נזק נפשי כתוצאה מתאונת עבודה

לצד הנזקים הגופניים הנגרמים מתאונות עבודה קיימים גם הנזקים הנפשיים. אולם, בשונה מנזק גופני שאותו ניתן להוכיח בצורה פשוטה וברורה, נזק נפשי קשה יותר להוכיח מכיוון שהוא סובייקטיבי מאוד, קשה למדידה והשפעותיו לא תמיד נראות לעין. האם ניתן לקבל פיצוי מחברות הביטוח וקרנות הפנסיה בגין נזק נפשי שנגרם מתאונת עבודה?

סוגי הנזקים מתאונת עבודה

בעת העיסוק בתאונות עבודה, בד”כ מקובל לדבר על נזקים פיזיים שאותם קל להוכיח. אולם, מתאונות עבודה יכול להיגרם גם נזק משמעותי לא פחות, והוא הנזק הנפשי, שיכול להיות בעל השלכות רבות על שגרת חייו של האדם ועל יכולתו לתפקד בטווח זמן הקצר או הארוך מאז התאונה.

בפרט, קיימים שני מצבים של נזקים נפשיים מתאונות עבודה:

  1. נזקים נפשיים שנגרמו לצד הנזקים הגופניים.
  2. נזקים נפשיים ללא נזקים גופניים.

למרות שבית המשפט וחברות הביטוח עשויות להתייחס בחשדנות מסוימת לעצם המצב של נזקים נפשיים, כאשר ניתן להוכיח שישנם גם נזקים גופניים, קל יותר (יחסית) להוכיח כי לאדם מגיע פיצוי כלשהו. לעומת זאת, המצב השני, דהיינו מצב בו לאדם אין נזקים גופניים אלא רק נזקים נפשיים כתוצאה מתאונת העבודה, לעיתים יהיה קשה מאוד להוכיח כי אכן מדובר בתאונת עבודה המחייבת פיצוי מטעם קרן הפנסיה, ביטוח המנהלים וכד’.

למאמר: אובדן כושר עבודה נפשי – האם מחלת נפש מזכה בתביעת אובדן כושר עבודה?

אילו תנאים צריכים להתקיים כדי שנזק נפשי יוכר כתאונת עבודה?

יש להוכיח כי התקיימו שני תנאים עיקריים: ראשית, שהתרחשה “תאונה” ספציפית, כלומר אירוע מוגדר שניתן להצביע עליו או התעמרות מתמשכת, מבחינת זמן ההתרחשות וסוג ההתרחשות בו. שנית, שנגרם לאדם נזק נפשי ספציפי מאותו האירוע, כלומר שניתן להוכיח כי קיים נזק נפשי הקשור באופן ברור לאותו האירוע.

ככל שהקשר בין הנזק הנפשי לבין האירוע המסוים יהיה חזק יותר, כך גם הסיכוי להוכיח כי מדובר בנזק נפשי מתואנת עבודה יהיה גדול יותר).

כיצד ניתן להוכיח לחברת הביטוח \ קרן הפנסיה כי אכן מדובר בנזק נפשי כתוצאה מתאונת עבודה?

למען הסר ספק, יש לומר כי התנאים לקבלת פיצוי בגין נזקים מתאונת עבודה משתנים מפוליסה לפוליסה. עם זאת, גם במקרים בהם אדם עומד בתנאים, כאשר מדובר בצורך להוכיח נזק נפשי, בד”כ ההוכחות יצטרכו להבהיר כי מדובר בנזק משמעותי ביותר.

בדומה לתאונות עבודה בהן קיימת פגיעה פיזית, חשוב לשמור תיעוד רב ככל הניתן על עצם התרחשותו של האירוע וחומרתו. בנוגע לנזקים נפשיים בפרט, מעבר להוכחה עצמה בדבר חומרת האירוע, חשוב לשמור ולספק הוכחות משמעותיות ככל הניתן אודות מידת החשיפה של האדם לאירוע שגרם בסופו של דבר למקרה של אובדן כושר עבודה.

בנוסף, מומלץ לבחון האם ישנה פוסט טראומה כלשהי מהאירוע. פוסט טראומה יכולה להתבטא בהתנהגות חריגה, בצורך בנטילת תרופות וכד’. לפוסט טראומה קיימת גם השפעה על המשך חייו של האדם במידה משתנה.

חברות הביטוח וקרנות הפנסיה עשויות לבחון, בנוסף לבחינת מצבו הנפשי של האדם מיד לאחר האירוע, האם בעקבות האירוע הופיע שינוי התנהגות? או קשיים שמונעים מהאדם לתפקד כרגיל או לעבוד כרגיל? גם במקרה זה, קיימת חשיבות רבה לאיסוף כל מסמך, עדיף מכמה שיותר סמוך לאירוע, המוכיח את הנזק הנפשי.

מעוניין להיעזר בעו”ד תאונות עבודה?  לחץ כאן!

כל הפניות נשמרות בדיסקרטיות מלאה ותחת חיסיון של עו”ד – לקוח.

מעוניין להיעזר בעו”ד אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות?  לחץ כאן!

אובדן כושר עבודה נפשי

שאלות ותשובות - נזק נפשי כתוצאה מתאונת עבודה

בעיקרון, כן. כאשר נגרם לעובד נזק נפשי כתוצאה מתאונת העבודה, הוא יוכל להגיש תביעה לפיצויים גם בגין נזק זה, במידה וניתן להוכיח במידה מספקת את הנזק הנפשי שנגרם.

יש להוכיח שהתקיימה תאונה, שהוכרה על ידי גורם רשמי כתאונת עבודה. בנוסף, יש להוכיח שהנזק הנפשי שנגרם לעובד קשור באופן ישיר לתאונת העבודה שהתרחשה.

מומלץ לאסוף כמה שיותר מסמכים שעשויים להעיד על מצב נפשי לקוי של העובד בעקבות התאונה, לרבות חוות דעת ממומחים בתחום הנפש שיוכלו להציג את עמדתם במקצועית ביחס להתקיימות הנזק הנפשי.

לא. לחברות הביטוח ישנו קושי מובנה להכיר בנזק נפשי כתוצאה מתאונת עבודה, כיוון שפעמים רבות יש קשיי הוכחה של נזק זה. מומלץ להיעזר בעורך דין על מנת שיסייע בהוכחת הנזק הנפשי ובקבלת פיצויים בגינו.

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ