מהי מחלת מקצוע או מיקרוטראומה

מחלת מקצוע היא מחלה שעובד מפתח במסגרת עבודתו, כמו למשל מחלת ריאות שנגרמת כתוצאה משאיפת חומרים, או כל עבודה שיש בה חשיפה מתמשכת לחומרים מסוכנים. מחלה זו מוכרת על ידי המוסד לביטוח הלאומי ומזכה את העובד שנפגע בפיצויים.

הביטוח הלאומי מכיר גם במצב שנקרא מיקרוטראומה, שפירושו פגיעות קטנות ורציפות, שבסופו של דבר גורמות למחלה, בניגוד לתאונת עבודה שנוגעת למקרה אחד של תאונה קשה נקודתית, שגרמה לנכות.

איזה מחלות מוכרות כמחלות מקצוע

הקטגוריות הכי נפוצות של מחלות מקצוע הן:

  • פגיעת שמיעה.
  • מחלת עור.
  • בעיות שרירים ושלד.
  • סרטן שהתרחש בעקבות חשיפה לחומרים מסרטנים.
  • מחלת נשימה כתוצאה מחשיפה לחומרים רעילים.

הרשימה המלאה של מחלות מקצוע נמצאת בתקנות הביטוח הלאומי, בפרק שעוסק במחלות מקצוע. בחלק מהמקרים מחלת מקצוע יכולה להיות מוכרת על ידי הביטוח הלאומי גם אם אינה נכללת ברשימה.

היות ובתי המשפט הרחיבו את הפרשנות להגדרת מחלת מקצוע וכללו בה שני מצבים נוספים: מיקרוטראומה, כמו למשל אירוע לב או סוכרת; או תאונות שהתרחשו כתוצאה מהשפעות במקום העבודה, שאינן גלויות לעין.

אז מה זה מיקרוטראומה?

מיקרוטראומה הוא מונח שפירושו ‘תורת הפגיעות הזעירות’. זוהי הלכה משפטית שבית הדין לעבודה פיתח מתוך מטרה לספק פתרונות לעובדים שחלו במחלות שנגרמות כתוצאה מתנאי העסקתם, אבל המחלה שהם סובלים ממנה לא נמצאת ברשימת מחלות המקצוע מטעם הביטוח הלאומי, וגם לא כלולה בהגדרה הרשמית של מחלת מקצוע.

במילים אחרות, היות והביטוח הלאומי אינו מכיר במצבים אלו כבמחלות מקצוע, העובדים שנפגעו לא זכאים, לפחות לא לכאורה, לקבלת קצבת פגיעת עבודה.

ההגדרה למיקרוטראומה היא מצב שבו כתוצאה מסדרת פגיעות זעירות שחוזרות על עצמן, העובד סובל מנזק כללי סופי, שהוא המחלה. כלומר, לא הפגיעות הזעירות הן שפוגעות בעובד, אלא ההצטברות של הפגיעות בטווח הארוך הובילה לפגיעה משמעותית שהתגבשה למחלה או לנזק בריאותי משמעותי.

איך מוכיחים נזקי מיקרוטראומה או מחלת מקצוע?

כדי להוכיח מיקרוטראומה, העובד שנפגע במהלך העבודה מתבקש להוכיח הקשר סיבתי, עובדתי וישיר בין מצבו הבריאותי לבין מכלול הפגיעות הזעירות אותן חווה. בהמשך הוא מתבקש להציג חוות דעת רפואית שמקשרת בין התרחשות המחלה לבין הפגיעות הזעירות.

בית הדין לעבודה יפסוק האם מתקיימת תשתית עובדתית ראויה להוכחת מצב שבו העובד שנפגע ביצע רצף תנועות זהות חוזרות ונשנות שזהות במהותן זו לזו, או שהוא נחשף בהדרגה אך בקביעות לשאיפת חומרים מסוכנים שגרמו לו למחלה.

אם התשובה חיובית, בית הדין ימנה מומחה רפואי מטעמו שיחווה דעה מקצועית באשר לשאלת ההקשר הסיבתי בין הפגיעות שהעובד סובל מן, לבין התנאים בהם הוא מועסק.

למאמר: זכויות עובד בתאונת עבודה

למאמר: 10 שאלות ותשובות בתביעות אובדן כושר עבודה

החשיבות  המיוחדת של ייעוץ משפטי במחלת מקצוע או מיקרו טראומה

חשוב להבין היטב את לשון החוק בכל הנוגע למחלות מקצוע או מיקרטראומה, כדי להבין על מה להגיש את התביעה, איך להוכיח את הנזק שהתרחש, איך להוכיח את הקשר של מקום העבודה ותנאי ההעסקה, להתפתחות המחלות ומצב של אובדן כושר עבודה, ובעיקר איך להתנהל מול הביטוח הלאומי ובית הדין לעבודה.

הצוות המקצועי המיומן במשרד עו”ד כפיר דיין דובב ושות’ ילווה אתכם עם הייעוץ המשפטי המקיף וייצוג בכל שלב של ההתנהלות בבית הדין לעבודה או במוסד לביטוח לאומי, על מנת לוודא שהתביעה שלכם תזכה להתייחסות הולמת ובמיוחד כדי לוודא שאכן תקבלו את הפיצויים שמגיעים לכם על פי חוק.

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית תאונת עבודה? לחץ כאן!

 

זיהום אוויר

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ