חיוב חברת ביטוח בריבית עונשית

חיוב חברת ביטוח בתשלום ריבית עונשית, מה זה אומר? מאמר מפורט של עו”ד כפיר דיין דובב המסביר את הסנקציה החלה על חברת הביטוח בדחיית שווא של תביעה

מהי ריבית עונשית?

ריבית עונשית – לעיתים בית המשפט יידרוש חיוב חברת ביטוח בפיצוי כספי נוסף בדמות ריבית, למבוטח מחמת התנהלות חסרת תום לב בהענקת פיצוי חלקי למבוטח ואף סירוב לתביעת ביטוח עקב טיעונים לא ענייניים.

סעיף 28א’ לחוק חוזה הביטוח מאפשר לבתי המשפט לפסוק כי על חברת הביטוח לשלם ריבית מיוחדת במקרה בו תגמולי הביטוח לא שולמו או סכומם היה שנוי במחלוקת. למרות שבתי המשפט אינם ממהרים להשתמש בסעיף זה, עדיין ניתן למצוא מקרים רבים בהם הוכח שחברת הביטוח אכן נקטה כלפי המבוטח בהליכים לא הוגנים, חוסר תום לב כאמור וכד’. חשוב לציין כי הסעיף חל רק על ביטוחים אישיים, כגון ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח סיעודי, ביטוח תאונות אישיות ועוד. 

כיצד ניתן לקבל את הריבית העונשית בתביעה?

מבוטח שברצונו לקבל את הריבית העונשית צריך להגיש מראש בקשה לכך בתביעת חברת הביטוח בבית המשפט. עם זאת, יש לדעת כי בתי המשפט לרוב מכוונים את הצדדים לתהליך גישור ופשרה, ואכן תביעות ביטוח רבות מסתיימות באופן זה, מבלי להגיע לשלב הפסיקה הסופי.

מעבר לכך, גם אם בתי המשפט פסקו ריבית מיוחדת למבוטח מחמת חוסר תום לב בהתנהלות חברת הביטוח, עדיין חברות הביטוח לרוב נוטות להגיש ערעור בטענה כי מדובר בפתח מסוכן לתביעות נוספות של מבוטחים וכד’. לכן, למרות שהשגת הריבית העונשית היא אפשרית בהחלט, השגתה יכולה להיות מורכבת, מסובכת וארוכה. 

האם כדאי להגיש תביעה (שהיא בין השאר) עבור ריבית עונשית?

התשובה לכך תלויה כמובן בנסיבות המקרה הביטוחי הספציפי, אולם ככלל, חשוב לנו לציין כי מדובר בבקשה שיכולה להועיל גם מן הכיוון של הפעלת לחץ על חברת הביטוח בעת התביעה. חשוב להבין שגם חברות הביטוח, על אף המשאבים הרבים שיש להן לעומת המבוטח הפרטי, עדיין אינן מעוניינות לנהל מאבק משפטי ממושך, בעיקר כשהן מבינות בעצמן שסיכוייהן לצאת ללא פגע הם קטנים. לכן, תביעה לריבית עונשית יכולה בהחלט להוות גורם לחץ על חברות הביטוח.

בנוסף, תביעות ביטוח רבות מסתיימות עוד לפני ההגעה עצמה לבית המשפט, כשהמבוטח מצליח להעביר לחברת הביטוח כי יש בידיו הוכחות מספיקות להתנהלות לא נכונה, לדחיית תביעה שלא בצדק וכד’. בכל אופן,  חשוב מאוד להקפיד להיעזר כבר משלבי תביעת הפיצוי עצמו בעו”ד אובדן כושר עבודה, עו”ד ביטוח סיעודי וכו’ לפי העניין.

עם זאת, כאשר הדחייה היא לא מוצדקת אולם מטעמים עניינים לא נכון לתבוע ריבית עונשית וזאת משום שהיא מחייבת תשלום אגרה מחד, ולא מועילה מאידך.

מעבר לחשיבות של ההבנה המשפטית בסוגיה, בעת תביעת חברת ביטוח בבית המשפט (אם אכן העניין יגיע לכך) חשוב מאוד לאסוף ראיות כגון מסמכים, תשובות שניתנו, תאריכים ואפילו הקלטות, שמטרתן היא כאמור אספקת הוכחות לבית המשפט, או לחברת הביטוח עצמה באשר לצדקת תביעת המבוטח.

איך בוחרים משרד עו”ד ביטוח אובדן כושר עבודה?

 

כל הפניות נשמרות בדיסקרטיות מלאה ותחת חיסיון של עו”ד – לקוח.

מעוניין להיעזר בעו”ד אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות?  לחץ כאן!

מעוניין להיעזר בעו”ד ביטוח סיעודי? לחץ כאן!

כרטיס אדום - עונש

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ