הטופס, תהא הסיבה אשר תהא, חברת הביטוח שבה נמצאת קרן הפנסיה שלו, לא תאפשר לו למשוך את הפיצויים שלו.

מצב זה חמור עוד יותר כאשר החברה שבה עבד העובד עד לפיטוריו נסגרה, בעל העסק אינו בר השגה והחברה לא דיווחה לרשם החברות או לרשות המיסים כי היא סוגרת את שעריה, ומסיבה זו גם גופים אלו אינם יכולים לעזור לעובד על ידי מסירת הצהרה כי העסק נסגר ובכך לעזור לו לשחרר את הפיצויים המגיעים לו, מאחר וברשומותיהם נכתב כי החברה פעילה וקיימת עדיין. במצב כזה, העובד נמצא במלכוד לא פשוט. למרבה הצער יש כיום בישראל מאות עובדים אשר עדיין רודפים אחרי המעסיק שלהם ומחפשים אחריו בניסיון להוציא ממנו טופס אחד בודד שיסדיר את כל הנושא בעניינם, אך לשווא. עבור רבים מהם, מדובר בסכומים לא מבוטלים אשר יכולים לסייע להם רבות במצב הכלכלי שאליהם נקלעו לאחר הפיטורין מן העבודה.

 

הרווח כולו של חברת הביטוח

כל עוד העובד אינו יכול לספק הוכחה כי פוטר וכי בית העסק איננו פעיל יותר, חברת הביטוח משאירה את הכסף שלו אצלה וגם גובה דמי ניהול, כמובן. המשמעות היא שעד לרגע יציאתו של העובד לגמלאות, הוא לא יראה את הכסף שמגיע לו בעקבות הפיטורין. למעשה, יועצים רבים ממליצים לעובד להמתין, ולא להיאבק, על מנת שלא לפגוע בחסכון הפנסיוני שלו שהולך ונצבר בשל אי המשיכה. על פניו ייתכן שזו עצה טובה, אך מה כאשר מדובר באדם צעיר בגיל שלושים או ארבעים אשר משפחתו נקלעה למצב כלכלי קשה בעקבות הפיטורין והוא מתקשה למצוא עבודה חלופית? במצב כזה, במידה וממתינים לו פיצויי פיטורין בסך מאות אלפי שקלים מאחורי חומת זכוכית אותה אינו יכול לבקע, זוהי בהחלט סיטואציה מתסכלת במיוחד.

 

כיצד עורך דין לדיני עבודה יכול לסייע לכם?

עורך דין דיני עבודה אשר בקיא ומנוסה בתחום יוכל לבדוק את המקרה שלכם. במידה והמעסיק אינו מוסר לכם טופס 161 בשל עניין אישי שלו איתכם, ייתכן ודי יהיה במכתב התרעה על מנת לפתור את הבעיה, ואם הוא עדיין מסרב, ניתן יהיה להגיש נגדו תביעה בבית הדין לעבודה על הפרת זכויות עובד. במקרה והמעסיק נעלם, אפשר לברר כיצד ניתן להוכיח לחברת הביטוח כי החברה סגורה על סוגר ובריח, אינה מתפקדת יותר, אינה עונה לטלפונים ולמעשה אין לעובד שום דרך להשיג את הטופס. בדרך זו, ייתכן וניתן יהיה להגיע להסדר במשא ומתן עם חברת הביטוח לתוצאה טובה עבורכם.

כמו כן, במידה והינכם קבוצת עובדים אשר פוטרה מהרגע להרגע כאשר החברה בה עבדתם נסגרה ללא כל התרעה או הודעה מוקדמת, ייתכן שיתרון הקבוצתיות יעבוד לטובתכם. התייעצות עם עורך דין לדיני עבודה יכולה לעזור לכם להבין את הזכויות שלכם, לקבל הדרכה כיצד לפעול ובמידה ויהיה צורך לתבוע את המעסיק בבית הדין. בנוסף לפן המקצועי, התמיכה והליווי שתוכלו לקבל מעורך הדין יסייעו לכם לצלוח את התקופה הקשה הזו בחייכם, ולהתנהל נכון יותר מול הרשויות ומול הגופים השונים אליהם תפנו בבקשת עזרה.

 

כיצד ניתן להימנע ממצב ביש שכזה?

מומלץ לכל עובד להכיר את הזכויות שלו, ובמידה והעסקתו נפסקת עקב פיטורין, עליו לוודא כי הוא מקבל מן המעסיק שלו טופס 161 בצירוף מכתב פיטורין על מנת למנוע מעצמו הרבה מאד עוגמת נפש, גם אם תהליך הפיטורין היה לא נעים וכל מה שאתם רוצים זה לסיים את הפרק הזה בחיים שלכם. במידה והמעסיק פשוט נעלם, לא עונה לטלפונים או סגר את החברה במפתיע מבלי להודיע על כך לאיש, זהו בהחלט אתגר קשה, אך באמצעות יצירת קשר עם עורך דין בקיא ומיומן בנושא, בסופו של דבר התוצאות עשויות להיות לטובתכם.

מעוניינים להיעזר בעו”ד דיני עבודה? לחץ כאן!

מדוע עובדים שפוטרו לא מצליחים לקבל את פיצויי הפיטורין?

שאלות נפוצות - מדוע עובדים שפוטרו לא מצליחים לקבל את פיצויי הפיטורין?

אחת הסיבות לכך היא נפילה בין הכיסאות בין חברות הביטוח, לרשם החברות ולרשות המסים, כל הגופים הללו כושלים כולם במידה ובעל העסק לא טרח ליידע אותם כי בית העסק שלו נסגר וכל עובדיו מפוטרים. גם במקרה שהעסק הינו פעיל אך עקב סכסוך אישי בין המעסיק לבין העובד המפוטר מקשים על קבלת טופס 161 ומכתב פיטורין הינם דוגמא למקרה שבו העובד אינו יכול למשוך את כספי הפיצויים שלו. באמצעות פנייה לעורך דין בקיא ומיומן בתחום ניתן יהיה למצוא פתרונות לבעיה. 

עורך דין בקיא ומיומן בתחום זה יכול לסייע רבות למי שלא מצליח לקבל את פיצויי הפיטורין שלו. תחילה יבחן עורך הדין את המקרה הספציפי של אותו אדם, יסביר לו אודות הזכויות שלו, ויעריך את סיכויים שלו להצליח בתביעה, אם תהיה כזו, נגד המעסיק או נגד חברת הביטוח, ולאחר מכן ניתן יהיה להתחיל לפעול באמצעות שליחת מכתבי התראה ולאחר מכן משא ומתן או באמצעות מאבק משפטי למימוש זכויותיו. חשוב לזכור שכל מקרה לגופו, ולכן במקרים שונים יהיו פתרונות מגוונים. לעיתים די במכתב התראה כדי לגייס את המעסיק לפעול לטובת העובד שפוטר, ולעיתים גם מאבק ארוך שנים יכול להביא לתוצאות יפות שיהיו שוות את המאמץ. 

האמת היא שיש יתרון בקבוצה. בזמן שלחברות הביטוח ולמוסדות השונים קצת קשה לתת אמון בעובד בודד אשר טוען לפיטורים ללא טופס 161, אל מול קבוצה של אנשים אשר מתמודדת עם מעסיק שנעלם ייתכן ויהיה קל יותר להשיג את אמון המערכת. עם זאת, מדובר בתהליך שבו יש למצוא פתרון בתוך הסבך הבירוקרטי הלא פשוט הזה. באמצעות פנייה לעורך דין הבקיא והמיומן בתחום ניתן יהיה להגיע לתוצאות טובות ולדאוג למימוש זכויות העובדים שפוטרו שלא כדין. 

בוודאי, עורך דין בקיא ומיומן בתחום יכול לסייע לכם באמצעות שליחת מכתב התראה המסביר כי המעסיק פוגע בזכויות העובד של עובדו לשעבר, וכי יהיו לכך השלכות. בדרך כלל מכתב זה מספיק כדי להניע את המעסיק לפעולה ולהיענות לבקשת העובד המפוטר, ואם לא, ניתן להגיש תביעה לבית הדין לעבודה. 

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ