קבלת פנסיית שאירים מקרן הפנסיה לידועים בציבור

פנסיית שארים הינה רכיב שרבים אינכם מכירים – אך קיים בכל קרן פנסיה. הלכה למעשה, פנסיית השארים מעניקה זכויות לחלק מן הקרובים של המבוטח – ביניהם, בן או בת זוגו הידועים בציבור. למעשה, באופן דומה לבני זוג נשואים, גם בני זוג ידועים בציבור זכאים לקבלת קצבת השארים – אולם, לעתים מוערמים על הידועים בציבור קשיים באשר להיותם ידועים בציבור של המנוח, שכן מדובר במושג חמקני יותר מאשר סטטוס הנישואים.

מהי פנסיית שארים

פנסיית שארים הינה סוג הפנסיה השלישי שניתן לקבל מקרנות הפנסיה – הלכה למעשה, נועדה פנסיית השארים עבור שאריו של המבוטח במידה ונפטר. כאשר מצטרף המבוטח לקן הפנסיה, הוא יוכל, ברוב המקרים, לבחור במסלול שיכלול התייחסות לפנסיית שארים.

מה תכלול ההתייחסות לפנסיית שארים

ההתייחסות לפנסיית השארים מטעם המבוטח יכולה לכלול הפחתה או הגדלה של פנסיית השארים ואף, לעתים, מתן אפשרות למשיכה מוקדמת של כספי הפנסיה, אך על חשבון הפחתת חיסכון השארים ועוד.

מי הם השארים הזכאים לפנסיה

הלכה למעשה, השארים הזכאים לפנסיה הם אלמן או אלמנה; ידוע או ידועה בציבור; יתום; בן מוגבל יתום וכן, הורה.

מיהו ידוע בציבור

ידועים בציבור הינם בני זוג שמקיימים יחד מסגרת של משפחה, אך אינם נשואים זה לזה. הגדרת בני זוג כידועים בציבור מאפשרת להעניק להם זכויות וחובות של זוגות נשואים – זאת, על אף שאינם נשואים בפועל. הלכה למעשה, סטטוס זה משמש בני זוג שאינם רשאים או לחלופין, אינם מעוניינים להינשא זה לזה.

איך הופכים לידועים בציבור

ניתן להפוך לידועים בציבור, על כל ההשלכות הנובעות מכך, באמצעות הסכם. אולם, לעתים, בני זוג הופכים ידועים בציבור על אף שלא הסכימו לכך באופן ישיר. להלן נרחיב על הקריטריונים בהכרה כזוג כידועים בציבור.

מגורים משותפים

מגורים משותפים עשויים להעיד על זוג כזוג שידוע בציבור. אולם, הפסיקה אינה קוהרנטית ביחס לתקופת המגורים המשותפים המינימלית אשר ממנה ואילך ניתן להגדיר את הזוג כידועים בציבור. יחד עם זאת, בפסיקה של בית המשפט נקבע מינימום של 4 חודשים – אולם, לא מדובר בהלכה המלמדת על הכלל. לכל הפחות, ניתן לומר, שככל שהמגורים המשותפים נמשכו זמן רב יותר, כך הסיכוי כי הזוג ייחשב כידוע בציבור הינו גבוה יותר.

ניהול משק בית משותף

ניהול משק בית משותף בהחלט עשוי להעיד על כך שזוג הינו זוג ידועים בציבור. ניהול משק בית משותף כולל בתוכו שיתוף כלכלי בהוצאות הבית.

ילדים משותפים

קיומם של ילדים משותפים לבני הזוג עשויה בהחלט להעיד כל כך שהינם ידועים בציבור.

הצגה חברתית 

נדרש, שלכל הפחות, יהיו בני הזוג נחזים כלפי חוץ כבני זוג.

חשוב להכיר

חשוב להכיר ולזכור שכל האמור לעיל מהווה אינדיקציות להיותם של בני זוג ידועים בציבור ובסופו של יום שיקול הדעת באשר לקביעה זו מסור לבית המשפט.

גובה סכום קצבת השארים

סכום קצבת השארים משתנה בהתאם לפירוט בקרן הפנסיה אשר עליה הסכים המבוטח. הלכה למעשה, ככל שהמבוטח המנוח חסך סכום גבוה יותר מסכום הקצבאות שמגודרות בתקנון הקרן – אזי שהקצבאות יגדלו גם הן. יחד עם זאת, רצוי שתכירו כי גובה קצבת השארים משתנה בין סוגי שארים שונים.

יתומים ללא הורים

הלכה למעשה, יתומים ללא הורים ייתכן ויהיו זכאים לקבלת פנסיית השארים הגבוהה ביותר עד גיל 21 – 100% פנסיה.

אלמנים וידועים בציבור

כמו כן, אלמנים וכן, ידועים בציבור, עשויים להיות זכאים לפנסיה של 60% מן הסכום הבסיסי או ההכנסה הקובעת.

ההיררכיה בפנסיית השארים

בפנסיית השארים קיימת היררכיה המבדילה בין ילדים שטרם הגיעו לגיל 21, בני זוג או ידועים בציבור וכן, הורים.

ילדים שטרם הגיעו לגיל 21

ילדים שטרם הגיעו לגיל 21 נמצאים בראש הפירמידה – כלומר, הם יהיו הראשונים לקבלת את קצבת השארים.

בני זוג או ידועים בציבור

בני זוג או ידועים בציבור הינם הבאים בהיררכיה לאחר ילדים שטרם הגיעו לגיל 21.

הורים

לבסוף, הורים נמצאים בתחתית ההיררכיה לקבלת קצבת השארים. השאלה שיש לשאול כאשר ענייננו בהורים בנושא קבלת קצבת שארים, היא האם היו ההורים תלויים כלכלית במבוטח המנוח.

ויתור על רכיב פנסיית שארים בפנסיה

הלכה למעשה, רק אדם רווק שלו אין ילדים רשאי לוותר לגמרי על רכיב השארים בפנסיה – כך, יוכל להגדיל את החיסכון הפנסיוני. אולם, על המבוטח להוכיח כי אין לו בן זוג ו\או ילדים.

חידוש הוויתור

הוויתור על רכיב פנסיית שארים בפנסיה תקף, במקרה שתואר לעיל, למשך שנתיים בלבד. כלומר, ככל שהמבוטח מעוניין להמשיך בוויתור לדאוג לחדש אותו.

מי לא יכול לוותר על רכיב פנסיית שארים בפנסיה

בכל מקרה אחר, האפשרות העומדת בפני המבוטח היא הגדלה או הפחתה של קצבאות השארים השונות; לחלופין, יכול המבוטח להגדיל או להפחית את החסכון הכולל לפנסיית שארים במקרים ספציפיים בהתאם לפוליסה שלו.

כוחם של הידועים בציבור בפנסיית שארים

כאמור לעיל, מקרה של ידועים בציבור שמבקשים לקבל את קצבת השארים של בן זוגם שנפטר אינו מובדל ממקרה בו בן זוג נשוי יבקש לקבת את קצבת השארים. יחד עם זאת, בכפוף לאמור לעיל, יצטרכו בני הזוג לספק הוכחות משפטיות לכך שאכן היו ידועים בציבור. בין אם באמצעות הסכם שקיבל תוקף של פסק דין ובין אם באמצעות הצבעה על אינדיקציות להיותם ידועים בציבור – בין היתר, ניהול משק בית משותף וקשר זוגי בזמן שקדם למותו של המבוטח.

פסק הדין טלי פרס נ’ קרן פנסיה

פסק הדין טלי פרס נ’ קרן פנסיה הוא פסק דין אותו ייצג משרדנו – שם, הכיר בית המשפט בתובעת כידועה בציבור לצורך קבלת פנסיית השארים.

פנו אלינו – עורכי הדין המובילים בתחום 

פנו אל משרדנו על מנת שנוכל לסייע לכם בהכרתכם כידועים בציבור לטובת קבלת פנסיית השארים.

 

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ