אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית או מיקרוטראומה בתעלה הקרפלית, היא  תופעה של הירדמות, תחושת עקצוץ ואפילו, במקרים לא מעטים, תחושה של כאב בשורש כף היד. אף שמדובר בפגיעה לכאורה מינורית, היא עלולה להשפיע בצורה משמעותית על אורח החיים, אופן ההתנהלות היום יומי ולעיתים מזומנות גם על כושר ההשתכרות של מי שסובל מהתופעה.

מהי בעצם תסמונת התעלה הקרפלית ומה הגורמים לה? מהו מצב של אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית וכיצד ניתן להתמודד איתו? האם אפשר לתבוע אחוזי נכות בגין התסמונת הזאת? איך ניתן למצות את הזכויות בגין הבעיה? בשורות להלן נטפל בבעיה שרבים סובלים ממנה, אבל לא תמיד יודעים כיצד להתמודד איתה.

מהי תסמונת התעלה הקרפלית ומה המשמעות שלה?

כאמור, תסמונת התעלה הקרפלית היא שילוב של הירדמות, תחושת עקצוץ או כאב בשורש כף היד. התופעה מלווה גם בתחושת נימול, הן בשורש כף היד והן כזה שמקרין לאצבעות כף היד, בדגש על האגודל ושתי האצבעות הקרובות לו. הגורמים לבעיה עלולים להיות שימוש חוזר ונשנה ומאסיבי באצבעות ובשורש כף היד.

דוגמה בולטת לשימוש שעלול לגרום להופעת התסמונת הוא הקלדה לאורך שעות ארוכות, בלי להסתייע במקלדת ארגונומית, עכבר מתאים וציוד אחר שעשוי למנוע או לעכב את התפתחות התופעה. יחד עם זאת, ידוע גם שהתופעה עשויה להיות תורשתית, ולא בהכרח קשורה לסוג העיסוק או לפעילות. התעלה הקרפלית ממוקמת בשורש כף היד, וכל פגיעה בה מקרינה בהכרח לכף היד כולה.

משמעות הפגיעה בתעלה הקרפלית לכושר עבודתו של העובד ותפקודו הכללי

ישנה משמעות לפגיעה בתעלה הקרפלית לכושר עבודתו של העובד ותפקודו הכללי, כדלקמן:

  • משמעויות פיזיולוגיות: לפגיעה בשורש כף היד יש משמעות פיזיולוגית, בהיותה גורם למטרד משמעותי ולעיתים מזומנות גם לכאב, שהטיפול בו איננו פשוט.
  • משמעות כלכלית: אובדן כושר עבודה בעקבות התעלה הקרפלית הוא תופעה נפוצה למדיי, בעיקר בקרב גברים או נשים שעיקר העיסוק שלהם, או חלק גדול ממנו, כרוך בשימוש באצבעות ובשורש כף היד. מי שעלולים להיפגע הם עובדים שעיסוקם משרדי וכרוך בהקלדה, אנשי מחשבים, מתכנתים וכיוצא באלה.


טיפולים רפואיים בתסמונת ואפשרויות ההחלמה

תסמונת התעלה הקרפלית היא, כאמור, נפוצה יחסית, הטיפול בתסמונת מותאם בדרך כלל לחומרת הפגיעה. במקרים קלים, ובהינתן מצב של מנוחה כאשר מופיעים כאבים, התסמונת יכולה לחלוף מעצמה. במקרים מעט חמורים יותר, אפשר לטפל בה באמצעות תרופות נוגדות דלקת או הזרקת סטרואידים.

במקרים קשים יותר, קיים ניתוח המתבצע בהרדמה מקומית, שבו מתבצעת באופן כירורגי פעלה המרחיבה למעשה את תעלת כף היד, במטרה לאפשר תנועה חלקה יותר של כל המרכיבים הנמצאים בתוכה. אחוזי ההצלחה של הניתוחים הללו גבוהים מאוד.

ההשלכות של אי כושר עבודה עקב תסמונת התעלה הקרפלית 

עבור לא מעט אנשים, הכאבים והמטרד כתוצאה מתסמונת התעלה הקרפלית עלולים להביא לתוצאות חמורות, בעיקר מבחינה תעסוקתית. מי שעיקר עיסוקם הוא הקלדה, עלולים לגלות שהם פשוט אינם יכול להמשיך לעבוד, כל עוד התסמונת לא טופלה.

כך למשל מזכירות, פקידים ופקידות, מתכנתים ומתכנתות, מורים ומורות ואנשי או נשות מחשבים, עלולים להיכנס למצב שבו מטה לחמם נשבר, בלי כל אפשרות להמשיך לעסוק במקצוע הקודם שלהם. במקרה הזה, אך טבעי שהם יפנו לבקש עזרה וסיוע במיצוי הזכויות שלהם עקב הבעיה.

ישנן כמה דרכים לעשות זאת:

  • תביעת נכות מהביטוח הלאומי: לעיתים מזומנות, הגשת תביעת נכות למוסד לביטוח לאומי היא אפשרות סבירה. זאת לאור הפגיעה הממשית ביכולת ההשתכרות של מי שסובל מהבעיה ועיקר עיסוקו במקצוע שבו מתבצע שימוש מרובה בידיים.
  • מימון הטיפולים הרפואיים: למרבה הצער, הטיפולים הרפואיים כאמור לעיל לא תמיד מצליחים מצד אחד, והעלויות שלהם גבוהות מצד שני. קיימת אפשרות לקבל החזר כספי או לכל הפחות סיוע במימון הטיפולים הרפואיים.

על מנת לזכות בהכרה בתסמונת הקרפלית כמחלת מקצוע, וככזאת שמשפיעה על כושר ההשתכרות, חשוב תחילה להוכיח את קיום הבעיה באמצעות מסמכים רפואיים, בדיקות וחוות דעת רפואיות. חשוב לדעת שניתן לתבוע עבור תסמונת התעלה הקרפלית אחוזי נכות וכן ניתן לקבל פטורים והנחות בתשלומי המס, בהתאם לחומרת הבעיה, אופי העיסוק וגובה ההכנסה של מי שנפגע מהבעיה.

להרחבה בנושא: תביעות אובדן כושר עבודה


איך ניתן למצות את הזכויות בגין פגיעה בתעלה הקרפלית?

מיצוי הזכויות בגין הפגיעה בתעלה הקרפלית איננו עניין של מה בכך. דווקא בגלל שמדובר בבעיה מאוד ספציפית, שלכאורה אין לה השפעה של חלקים נוספים בגוף, ודווקא משום שהיא איננה בולטת, עלולות להיגרם בעיות למי שאכן פועל על מנת למצות את הזכויות שלו. לכן, חשוב להסתייע באיש מקצוע מיומן, על מנת למצות את הזכויות במלואן.

במה עורך דין יכול לסייע במקרי אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית?

במקרי אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית, עו”ד אובדן כושר עבודה יכול לסייע בדרכים הבאות למימוש זכויותיו של הנפגע:

  1. הוכחת דבר קיומה של הבעיה: אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית מהווה בעיה עבור קשת רחבה של בעלי מקצוע, כפי שכבר הוזכר לעיל. עם זאת, על מנת להתחיל הליך של הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי, חשוב שהבעיה תהיה מוכרת ומתועדת. לפיכך יש צורך לאסוף מסמכים רפואיים, ולקבל חוות דעת רפואיות.
  2. הוכחת הטענה לאובדן כושר העבודה: תסמונת התעלה הקרפלית משפיעה באופן כללי על איכות החיים, אבל ההשפעה האמיתית שלה היא, כאמור, על עובדים ובעלי מקצועות מסוימים שעלולים לאבד את פרנסתם, באופן מלא או חלקי, בעקבותיה. לדוגמא – מתכנת שהרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש, עלול למצוא את עצמו ללא עבודה ובלי יכולת למצות את המקצוע שלו. וחוות דעת רפואית של רופא תעסוקתי עשויה בהחלט לסייע.
  3. סיוע בקבלת תגמולי ביטוח: במקומות שבהם יש ביטוח פגיעות בעבודה, ייתכן שניתן לקבל קצבה על חשבון הביטוח. זאת, במקרים שבהם הנכות שנוצרה היא קבועה.
  4. ליווי בהגשת תביעה לקבלת קצבת נכות כללית: מי שלא זכאי לקצבת נכות בעבודה, יכול לתבוע את המוסד לביטוח לאומי ולקבל קצבת נכות, אם הוא עומד בתנאים ואם הפגיעה אכן מצדיקה קבלת קצבת נכות, זמנית או קבועה.

 

למאמר: 10 שאלות ותשובות בתביעות אובדן כושר עבודה

למאמר: אובדן כושר עבודה ביטוח מנהלים

למאמר: הכל על פנסיית נכות בקרן פנסיה

 

תסמונת התעלה הקרפלית – מחלת מקצוע

כאמור, עבור מי שעוסקים במקצועות מסוימים, ההופעה של תסמונת התעלה הקרפלית היא למעשה מחלת מקצוע לכל דבר ועניין. לפיכך, מי שעוסק במקצועות כאלה שהוזכרו לעיל, ונפגע כתוצאה מהתסמונת הזאת, יכול לפעול במטרה לזכות בהכרה של תסמונת תעלה קרפלית כמחלת מקצוע.

אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית יסייע, לפחות בטווח הקצר, הן במימון הטיפולים והן בקבלת קצבה, שתהיה חלופה לשכר העבודה, שבמקרים לא מעטים היה גבוה למדי. מנגד, התביעה יכולה להיתקל בהתנגדות, הן של מקום העבודה והן של החברה המבטחת. על מנת לממש את זכותו של הנפגע להכרה בפגיעה שלו, חשוב להסתייע באיש מקצוע מיומן, שינווט את התביעה וילווה אותה.

לסיכום

נושא תסמונת התעלה הקרפלית זכה רק בעשורים האחרונים למקום המתאים ולחשיבות המתאימה שלו. יחד עם זאת, עדיין קיימים מכשולים בפני מי שסובל מהבעיה ומעוניין למצות את הזכויות שלו ומכאן חשיבות הפנייה לסיוע משפטי איכותי ואכפתי.

משרד עו”ד כפיר דיין דוברר ישמח לעמוד לרשותכם גם במקרה של אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית – כמו במקרי אובדן כושר עבודה על רקע מחלות מקצוע ופגיעות מיקרוטראומה אחרות, ולעזור לכם לממש את זכויותיכם הרפואיות במלואן. רוצים להיעזר בעורך דין אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית? צרו קשר עכשיו

 

כל הפניות נשמרות בדיסקרטיות מלאה ותחת חיסיון של עו”ד – לקוח.

מעוניין להיעזר בעו”ד אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות?  לחץ כאן!

אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ