מינוי אפוטרופוס לחולה סיעודי: איך משיגים אפוטרופסות?

מינוי אפוטרופוס לחולה סיעודי, מתי יש צורך?

כאשר קשיש, או כל אדם שסובל ממחלה קוגניטיבית, הופך לסיעודי ומאבד את היכולת לחשוב בבהירות ולתפקד בכוחות עצמו, המצב משפיע על יכולתו לקבל החלטות מושכלות ומשמעותיות.

אם האדם שאתם מטפלים בו אינו מסוגל לקבל בעצמו החלטות רציונליות וברורות לגבי אופן הטיפול הרפואי במצבו, ניהול הכספים שלו או שהמצב משפיע על היבטים אחרים בחייו, מינוי אפוטרופסות לחולה סיעודי עשוי להיות הצעד הבא.

אבל תחילה חשוב להבין מהי אפוטרופסות

אפוטרופסות ידועה גם בשם ‘משמורת’. זוהי אפשרות הולמת במקרים בהם החולה לא מינה ייפוי כוח לשירותי בריאות או ניהול כספים, והוא מוגבל בשל גילו המתקדם או הנכות ממנה הוא סובל.

כדי להשיג מינוי אפוטרופוס לחולה סיעודי, האדם שמבקש את האפוטרופסות צריך לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה למינוי אפוטרופוס, כלומר להכריז על החולה כבלתי כשיר לקבלת החלטות עצמאיות. אם החולה מוגדר כסיעודי, בית המשפט יעביר את האחריות על ניהול הכספים, הסדרי המחיה, החלטות רפואיות, טיפולים רפואיים או כל שילוב אחר של החלטות אלו, אל העותר או אל מי שמתאים לשמש כאפוטרופוס.

יש שני סוגים של מתן אפוטרופסות: אפוטרופוס לגוף אשר אחראי על כל ההחלטות הרפואיות עבור החוסה, ואפוטרופוס לרכוש, אשר אחראי על ניהול רכושו של החוסה. במקרים רבים מדובר על אפוטרופוס הן לגוף והן לרכוש.

למאמרנו: 10 שאלות ותשובות בתביעות סיעוד

אל תתמודדו לבד

התהליך של מינוי אפוטרופוס לוקח חודשים בודדים כאשר אין מחלוקות במשפחה, אולם אם בני המשפחה חלוקים בדעותיהם לגבי הצורך באפוטרופסות, או אינם מסוגלים מי צריך להימנות כאפוטרופוס, התהליך עלול להיות מכאיב במיוחד, ממושך ויקר.

מינוי אפוטרופוס לחולה סיעודי מבחינת בית המשפט

אפוטרופוס הוא אדם שיש לו סמכות מוסמכת על ידי בית המשפט לטפל בענייניו של אדם עם מוגבלויות. מינוי אפוטרופוס לחולה סיעודי פירושו השגת חובת נאמנות לפעול לטובת האינטרסים של האדם עליו הוא הוכרז, מבחינה משפטית, כאחראי.

למרבה הצער, הגדרה זו מתפשטת לקטגוריות של זכויות רבות, אבל זו יכולה להיות הדרך היחידה לקבל את הסמכות המשפטית לקבלת החלטות מכריעות. תחומי האחריות יכולים לכלול ניהול כספים, מכירת נכס, קבלת החלטות לגבי טיפול רפואי, או הסדרת כניסה לבית אבות.

למאמרנו: ביטוח סיעודי אלצהיימר ודמנציה

מי יכול להיות מוגדר כאפוטרופוס?

במהלך הדיון, ובהתאם לבקשה המוגשת לבית המשפט, מתקבלת החלטה אם האדם המבקש את האפוטרופסות מתאים היטב לתפקיד זה. במקרים בהם יותר מאדם אחד מבקש מינוי אפוטרופוס לחולה סיעודי (כלומר, לאותו חולה סיעודי), בית המשפט יחליט מי הכי מתאים לתפקיד.

טובת החולה וכל המסמכים המשפטיים שהוכנו וצורפו לבקשה, כגון צוואה בכתב או בעל פה, מובאים בחשבון בקבלת ההחלטה, במידת האפשר.

ברוב המקרים, בית המשפט יעניק מינוי אפוטרופוס לחולה סיעודי לילדי החולה או לבני משפחה אחרים שהם קרובים מדרגה ראשונה. אם קרובי המשפחה או חברים קרובים מאוד של בני המשפחה אינם מוכנים לשמש בתפקיד זה, או נמצאו כבלתי מתאימים, ניתן למנות אפוטרופוס חיצוני.

מתי ממנים אפוטרופוס?

אפוטרופוס או משמורן יכול להתמנות רק אם בית המשפט שמע ראיות לפיהן אדם חסר יכולת נפשית או פיזית להתנהל בעצמו בחלק אחד מחייו, בתחומים רבים בחיים, או בכולם. במילים אחרות. ההחלטה על מינוי אפוטרופוס לחולה סיעודי מתקבלת רק כשהחולה הסיעודי אינו יכול עוד לקבל החלטות מושכלות בעצמו.

חשוב להבין גם, שלא רק שזכותכם, אלא רצוי מאוד, להתנהל בכל המגעים בנושא זה בליווי עורך דין ביטוח סיעודי, כך שתוכלו לקבל את הייעוץ הטוב ביותר לגבי כל שלב בהליכים המשפטיים.

איך בוחרים משרד עו”ד תביעות ביטוח סיעודי?

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד ביטוח סיעודי? לחץ כאן!

אפוטרופוס סיעודי

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ