זכויות נפגעי תאונות עבודה

מאמר זה ינסה לסייע לך אם נפגעת בתאונת עבודה בבירור מלוא זכויות נפגעי תאונות עבודה.

מהי תאונת עבודה?

תאונות עבודה מוגדרות כתאונות שהתרחשו בדרך לעבודה או ביציאה ממנה. בחלק מהמקרים, תאונת עבודה נוגעת גם למקרים שבהם עובד חווה אירוע מוחי או התקף לב, אם לפני המקרה התרחש מצב חריג שהוביל ללחץ משמעותי אצל העובד, שהתבטא בהתקף.

הביטוח הלאומי מגדיר גם מצבים שנקראים מחלות מקצוע ומיקרוטראומה

במקרים אחרים, תאונת עבודה יכולה להיות מוגדרת גם כמיקרוטראומה, כלומר, מספר פגיעות קטנות שנובעות מביצוע פעולה שחוזרת על עצמה, כמו למשל נשיאת משאות כבדים במסלולים קבועים, שהובילו לפגיעה בגב.

מיקרוטראומה זוהי רשימת מחלות כמו למשל נזק שמיעה שהתרחש כתוצאה מחשיפה קבועה לרעשים מוגזמים, או הרעלה כתוצאה מעבודה עם חומרים כימיים מסוכנים. זכויות נפגעי תאונות עבודה זהות למקרי תאונות עבודה או מחלת מקצוע.

למאמר: מהי מחלת מקצוע או מיקרוטראומה?

מי משלם את הפיצויים לנפגע בתאונת עבודה?

  • ענף נפגעי עבודה בביטוח הלאומי

אפשר לקבל תשלום ‘דמי פגיעה’ שנועד להחליף את המשכורת בתקופת ההשבתה מהעבודה כתוצאה מהתאונה או המחלה, עד לתקופה של 91 ימים מהתרחשות הפגיעה. בהמשך יש להגיש בקשה לזימון להתייצבות בפני ועדה רפואית על מנת לתבוע זכויות נוספות, כולל קצבת או מענק נכות.

הוועדה הרפואית קובעת את גובה הנכות, ואפשר לערער על ההחלטה בבית הדין לעבודה או בפני ועדה רפואית לעררים. החוק קובע שלא ייקבע מצב של כפל פיצויים, ולכן פיצויים שמתקבלים מחברת הביטוח מהווים פיצויים משלימים, מעבר לתשלום שהתקבל מהביטוח הלאומי.

  • חברת הביטוח או קרן הפנסיה שבה העובד מבוטח

כל עובד במדינת ישראל זכאי על פי דין להיות מבוטח על ידי מעסיקו במסגרת של ביטוח מנהלים או קרן פנסיה הכוללים ביטוח למקרה של אובדן כושר עבודה או חלילה פטירה. במקרה של תאונת עבודה או מחלת מקצוע קמה זכאות לעובד לתבוע את הפיצוי גם מחברת הביטוח או קרן הפנסיה.

קרא כאן על תביעות אובדן כושר עבודה

  • חברת הביטוח שבה המעסיק מבוטח בה

כדי לקבל פיצוי מחברת הביטוח של המעביד, על העובד להוכיח מצב של רשלנות מצד המעביד. במילים אחרות, הוא נדרש להוכיח שהאחריות להתרחשות התאונה מוטלת על המעסיק.

למאמר:  תביעה נגד המעסיק במקרה של תאונת עבודה

זכויות נפגעי תאונת עבודה בהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי

הפיצויים שמתקבלים מהביטוח הלאומי לאחר תאונת עבודה כוללים פיצוי על נכות שנקבעת לנפגע בעקבות התאונה ועל אובדן היכולת שלו להמשיך לעסוק במקצוע שלו בתקופה שסמוכה להתרחשות התאונה במשך פרק זמן ארוך לאחר התאונה, למשל בתקופת השיקום.

הכרת הביטוח הלאומי בתאונת העבודה, מבחינת הזכאות של הנפגע לקבלת פיצויים, מזכה אותו גם בקבלת הטבות נוספות, כמו למשל:

  • זכאות לקבלת תשלום דמי פגיעה אם נקבע מצב של אובדן כושר עבודה.
  • זכאות לקבלת טיפולים רפואיים.
  • זכאות לקבלת מענקים, קצבאות או הטבות מיוחדות.
  • זכאות לקבלת קצבת נכות מהעבודה.
  • זכאות לקבלת גמלאות תלויים לאחר פטירת בן משפחה לאחר תאונת עבודה.

 

קצבת נכות מהעבודה

אם לאחר התאונה נפגע סובל מחבלות גופניות, קבועות או זמניות, הוא יכול לתבוע את הביטוח הלאומי לשם הכרה בנכות שנגרמה לו. אם המוסד לביטוח לאומי מכיר בתאונה, אלו שיעורי הפיצויים שהנפגע יכול לצפות להם:

  • נכות קבועה בשיעור של 5% ומטה, לא מזכה בקבלת פיצוי כספי.
  • נכות קבועה בשיעור של 5-19% מעניקה לנפגע זכאות למענק חד פעמי.
  • אחוזי נכות שנקבעו בשיעור של 19% ויותר, מזכים את הנפגע בקבלת קצבה חודשית.

איך מחשבים דמי פגיעה?

הנפגע יקבל פיצויים מהביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה בפרק הזמן שלאחר התאונה, בשיעור של 75% מהשכר הממוצע של הנפגע, כפי שהיה בשלושת החודשים לפני התאונה. תשלום זה נקבע למשך שלושה חודשים, אך רק אם חוסר היכולת להשתכר היה רצוף בתקופה זו.

במילים אחרות, אם הנפגע קיבל תשלום על חופשת מחלה במשך שבועיים, ואז חזר לעבודה למשך כמה ימים ואז יצא שוב לחופשת מחלה, דמי הפגיעה מהמוסד לביטוח לאומי ייקבעו רק למשך התקופה הראשונה לפני החזרה לעבודה.

מי משלם על שיקום מקצועי?

במסגרת ההטבות מטעם הביטוח הלאומי, לנפגעי תאונות עבודה יש זכות לקבל שיקום מקצועי מטעם הביטוח הלאומי.

טיפולים רפואיים

נפגעי תאונות עבודה זכאים לקבלת מימון מטעם הביטוח הלאומי, לכיסוי הוצאות רפואיות. בתקופה שלאחר התרחשות התאונה, רוב הנפגעים אינם מודעים, או אינם מתעניינים בזכאות הזו, היות והם סבורים שהמימון יגיע מקופת החולים בה הם חברים.

ואכן, בתקופה הראשונה קופת החולים מממנת את ההוצאות בגין טיפולים רפואיים, אלא שהיא תובעת החזרים מהביטוח הלאומי. הסכמת הביטוח הלאומי למימון טיפולים רפואיים תיקבע בהתאם לשאלה אם הנפגע הגיש פנייה מסודרת לביטוח לאומי, כמו למשל מילוי טופס ‘הודעה על פגיעה בעבודה’, כולל הנספחים, כדי שניתן המוסד לביטוח לאומי יכיר בתאונה כתאונת עבודה.

קצבאות נוספות ומענקים מיוחדים

נפגע בתאונת עבודה שנקבעה לו דרגת נכות מהעבודה בשיעור של 75% ויותר, זכאי לקבל קצבה מיוחדת להחזר נסיעות, מימון אחזקת רכב, טיפול אישי ועזרה בהתנהלות בבית.

גמלת תלויים

אם הנפגע נפטר לאחר תאונת העבודה, לבני משפחתו מדרגה ראשונה יש זכות לקבל מענק פטירה, קצבת תלויים, דמי מחיה ליתומים, והטבות נוספות.

שאלת האחריות של העובד

עובדים שחלו במחלת מקצוע או שנפגעו בתאונת עבודה נדרשים לדווח לממונה עליהם או למעסיק שלהם, על התרחשות התאונה. חשוב להצהיר את כל פרטי התאונה או המחלה, במיוחד אם היו עדים לתאונה. בשלב הבא יש למלא את הטפסים הרלוונטיים להגשת התביעה.

למאמר: מתי אפשר לתבוע את המעסיק במקרה של מחלת מקצוע?

למה חשוב לקבל ליווי וייעוץ משפטי של עורך דין תאונות עבודה?

עורך דין בקיא ומנוסה בניהול מו”מ מול חברות ביטוח והמוסד לביטוח לאומי יכול בדרך כלל להביא לתוצאה טובה יותר ומהירה יותר. עו”ד יכול לייצג בוועדות של הביטוח הלאומי וכן לנהל מו”מ ישיר עם חברות הביטוח במטרה להשיג את הפיצויים באופן מהיר יותר ובטוח יותר.

אמנם, אפשר לפנות לחברות שעוסקות במימוש זכויות רפואיות מול הביטוח הלאומי אבל הנקודה שחשוב להבין היא שעורך דין שבקיא בתאונות עבודה וזכויות נפגעי תאונות עבודה מלווה את הנפגעים עם ייעוץ והכוונה להתנהלות חוקית, נכונה ומקצועית ואף רק עו”ד רשאי לייצג בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי ושל קרנות הפנסיה. זה לא הכול, לעורך דין יש את הסמכות לייצג נפגעים בבית הדין לדיני עבודה במקרה שהתביעה לא התקבלה.

נשמח לסייע לכם לממש את זכויותיכם מול הביטוח הלאומי, חברות הביטוח וקרנות הפנסיה.

לעו”ד תאונות עבודה לחצו כאן!

כל הפניות נשמרות בדיסקרטיות מלאה ותחת חיסיון של עו”ד – לקוח.

מעוניין להיעזר בעו”ד אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות?  לחץ כאן!

תאונות עבודה

שאלות ותשובות - זכויות נפגעי תאונות עבודה

המקרים שייחשבו כתאונת עבודה ויוכלו לזכות בזכויות בגינם הם תאונה או פציעה כלשהי שנגרמה לעובד כתוצאה מעבודתו, בין אם במקום עבודתו ובין אם בדרך אל או ממקום עבודתו.

ניתן להגיש תביעה לענף נפגעי עבודה בביטוח הלאומי, לחברת הביטוח או קרן הפנסיה שבה העובד מבוטח מטעם מקום עבודתו, וכן לחברת הביטוח שבה המעסיק מבוטח.

זכויות אלו כוללות קבלת פיצויים על נכות שנגרמה בעקבות התאונה, קבלת דמי פגיעה בגין אובדן כושר השתכרות, זכאות לקבלת טיפולים רפואיים, זכאות לקבלת קצבת נכות ועוד.

עורך דין מקצועי לתאונות עבודה ידע בצורה הטובה ביותר כיצד לנהל משא ומתן עם חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי, על מנת לקבל עבור העובד את התוצאות הטובות ביותר ולמצות את הזכויות המגיעות לו במלואן.

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ