מדוע אין דבר כזה אובדן כושר עבודה לצמיתות?

אף על פי שבעולם המשפטי, כאשר אדם בעל פציעה קשה רוצה להגיש תביעה נגד חברת הביטוח שלו על אובדן כושר עבודה לטווח ארוך מאד, וייתכן שלמשך כל חייו ( למשל עיוורון, פגיעת ראש קשה, שיתוק ועוד ) הוא יכול להשתמש במונח ‘לצמיתות’, אבל לא כדאי לו. חברות הביטוח לא נוטות לקבל את המונח ‘לצמיתות’ וחשות מאד שלא בנוח איתו, ולכן עשויות לדחות את התביעה מסיבותיהן שלהן. במאמר זה נבדוק מדוע בעיני חברות הביטוח אין דבר כזה אובדן כושר עבודה לצמיתות, ואיך בכל זאת מתנהלים מולן כשהמצב הגופני או הנפשי של האדם קשה מאד. 

 

מהו אובדן עבודה לצמיתות?

אובדן עבודה לצמיתות הוא מצב שבו מצבו הגופני או הנפשי של האדם אשר עבר תאונה, מחלה או אירוע טראומתי אינו מאפשר לו לעבוד לא רק במקצוע או בתפקיד שלו, אלא בכל עבודה שהיא ולו הפשוטה ביותר, ועל פי חוות דעת הרופאים מצבו לא צפוי להשתנות בעת הקרובה. לדוגמא: אדם שהתעוור, לקה בשיתוק, נמצא במצב של פוסט טראומה קשה, נפגע בראשו או בעמוד השדרה שלו, איבד את גפיו, או סובל ממחלה קשה המונעת ממנו לעבוד. במצב כזה אדם אינו יכול לפרנס את עצמו ואת משפחתו, בוודאי שלא ברמת החיים שאליה התרגל לפני שחלה או נפצע, ולכן תוגש תביעת אובדן כושר עבודה לטווח ארוך, או לצמיתות, לחברות הביטוח השונות. 

 

מדוע בעיני חברות הביטוח אין דבר כזה אובדן כושר עבודה לצמיתות 

כאשר מונחת על שולחנה של חברת הביטוח תביעת אובדן כושר עבודה לצמיתות, חברת הביטוח תעשה כל שביכולתה כדי להערים קשיים ולמצוא תתי סעיפים בתוך הפוליסה כדי להימנע מכך. עבורה, פירוש הדבר הינה התחייבות כספית לשנים ארוכות, במיוחד אם האדם שנפצע או חלה עדיין צעיר, ולכן מדובר בהפסד כספי משמעותי עבורה. בנוסף, גם אם האדם נמצא כיום במצב קשה, הן נפשית והן גופנית, ואינו יכול לדמיין את עצמו חוזר לעבודה, הרי שממרחק של חמש ואפילו עשר שנים לאחר הפגיעה ייתכן ואותו אדם ירכוש מקצוע חדש, ישתקם, יזכה להשתתף בניסוי של תרופה חדשה או פרוצדורה רפואית טובה, ילמד לחיות את חייו בצל הפגיעה ויגשש את דרכו חזרה אל שוק העבודה.

אלו דברים שכבר קרו בעבר מאחר ועולם הרפואה כל הזמן מתקדם, הן בטיפולים נפשיים מעוררי מוטיבציה לחזור לחיים מלאים לטובתו ולאושרו של האדם וחיזוק הבטחון העצמי שלו, והן בטיפולים גופניים ושיפורים טכנולוגיים רפואיים לאפשר לו יותר עצמאות, למתוח את גבולות היכולת שלו, לחזור לתפקוד ולזכות בחייו בחזרה. 

הרצאה של עו”ד כפיר דיין דובב בנושא: מדוע אין דבר כזה אובדן כושר עבודה לצמיתות?

 

אובדן כושר עבודה לצמיתות – האם באמת לעולם לא תעבדו יותר?

פגיעה, תאונה, טראומה או מחלה קשה בהחלט יכולים לשנות את חייו של האדם מן הקצה אל הקצה, לשבור את ליבו ולב משפחתו ולקטוע באיבה קריירה מצליחה. אך האם אובדן כושר העבודה במקצוע אחד בהכרח מונע מהאדם כושר עבודה אחר, אשר בוודאי לא יעניק לאדם את אותו הסיפוק ורמת החיים אליה התרגל, אך יכול למלא את חייו במשמעות? הלן מספר דוגמאות:

  • עיוורון – עיוורון כתוצאה מפגיעה בעיניים, מחלה או בעיה תורשתית בדרך כלל לא מאפשרת לאדם להמשיך לעסוק במקצועו כמקודם, וגם אם אדם רוצה להמשיך בה, עליו לעבור מסלול לא פשוט של הסתגלות לעיוורונו ולמידה כיצד להמשיך ולקיים את פעולת העבודה שלו למרות העיוורון, למשל פסנתרן הלומד לנגן מחדש ללא מאור עיניו. 
  • פגיעת ראש קשה – לפגיעת ראש קשה יכולות להיות השפעות מכריעות על הזיכרון, על הריכוז, על היכולות הקוגניטיביות, על מיומנויות שונות, על תנודות במצב הרוח ואפילו האישיות, ומעבר לכל זה – האדם עלול לסבול מכאבי ראש קשים בשל הפגיעה. כך שאדם שעבר פגיעת ראש קשה ייתכן ולעולם לא יוכל לחזור ולהיות פקח טיסה, לדוגמא, מקצוע הדורש ערנות וריכוז רב, אך יוכל למצוא סיפוק רב במקצוע הקשור יותר לביטוי אומנותי כגון ציור או פיסול. 
  • פגיעה עצבית – אדם אשר נפגע במערכת העצבים באופן כללי או באופן מקומי, כמו למשל מחלת הפרקינסון הגורמת לרעד. רופא מנתח אשר ידיו אינן יציבות כבעבר כבר לא יוכל לעסוק במקצוע זה, ובכל מקצוע אחר אשר דרושות לו ידיים יציבות. אך קהילת חולי הפרקינסון בישראל מספקת תמיכה רחבה ואפשרויות פרנסה מסויימות כל זמן שהמחלה נמצאת בשליטה ואינה מתדרדרת.
  • שיתוק – שיתוק הנובע מנזק בלתי הפיך לחוט השדרה או שיתוק מקומי של איבר כתוצאה מטראומה, עשויים לא לאפשר לאדם להמשיך לעשות את עבודתו האהובה, כמו למשל להמשיך ולהיות ספורטאי מצטיין, אלא אם כן הוא יכול לבצעה מתוך כסא הגלגלים. ישנם משותקים רבים המשולבים בעבודה במקצועות רבים ומגוונים, כך שעצם קיומו של השיתוק אינו מונע מהאדם לצאת ולעבוד, אך מגביל אותו למקום עבודה מכיל ומקבל, אשר יש לו את כל ההתאמות הנדרשות כגון מעלית, מרווחים נוחים למעבר כיסא הגלגלים ועבודה המאפשרת ביצוע ללא צורך בשימוש באיזור המשותק. כמו כן ניתן להשתלב בתחרויות לספורטאים נכים. 

 

כיצד כדאי לנהוג גם כשהמצב הרפואי, הנפשי והפיזי של האדם, הינו קשה במיוחד?

מן הסיבות הללו, על מנת לייצר תנאים טובים יותר ולשפר את הסיכוי שחברת הביטוח כן תקבל את התביעה, יש להימנע מלציין ‘לצמיתות’ אלא לאופן זמני, אך לתאר ולפרט לפרטי פרטים את מצבו הקשה מאד של האדם, את נסיונותיו ואת רצונו העז להשתקם, הפעולות שהוא נוקט לשם כך, הדרך הארוכה שהוא צפוי לעבור בשיקום ובניתוחים חוזרים, בפרוצדורות רפואיות, טיפול נפשי ופיזיותרפיה. בדרך זו תבין חברת הביטוח שהאדם עושה ככל יכולתו כדי לחזור לחיים שהיו לו לפני המחלה או הפציעה, אך הדרך הינה ארוכה. כך ניתן לבצע הארכת תקופה לאורך שנים, ובאותה הנשימה להעניק לאדם את כל המרחב הכלכלי והנפשי כדי לשקם את עצמו. לשיקום ישנם היבטים חשובים לא פחות מאשר חזרה למעגל העבודה. אדם משוקם, אפילו מפציעה חמורה ועצומה בהיקפה, חש הרבה יותר טוב עם עצמו, מעגלי החברה שלו נפתחים מחדש, הבטחון העצמי עולה וכך גם הסיפוק מן החיים בצל הפגיעה, ולכן יש לעודד ולסייע לאדם לצאת מן המיטה ולנסות לחזור לחיים מלאים ומספקים כבעבר. 

 

מי עוד יכול לעזור לאדם החולה או הפצוע במהלך השיקום?

בנוסף לחברות הביטוח, יכול אדם להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי במידה ונפגע בתאונת עבודה או בפעולת איבה, או למשרד הבטחון  במידה והוא נפצע במהלך שירותו הצבאי או כאיש כוחות הבטחון. הן במוסד לביטוח לאומי והן במשרד הביטחון יש לעבור ועדות רפואיות אשר יבדקו את מצבכם הגופני והנפשי, יקבעו את דרגת הנכות שלכם ועל פיה תוכלו לקבל קצבה וסל הטבות שונות. ניתן לקבוע נכות זמנית או קבועה בהתאם למצבכם. ניתן לתבוע את המוסד לביטוח לאומי או את משרד הבטחון במקביל לחברות הביטוח השונות, אך לא תוכלו לקבל כפל פיצויים. היתרון הינו שתוכלו למקסם את הסכום לפיצוי על פי המגיע לכם מכמה מקורות, ובכך להגיע קרוב ככל הניתן לתקרת הפיצוי. 

מעוניין להיעזר בעו”ד אובדן כושר עבודה?  לחץ כאן!

מדוע אין דבר כזה אובדן כושר עבודה לצמיתות?

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ