לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן

רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן נחשבת כעילה נפוצה יחסית להגשת תביעות פיצויים בישראל, ולא בכדי. התסמינים של סרטן בשלפוחית השתן הם מבלבלים ולא קל להגיע באמצעותם לאבחנה מבדלת, וחזרת המחלה בקרב חולים שלכאורה נרפאו ממנה – מתרחשת בשיעור גבוה מהמקרים.

לא זאת בלבד, אלא שפספוס של חלון הזמן לאבחון מוקדם של המחלה, מוביל לפגיעה דרמטית בסיכויי הריפוי ממנה. על רקע זה, חשוב לבחון כל מקרה לגופו כדי לזהות באילו מקרים אכן קיימת עילה להגשת תביעת נזיקין בשל אי אבחון של גידול סרטני בשלפוחית השתן כנדרש.

על המקרים שבהם מתרחשת רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן

סרטן בשלפוחית השתן הוא מחלה ממארת התוקפת נשים וגברים כאחד, אף שהיא נחשבת נפוצה במיוחד באוכלוסיה הגברית. בסרטן מסוג זה, אף יותר מסוגים אחרים של מחלות סרטניות, ישנה חשיבות מכרעת לאבחון המחלה בשלביה ההתחלתיים ביותר, למעקב אחר מהלכה ולמתן טיפול שיבלום את גדילת הגידול והתפשטותו לרקמות נוספות. זהו הבסיס ההכרחי למקסום סיכויי ההחלמה מהמחלה ושמירה על איכות חיים סבירה של המטופל.

למרבה הצער, כאשר מתרחשות טעויות ליקויים או הפרות של פרקטיקות האבחון המקובלות מטעם גורמים רפואיים, שבעקבותיהם נמנע גילוי המחלה בשלב מוקדם דיה וכפועל יוצא – גם היכולת להעניק לחולה הטיפול מתאים ויעיל, בריאותו וחייו עומדים בסכנה. אלו הם המקרים שבהם יש מקום לשאול האם התרחשה רשלנות רפואית באבחון סרטן בשלפוחית השתן, המצדיקה הגשת תביעת פיצויים על ידי הנפגע.

על סרטן שלפוחית השתן והצורך באבחון מדויק של סוג הגידול

סרטן בשלפוחית השתן משמעו תאים סרטניים הנוצרים ברקמת האפיתל של שלפוחית השתן, שהיא הרקמה הרירית המסייעת באגירת השתן, עד סילוקו מהגוף החוצה. סרטן בשלפוחית השתן הוא למעשה שם כללי לכמה סוגי גידולים ממאירים, שהנפוצים ביניהם הם לימפומה בשלפוחית השתן וסרקומה. כל אחד מסוגי הגידולים הללו, עשוי להצריך טיפול מסוג אחר ולכן לא די באבחון קיומו של גוש סרטני בשלפוחית, אלא דרושה גם אבחנה ספציפית לסוג הגידול הממאיר בשלפוחית ושלב ההתפתחות שלו.

מה המשמעות של אבחון מאוחר של סרטן בשלפוחית השתן?

לאבחון מאוחר לסרטן בשלפוחית השתן, עלולות להיות משמעויות הרות הסון. למעשה, מרבית סוגי הגידולים הסרטניים שאינם מאובחנים במועד מוקדם יחסית להתפתחותם, גורמים לנזקים ברמות שונות לגופו של בעל הגידול. במקרה של גידול ממאיר בשלפוחית השתן, לרוב הדבר מתבטא בתחילה בתחושת אי נוחות או בכאבים באזור שלפוחית השתן, שהולכות ומחמירות ככל שהזמן חולף והגידול מתפתח באין מפריע, עד כדי סכנה של ממש לבריאותו הכללית ולחייו של החולה.

האתגר הכרוך באבחון גידולים סרטניים בשלפוחית השתן

אבחון של גידולים ממאירים בשלפוחית השתן, הוא כאמור לא עניין של מה בכך. זאת לאור העובדה שקיימים כמה סוגים של תסמינים אופייניים לסרטן בשלפוחית השתן, המאפיינים במידה רבה גם בעיות רפואיות מסוגים אחרים.

בחלק מן המקרים, הדבר יוצר קושי לאבחן את הסרטן בשלפוחית בשלביו המוקדמים וגורם לרופאים לאבחן את הסרטן בטעות כמחלה אחרת. אחד התרחישים השכיחים יותר בהקשר לטעויות באבחון סרטן שלפוחית השתן, הוא שיוך של אי נוחות או כאבים במערכת השתן, לדלקות בדרכי השתן או בערמונית במקום לגידול הממאיר.

על מנת להימנע מטעויות כאלו שעלולות להוביל לאי מתן טיפול מתאים לגידול במועד שבו הוא עדיין בר טיפול, יש צורך להפנות את המטופל לביצוע בדיקות שיאפשרו להגיע לאבחנה מבדלת.

אילו סוגי בדיקות מאפשרות הגעה לאבחנה מבדלת של סרטן בשלפוחית השתן?

כדי לאבחן באופן חד משמעי את קיומו של גוש סרטני בשלפוחית השתן, רופא המשפחה או האורולוג נדרש להפנות את המטופל המדווח על תסמינים חשודים, להפנותם לבדיקה שנקראת ‘ציסטוסקופיה’. מדובר בבדיקה הכרוכה בהכנסת צינורית לצינור השופכה של המטופל לטובת איתור של ממצאים חריגים. כאשר מאותרים ממצאים כאלה, המכשור הציטוסקופי מאפשר ליטול גם דגימה מהממצא החריג כדי לבדוק אותה במעבדה, למקרה שמדובר בתאים סרטניים.

בדיקה נוספת שעשויה להידרש במסגרת תהליך האבחון לסרטן השלפוחית, היא בדיקה ציטולוגית לשתן שבמסגרתה ניטלת דגימת שתן מן המטופל ונבדקת לקיומם של תאים ממאירים. אולם יש לציין כי בדיקה זו אינה מניבה תוצאות ברמת ודאות מוחלטת, ועל כן רופאים המסתפקים בהפניית המטופל לבדיקה הזו בלבד, חרף תלונות חוזרות מצידו על הבעיה, חושפים את עצמם לתביעות רשלנות רפואית באבחון סרטן בשלפוחית השתן.

רופא המקפיד לבצע את עבודתו בהתאם לסטנדרטים הרפואיים המקובלים בתחום האורולוגיה ותוך עמידה בחובת הזהירות המוטלת עליו, יידרש להפנות את המטופל לאחר בדיקה זו גם לבדיקות דימות ו/או צילומי רנטגן כדי לקבל תמונת מצב ברורה יותר.

רשלנות רפואית באבחון שגוי של סרטן שלפוחית השתן

שלפוחית רגיזה, דלקת בדרכי השתן, דלקות בשלפוחית השתן, דלקת בערמונית, זיהום כלייתי או זיהום בשלפוחית השתן וכן גידול פפילומה שפיר – חולקים סימפטומים משותפים עם סרטן השלפוחית, מה שמוביל לעיתים לאבחון שגוי של הסרטן בשלפוחית השתן, בתור מחלה שפירה שמצריכה טיפול שונה בתכלית.

בנוסף לכך, ישנם גם סוגי סרטן נוספים המציגים סימפטומים המשותפים לסרטן שלפוחית השתן, ובהם סרטן הכליות וסרטן בבלוטת הערמונית. למותר לציין כי במצב שבו מתעורר חשד לכך שמקור התסמינים שהמטופל מציג הוא באחת המחלות הנ”ל, אך אין לכך ראיות חותכות, ולבטח כשהמטופל ממשיך לסבול מהתסמינים למרות הנחת המוצא והטיפול שהותאם לו בידי רופאיו, הדבר עשוי להקים עילה להגשת תביעת נזיקין על רקע רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן.

רשלנות רפואית באבחון סרטן חוזר בשלפוחית השתן 

סיכויי ההחלמה מגידול סרטני בשלפוחית השתן אשר התגלה בשלב ראשוני יחסית להיווצרותו, הם גדולים באופן משמעותי מסיכויי ההחלמה מגידול סרטני בשלפוחית השתן שזוהה רק בשלביו התפתחותו המתקדמים – ובפרט אם הספיק לשלוח גרורות לאזורים אחרים בגוף. אף שיעילותם של הטיפולים בסרטן שלפוחית השתן, היא לרוב גבוהה למדי, לגידולים הסרטניים בשלפוחית יש שיעור הישנות גבוה.

לכן גם במקרים שבהם מטופל נפטר לכאורה מהגידול לאחר שעבר טיפולים לסוגיהם, ורופאיו מאבחנים אותו כבריא, עדיין נדרש מעקב קבוע אחר מצבו הרפואי על מנת לגלות במועד כל סממן לחזרתו של הגידול בשלפוחית. רופאים שאינם מקפידים להנחות מטופלים שהחלימו מסרטן להגיע לבדיקות תקופתיות לטובת מעקב, מסכנים הן בריאותם של מטופליהם ואת את עצמם, במישור המקצועי והנזיקי.

אילו מחדלים רפואיים עלולים לשמש כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן?

מלבד אבחנה מאוחרת של סרטן בשלפוחית השתן, גם טעויות באבחון עלולות כאמור להיחשב כביטוי למחדל רפואי המצדיק את הגשתה של תביעת רשלנות רפואית. ההצדקה לכך היא שכל טעות באבחון המחלה, מוביל בהכרח לאי מתן טיפול מתאים ורלוונטי לחולה במועד הנדרש, מה שגורם לפגיעה בבריאותו, באיכות חייו ובסיכוייו להירפא.

יתר על כן, עשויה רשלנות רפואית להתבטא גם באי הפניית המטופל לביצוע בדיקות הסקר הנחוצות, אי הפניית מטופלים לבדיקות אבחנתיות בהתאם לצורך, ביצוע בלתי תקין של הבדיקות עצמן, פענוח שגוי של הממצאים, הימנעות ממעקב סדיר אחר מצב הרפואי של המטופל  ועוד.

עם זאת, לא כל טעות הנוגעת לאבחון הסרטן בשלפוחית, בהכרח תיחשב כרשלנות רפואית בראי המשפט, אלמלא ניתן יהיה להוכיח את קיומו של קשר סיבתי ברור בין הנזקים שנגרמו למטופל לבין התנהלות רופאיו, ולהוכיח גם כי אלו פעלו בצורה שאינה תואמת את הסטנדרטים המקצועיים המצופים מהם.

מדוע קריטי להוכיח את קיומו של קשר סיבתי בין סרטן שלפוחית השתן לבין המחדל הרפואי?

בהעדר אפשרות להוכיח כי ישנו קשר סיבתי מובהק בין הטעות או העיכוב באבחון הסרטן בשלפוחית, לבין הנזקים שנגרמו לתובע – סופה של התביעה להידחות מבלי שהתובע זכאי יהיה לקבלת פיצוי כספי. לא זאת בלבד, אלא שבמצב כזה בתי המשפט לרוב גם מחייבים תובעים בתשלום של הוצאות המשפט של הנתבעים, ובכיסוי עצמאי של שכר טרחת עורך דינם כמו גם עלות חוות הדעת שקיבלו מהרופא המומחה ששימש כעד מטעם ההגנה.

זאת לעומת המקרה של תביעת רשלנות שבה קשר סיבתי כאמור לעיל מוכח ומאפשר לנפגע לקבל פיצויים בסכומים משמעותיים. הוכחותו של קשר כזה מחייבת ניסיון משפטי עשיר בתיקים מסוג זה ולכן חשוב לפנות לעורך דין רשלנות רפואית מנוסה ומומלץ לפני שנוקטים בפעולה משפטית כלשהי.

רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן – סיכום

למשרד עורכי דין כפיר דיין דובב רקע עשיר בליווי תיקי רשלנות רפואית באבחון גידולים סרטניים. במהלך חמש עשרה השנים האחרונות הספיק משרדנו לצבור הצלחות משמעותיות בתביעות רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן.

זאת בין היתר, הודות לעובדה שאנו מסתייעים ברופאים מומחים בעלי שם מתחום האונקולוגיה האורולוגית, שמסייעים לביסוס טענות התביעה בבית המשפט. סבורים כי נפגעתם ממחדל רפואי ומעוניינים לעמוד על זכויותיכם? פנו אלינו להתייעצות חינמית בהקדם.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית באבחון? לחץ כאן!

רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן
רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ