אובדן כושר עבודה נפשי – האם מחלת נפש מזכה בתביעת אובדן כושר עבודה?

האם במקרה של אדם הסובל ממחלת נפש כלשהי יזכה אותו בקצבת אובדן כושר עבודה?
מהם המקרים בהם חברת הביטוח תכיר באובדן כושר עבודה נפשי?
מה הבעייתיות הייחודית בהגשת תביעות אובדן כושר עבודה נפשי?

רבים נוטים לחשוב כי ביטוח אובדן כושר עבודה מגן על מקרים של תאונה או מחלה שמתבטאת בפגיעה פיזית בגוף, באופן הנראה לעין או לפחות ניתן למדידה. אולם לעיתים ההיבט הנפשי עלול לגרום למצב של אובדן כושר עבודה נפשי, לא פחות מאשר פגיעות פיזיות.

קיים קשר הדוק בין היבטים נפשיים למצב של חוסר יכולת לעבוד באופן סדיר ובמילים אחרות, אובדן כושר עבודה נפשי.

בעיה קשה שנתקלנו בה היא דווקא בצד של המבוטחים אשר סובלים ממחלות נפש – והיא פעמים רבות עניין הבושה או ההסתרה. במקרים רבים, למחלות נפש יש השלכות חברתיות או סטיגמות חברתיות למרות שמחלות אלה אינן שונות במאום מאשר סוכרת או מחלת דם. כך, נוצרים מצבים בהם אנשים שבאמת סובלים ממשיכים כביכול בשגרת חייהם, לעיתים בלי לגלות לאיש. כך הם מייצרים לעצמם נזק גדול אף יותר הן בהיבט הנפשי והן בהיבט התעסוקתי.

מה מוגדר כמחלות נפש המזכות בקצבת אובדן כושר עבודה נפשי?

לפני שנסביר מהו מצב של אובדן כושר עבודה כתוצאה ממחלת נפש חשוב להבין מה מוגדר כמחלת נפש. ברור לכל, שלא כל מצב בו אדם נכנס לעצבות או דכדוך מוגדר ישירות כמחלת נפש וגם לא כל מצב של דיכאון מינורי, אפילו כזה שדורש טיפול פסיכולוגי או כל טיפול אחר. מצבים כאלה יכולים לקרות לכולנו ועדיין אינם מוגדרים כמצב של אובדן כושר עבודה.

לא מעט אנשים בעידן זה חווים לחצים, מתחים וטרדות, אשר משפיעים על מצבם הנפשי, מה שמוביל לא פעם לדיכאון ברמות שונות וכן למחלות נפש קשות וחמורות. מחלות אלה גורמות להם לאבד את כושר העבודה שלהם כגון: דיכאון, חרדה, אישיות גבולית (בורדר ליין), הפרעה דו-קוטבית בי פולרי (מאניה דיפרסיה), סכיזופרניה, מצב פסיכוטי, פוסט טראומה (PSTD) ועוד.

מחלות נפש מסוגים אלה ועוד עלולות לגרום, בתקופות שונות, למצבים בהם אין יכולת לעבוד גם אם יש רצון כזה. מחלות אלה יכולות לבוא לידי ביטוי במצבים של חרדות, הסתגרות, בעיות שינה, בכי, מחשבות אובדניות, חוסר רצון לאכול, חוסר רצון להתעורר בבוקר ועוד. הדבר יכול להגיע למצבים הרבה יותר חריפים כמו הפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה, ועוד. צריך להדגיש, חלק מהמקרים קל לאבחן באופן מיידי, אולם במקרים אחרים זה דורש זמן, ותהליך הטיפול הוא ארוך ולא בהכרח מביא למצב של פתרון מוחלט.

אף על פי שיש לא מעט מטופלים אשר מתמודדים עם מחלות נפש ברמה כזו או אחרת, ואצל לא מעט המחלה מתפרצת בזמן העבודה, בין אם כתוצאה מלחצים, מתחים, השפעות פנימיות או חיצוניות ובמקרים לא מעט (למשל דיכאון) כתוצאה מיחס שלילי של המעסיק וסביבת העבודה, הרי בתי המשפט בישראל עדיין לא קבעו באופן מוחלט מתי מחלות נפש מוגדרות כאובדן כושר עבודה.

אם ניתן לספק הגדרה הרי שניתן לומר כי אדם המאובחן עם הפרעה נפשית כזו או אחרת, אשר אינו מסוגל להתנהל באופן רגיל מבחינה מקצועית ואישית ואינו יכול לבצע את עבודתו הרי שהוא יוגדר כמי שאיבד את כושר עבודתו. במצב זה הוא יהיה זכאי לקצבת אובדן כושר עבודה מחברת הביטוח או קרן הפנסיה.

מצבים של מחלות נפש או הפרעות נפשיות יכולים להיות בעלי השלכה על תביעות אובדן כושר עבודה בשני מצבים:

  • אובדן כושר עבודה כתוצאה ממחלת נפש – אובדן כושר עבודה אשר נגרם כתוצאה ישירה ובלעדית של מחלת נפש קשה והוליסטית אשר פוגעת ביכולת העבודה של המבוטח.
  • אובדן כושר עבודה הנגרם ממחלות אחרות שאליהן נלווה מצב נפשי – במקרים רבים, מחלות פיזיות, עלולות לגרום גם לאנשים שאינם סובלים ממחלות נפש, לסבול למשך תקופה מחרדות או דכאון, אשר יש להם השלכה על יכולתם לעבוד, וזאת בנוסף למחלת הרקע הפיזית.

הבעייתיות המיוחדת של תביעות אובדן כושר עבודה נפשי

למרבה הצער, לחברות הביטוח הרבה יותר קל ונוח לדחות תביעות אובדן כושר עבודה בשל מחלות נפש. זאת, משום שאין פגיעה פיזית נראית לעין כגון שבר או חבלה, וכן אין בדיקה רפואית שבה ניתנת תוצאה חד ערכית מדוייקת.

במקרים רבים, נוכחנו לראות כי חברות הביטוח אף גורמות למבוטחים לחזור כמה שיותר מהר לעבודתם מבלי לקבל את הטיפול הנדרש, מה שיכול גם לפגוע בהם בהליך השיקום וגם למנוע מהם את היכולת לקבל את קצבת אובדן כושר עבודה לה הם זכאים מכוח הפוליסה.

יש לזכור כי התיישנות תביעות ביטוח אובדן כושר עבודה חלה לאחר 3 שנים אולם במצבים בהם אדם סובל ממחלת נפש שאינה מאפשרת לו תיפקוד סביר, תוקפא תקופת ההתיישנות לפרק הזמן שהוא לא היה מסוגל לדאוג לענייניו.

במקרים של אובדן כושר עבודה בשל מחלות נפש, אפילו יותר מאשר מקרים אחרים, חשוב מאוד לדעתנו, לפנות לעורך דין אובדן כושר עבודה אשר יש לו ידע וניסיון רב בתחום של מימוש תביעות ביטוח אובדן כושר עבודה מול חברות הביטוח על רקע של מחלות נפש.

למאמר: 10 שאלות ותשובות בתביעות אובדן כושר עבודה

למאמר: אובדן כושר עבודה ביטוח מנהלים – כל מה שצריך לדעת

למאמר: הכל על פנסיית נכות בקרן פנסיה

למאמר: סוגי הפוליסות לאובדן כושר עבודה

למאמר: מהן החרגות בפוליסת אובדן כושר עבודה?

כל הפניות נשמרות בדיסקרטיות מלאה ותחת חיסיון של עו”ד – לקוח.

מעוניין להיעזר בעו”ד אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות?  לחץ כאן!

צפו בהמלצות: איך ניתן לקצר הליך משפטי בתביעות אובדן כושר עבודה?


שאלות ותשובות - אובדן כושר עבודה נפשי

הגדרה זו מתייחסת למצבים בהם אנשים המאובחנים עם מחלות נפש אינם מסוגלים להתנהל באופן רגיל מבחינה מקצועית ומבחינה אישית, בצורה שגורמת להם לחוסר יכולת לבצע את עבודתם בצורה ראויה.

כן. במידה ואדם מתמודד עם הפרעה נפשית מאובחנת, והפרעה זו גורמת לו לחוסר יכולת לתפקד באופן יום יומי ולהגיע למקום העבודה שלו, אותו אדם יוכל לקבל קצבה מחברת הביטוח.

לא. במקרים לא מעטים חברות הביטוח דוחות תביעות בגין אובדן כושר עבודה נפשי, בעיקר משום שלא ניתן לראות את המחלה באופן פיזי וכן שלא ניתן לאבחן את הפגיעה בצורה מדויקת וחד ערכית בבדיקה רפואית.

מומלץ להתייעץ עם עורך דין המומחה באובדן כושר עבודה, שיוכל לערער על דחיית התביעה ולאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים שיוכלו לבסס את תביעתכם.

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ