רשלנות רפואית בניתוח עמוד השדרה

ככל שאדם שעבר ניתוח בעמוד השדרה יצא ממנו עם נזקים, ישנה האפשרות להגשת תביעת רשלנות רפואית בניתוח עמוד השדרה נגד הרופא המנתח, צוות חדר הניתוח, צוות בית החולים ו/או נגד בית החולים שבו הניתוח התבצע.

בשורות הבאות נסביר על משמעותה של רשלנות רפואית בניתוחי גב, הסכנות הכרוכות במחדלים רפואיים המתרחשים סביב ניתוחים בעמוד השדרה, חובת הזהירות החלה על הגורמים הרפואיים המלווים ניתוחים כאלו והדרך להשגת פיצוי למי שנפגע בשל התרשלות רופאיו או גורמים רפואה אחרים, בהקשר זה.

על משמעותה של רשלנות רפואית בניתוחי גב

ניתוחים בעמודה השדרה גב הם בין ההליכים הכירוגיים המסוכנים ביותר. ניתוח בעמוד השדרה שאינו מתבצע בזהירות הנדרשת עלול להותיר את המנותח עם נזקים חמורים שאינם ברי תיקון. גם השגיאה הקטנה ביותר בניתוח עמוד שדרה עשויה להותיר את המטופל משותק.

לאור רגישותם ומורכבותם הרבה של ניתוחים אלו, מצופים מנתחי גב והצוות הרפואי שעמו בא במגע כל אדם שעובר ניתוח גב, לנקוט משנה זהירות רב ולצמצם את מרווח הטעות למינימום האפשרי – הן לפני הניתוח, הן במהלכו והן לאחריו.

רשלנות רפואית בהפנייה לניתוח עמוד שדרה

אחת השאלות הראשונות שיש לתת עליהן את הדעת בהקשר לפגיעה שנגרמה לאדם בעקבות ניתוח בעמוד השדרה, הינה האם בעצם ההחלטה להמליץ למטופל לעבור את הניתוח – נפל פגם. בהקשר זה נבחנת גם הסוגיה אם סוג הניתוח שנבחר והתזמון לביצועו, היו מתאימים למצבו של המטופל והבחירה הרלוונטית והמועילה ביותר עבורו, תחת הנסיבות שבהן פנה למומחה הגב

ישנם מקרים שבהם מתגלה בדיעבד כי עצם ההמלצה על הניתוח הייתה שגויה בהתחשב במועד שבו היא ניתנה למטופל, וכי למעשה באותו מועד, די היה במעקב אחרי מצבו של המטופל או בטיפול שאינו ניתוחי כדוגמת פיזיותרפיה ו/או תרופות, כדי להקל על המטופל, ללא כל הכרח לסכן אותו בביצוע פעולה פולשנית.

רשלנות רפואית בבחירה בטכניקה ניתוחית שגויה

ישנם מקרים לא מעטים שבהם מתחוור כי סוג ההליך הכירורגי שנבחר עבור המנותח, לא היה מתאים למצבו, בהתאם לנתוניו הרפואיים. כיום ישנו מגוון רחב של טכניקות ניתוחיות שונות המשמשות לניתוח עמוד שדרה (וניתוחים כירורגים ממגוון סוגים אחרים), ובכלל זה – הליכים זעיר פולשניים שמתבצעים על ידי החדרת סיבים אופטיים, צינורות דקים וכלים ניתוחיים דרך נקבים זעירים בגוף המנותח.

באופן זה ניתן במקרים רבים להימנע מביצוע ניתוח פתוח המצריך חתכים נרחבים בגופו של המטופל ולטפל בבעיה ממנה הוא סובל באופן מדויק ובטיחותי יותר, תוך הסתייעות בצילום וידאו המתקבל בזמן אמת מפנים גופו והאזור המנותח.

קביעת שיטת הניתוח נתונה אמנם לשיקול דעתו של הרופא המנתח. אולם את החלטתו זו הוא נדרש לקבל בהתאם לנתוניו הרפואיים של המטופל ותוך קבלת החלטות מקצועית בסטנדרטים המקובלים בתחום עיסוקו. לכן במקרה שבו הרופא בחר בשיטה ניתוחית מסוימת ובגין בחירתו זו נגרם למנותח נזק – יש מקום לבחון את ההיתכנות לקבל פיצוי כספי על רק רשלנות בבחירת סוג הניתוח בעמוד השדרה.

על אותו משקל, מצופה הכירורג למזער את היקף הפעולות הניתוחיות המבוצעות בגופו של המטופל למינימום ההכרחי ולהימנע בכל מחיר מביצוע פעולות כירוגיות שאינן נחוצות, על מנת שלא להגדיל את הסיכון לבריאותו של המטופל שלא צורך.

כך לדוגמא, אם אדם עובר ניתוח בעמוד השדרה לטובת הסרת דיסק בין החוליות ללא צורך לקבע את החוליות בעמוד השדרה, אך המנתח מבצע קיבוע בכל זאת – ככל שלאותו מנותח יגרם נזק בשל פעולה זו, תקום לו הזכות לתבוע מהמנתח פיצוי כספי משמעותי בשל החלטתו זו.

רשלנות רפואית בהעדר קבלת הסכמה מדעת לניתוח עמוד שדרה

אי קבלתה של הסכמה מדעת מהמטופל לביצוע ניתוח בעמוד השדרה, או כל טיפול רפואי אחר לצורך העניין – עומדת בסתירה ברורה לחוק זכויות החולה בישראל. אולם מקרים של ניתוחי גב המבוצעים ללא ידיעתו של המנותח, הם חריגים למדי.

עם זאת, כאשר מדובר ברשלנות רפואית בהעדר קבלת הסכמה מדעת לניתוח עמוד שדרה – הכוונה היא לרוב למקרים שבהם המנותח לא זכה לקבל מרופאיו הסבר מפורט ומקיף דיה אודות הסכנות הכרוכות בביצוע הניתוח, הסיכויים והסיכונים בו לכן, החלופות האפשריות. במידה והמטופל עבר ניתוח מבלי שכל הנתונים שחיוני לדעת לגבי הפרוצדורה, הובאו לידיעתו במלואם מבעוד מועד – הדבר עשוי לשמש כעילה להגשת תביעת נזיקין עם דרישה לפיצויים גבוהים.

רשלנות רפואית בניתוח עמוד שדרה – במהלך ביצוע הניתוח

כאשר תביעות רשלנות רפואית בניתוחי עמוד שדרה מתבררות, אחד השלבים המרכזיים שלגביהם נבחנת התנהלותם של גורמי הרפואה המעורבים, הוא שלב ביצוע הפעולה הכירוגית עצמה. מבחינת החוק בישראל, ניתוח עמוד שדרה המבוצע במידת זהירות ו/או מיומנות בלתי מספקת, יכול בהחלט להחשב כהתרשלות. ככל שמדובר בהתרשלות שגרמה נזק למנותח, זוהי עילה לפסיקת פיצוי כספי גבוה לנפגע.

במה עלולה להתבטא רשלנות רפואית במהלך ניתוח עמוד שדרה?

בכל פעולה כירורגית ישנו סיכון להתרחשותם של מחדלים שונים הנובעים מטעויות אנוש מצד הצוות הרפואי, ובהן:

  • אי הקפדה על ההיגיינה הנדרשת בחדר הניתוח, על פי הפרוטוקולים המקובלים, כדוגמת רחיצה בלתי יסודית של הידיים סטריליזציה בלתי מספקת של המכשור הרפואי
  • שימוש בסוג או מינון חומרי הרדמה שאינו מתאים למטופל ומסכן את בריאותו או חייו
  • רשלנות בביצוע הפעולה הניתוחית עצמה, לדוגמא – פציעה של כלי דם, פגיעה בעצבים מרכזיים, הותרת מכשור רפואי או אביזרים שונים בגופו של המנותח, ניתוח האיבר או הצד הלא נכון, וכיוצא באלו.

רשלנות רפואית לאחר ניתוח בעמוד השדרה

גם אחרי ההליך הניתוחי עצמו, עדיין קיים פתח להתרשלות מסוכנת מצד הגורמים הרפואיים הבאים במגע עם החולה. לצורך העניין, גם משהניתוח עצמו הסתיים, הרופא המנתח עדיין מחויב בעדכון המנותח באשר לתוצאות הניתוח והפעולות שעליו לבצע או להימנע מביצוען, לשם החלמתו המיטבית.

הצוות הרפואי המטפל במנותח בשעה שהוא מאושפז ומתאושש מהניתוח, חייב לגלות ערנות יתרה לכל סממן חריג שהמנותח מציג ולדאוג לטפל בו במידת זהירות מירבית כדי למנוע ולבלום את הופעתם של תופעות לוואי, סיבוכים וזיהומים בעקבות הניתוח.

לעניין זה אין להמעיט גם בחשיבות המעקב אחר מצבו של המטופל, גם לאחר שחרורו לביתו. ככל שהמנתח לא הקפיד על ביצוע מעקב רציף ומסודר אחרי מצב המנותח אחרי הניתוח ובתקופת ההחלמה מהניתוח נגרם למטופל נזק, הרופא יהיה חשוף לתביעת פיצויים בסכום גבוה בשל התרשלותו זו.

למאמר: 10 שאלות ותשובות ברשלנות רפואית

למאמר: 5 טיפים להצלחה בתביעת רשלנות רפואית

הסיכונים בניתוחי עמוד שדרה והצורך במשנה זהירות מצד הגורמים הרפואיים המעורבים

ניתוחי עמוד שדרה, הם כאמור בין המסוכנים בניתוחים. כל טעות בניתוחים מסוג זה –  מינורית ככל שתהיה, לכאורה, עשויה להוביל לנזקים חמורים ובלתי הפיכים, ובכלל זה – שיתוק, אובדן שליטה בסוגרים וכן הלאה. מכאן שהמנתח ושאר הצוות הרפואי המלווה את ההליך וההתאוששות ממנו, חייבים לנקוט משנה זהירות כדי להגן על בריאותו של המטופל. כל סטייה מחובתם זו – תיחשב בסבירות גבוהה כהתרשלות המצדיקה פיצוי של המטופל במקרה בו יגרם לו נזק ויחליט להגיש בשל כך תביעת נזיקין.

רשלנות רפואית בניתוחים

לסיכום: הדרך להשגת פיצוי לנפגעי רשלנות רפואית בניתוח עמוד שדרה

זקוקים למידע נוסף בנושא של רשלנות רפואית בניתוחי עמוד השדרה? משרד עורך דין כפיר דיין דובב, סייע כבר ללקוחות רבים במתן ייעוץ משפטי איכותי בהקשר לדיני רשלנות רפואית ועזרה בהגשת תביעות רשלנות רפואית על רקע נזקים מניתוחי עמוד שדרה וגב. נשמח לסייע גם לכם בקבלת הפיצויים המגיעים לכם.

נפגעתם מרשלנות רפואית בניתוח עמוד שדרה ורוצים לדעת אם מגיע לכם פיצוי כספי? לקבלת סיוע משפטי איכותי ואכפתי – לחצו כאן.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בניתוח? לחץ כאן!

רשלנות רפואית בניתוח עמוד השדרה

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ