שאלות ותשובות בתביעות תאונות עבודה

מהי תאונת עבודה לפי החוק בישראל? אילו אירועים עשויים להיחשב כתאונת עבודה המזכה בפיצויים? את מי ניתן לתבוע בעקבות תאונות עבודה ואילו סוגים של פיצוי ניתן לקבל בגין תאונת עבודה? אלו הן רק חלק קטן מן השאלות המתעוררות כאשר אדם נפגע חלילה בתאונת עבודה ובשל כך מנוע מלעבוד לפרנסתו. אז כדי לסבר את העין, ריכזנו כאן למענכם מספר שאלות ותשובות בתביעות תאונות עבודה שיסייעו לכם להבין מהן זכויותיכם כנפגעי עבודה ואיך עליכם לפעול למימושן המלא.

מהי תאונת עבודה לפי החוק בישראל ואילו אירועים עשויים להיחשב כתאונת עבודה המזכה בפיצויים?

החוק בישראל מגדיר כי תאונת עבודה היא כל תאונה שאירעה לאדם בזמן עבודתו ו/או בעקבות עבודתו עבור מעסיקו או כבעל עסק עצמאי בהקשר לעיסוקו במשלח ידו ובעקבותיו. גם תאונות דרכים ופגיעות המתרחשות בדרכו של אדם למקום עבודתו או בשובו ממנו על המסלול שבין מקום הלינה של העובד למקום בו הוא עובד, נחשבות בתנאים מסוימים כתאונת עבודה המזכה בפיצו כספי ובזכויות רפואיות שונות.

האם מחלת מקצוע נחשבת כתאונת עבודה?

גם מחלות מקצוע שבהן אדם לוקה בעקבות תנאי עבודתו, תיחשבנה בחזקת תאונת עבודה המזכה את הנפגע בפיצויים והטבות שונות, ככל שמדובר במחלה המופיעה ברשימה של מחלות המקצוע המוכרות בחוק הביטוח הלאומי.

מי רשאי להגיש תביעת פיצויים בעקבות תאונת עבודה?

כל עובד שנגרמו לו נזקי גוף, פגיעה נפשית או מחלה בעקבות עבודתו עבור מעסיק מסוים או בתור בעל עסק עצמאי, יכול להגיש תביעת פיצויים למוסד לביטוח לאומי, לחברת הביטוח שבה הוא מבוטח בפוליסת ביטוח רלוונטית באופן פרטי, לקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים ו/או כלפי המעסיק או חברת הביטוח המבטחת את המעסיק בפוליסת חבות מעבידים (ככל שמדובר בעובד שכיר). במקרי תאונות דרכים שהן בחזקת תאונות עבודה, יכול הנפגע להגיש גם תביעה לחברת הביטוח שדרכה מבוטח הרכב בפוליסת ביטוח חובה ולתבוע את זכויותיו כנפגע עבודה מהמוסד לביטוח לאומי.

את מי ניתן לתבוע בעקבות תאונות עבודה?

במידה ונפגעתם חלילה בתאונת עבודה, מחלת מקצוע או מפגיעות מצטברות מסוג מיקרוטראומה שפגעו בכושר עבודתכם, תוכלו להגיש תביעת פיצויים למוסד לביטוח לאומי (דרך מחלקת נפגעי עבודה), לחברת הביטוח שבה אתם מבוטחים בפוליסת אובדן כושר עבודה או ביטוח תאונות אישיות), לקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים שלכם שבהם אתם מבוטחים בביטוח נכות, וגם למעסיקכם / לחברת הביטוח שדרכה הוא מבוטח בפוליסת חבות מעבידים – באם התאונה אירעה של רקע רשלנות מצד המעסיק.

מה עושים כשנפגעים מתאונת עבודה?

במידה ונפגעתם חלילה בתאונת עבודה, עליכם בראש ובראשונה לפנות לקבלת סיוע רפואי. לשם כך יש צורך במילוי טופס ב”ל 250 ולהחתים עליו את המעסיק (אם אתם עובדים עצמאיים תידרשו למלא טופס שנקרא ב”ל 283 במקום זאת).

טופס זה ישמש למעשה על תקן הפניה לקבלת טיפול רפואי ראשוני אך אינו נחשב כהכרה של המוסד לביטוח לאומי בתאונתכם בחזקת תאונת עבודה. יחד עם זאת, יש להגשת טופס זה חשיבות מכרעת, משום שבו יש לכלול פירוט אודות נסיבות הפגיעה שעברתם, החיוני לאישור תביעת הפיצויים שלכם בביטוח הלאומי, בהמשך הדרך.

לאן מגישים את טופס ב”ל 250 / ב”ל 283?

את טופס הפניה לקבלת טיפול רפואי ראשוני בעקבות תאונת עבודה עליכם להגיש למחלקת תאונות העבודה של קופת החולים שבה אתם חברים. עליכם להגיש את הטופס לרופא שיספק לכם מסמך הנקרא תעודה רפואית ראשונית לנפגעי עבודה, שבו תופיע התקופה שבה תהיו מושבתים מעבודתכם.

בנוסף לכך תידרשו לצרף דו”ח מחדר המיון לצד אישורים על היעדרותכם מהעבודה. ככל שמדובר על תאונת דרכים כתאונת עבודה, עליכם לצרף גם דוח משטרתי מהזירת האירוע, צילום של תעודת ביטוח החובה שלכם ועותק מהתביעה שהגשתם לחברת הביטוח.

אילו סוגי פיצויים ניתן לקבל בגין תאונת עבודה?

סכום הפיצוי הראשוני שתוכלו לקבל אם עברתם חלילה תאונת עבודה, נקרא “דמי פגיעה”. אלו הם פיצויים המשולמים לנפגעי עבודה בידי המוסד לביטוח לאומי למשך לא יותר מ- 91 ימים. ככל שנותרתם עם מגבלה רפואית או נכות חלילה, על רקע הפגיעה שעברתם (בין אם מדובר בנכות זמנית או קבועה), תוכלו גם להגיש לביטוח הלאומי תביעת נכות כדי שיקבעו לכם אחוזי נכות מעבודה ותוכלו לקבלת מענק נכות או קצבת נכות בשל כך.

כמה דמי פגיעה משולמים בעקבות תאונת עבודה?

דמי הפגיעה שניתן לקבל על רקע תאונת עבודה, הם בסכום של 75 אחוזים מהכנסתו החייבת בדמי ביטוח לאומי של המבוטח, בשלושת החודשים שקדמו לחודש שבו חדל המבוטח מלעבוד בעקבות תאונת העבודה. תקרת דמי הפגיעה הקבועה בחוק הביטוח הלאומי נכון לשנת 2022, עומדת על סכום של 1,141.13 ש”ח ליום.

עד מתי ניתן להגיש תביעה לביטוח הלאומי בעקבות תאונת עבודה?

עקרונית, כדאי מאוד לפנות אל הביטוח הלאומי בהקדם האפשרי ובסמיכות לקרות תאונת העבודה, ולא יאוחר מ- 12 חודשים ממועד התרחשותה.

מדוע חשוב לפנות לייעוץ משפטי בסמוך ככל שניתן להתרחשות תאונת העבודה?

פנייה לעורך דין המלווה תביעות של נפגעי עבודה בסמוך ככל האפשר לקרות התאונה, היא חיונית למימוש זכויות מיטבי מול כל הגורמים המבטחים, לרבות המוסד לביטוח לאומי. חשוב להיות מודעים מראש לעובדה שהגשת תביעות פיצויים בעקבות תאונות עבודה אינה עניין פשוט, אלא תהליך שמחייב ניסיון וידע מקצועי רב.

מכאן החשיבות הרבה של סיוע משפטי איכותי כבר מתחילת הדרך, שיגדיל את הסיכויים לכך שתביעותיכם תאושרנה ושקבלת הכספים המגיעים לכם, לא תידחה או תעוכב שלא לצורך.

מהן זכויותיכם כנפגעי עבודה ואיך עליכם לפעול למימושן המלא – סיכום

נפגעתם בתאונת עבודה? זה הזמן לפנות בירור מקצועי של זכויותיכם כנפגעי עבודה ולבדוק מהי הדרך הטובה ביותר למימושן. במשרד עורך דין כפיר דיין דובב נבדוק עבורכם אם אמנם מדובר על אירוע שיוכר כתאונת עבודה מול הגורמים המבטחים ונסייע לכם להגיש תביעות רלוונטיות כדי שתוכלו לקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לכם כחוק, ובהקדם. אל תחכו עם זה – פנו אלינו כבר כעת.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית תאונת עבודה? לחץ כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ